Dossier Interieur: kleuren- en materialen trends 2018-2019


Van helder, clean en wit, naar donker, ruw en onafgewerkt met een toets van fluweelzachte perzik. Het is een beknopte samenvatting van hoe de aankomende interieur trends 2018 onze beleving van food, fashion en interieur de komende seizoenen zullen inkleuren.

Teneinde een volledig beeld te krijgen van wat er in kleur- en interieurland belooft aan te komen, had Polycaro een exclusief interview met trend- en colorwatcher Hilde Francq. Welke weerklank dat vindt in de wereld van natuursteen, keramiek en composiet, leest u in dit dossier.

Wie is Hilde Francq?

Hilde Francq is onderneemster en visionair, en niet in het minst een dame om U tegen te zeggen. Met haar bedrijf Francq Colors speurt ze de markt af naar aankomende kleuren en trends, en adviseert ze bedrijven wereldwijd op basis van haar trendrapporten. De studie die hieraan vooraf gaat is gebaseerd op invloeden die ze oppikt in steden en op beurzen, uit programma’s van musea en internationale scholen, en dit binnen drie diverse sectoren: food, fashion en interieur.

Dit artikel verscheen in Polycaro 59

Lees alle artikels van deze editie online

of

PDF downloaden

De ‘macrotrend’ die hieruit wordt gedistilleerd, verfijnt en vertaalt ze vervolgens naar lifestyle- en consumententrends. Haar rapport past hierop het ‘connecting the dots’-principe toe, en voorspelt iedere zes maanden met 100% zekerheid de aankomende consumenten- en kleurentrends voor de komende twee jaar.

Als je weet dat 85% van alle aankopen gebeurt op basis van kleur, dan is een dergelijk rapport een must have voor eenieder die de trein naar de toekomst niet wil missen. Het feit dat Francqs kleurenrapport 2x per jaar naar 40 landen wordt verstuurd, bewijst dat dit geen kleurloze woorden zijn.

Maar wat is nu eigenlijk een trend?

Collins Dictionary zegt: ‘a trend is a change or development towards something new or different’. Wanneer we luisteren naar wat www.trendwatching.com zegt, ‘s werelds bekendste trendwatching agency, dan luidt hun definitie als volgt: ‘a consumer trend is a new manifestation among consumers – in behaviour, attitude or expectation – of a fundamental human need, want or desire.’

Het betreft dus een breed begrip dat steeds vertrekt vanuit de sociologie, en dat kan opgesplitst worden in functie van hun duurtijd. Zo kunnen macrotrends lopen over tien tot dertig jaar, consumententrends over vijf tot tien jaar, en kleurentrends over één tot vijf jaar, waarbij we de hypes en rages uitsluiten als zijnde vluchtige éénseizoensvliegen. Bedrijfsleiders maken gebruik van trendwatchers om zich een beeld van de toekomst te kunnen vormen, en de koers uit te zetten voor hun bedrijf, producten of marketingstrategie.

Hilde legt uit:

Als bedrijf is het steeds belangrijk om 80% commerciële kleuren te voorzien, en 20% image building kleuren. De 80% zorgt voor je omzet, de 20% zet je naam op de kaart.Hilde Francq

Tevens moet je jezelf weten te positioneren binnen de markt als zijnde een pionier of eerder een volger. Vanuit die positie kan je de diverse stijltrends gaan selecteren die op jouw product of bedrijfsimago van toepassing zijn”, zo leert ze ons. Haar trendrapport is immers opgebouwd uit zes verschillende thema’s die elk op zich een bepaalde sociologie capteren en van daaruit kleuren, materialen en texturen gaan distilleren.

interieur trends 2018 natuursteen

Yellow brick road

Als de sociologie de basis vormt van aankomende trends, dan voorzien onze huidige woelige tijden ongetwijfeld genoeg voer voor inspiratie.

En dat beaamt Hilde meteen: “De hedendaagse mens is moe van de huidige ratrace, van het ‘moeten’, van het digitale en het onechte. Men snakt naar warmte en geborgenheid en een terugkeer naar Moeder Natuur dringt zich op. Een eerste belangrijke trend die eraan zit te komen, en die er eigenlijk reeds is, vindt haar oorsprong dan ook in het land van La Pachamama (Moeder Aarde): Latijns-Amerika. Peruaanse invloeden zullen een heel groot deel de toekomst bepalen.” Dit thema noemt in Francqs trendrapport ‘The Explorer’ en wordt vooral gekenmerkt door ruwe, gebakken materialen en de toevoeging van warmkleurige partikels en kleurpigmenten.

“Baksteen en terracottategels worden in deze context een heel belangrijk product, alsook composiet en uiteraard terrazzo. Deze laatste zien we vandaag reeds een revival beleven in de architectuur, maar ook designers experimenteren volop met deze korrelstructuur. Terrazzo zal terug te vinden zijn in vloeren en wanden, in decoratieobjecten en meubilair”, zegt Francq.

The Explorer brengt ook gelaagde vormen en trappenstructuren, en laat gepolijste afwerkingen helemaal achter zich. In deze stijl willen we de korrel in de steen zien én voelen. Bepaalde soorten composiet krijgen in dat opzicht een reanimatiebeurt. Vloeren, wanden, badkamers en keukens: composiet herwint terrein mits aandacht voor een oppervlak waarbij tactiliteit de nodige ruimte krijgt.

interieur trends 2018 natuursteen

Rood, oranje, bruin, oker en geel: het zijn de kleuren die we terug vinden in de aardkorst en hiermee de dominante kleuren binnen dit thema. We vinden ze terug in tapijten, in raambekledingen, in meubilair, in stoffen, in baksteen en tegels, en zelfs in de aardekleurige glascollectie van designbroers Ronan & Erwan Bouroullec.

De natuurstenen die de warmte van onze aarde weerspiegelen in kleur, textuur en oorsprong, en die we de komende jaren volop onder de spotlight houden, zijn zandsteen, travertin en lavasteen.Hilde Francq

“Maar het gaat nog veel verder”, vervolgt Hilde. “Ook uitgedroogde rivierbeddingen en droge woestijnvlakten die Zuid-Amerika typeren, worden binnen The Explorer vertaald naar honingraat- en wafelstructuren, craquelé en perforaties. We zien dit uiteraard volop terug in de mode-industrie, maar evenzeer in meubilair en wandbekleding. Warme aardekleuren en ruwe texturen zullen worden gecombineerd met koude maar geborstelde en geperforeerde materialen. De Acne Studio’s in Japan kunnen als één van de ‘early adopters’ worden beschouwd van deze stijltrend waarbij ze in hun modewinkels terrazzo vloeren combineren met wanden van geperforeerd staal.”

Wabi-Sabi, of de Kunst van Imperfectie

De drang naar de natuur en naar de kern van onze oorsprong wordt nog verder uitgebreid met een trend die het streven naar perfectie van zich afduwt, en het ‘zijn’ laat zijn. Dit in al haar naaktheid, en dus in al haar schoon- of lelijkheid. Het is een soort antitrend op de massaproductie, op perfectie en industrialisatie, op uniformiteit en sociale “fakebook” media, waarbij de roep naar echtheid steeds groter wordt. Dat betekent onvolmaaktheid en puurheid, en het vinden van schoonheid in vergankelijkheid.

interieur trends 2018 natuursteen

De betreurde Leonard Cohen bezong de perfectie van onvolmaaktheid reeds met de alom gekende zin “There’s a crack in everything, that’s how the light gets in”. Het gaat erom de drang naar perfectie te laten voor wat ze is, en datgene wat is, te aanvaarden. In Japan noemt men deze mindset ‘Wabi-Sabi’, of de kunst van imperfectie. Die kunst mag men vrij letterlijk nemen en vindt haar uitweg in de ‘kintsukuroi’: gebroken voorwerpen zoals schalen, stenen of tegels worden ‘gelijmd’ met een soort hars waaraan goud- of zilverpigmenten werden toegevoegd. Hierdoor worden gebroken, afgedankte elementen veredeld tot waardevolle kunstobjecten die nog mooier zijn dan voor de breuk.

Francq vertelt:

Het Wabi-Sabi effect duwt haar drang tot het aanvaarden van vergankelijkheid door tot een nieuwe aankomende trend waarbij men werkt met gebruikte en verweerde materialen. We zien luxueuze metalen maar met een gepatineerde of geborstelde afwerking. Het rode koper wordt opzij geduwd en moet plaats maken voor geel koper en messing.Hilde Francq

De klinische en afgelijnde marmers worden in deze context te kil en te onpersoonlijk. Men vindt authenticiteit in de meer poreuze marmers waar tactiliteit en tastbaarheid van groot belang worden.

“De schoonheid van imperfectie en vergankelijkheid betekent dat er een fout mag inzitten, wat het mooi maakt en apart”, zegt Francq. Fijne, witte marmers maken plaats voor steen waar geaderde texturen zichtbaar en liefst ook voelbaar zijn. We stappen af van een overdaad aan materialen en gaan ons omringen met minder en puurder, aangevuld door een selectie van sterke objecten.

Ook in het kleurenpallet zien we een verschuiving van witte naar vergrijsde en vergeelde pastels. Prints zijn niet langer nieuw en clean, maar afgeleefd zoals bloemenprints die er moe en verwelkt uitzien: de zogenaamde ‘faded flowers’.

“Het is het verlengstuk van de beweging die volop leeft waarbij mij zich afzet tegen het sneltempo van de maatschappij, en men zoekt naar innerlijke balans en rust. Men zou kunnen stellen dat het de mindfulnesstrend is binnen de wereld van stijl en kleur. Zo zien we ook een evolutie in de reeds tien jaar heersende Scandinavische trend. Deze zal nog wel even blijven voortbestaan, maar deze trend wordt de komende jaren ingekleed met donkere en verweerde houtsoorten, in plaats van licht, vrolijk en fris hout”, aldus Hilde.

You Want It Darker

Deze evolutie van clean naar ruw, van fake naar echt, van snel naar traag, doet een naar binnen kerende beweging ontstaan waarbij we terug in contact komen met onszelf. Men zoekt geborgenheid en een veilige cocon die ons afschermt van het geraas van de buitenwereld. Dat vertaalt zich in een interieur dat ons zal omhullen als ware het een warme, donkere buik die ons innerlijke kind beschermt en geruststelt.

“De toekomstige interieurs worden donker. Donkere kleuren scheppen immers intimiteit en doen ons naar binnen keren”, zegt Francq. In een wereld waar anonimiteit hoogtij viert, stonden we immers nooit eerder zo hard stil bij wie we zijn of willen zijn. “Het interieur vertaalt dit sociologische fenomeen door donkere en duistere kleuren te combineren met rijkelijke en zacht aanvoelende materialen. Want we willen met zachtheid en liefde behandeld worden in onze zoektocht naar geborgenheid.

De toekomstige interieurs worden donker. Donkere kleuren scheppen immers intimiteit en doen ons naar binnen keren. Voor wie het horen wil: basalt wordt een heel belangrijke steen in de nabije toekomst.Hilde Francq

“Opvallende trends in lijn met deze beweging is het gebruik van gebrande materialen zoals zwart gebrand hout en gebrand metaal. Donkere natuursteen of natuursteenimitaties zoals donkergroene en dramatisch generfde marmers worden dé stenen binnen deze trend. Voor wie het horen wil: basalt wordt een heel belangrijke steen in de nabije toekomst”, verklapt Hilde.

Dat deze donkere lijn wordt doorgetrokken doorheen het volledige interieur zoals toilet, keuken en badkamer mag niet verbazen. Gecombineerd met luxueuze maar afgeleefde of gepatineerde materialen en aangevuld met een rijkelijke inkleding belooft deze trend menig interieurarchitect te laten watertanden. “We zien binnen deze trend trouwens ook veel inspiratie van art deco, en natuursteen past hierbij perfect”, rondt Hilde af.

De early adopters van deze donkere beweging zullen vooral te vinden zijn in het horecawezen. Restaurants en bars zullen altijd een stapje voor zijn op residentiële toepassingen. Zij hebben immers meer baat bij de 20% image branding. Donkere ruimtes, het gebruik van messing en geborsteld staal, volledige muren in donker geaderde marmers of imiterende keramische toepassingen, worden zeer interessant voor deze sector.

Wedergeboorte

Binnen de polariteit van het leven heeft elke pool een tegenpool die elkaar betekenis geeft. Want wat zou zwart zijn zonder wit? Tegenpolen brengen rust en evenwicht in de chaos van de dualiteit van ons bestaan. Hoewel de toekomstige trends een duidelijke ‘back to the roots’-beweging vertonen met ruwe, onafgewerkte materialen en donkere, bijna afgeleefde interieurs, zien we in haar eeuwige zoektocht naar harmonie een beweging ontstaan van vrouwelijke energie die rust en zachtheid brengt en evenwicht schept binnen deze in hoofdzaak mannelijke atmosfeer.

In deze trend speelt het feminisme de hoofdrol. We spreken over vrouwelijke en afgeronde vormen, zachtheid en fijngevoeligheid in zowel kleuren, texturen als materialen. De heersende donkere trend van vergankelijkheid vindt haar wedergeboorte in perfect matte en fluweelzachte oppervlakken, subtiele en gesofisticeerde tussenkleuren met gebroken tinten van nude en perzikachtig roze.

interieur trends 2018 natuursteen

Roze brengt harmonie in tijden van crisis. Roze marmer en alabaster voelen zich in deze context prima op hun plaats en brengen harmonie in donkere en verweerde interieurs.Hilde Francq

Tactiliteit wordt binnen deze trend zeer belangrijk, maar dan met focus op het vrouwelijke en het zachte. Er wordt gewerkt met fluweelmatte texturen die zacht aanvoelen enkel door ernaar te kijken.

“Zachte vrouwelijkheid is dé omschrijving van deze trend. Stoffen zoals fluweel en velvet zullen de komende jaren volop een come back beleven, en niet alleen voor de binnenruimte. Wie dacht dat fluwelen kussens niet thuishoren in de relaxsalon rondom het zwembad, denkt fout. De binnenruimte vindt zijn verlengstuk in de buitenruimte. Zo ook voor haar kleuren, materialen en texturen”, aldus Francq.

“Roze wordt immers het nieuwe zwart. Ik zeg het al jaren, en mijn voorspelling wordt bewaarheid. We zien vandaag een volwassen roze in de mode én het interieur en die trend zal nog lang aanhouden. Roze brengt immers harmonie in tijden van crisis. Dat is daarenboven gestaafd door het onderzoek van Eva Heller. Roze associëren we met tederheid, zachtheid, gevoeligheid en dat zijn net de elementen waarnaar de mens zoekt als respons op harde tijden. Roze marmer en alabaster voelen zich in deze context prima op hun plaats en brengen harmonie in donkere en verweerde interieurs.”

De balans ruw versus zacht wordt verder doorgetrokken in transparant versus niet transparant. Er wordt veel meer gewerkt met (aardekleurig) glas in contrast met metaal en steen.

“Accent en eyecatcher binnen deze stijl is de kleur blauw, en dan meer bepaald het ultramarijn Yves Klein Blauw, gepatenteerd als International Klein Blue (IKB). Een tip voor wie graag binnen de 20-80% regel experimenteert met image branding”, rondt Hilde Francq af.

Een oprechte dank je wel aan deze kleurrijke persoonlijkheid alsook voor haar nieuwe boek ‘Kleur verkoopt’ dat ze me schonk.


Francq Colors

Hilde Francq is gastspreker in o.a. de Royal College of Art in Londen en is lid van de Color Marketing Group. Ze bracht onlangs het boek uit: ‘Kleur verkoopt’. Hierin beschrijft ze uitvoerig de methodologie die ze hanteert om tot haar zesmaandelijks trend- en kleurrapport te komen. Het betreft een uitgebreid rapport dat aankomende macrotrends, consumenten- en kleurentrends voorspelt. In functie van de doelgroep maakt ze een custom made report en adviseert ze internationale klanten uit diverse sectoren om de juiste kleuren, materialen, texturen en patronen voor hun producten te kiezen. Daarnaast geeft Hilde dynamische trendlezingen in binnen- en buitenland met focus op fashion, food en interieur.


Het boek ‘Kleur verkoopt’

kleur verkoopt hilde francqWerd uitgegeven door uitgerij Lannoo
Kost 34,99 euro
Meer info over Hilde Francq op de website: www.francqcolors.be


Foto’s: via Francq Colors