Voegmiddel voor keramisch parket: 712 EuroColour Wood

Keramisch parket zit sterk in de lift. Maar zonder natuurgetrouw voegmiddel komt het niet echt tot zijn recht. En dat is vaak nog een probleem. Met 712 EuroColour Wood MD levert Eurocol vandaag oplossingen voor de meest courante types op de Belgische markt.

Vraag van de markt zelf

Eurocol, inzake lijmen en aanverwanten marktleider in Nederland (“en in België een goeie middenvelder”) ontwikkelde de nieuwe voegkleuren op directe vraag van de markt zelf,” aldus export manager Robert van der Laan.

“Een aantal grote klanten in België lieten ons weten dat keramisch parket heel erg populair aan het worden was, en voor die categorie hadden we geen aangepaste voegmiddelen. Dus zijn we gaan samenzitten. We hebben toen gezegd: er zijn 1001 houtsoorten, 1001 kleuren… We kunnen niet voor elke soort een voegmiddel ontwikkelen. We hebben de dan de vijf topsellers houtlook-tegels meegenomen en daarvoor speciale voegen ontwikkeld, die de kleur van het keramisch parket versterkt.” De vijf kleuren (Rustic, Elegant, Vintage, Silver en Graphite) bedekken samen een goed deel van de markt.

Technische vereisten

Een aangepast voegmiddel voor keramisch hout was nodig, om méér redenen dan kleur alleen. “Keramisch parket vraagt ook om een speciaal voegmiddel vanwege de zeer krappe ruimte tussen de stroken. Voor onze productontwikkelaars was dit een grote technische uitdaging. Ook al omdat de voeg ook geschikt moest zijn voor natte ruimten, en dus goede waterbestendige eigenschappen moest hebben.”

Het resultaat mag er in elk geval wezen: de 712 EuroColour Wood MD is een krachtige, kleurechte voeg, die de natuurlijke uitstraling van de keramische parketvloer versterkt. “Hij is ook zeer verwerkingsvriendelijk, voor een optimale vulling van de krapste voegen.”

Feedback

Om zo nauw samen te werken met de verdelers, en bijna aan co-producing te doen: is dat bij Forbo Eurocol de standaard procedure? “Zo hebben we het in elk geval het liefst,” repliceert Van der Laan.

“Al bij al zitten we met lijmen en voegmiddelen in een eerder traditionele en wat statische markt. Al jaren brengen we één product aan de man, dit met heel veel energie en ervaring. Maar het blijft altijd hetzelfde: lijm en voegen. Als we dus van klanten horen dat een product sneller zou moeten drogen, beter zou moeten uitharden… Of dus, zoals in dit geval, een andere kleur zou moeten hebben, dan is dat precies de feedback die we graag willen horen. Want daarmee kunnen we dan echt aan de slag gaan.”

Lessen in bescheidenheid

Hoe gebruikelijk is het om voor een productinnovatie de Belgische markt als vertrekpunt te nemen? Forbo Eurocol weet al sinds lang dat de Belgische markt speciale aandacht vraagt, aldus van der Laan.

“Ik zal het maar eerlijk toegeven: we zitten nu twintig jaar op die Belgische markt, en eerst waren we best wel wat arrogant. Onze idee, aanvankelijk, was: wat in Nederland kan, dat lukt in België ook wel. Maar zo werkt het dus niet. In Nederland, bijvoorbeeld, is pastalijm enorm populair. Terwijl, in België is dat een doe-het-zelf type lijm. De professional, die raakt er geen pastalijm aan. Er zijn andere gebruiken, andere types; dat hebben we echt moeten léren, om ons beter te richten op de Belgische tegelzetter. En dat is uiteindelijk gelukt. We zijn in zee gegaan met twee mensen, twee vertegenwoordigers, voor Oost en West, in Vlaanderen, en in Wallonië met een agent. We willen zoveel mogelijk onze producten rechtstreeks aan de man brengen.”

Ook in Nederland

De lancering van 712 EuroColour Wood MD is nog gaande. “Begin dit jaar stelden we het officieel voor op de Stone & Tile in Flanders Expo in Gent. En nu zijn we volop bezig met klanten te overtuigen.” Het voegmiddel is ontwikkeld voor de Belgische markt, maar zal er zich daarom niet toe beperken.

“We gaan ze nu ook op de andere markten aanbieden, en met name op onze thuismarkt, Nederland. Ik begrijp immers van mijn Nederlandse collega dat het toch wel heel erg in opkomst is. Dat de markt echt wel richting hout-look tegels gaat. Normaal ook: ze worden ook steeds mooier, en het aanbod wordt steeds meer divers. Echt enorm. De planken worden ook snel geplaatst en qua duurzaamheid is het een fantastisch mooi product. Klanten kiezen voor keramisch parket omdat zij wél de warme uitstraling van natuurlijk parket willen, maar niet het arbeidsintensief bewerken en onderhouden, zoals schuren, impregneren, lakken of waxen. Ook is keramisch parket een prima toepassing voor zwaarder belaste vloeren, of in ruimten waar veel met water wordt gewerkt of schoongemaakt. Nog een voordeel: keramisch parket is eenvoudig te combineren met vloerverwarming. Dus dat de bijhorende voegen ook lekker lopen, dat laat zich raden.”

Momenteel bestaat het gamma uit vijf kleuren. En daar blijft het bij? “Nee, maar momenteel covert dit de meest courante kleuren. Eerst hadden we er eigenlijk maar vier, er is er dus al snel eentje bijgekomen. Omdat de productontwikkeling in de tegelindustrie nooit stilstaat, volgt Forbo Eurocol elke nieuwe trend op de voet. Mocht de markt om nieuwe kleuren vragen, dan zal het kleurenpalet van 712 EuroColour Wood WD in de toekomst naar believen worden uitgebreid.”


EUROCOL van bijproduct tot A-merk

Forbo Eurocol Nederland B.V. komt voort uit de N.V. Nederlandsche Linoleumfabriek in Krommenie, dat van oorsprong vloerbedekkingen produceerde. Om de klant een totaalpakket te kunnen bieden, ging men hiervoor ook lijmen en aanverwanten produceren. Door het succes, met name van de kant-en-klare elastische wandtegellijm 682 Majolicol, werd de lijmfabriek in 1972 een volwaardig bedrijf, met als vestigingsplaats Wormerveer, boven Amsterdam. Intussen deel van de Forbo-groep, met ook fabrieken in Duitsland en Rusland. De ontwikkeling van dit soort bijzondere producten staat aan de basis van het succes van Forbo Eurocol. De ontwikkelingsafdeling en productie in eigen huis vormen een belangrijke meerwaarde voor de klanten. Hierdoor kan het bedrijf snel inspringen op technische ontwikkelingen en trends in de markt. Zoals ook nu weer blijkt.