Een visionaire kijk op de interieurtrends voor 2019-2020


Francq Colors is meer dan een vaste waarde in de wereld van trendbureaus en influencers. Hun deskundigheid beperkt zich niet tot Interieurvormgeving, maar dit expertisedomein is wel één van hun absolute stokpaardjes en meest uitgesproken expertdomeinen. Wanneer zij spreken, kan je op de interieurmarkt een speld horen vallen…

Polycaro trok trendwatcher en kleurexperte Hilde Francq bij de arm om te polsen naar de meest opvallende interieurtrends voor 2019-2020.

2019: luxe en karakter forceren een voorzichtige comeback

Hilde, wat kan je ons vertellen over de trends voor de nabije toekomst?

Hilde Francq: “We bespeuren een koerswijziging naar luxueuzere interieurs met meer donkere en warme kleuren, rijkelijk gestoffeerde materialen en vooral: fluweel. Aardse kleuren zullen het heel goed doen, van terracotta tot bruintinten en van kleiachtige kleuren tot zandtinten. Roze krijgt een oranje ondertoon en wordt een soort van peachy pink. Ook oranje wordt een gegeerde kleur, in navolging van de kledingmode; nooit hard, maar eerder vermengd met andere kleuren zoals terracotta, oranjerood of gelig oranje. Ook groentinten doen het goed in het interieur. Niet het felle groen, maar altijd verzacht tot munttinten, gelig groen, kaki…

We zien nog steeds veel aardse tinten zoals terracotta, perzikroze en diep oranje. Ook alle afgeleiden van groen zoals kaki, munt of geelgroen zijn blijvers.Hilde Francq

De materialen die nu enorme opgang maken zijn beton, marmer, terrazzo en natuursteen, volledig in lijn met de algemene interieurtrends. Daarnaast is er een onderstroom van een nieuwe landelijke stijl, gebaseerd op de Shakers, een religieuze groep die een heel eigen design-esthetiek cultiveerde. Die stijl is heel sober, met veel gelakt hout, vaak in donkere, grijzige kleuren met contrasten tussen mat en glanzend.

Qua metallics gaat messing er wat uit, maar krijgen we terug zilverkleurige metalen met textuur. We gaan van warme naar koude metalen. Ook alle mogelijke textuurfinishes doen het heel goed. Dus geen vlakke materialen meer, maar bijvoorbeeld natuursteen met een reliëf of een interessante tekening, terrazzovloeren, gekalkte muren, … als het maar textuur heeft en karakter uitstraalt.”

Een hunker naar authenticiteit

Deze trends hebben ongetwijfeld een oorsprong. Heb je een verklaring waarom ze net die richtingen uitgaan?

Francq: “Wat veel van de bovenstaande trends qua kleuren en materialen gemeenschappelijk hebben, is warmte en tactiliteit, zowel in stoffen als in hardere materialen. Het lijkt alsof we daar nu heel hard naar op zoek zijn. Er vallen wellicht vele redenen op te sommen waarom dit zo is, maar het is vooral duidelijk dat we verlangen naar contact met onze omgeving nu onze wereld alsmaar verder digitaliseert en lijkt te versnellen. Dat verlangen naar contact komt ook tot uiting in de blijvende populariteit van nude kleuren; dé tactiele kleuren bij uitstek, want het zijn kleuren die we associëren met de menselijke huid. Hoe afstandelijker, kleiner en gladder de technologie die ons omringt, hoe meer we zoeken naar tastbare imperfecties of handgemaakte details in bijvoorbeeld stoffen of keramiek.”

Trend research: een permanente specialisatie

Hoe kom jij aan deze informatie? Hoe ga je te werk?

Francq: “Iedere zes maanden stellen wij trendrapporten op die ongeveer twee jaar vooruitblikken. Deze zijn toegespitst op interieur, maar bevatten ook voorbeelden uit mode, food, beauty… kortom: alles wat met lifestyle te maken heeft. Verder geef ik lezingen over trends, onder andere aan het Royal College of Art in Londen, wat waardevolle input met zich meebrengt. Het hele jaar door schuimt mijn team de belangrijkste beurzen, seminaries, expo’s en online platformen af om onze kennis maximaal up to date en relevant te houden. Uiteraard is trend research ook een kwestie van vooral ervaring.

Textuurfinishes doen het heel goed: natuursteen met reliëf of een interessante tekening, terrazzovloeren, gekalkte muren, ... als het maar textuur heeft en karakter uitstraalt.Hilde Francq

Enkele grote merken met behoorlijk veel exposure volgen ons advies nauwgezet op: dat heeft een zekere invloed. Onze trendrapporten vormen de basis voor adviezen die bedrijven hanteren voor kleurkeuzes en trends voor hun productlijnen. Zo helpen we bijvoorbeeld Niko en Extremis om gepast in te spelen op de actuele trends en kleuren die voor hen wérken. Voor andere klanten, zoals Veritas, verzorgen we ook minutieus uitgedachte marketing- en retailconcepten, die wij dan voorzien van de meest vruchtbare en passende trend-insteek. Soms maken we zelfs hele collecties, zoals voor Tribu, waar we de kleuren mee bepaalden en de insteek aandroegen om een nieuw fluweel voor buitengebruik te ontwikkelen.”

Betrouwbaar advies door een breed perspectief

Waarin onderscheidt Francq Colors zich van andere trendbureaus? M.a.w.: welke specifieke voordelen levert het opvolgen van jullie advies op?

Francq: “Francq Colors is een trendbureau dat als één van de enigen in België specifiek werkt rond materiaal- en kleurentrends. De meeste concurrenten werken voornamelijk voor de modesector, terwijl wij ook diverse klanten uit andere sectoren hebben, waarvan de interieursector één van de meest prominente is. Ondertussen hebben wij hierin een unieke expertise opgebouwd. Ons advies is altijd heel concreet, wat maakt dat onze trendadviezen voor aankopers makkelijk en quasi letterlijk kunnen worden opgevolgd. Een andere grote troef is dat we er altijd naar streven om grenzen te verleggen, zonder de esthetische identiteit van onze klanten te verloochenen. Tenslotte kunnen we onze keuzes en de trends die we vooropstellen altijd staven met een logische, boeiende verantwoording.”


© foto’s: Muuto, Hilde Francq, Spadone, Fritz Hanzen, AYTM