UTB bundelt krachten om zaken slimmer en beter te doen
Met een omzet van 77.000.000 miljoen euro, een 220-tal werknemers en 12 vestigingen staat UTB vandaag als topspeler ten dienste van het professioneel cliënteel. Hoe en waarom is UTB ontstaan?
Jacques Donners: "UTB is in 2023 ontstaan vanuit de wil van de familie Donners-Schelfhout (Aalst) om de zeer versnipperde Belgische tegelmarkt te gaan consolideren en samen de krachten te bundelen om zaken slimmer en beter te doen. Niet alleen in het voordeel van de eigen organisatie, maar ook en vooral van het professioneel cliënteel en onze leveranciers. Het Aalsterse familiebedrijf Schelfhout heeft een lange traditie in de bouwsector, ondertussen zijn we al aan de vijfde generatie toe. Het begon al in 1882 met de handel van bouwmaterialen langs de Dender in Aalst. Vanaf 1956 werd gestart met de import en distributie van keramische tegels."
"In 2012 werd binnen de familie de tegelgroothandel afgesplitst en werden de eerste consolidatiestappen gezet met de overname van Tegelcentrum Verhoeven Haacht in 2013 en de fusie met Eurocaro Gent in 2015 die dan weer aan de basis lag van de oprichting van SEDCO. In 2023 werden de twee voormalige vennoten uit de fusie SEDCO uitgekocht door de familie en werd Daldecor Vorst overgenomen. Dat gebeurde in medewerking met SDM Coroporate Finance onder de vorm van een Smart Deal. Op dat moment werd UTB opgericht met de intentie om verdere stappen te zetten en een Buy & Build plan uit te rollen. Begin 2025 werd dan Intercarro overgenomen, in mei van dit jaar gevolgd door de fusie met RG Tegel.”

Jef Huet, CEO en co-owner

Jacques Donners, voorzitter van de Raad van Bestuur
Wat wordt precies bedoeld met een ‘Smart Deal’?
Jacques Donners: “Een 'Smart Deal' van de SDM Corporate Finance Group is een op maat gemaakte fusie- en overname-oplossing. Het concept richt zich op het optimaliseren van de deal voor alle partijen door expertise en innovatieve benaderingen toe te passen, waardoor waarde wordt gecreëerd en de belangen van de betrokken partijen worden beschermd. In essentie is een Smart Deal een manier om een onderneming te structureren, de continuïteit te waarborgen, en een netwerk van ondernemers te creëren die elkaar wederzijds versterken.”
Jef Huet: “UTB is een Smart Deal op zich waarbij dat een tachtigtal individuen een ‘ticket’ hebben gekocht bij één van de kapitaalverhogingen die wij hebben gedaan. We hebben een eerste kapitaalverhoging gedaan bij de acquisitie bij de oprichting van UTB, een tweede bij de overname van Intercarro en nogmaals één bij de recente fusie met RG. Vandaag is de familie Donners-Schelfhout de referentie-aandeelhouder van UTB, waarbij Jacques voorzitter is van de Raad van Bestuur en kinderen Valérie Donners, Laurence Donners en Emil Pelati verantwoordelijk zijn voor respectievelijk UTB Gent, Aalst en Vorst. Medeaandeelhouders zijn ikzelf (ex-BMB) als CEO, COO Cedric Thimmesh (ex-SEDCO), CFO Nick D’Joos (ex-RG Tegel), MD Distributie Katleen Lemmens (ex-RG Tegel), MD Projectmarkt Jonathan Daniels (ex-RG Tegel) en Caroline Vergauwen, Marketing & Communicatie (ex-RG Tegel)."
"We kunnen stellen dat een kleine 60% van het kapitaal bij de familie van Jacques en bij het management zit, een goeie 40% is in handen van onze stille vennoten. Ieder van hen heeft een klein pakketje van de aandelen hebben en die worden vertegenwoordigd in de Raad van bestuur door een afvaardiging van SDM. Dat zijn overigens allemaal mensen die aan langetermijnbeleggingen doen. Dat maakt dat wij op een heel gezonde manier kapitaal hebben opgehaald in de breedte en dat wij ook geen problemen zullen hebben om bij eventuele toekomstige acquisities – die voor alle duidelijkheid momenteel niet op de agenda staan - bijkomend geld op te halen om dat te kunnen doen.”
We willen ook en vooral de geruchten de kop indrukken dat er nog overnames gepland zijn, zoals wel eens in de markt wordt rondgestrooid

Jacques Donners, voorzitter van de Raad van Bestuur
UTB is vandaag de grootste speler op de B2B-markt. Welke doelstellingen streeft de organisatie na?
Jacques Donners: “Op korte termijn willen we de bedrijfsprocessen slimmer en beter doen. Daarbij leggen we momenteel focus op verschillende zaken. In de eerste plaats ‘People’, waarbij we onze mensen willen meenemen in de boeiende uitrol van UTB. Daarnaast hebben we de ‘Aankoop’, waar we een strategische zet hebben gedaan met de aanstelling van de nieuwe aankoopdirecteur Dieter Cochez (ex-BMB) die zijn parcours in procurement 18 jaar geleden is begonnen en volop gesprekken lopende heeft. Op vlak van IT gaan we over tot de integratie van ERP-systemen en ook de uitrol van ‘best practices’ staat binnen afzienbare tijd op het menu."
"Zoals eerder aangegeven mikken we met UTB voluit op synergieën binnen de organisaties, maar alles start nu met het huidige UTB op de kaart te zetten. We willen de naam en de organisatie een goede en duidelijke invulling geven, dat is onze belangrijkste missie op dit moment. Zoals Jef net aanhaalde, hebben we momenteel geen acquisitieplannen. We willen dan ook en vooral de geruchten de kop indrukken dat er nog overnames gepland zijn, zoals wel eens in de markt rondgestrooid wordt. We zijn op relatief korte termijn snel gegroeid, er is werk genoeg aan de UTB- winkel zoals die nu is. De markt heeft nu nood aan rust en evenwicht. Op lange termijn is het onze ambitie gestaag verder te groeien en onze positie als marktleider in B2B bestendigen en verder ontwikkelen.”
Jullie doelgroep is de B2B-markt. Wat zijn nu de troeven van UTB voor elk segment?
Jacques Donners: “Voor de tegelhandel staat UTB voor een groot aanbod van de betere keramische fabrikanten. Daarbij leggen we de nadruk op kwaliteit met Europese merken, maar ook op service en respect voor de groothandel. Wij maken een duidelijk onderscheid in merken die we in ons eigen toonzalen doen en wat we in de groothandel doen. Wij zien onszelf als een belangrijke speler in de groothandel, vandaar ons respect voor dat distributiekanaal. We weten dat er concurrenten zijn die ons in een minder mooi daglicht proberen stellen, maar dat spreken we formeel tegen. Groothandel, distributie, projectmarkt, … elke speler verdient onze volle aandacht! Naar de tegelzetter/plaatser toe bieden we een full service voor vloerders en vakmensen. Via onze 12 vestigingen staan we garant voor een ruim aanbod plaatsingsmaterialen voor de vakman."
"Een derde speler waar UTB op mikt, is de projectmarkt, waar UTB een totale ontzorging van de projectontwikkelaar creëert met inbegrip van een centrale calculatie- en opvolgingsdienst die momenteel binnen de volledige organisatie wordt uitgerold. Waarom wij ons ook op deze markt begeven, heeft ook te maken met projecten die automatisch het segment van de groothandel overstijgen. Daarbij denk ik spontaan aan de nieuwe gevangenis in Antwerpen en het Wijnegem Shopping Center, dat zijn projecten waar wij graag de tegels aanleveren.”
Eén van de basispijlers van UTB is dat we gaan samenwerken met de ‘captains of industry’ binnen de Europese tegelsector
Jullie worden ook geconfronteerd met prijsbrekers uit exotische landen: hoe staan jullie daar tegenover en hoe reageert UTB daarop?
Jef Huet: “Eén van de basispijlers van UTB is dat we gaan samenwerken met de ‘captains of industry’ binnen de Europese tegelsector. Net als bij ons is ook daar een consolidatiegolf aan de gang. Onze leveranciers zijn daar al een tijd mee bezig, zowel in Italië als in Spanje. Daar zien we dat er grote industriële groepen ontstaan en daar willen wij ons mee vereenzelvigen, daar willen wij graag mee samenwerken."
"UTB staat voornamelijk voor een strategische samenwerking met de grote industriële partners in Europa, wij gaan het niet overzee gaan zoeken. Daar mogen dan misschien andere prijszettingen worden gehanteerd, je mag niet vergeten dat een deel daarvan tenietgedaan wordt door de problematiek van de logistieke keten. Onze producten wegen veel, letterlijk. Transport kost vandaag geld, véél geld, en levert gezien de geopolitieke situatie van vandaag vaak problemen op. Door ons te focussen op de Europese industrie nemen we daar afstand van. Wij voeren geen enkel merk uit het Verre Oosten of Zuid-Amerika of elders ver weg. Bovendien staat UTB voor kwalitatief hoogstaande producten en die hebben een bepaalde prijs. Omdat wij een uitgesproken B2B-speler zijn, kunnen wij ons niet permitteren om onbekende producten vanuit Azië naar hier te laten komen. Onze verantwoordelijkheid is daarvoor veel te groot.”

In mei 2025 zette UTB een forse stap vooruit met de fusie met RG Tegel
Elke moderne organisatie mikt op digitalisatie en stelt zijn marketingplan daarop af, onder meer via social media. Hoe staat UTB daar tegenover?
Jef Huet: “Onze marketing is die van een B2B-speler en spitst zich daar dan ook op toe. Aan een klassieke B2C-gerichte aanpak doen wij niet mee omdat dat ook niet nodig is. Het zijn de aannemer, de projectontwikkelaar en de distributie die klanten doorsturen naar onze toonzaal. 75% van de mensen die wij in de vestigingen zien, komen op afspraak. Voor ons is marketing het samenbrengen van onze klanten en het hen gemakkelijk maken om toegang te hebben tot al hetgeen wat wij voor hen kunnen servicen. Wij zijn nu bezig met de uitrol van een nieuw ERP-pakket voor de groep waarmee we dat prefect willen stroomlijnen. We hebben nog veel werk voor de boeg om dat tegen 1 januari 2026 rond te krijgen, maar we gaan ervoor. Binnen dat pakket zijn we ook aan het kijken om naar maximale automatisatie en digitalisatie te gaan. We willen dat onze klanten 24/7 aan hun catalogussen kunnen, dat ze altijd en overal alle producten kunnen raadplegen, dat alle technische gegevens inclusief foto’s beschikbaar zijn, evenals al hun lopende offertes en dat alle B2B-communicatie correct en gestroomlijnd verloopt. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan een goed en duidelijk opgebouwde website en de professionele uitrol van een digitale marketingstrategie, waar social media zeker een plaats in gaat krijgen. Dit alles zal begin 2026 zichtbaar worden.”
Een slotwoord, Jacques?
Jacques Donners: “We hebben een heel goed onderbouwde strategische visie over waar wij naartoe willen binnen België. Wij gaan dat ook doen, maar we doen dat stap voor stap. We gaan nu vooral naar onszelf kijken en onze interne werking in de komende 6 tot 12 maanden op punt stellen. Wij worden wel vaker ‘gecontacteerd’, om het zo uit te drukken. Maar tenzij dat er zich een niet te missen buitenkans voordoet, gaan we eerst ons eigen huiswerk maken.”
Meer info: unitedtiles.be

- 20/08/2025 - 17:59 Plaatsing
20/08/2025 - 17:59Scheurvorming in buitenbetegelingen
- 20/08/2025 - 17:03 Plaatsing
20/08/2025 - 17:03Het correct plaatsen van hardsteen
- 20/08/2025 - 11:54 Machines
20/08/2025 - 11:54Waterzuivering en waterrecuperatie in het atelier