Hilde Francq: aankomende interieur- en materialentrends 2021


Hilde Francq is trendwatcher en oprichtster van Francq Colors, waarbij ze zichzelf soms ‘archeoloog van de toekomst’ noemt. Ze graaft immers in sociologische fenomenen en distilleert hieruit een Color Trend Report waarin ze haarfijn uit de doeken doet hoe de trends inzake kleur, materiaal en interieur er binnen 2 jaar zullen uitzien. Voor Polycaro werpt ze een blik in de toekomst van 2021 en daarna.

P: Hoe onderzoek jij de aankomende trends? Waarop baseer jij je?

Hilde: “Mijn bedrijf Francq Colors werkt met een multidisciplinair team: mensen met heel verschillende achtergronden en specialismen die allemaal met hun eigen blik kijken naar wat er beweegt in de maatschappij. Daaruit distilleren we een trendrapport, dit neemt tot  6 maand in beslag. In de kiem van elk rapport zit een algemene brainstorm waarin ieder zijn bevindingen deelt vanuit zijn perspectief. Daarbij kijken we vooral naar wat er gebeurt in grote steden zoals Londen, Parijs, Tokyo enz., want het is daar dat de trendsetters zich ophouden. We focussen daarbij hoofdzakelijk op wat wij de avant-garde noemen: een generatie van jonge creatieven en mensen die qua levensstijl voorlopen op de mainstream. Tenslotte houden we ook goed in de gaten wat er gebeurt in musea en in de kunst. Lopende tentoonstellingen vormen immers vaak een inspiratie voor ontwerpers.”

De belangrijkste trend voor 2021: stilte.

P: Waarom is zo een studie van belang voor bedrijven?

Hilde: “Wij geven zowel kleur- als materialenadvies, en kunnen collecties samenstellen op basis van trends. We scannen dan wat er reeds in een collectie zit en signaleren wat er nog ontbreekt. Daarnaast giet Francq Colors producten in een trendproof styling, die men kan gebruiken in de bedrijfscommunicatie. Wij werken dus op product- als op communicatieniveau. Bovendien krijgt men ook altijd de achtergrond van onze trends mee. Dat is handig om te gebruiken in het marketingverhaal, in de ‘story to tell’.”

P: Hoe zien de trends eruit die jij voor 2021 en daarna verwacht?

Hilde: “We onderscheiden een vijftal trends.”

Trend 1. Ultra-diversiteit en inclusie

De eerste trend is nu al volop zichtbaar. Het een trend die zich richt op ultra-diversiteit en inclusie. We zien etnische elementen uit verschillende culturen in interieurs opduiken, maar nooit in hun letterlijke vorm, zoals bijvoorbeeld vage verwijzingen naar Mexico, Latijns-Amerika, Portugal en Spanje, zonder duidelijk te kunnen stellen wat nu precies van waar komt. Het palet gaat diezelfde kant op, met kleuren van overal: van warm terracotta tot gesatureerd ultramarijn. Zandtinten en off whites gaan samen met frivool roze, het aardse terracotta met het mediterrane felblauw. De materialen zijn vooral textiel met een ambachtelijke toets, rotan en andere rietsoorten, en keramiek.

Trend 2. Verlangen naar authenticiteit en menselijkheid

De tweede trend duidt op het verlangen naar menselijkheid als reactie op de robotisering en digitalisering. Authentiek menselijk contact wordt volgens ons de nieuwe luxe. Wij hebben dit inzicht verbonden met de leer en de esthetiek van Rudolf Steiner. Hij heeft heel prikkelende interieurs ontworpen, en daar vind je nu veel inspiratie van terug.

We krijgen dus een return van hout na seizoenen van vooral harde materialen zoals steen of metaal. Het kleurenpalet daarbij bestaat uit echte pastels zoals krijtachtig pistache, lila en blauw – gecombineerd met bruintinten en neutrals. De materialen hier zijn opmerkelijk, onder meer zoutsteen en glas-in-lood, maar ook wilgenhout en kalkfinishes op de muren. En daarnaast alle materialen die qua kleur of textuur lijken op de huid.

De exploratie van marmer gaat nog even door. Zo zie je designers experimenteren met een kleurfilm die op marmer gelegd wordt. Heel apart!

Trend 3. De digitale esthetiek als antitrend

Maar bij elke trend hoort ook een antitrend. Dat is hier niet anders. We zien dat de digitale esthetiek ook het interieur zal overnemen, een technologische evolutie die niet te stoppen is. Binnen deze antitrend worden kunstmatige materialen en een digitale beeldtaal gebruikt, samen met een felle kleurenclash en het verderzetten van de ‘ugly trend’. We zullen dus vooral onnatuurlijke kleuren zien, tot zelfs fluogeel, gecombineerd met aquamarijn, lila, roze en ‘Generatie Z’-groen. Een ander palet gaat voor paars en lila (een voltreffer anno 2021), limoen en melkgeel. De belangrijkste innovatie is hier een nieuwe categorie zachte neons. De materialen hier zijn foams, plastics, extravagante composieten en hars.

Trend 4. #hetoo

Daarnaast hebben we een trend die in de nasleep komt van #metoo. De reactie op ‘toxische mannelijkheid’ (denk types à la Weinstein) leidt ertoe dat jongensachtige types zoals Timothée Chalamet nu de nieuwe iconen van mannelijkheid worden. En dat jongensachtige gaat doorsijpelen naar onze interieurs. In de plaats van de overload aan ronde vormen, tactiele texturen en subtiele kleurcombinaties, zien we hoekige vormen en harde kleurvlakken verschijnen. De look is grafisch en industrieel maar speels, met mannelijke kleuren zoals ultramarijn, grijs en (donker- en munt-) groen, nieuwe neutralen en inox metallic.

Voor wanden zijn kalkfinishes een heel grote trend. Een zichtbare textuur met een ambachtelijke look is bijna een must.

Een tweede palet geeft klassieke primaire kleuren een upgrade naar warmer rood, geel en donkerder blauw. Centraal staat hier onder meer een workwear-blauw. De materialen zijn industrieel geïnspireerd: staal, ijzer, combinaties van hout en staal, zichtbare verbindingselementen, en ook materialen die grote egale kleurvlakken toelaten zoals HPL en andere laminaten.

Trend 5. De stilte spreekt

En dan misschien wel de belangrijkste trend voor 2021: stilte. De omgeving waarin we leven wordt steeds luidruchtiger en onderzoek wijst uit dat lawaai niet enkel onaangenaam, maar mentaal en fysiek ook erg ongezond is. De zoektocht naar stilte resulteert in toenemende aandacht voor akoestisch design. Ik zeg: ‘silence is the new black’. Dat zal zich uiten in een ‘Neo Chalet’-stijl (een soort van cabin porn bij je thuis), de comeback van hout in het interieur, aandacht voor het ambachtelijke en luxueuze en lichte maar warme kleuren.

Hier gaat de voorkeur uit naar natuurtinten met, naast groen- en bruintinten, ook ‘nieuwe neutralen’: dat zijn neutrale klassiekers met een andere ondertoon. De materialen worden gekozen in functie van hun kleuren, zo is travertin hier van toepassing. Maar de randen worden niet altijd recht gesneden maar soms gekarteld gelaten. We zien in deze trend ook vegan materialen zoals appelleer, pinatex (van ananasbladeren), malai (van schimmels), paddenstoelenvezels, enz.

P: Hoe vertaal je al deze trends naar de sector van vloer- en wandbekledingen?

Hilde: “Voor wanden zijn kalkfinishes een heel grote trend. Een zichtbare textuur met een ambachtelijke look is bijna een must. Datzelfde geldt ook voor vloeren waar we materialen willen met duidelijke texturen.

Terrazzo is zeker een blijver, maar we zien nieuwe varianten opduiken. Zo is er de terrazzo met supergrote stukken steen, of net heel fijn. Nieuw is terrazzo waar de steen niet helemaal afgeslepen is maar waar de textuur van de stenen wat uit het cement steekt. Ook felgekleurde terrazzo’s waarin de cement bijvoorbeeld heel uitgesproken gekleurd is, zien we verschijnen. Terrazzo is van oorsprong een ‘restjesmateriaal’ en dat maakt het gegeerd in deze ecologische tijden. We zien dan ook ‘nieuwe’ terrazzo’s waarin vreemde materialen zoals plastic, glas of andere restmaterialen werden verwerkt.

Een nieuwkomer (of eerder een serieuze terugkomer) is graniet. Samen met de ‘ugly-trend’ zagen we ook het design van de jaren ‘90 terug populair worden. En daar hoort graniet zeker bij. Dat materiaal wordt dus opnieuw enorm populair. Je ziet het nu al gebruikt worden door jonge designers. Het is uitermate praktisch, in tegenstelling tot travertin dat moeilijker is voor bijvoorbeeld keukens. Er is bovendien een hele variatie aan kleuren en texturen. ‘It ticks all the boxes’, om het zo te zeggen. Sommigen zullen nog even de associatie met de jaren ’90 moeten afschudden, maar wees maar zeker dat graniet terugkomt.

De exploratie van marmer gaat ook nog even door. Zo zie je nu designers experimenteren met een kleurfilm die op marmer gelegd wordt. Heel apart!

Daarnaast zullen we heel specifieke nichestenen zien, de diversiteit wordt immers veel groter. Niet iedereen zal per se een carrara of een arabescato willen, maar net datgene wat iemand anders niet heeft.

Gezien onze huizen steeds opener zijn en in elkaar overlopen, gaan de trends voor badkamers en keukens mee met de algemene trends. We kiezen dus minder een apart materialen- en kleurenpalet voor badkamer en keuken, maar laten dezelfde materialen en kleuren als elders in ons huis terugkomen.”

P: Trends worden geboren uit een mix van sociologische fenomenen. Welke invloed speelt Covid-19 met de bijhorende lockdown, de afgescheidenheid en de hunkering naar verbinding… op de aankomende trends?

Hilde: “De coronacrisis heeft een enorme invloed op ons systeem, dat merken we nu reeds. Vooral kantoren en professionele omgevingen zullen veel meer gericht zijn op hygiëne, terwijl de trend naar het zich afschermen van de buitenwereld nog zal toenemen. In onze Trend Webinars besteden we bijzondere aandacht aan ‘Post-Corona-lifestyle’.

Dit artikel verscheen in Polycaro 70

Lees alle artikels van deze editie online

of

PDF downloaden

We zijn tevens met een nieuw project gestart: ‘Trend Picks’. Dit is een bijzonder interessant project dat vooral in Corona-omstandigheden extra tot zijn recht komt. Het eerste waarmee de consument (in lockdown) in aanraking komt, zijn immers beelden en verhalen op social media. Met Trend Picks bieden wij deelnemende klanten de mogelijkheid om behoorlijk wat visuals én stories te vergaren, wat van primordiaal belang is in deze tijd én in de toekomst. Hiervoor organiseren we één keer per maand een professionele photoshoot waarin we de producten van diverse klanten samenbrengen, telkens volgens één van de trends en kleurenpaletten uit onze Color Trend Reports. Vervolgens krijgt de klant beelden aangeleverd, samen met enkele bijhorende stories (korte teksten) die gebruiksklaar zijn voor social media en andere marketing. Zo zet de klant zijn product steeds ‘on trend’ in de wereld.

Meer info via www.francqcolors.be


Tekst en foto’s: Francq Colors (Credits portretfoto’s Hilde: Karmen Ayvazyan en Kaat Pype)