Think BIG in Superlarge Tiles & Stones Experience


De opening van de Superlarge Tiles & Stones Experience was er één met veel toeters en bellen: twee dagen lang (20 & 21 januari 2016) werd in Zellik duchtig gefeest. Bezieler Guy Royaux (Cedexsa/Vilvordit) speelde naar eigen zeggen al meer dan twee jaar met het idee om een uniek presentatieconcept rond XL formaten voor de Benelux-markt te lanceren. Dat het uiteindelijk nog zo lang heeft geduurd alvorens de plannen vorm kregen, heeft alles te maken met het feit dat de markt er toen niet klaar voor was. Nu dus wel.

We hebben ons moment goed gekozen want 2016 wordt sowieso het jaar van de doorbraak voor de dunne keramische platen van minstens 3 op 1 meterGuy Royaux

Uniek aanbod

Guy Royaux, die samen met zus Fabienne en broer Paul als tweede generatie de leiding heeft over de Brugse tegelgroothandel Cedexsa alsook Vilvordit in Zellik, is zichtbaar in zijn nopjes. Blij dat het concept waarmee hij al twee jaar in z’n hoofd rondliep eindelijk uitgevoerd kon worden. “De vraag die ik me destijds stelde was: hoe gaan we die extralarge formaten presenteren bij onze klanten? Slechts weinig tegelhandelaars hebben de infrastructuur om die heel grote platen te kunnen presenteren. Ook qua stockage vraagt dit zware investeringen. Dus hebben we maar beslist om het zelf te doen: in een professionele toonzaal die exclusief is gewijd aan keramische tegelplaten, in formaten van minstens 1 op 3 meter.”

“Op 550m2 oppervlakte presenteren we een uniek aanbod: Kerlite by Cotto d’Este, Techlam by Levantina, Ultra by Ariostea en Magnum Oversize by Florim (onder de merken Floorgres, Rex, Cerim en Casa; nvdr). Vier gerenommeerde tegelfabrikanten uit het hogere segment, allemaal gepresenteerd onder één dak.”

In dat plaatmateriaal kunnen we spreken van een primeur voor de Benelux en zelfs voor Europa! Het zijn niet mijn woorden, wel van onze fabrikanten die klanten over de hele wereld hebbenGuy Royaux

SIP 21-01-16 (4)

Vlnr: Guy, Fabienne en Paul Royaux

Momentum

“Sommige concullega’s springen nu pas op die trein van extralarge formaten, maar voor ons is dit geen nieuw materiaal meer”, vervolgt Guy Royaux zijn verhaal. “We zijn daar al vele jaren mee bezig, goed wetende dat de grote doorbraak er zat aan te komen. Toen het idee voor het eerst bij me opkwam, was het nog te vroeg om daarrond een specifieke showroom te openen. In die twee jaar tijd is er zeer veel verbeterd: zowel op technisch als esthetisch vlak. De vier tegelfabrieken waarmee we een partnership sloten, kunnen vandaag een heel mooi programma aanbieden. We hebben het momentum gepakt om dat ook aan de buitenwereld te laten zien. Want ik denk dat we geen beter moment konden uitkiezen: 2016 wordt voor de supergrote formaten hét jaar van de doorbraak. Je voelt dat de vraag heel sterk toeneemt, wat meteen ook ons gelijk bewijst.”

“Waarom we deze investering hebben gedaan? Eerst en vooral ter ondersteuning voor onze groothandelsactiviteiten, als extra service naar voor klanten in België, Groothertogdom Luxemburg en het zuiden van Nederland. Slechts een handvol tegelhandelaars beschikken over de juiste infrastructuur om die superlarge formaten goed te kunnen presenteren. Eigenlijk heb je een toonzaal met een plafond van minstens 5 meter hoog nodig om die platen helemaal tot hun recht te laten komen.”

Dit artikel verscheen in Polycaro 53

Lees alle artikels van deze editie online

of

PDF downloaden

Naast de vier tegelfabrieken, stuk voor stuk pioniers die sinds jaar en dag blijk geven van een grote innovatiehonger, vond Cedexsa in lijmfabrikant Kerakoll nog een vijfde partner die maar al te graag meestapte in dit unieke verhaal. “Op basis van ontwikkelingen die Kerakoll doet in het verlijmen van grootformaattegels was de keuze snel gemaakt. De bouw van het Kerakoll GreenLab, waarin 9 laboratoria zijn ondergebracht en waar 87 ingenieurs dagelijks het hoofd buigen over ecologisch verantwoorde bouwwijzen, is daarvan het mooiste bewijs.”

Opleidingen

Zoals de naam reeds doet vermoeden, is de Superlarge Tiles & Stones Experience meer dan louter een showroom. Het is tegelijk een kennis- en expertisecentrum. Voor tegelhandelaars, plaatsers, architecten en bouwheren die er een antwoord vinden op al hun vragen rond keramische tegels op grootformaat. Er worden ook opleidingen gegeven. Guy Royaux legt uit waarom. “Voor vloerders die zich specialiseren in het plaatsen van die superlarge formaten, bieden zich nieuwe opportuniteiten aan. De plaatsingsprijzen zijn interessanter, er is minder concurrentie, de vraag vanuit de markt neemt toe en het is fijner werk met een nog mooier eindresultaat dan bij een klassiek tegelformaat. Maar dan dient men zich wel eerst bij te scholen. Dat kan in onze showroom, waar om de twee weken op woensdagnamiddag trainingen worden gegeven door experts uit de praktijk, telkens aan groepjes van 20 tot maximum 25 man.”

_DSC3082

“Zo’n cursus duurt ongeveer vier uur en omvat zowel een theoretisch als praktisch gedeelte. Elke goede vloerder zou zich hiervoor moeten inschrijven. Niet enkel de plaatsing verschilt, ook het manipuleren van die superlarge formaten vraagt een andere manier van werken. Niet vergeten dat de grootste platen -in formaat 160x320cm- tot 80 kg kunnen wegen!”

Slimme invulling

Uiteraard heb je in het plaatmateriaal ook alternatieve afmetingen, meer bepaald 100x300cm en 150x300cm. De platen zijn verkrijgbaar in 3,5mm en 5,5mm, beiden inclusief glasvezelnet, alsook 6mm dik. Naar verluidt wordt nu al volop gedacht aan diktes van 12 en 18 mm. Ook dit is een markt die volop in beweging is en waarvan we het laatste nog niet hebben gezien!

Terug naar de toonzaal in Zellik waar creatief en vooral slim is omgesprongen met de invulling van de ruimte: die heeft oppervlakte van 550m2 en een meer dan 5 meter hoog plafond. Door een aantal eyecatchers uit het ruime aanbod op een podium te plaatsen, ogen die nog imposanter dan ze in werkelijkheid al zijn. In de linkse zijmuur zijn vier nissen gemaakt, één voor elke fabriek, met daarin telkens een grote rolpanelenkast van Redec verwerkt. In de vier corners samen worden op die manier 36 verschillende materialen getoond. De gigantische panelen kan je letterlijk met twee vingers openschuiven, wat een klein wonder mag heten aangezien de grootste formaten zoals gezegd tot 80kg per plaat kunnen wegen. “Door deze manier van presenteren gaan de platen als het ware zweven en kan de klant zelf ervaren dat het wel degelijk om lichte materialen gaat”, aldus Guy Royaux.

Op de achterste muur hangen witte tegelplaten, gemonteerd op een zwart aluminium frame. Zo kan de toonzaalbezoeker met eigen ogen zien dat het materiaal zich ook perfect leent voor de bekleding van buitengevels. “Naast de producten zelf, willen we vooral ook zoveel mogelijk toepassingen in de kijker zetten”, zegt Royaux. “Door te tonen wat allemaal mogelijk is met die keramische tegelplaten, willen we de mensen op ideeën brengen. Het is dus ook een belevingscenter: particulieren moeten zich bijvoorbeeld kunnen inleven in hun toekomstige badkamer of keuken. Daarom creëerden we zes kamergrote sfeerboxen waarin bepaalde woon- en werkruimtes tot in het kleinste detail zijn nagebootst: een keuken, badkamer, slaapkamer, kapsalon, winkel en living.”

Nieuwe markten

_DSC2455

Guy Royaux weet zeker dat hij met dit revolutionaire materiaal nieuwe markten zal kunnen aanboren. “Ik denk bijvoorbeeld aan keukenbouwers. Vanaf 5 mm dik kan je die keramische platen perfect in verstek zagen en zo de lijnen van een kookeiland mooi laten doorlopen. Allemaal zaken die meespelen bij de keuze van een materiaal. Een mooi werkblad in keramische natuursteenimitatie wordt plots voor iedereen betaalbaar.”

De mensen krijgen een performanter product voor een betere prijs! Het hoeft niet te verwonderen dat op de afgelopen editie van Batibouw deze gigantische formaten de grote blikvangers warenGuy Royaux

 

Ook de groeiende interesse vanuit de meubel- en interieurbranche gaat volgens Royaux voor enorme boost zorgen. “Ingemaakte kasten, tafels, deuren,…, je kan het zo gek niet bedenken. of wat gedacht van badkamers die van vloer tot plafond volledig zijn opgetrokken in hetzelfde materiaal. Als daarvoor pakweg zes platen volstaan, betekent dit je ook maar zes voegen hebt waardoor de kans op waterdoorlating beduidend kleiner is. Ook ideaal voor douches zonder voegen dus. Hetzelfde geldt voor zwembaden, ook daarvoor zijn de keramische grootformaten een gedroomd materiaal. Stel je voor: een zwembad bekleed met cortenstaal dat niet roest. Ook voor hotelrenovaties biedt dit nieuwe mogelijkheden. Of als vloerbekleding voor autoshowrooms, bijvoorbeeld in tegels van 1 meter op 1 meter wat een heel elegant formaat is. Kortom, de toepassingen zijn onuitputtelijk. Alleen zijn die bij het grote publiek nog niet zo goed gekend. Ook architecten, die ooit zeer sceptisch stonden ten aanzien van keramiek, beseffen dat ze hun mening zullen moeten herzien.”

Gevelbekleding

Een andere toepassing waar Guy Royaux ontzettend veel van verwacht, is die van de gevelbekleding. “In onze budgettering voorzien wij dat de toepassingen op façades binnen drie jaar zeker 30 tot 40% van onze omzet in keramische superlarge tegels zullen uitmaken. Omdat je bij het binnenhalen van zo’n project meteen veel vierkante meters verkoopt. In Brussel maar ook in andere grootsteden is dit een heel belangrijke markt. In België werden gevels tot dusver hoofdzakelijk in marmer en graniet uitgevoerd maar vanuit het noorden van Europa duikt de tendens op om keramisch materiaal voor façades te gebruiken. Wij verkopen wij niet enkel de materialen maar leveren ook de systemen om de keramische platen aan de draagmuur te verankeren.”

“Naar plaatsing toe bieden die keramische platen, gezien hun lichte gewicht en gigantische afmetingen, alleen maar voordelen. Zowel voor geventileerde als niet-geventileerde gevels. De technische eigenschappen van keramiek, wat een heel duurzaam materiaal is, zijn intussen genoegzaam bekend. Dankzij de digitale printtechnologie is ook de esthetische kwaliteit de laatste jaren verder toegenomen. Met waarheidsgetrouwe imitaties van marmer, blauwe steen, cortenstaal, hout of beton als resultaat.”

Natuursteen

“Je merkt goed dat er interesse is vanuit verschillende hoeken, ook vanuit de natuursteenwereld waar men met name in het hogere segment van de projectmarkt toch steeds meer de concurrentie voelt. Omdat een aantal toonaangevende tegelfabrikanten erin slagen duurdere materialen als marmer, blauwe steen, cortenstaal, hout of beton waarheidsgetrouw te imiteren en daar ook alle voordelen van keramiek kunnen aan koppelen. Keramische uitvoeringen van witte marmers zoals Carrara, Calacatta en Arabescato zijn enorm gegeerd, die verkopen we bijna dagelijks. Maar ook de keramische variant op onyx, een marmersoort met iets luxueuzere uitstraling, doet het goed. Wij surfen met andere woorden mee op de heersende trends in natuursteen. Ik stel ook vast, zonder enig leedvermaak, dat er zich een belangrijke verschuiving voordoet: bedrijven die vroeger graniet verwerkten, verkopen nu ook keramische grootformaattegels.”

“Eerlijk is eerlijk: de keramische industrie heeft evenzeer moeilijke jaren gekend, onder meer met de dumping van Chinese tegels op de Europese markt. Ook wij moeten creatief en innovatief blijven denken om de concurrentie met andere materialen het hoofd te kunnen bieden. Doordat de tegels uit het Verre Oosten weer een stuk duurder zijn geworden, verliest de keramische wereld nog altijd veel marktaandeel aan vinyl- en pvc-vloeren.”

Superlarge dealers

De bestsellers uit de Superlarge showroom kunnen steeds uit voorraad worden geleverd. “Neem nu de keramische imitatie van Statuario marmer: daarvan hebben we in ons magazijn momenteel 150 platen staan, in zowel glanzende als matte uitvoering.”

Voor minder gangbare materialen dient de klant twee tot drie weken geduld te hebben. “In de fabrieken staan bijna uitsluitend brute platen die pas na bestelling op de productieband worden gelegd. Indien de klant dat wenst, kunnen wij de platen op maat laten verzagen door gespecialiseerde partners in Brugge en Brussel.”

_DSC2704

Voor de distributie van keramische XL-platen op de Benelux-markt wordt een netwerk van Superlarge dealers uitgebouwd. “We mikken op ambitieuze tegel(zetters)bedrijven die de grote platen willen maar vooral ook kunnen plaatsen”, legt Guy Royaux uit. “Na een gratis opleiding krijgen zij van ons presentatiesystemen die passen in hun toonzaal. De voordelen voor de Superlarge dealers spreken voor zich: ze kunnen werken in een hoger segment en krijgen te maken met een beter cliënteel dat bereid is wat dieper in de geldbeugel te tasten. Maar het moet dan ook wel tiptop in orde zijn. Kortom, het is een niche waarin expertise heel hard geapprecieerd wordt. Wie het verhaal goed brengt en ook weet hoe hij dit materiaal volgens de regels van de kunst moet plaatsen, haalt de order sowieso binnen.”

Superlage Tiles & Stones Experience is open van maandag tot en met zaterdag, enkel op afspraak. Op de website kan u een virtuele wandeling door de showroom maken en vindt u alle informatie over de opleidingen die er worden gegeven.