Zoek het verschil: echte marmer versus keramische imitatie

Louise 386: prestigieus project aan Brusselse Louizalaan

Project fiche

Voor een prestigieus project in de Brusselse Louizalaan weigerde hij aanvankelijk een keramische natuursteenimitatie te gebruiken. Maar toen architect Laurent Wydemans in de showroom van Vilvordit voor het eerst de Ariostea Ultra Statuario zag, was hij meteen verkocht.

“Tot voor kort was ik altijd gekant tegen die keramische imitaties”, zegt architect Laurent Wydemans. “Het zat niet echt in mijn achtergrond of ervaring om daarmee te werken. Ik ben sinds vier jaar zelfstandig architect, daarvoor was ik interieurarchitect bij François Marcq in Brussel. Een kantoor met een erg welgesteld clientèle, voor wie natuursteen een evidentie is.”

Ariostea slaagt er duidelijk in de grillige marmertekening perfect weer te geven in zijn keramische tegels, je krijgt het gevoel dat het om echter marmer gaatArchitect Laurent Wydemans

Digitale printtechnologie

Het Eureka-moment kwam pas jaren later. “Ik bezocht de showroom van Vilvordit samen met mijn klant, projectontwikkelaar ERA Real Estate. We werden rondgeleid door architect-verantwoordelijke Aude Nguyen. Toen ik de Ariostea Ultra Statuario Altissimo zag, heb ik de klant gepusht om daarvoor te kiezen. Je krijgt het gevoel dat het om echte marmer gaat. Ariostea slaagt er duidelijk in de grillige marmertekening perfect weer te geven in zijn keramische tegels.”

Aude Nguyen zelf is ook nog altijd onder de indruk van de nieuwe generatie digitale prints. “Wie zoals ik komt uit de wereld van natuursteen, kan alleen maar erkennen dat die grote platen werkelijk impressionant zijn. De laatste digitale technologie laat toe om een uitstekende kwaliteit van print te krijgen. Méér dan realistisch!”

Louise 386

En zo kwam de Ariostea Ultra marmerimitatie tegel terecht in de inkom van residentie ‘Louise 386’ aan de Brusselse Louizalaan. Laurent Wydemans tekende voor de volledige renovatie. “Het gaat om de verbouwing van een kantoorgebouw met zeven verdiepingen tot residentie. Het dak hebben we afgebroken en vervangen door een extensie in hout met zinken afwerking, kwestie van het licht te houden en het gebouw niet te zeer te belasten. Het dakappartement loopt over de hele oppervlakte; op de andere verdiepingen zijn er telkens twee appartementen en één studio op het gelijkvloers. In totaal dus 14 appartementen. De werken begonnen een jaar geleden, en nu heeft de promotor beslist de niet-verkochte appartementen in staat van ruwbouw te laten. Eenmaal verkocht, werk ik samen met de koper aan de afwerking.”

Hedendaagse look

“Het gelijkvloers wilden we graag een tikkeltje luxueus, omdat die door iedereen gezien kan worden. En het is tenslotte toch de Louizalaan”, merkt Wydemans op. “De Statuario Altissimo is misschien iets duurder dan een standaardtegel maar leent zich uitstekend om de ruimte extra cachet te geven. Er stond immers al een trap in echte marmer, die we hebben bewaard. En deze Ariostea Ultra is in perfecte harmonie met de natuursteen die het waarheidsgetrouw imiteert. Om de plek een gevoel van warmte te geven, hebben we een zijwand uitgevoerd in hout: een assemblage van teak-plaatjes, met daarin led-verlichting geïntegreerd. Het geeft de hal ook een hedendaagse look.” Wat ook heel mooi is: Ariostea heeft een systeem van aders die doorlopen. Bij echte natuursteen kan je tegels nemen uit hetzelfde blok, zodat de aders doorlopen over de tegels heen. Dat kan hier ook, met vier verschillende prints. En je kan werken als in open boek, wat heel erg elegant is.”

Grootformaat

De tegels in de hal vallen ook op door hun formaat: 150x300cm. Het was de eerste keer dat Laurent Wydemans werkte met tegels van deze omvang. “Maar het hanteren van die grote keramische tegels stelde geen enkel probleem. Niettemin moeten een paar voorzorgen genomen worden, zo vult Aude Nguyen aan. “Het is belangrijk om op een aantal dingen te letten bij het plaatsen van deze platen. De vloer moet perfect egaal zijn en we schrijven voor om een dubbele verlijming te gebruiken.”

Het is belangrijk te beseffen dat de plaatsingskost van dergelijke grootformaten niet dezelfde is als voor een 60x60 cm tegelArchitect Laurent Wydemans

Ook keukens en badkamers

Laurent Wydemans lijkt helemaal verkocht. “Bijkomende troef van keramisch materiaal is het onderhoudsgemak. Je hebt niet de fragiliteit van natuursteen ten aanzien van zuur, bijvoorbeeld citroenen. Dat maakt dat de keramische platen eveneens geschikt zijn voor werkvlakken in keukens.” En voor badkamers, want ook daar vond in dit project de Ariostea Ultra zijn plek. “Van de 14 appartementen zijn er momenteel drie afgewerkt. Het model-appartement heeft 60x60cm tegels, en in één van de twee heeft de klant gekozen voor een grote keramische plaat zoals in de inkom maar dan helemaal wit, zonder aders. En in de douches hebben we telkens één grote tegel van 100cmx80cm. Zonder voeg, dat is het grote voordeel ervan.”

Showroom Superlarge XXXXXL

Het Ultra-gamma van Ariostea is even breed in keuze aan dessins als aan toepassingsmogelijkheden, merkt Aude Nguyen op. “Natuursteenimitaties zijn een specialiteit van Ariostea, en die zitten er volop tussen. Maar evengoed heb je beton- en houtimitaties. De platen hebben een dikte, variërend van 6 tot 10 mm, en zijn indrukwekkend licht maar ook extreem resistent. En dat bij eender welke toepassing: op vloeren, muren, gevels, keukenbladen, en zelfs als bekleding van meubels.”

Bij leverancier Vilvordit geloven ze rotsvast in de toekomst van deze XXXXXL-platen. Aude Nguyen: “Daarom dat we vaak specifieke scholingen organiseren voor plaatsers, architecten en anderen. In onze nieuwe, unieke Superlarge showroom in Zellik krijgen klanten alle platen in volle glorie te zien, opgesteld als 100x300cm, 150x300cm, 160x320cm, en dat van diverse leveranciers als Ariostea Ultra, Cotto d’este Kerlite, Florim Magnum (Floorgres, Rex, Casamood & Casa Dolce Casa), en ook Techlam van Levantina.”

“Magnifiek Project”

“Maar het spreekt voor zich dat een daadwerkelijk gebruik van de materialen nog veel indrukwekkender is”, besluit Aude Nguyen. “Ook voor ons is het project Louise 386 een heel mooie referentie. Een magnifiek project, in een zeer eigentijdse stijl. Met de keuze voor de Statuario Altissimo en de Paonezetto in de inkomhal en de badkamers zie je echt de esthetische én technische troeven van het Ultra-gamma van Ariostea.”

En dat dit type materiaal nog zal opduiken in zijn realisaties, is voor architect Laurent Wydemans nu al een uitgemaakte zaak. “De kwaliteit van de print is tegenwoordig zo hoog, en het formaat zo groot: dit maakt het, samen met de prijs, een zeer interessant product om mee te werken. Ik zal hem zeker nog gebruiken, en aanraden aan andere klanten.”