Nieuwe showroom VM-tegels: lef en ambitie in Oostkamp

Noem het niet zomaar “showroom” van VM-tegels, wat eind februari in Oostkamp de deuren opende. Noem het eerder het tegelpaleis van de toekomst. Drieduizend-plus vierkante meter vloeroppervlak over vier verdiepingen: een zéér forse investering als tastbaar teken dat de familie Vanhollebeke (vader, moeder en zoon) voor de tegelbranche rotsvast gelooft in de toekomst van bricks boven clicks: “Tegels en natuursteen kies je niet op een computerscherm. Mensen willen alles zien en voelen.”

En ze zagen en voelden dat dit iets anders was, de genodigden op woensdag 20 februari, bij de officiële opening door Jan De Keyser (burgemeester van Oostkamp), daarin bijgestaan door voormalig Vlaams Viceminister-president Bart Tommelein. “Ik ben danig onder de indruk”, zo noteerden we uit de mond van een bekende speler uit de natuursteen- en keramische branche die misschien al véél gezien had, maar dít nog niet. “Dit is architecturaal een uniek gebouw. Faut le faire anno 2019. Een investering van deze ordegrootte in een nieuw B2C tegelpaleis, in tijden van e-commerce en dat in Oostkamp. Dat vraagt lef en moed! Velen die ik hier vanavond sprak zeiden hetzelfde. Het algemene gevoel is duidelijk: het gaat hier om meer dan “een” opening van “een” showroom in Vlaanderen.”

We wilden een toonzaal die grenzen zou verleggen. Een gebouw dat ervaring en vooruitstrevendheid, liefde en lef met elkaar zou verenigen. Kortom, iets dat in België nog niet vertoond was.Martin Vanhollebeke

En iets uitzonderlijks, dat was ook duidelijk wat zaakvoerder Martin Vanhollebeke voor ogen had. “Wat we wilden, was een baanbrekend concept op vlak van zowel esthetiek, functionaliteit als ecologie. We wilden een toonzaal die grenzen zou verleggen. Een gebouw dat ervaring en vooruitstrevendheid, liefde en lef met elkaar zou verenigen. Kortom, iets dat in België nog niet vertoond was. En daarin zijn we, denk ik (al zeg ik het zelf) best in geslaagd!”

Groot maar gezellig

Overvloedig daglicht, ultramoderne verlichting en hedendaagse inrichting zijn de basisconcepten van het gebouw dat zich uitstrekt over vier verdiepingen. Op het gelijkvloers vind je naast de inkom, de ontvangstbalie en de sales afdeling vooral zeer veel presentatiezones en de tegeltuin. Op de eerste verdieping wandel je door de VM-woning: een inspirerend huis barstensvol interieurideeën. Ook hier vind je de nodige presentatieplatformen.

De tweede verdieping is een evenementenruimte met een binnen- en een buitengedeelte: “Deze ruimte met terras stellen wij ter beschikking van bouwgerelateerde bedrijven voor onder andere productvoorstellingen of netwerkavonden. Alle faciliteiten van keuken tot sanitair zijn hier aanwezig. Een exclusieve service op een toplocatie met ruime parkeergelegenheid!”

Dankzij een flexibele inrichting kan de showroom telkens aangepast worden naar de nieuwste trends. Elk bezoek belooft een nieuwe verrassing te worden.Martin Vanhollebeke

Enorm veel plaats dus, maar dat heb je vandaag de dag gewoon nodig, meent Martin Vanhollebeke: “Anders kan je nooit al die XXL-formaten tot hun recht laten komen. Het mooie is echter: het nieuwe gebouw beschikt daartoe over de ruimte maar behoudt tegelijkertijd de vertrouwde, huiselijke sfeer die klanten zo waardeerden in ons oude adres aan de Kortrijksetraat.” Niet dat het re-creëren van een vertrouwde, gezellige sfeer de hoofdbedoeling is, verduidelijkt Martin Vanhollebeke. “Dankzij een flexibele inrichting kan de showroom telkens aangepast worden naar de nieuwste trends. Elk bezoek belooft immers een nieuwe verrassing te worden.”

Speeltuin van de architect

Eerder dan over een nieuwe showroom alleen, spreekt Martin Vanhollebeke over een nieuw toekomstgericht totaalproject; een nieuw begin voor VM-tegels, een frisse start, na 25 jaar in de business. Dit ook gesymboliseerd door feit dat zoon Thibaut Vanhollebeke nu naast zijn beide ouders mede-zaakvoerder is. Waar in het verleden VM-tegels quasi exclusief voor eindgebruikers werkte, zijn nu de voorschrijvers een doelgroep waar vol op wordt ingezet. En die in de nieuwe showroom dan ook een hele verdieping voor zich alleen krijgt, namelijk de kelder. Om zich eens goed in uit te leven: “Verdieping -1 is wat wij hier de ‘speeltuin van de architect’ noemen: een creatieve ruimte met het stalenkabinet en de nicheproducten. Ook voor hen wil VM TEGELS een laboratorium zijn waar zij hun ideeën de vrije loop kunnen laten.”

Tegelverkoop, een contactsport

Ultramodern is het gebouw zeker, maar een investering van dergelijke omvang in een fysieke winkel, in tijden waarin iedereen zich bezint over zijn e-commerce verhaal, is dat wel nog van deze tijd? Martin Van Hollebeke weet zeker van wel.

Wij verkopen meer dan producten alleen, wij verkopen emotie!Martin Vanhollebeke

Want tegels verkopen is en blijft een contactsport: “We geloven absoluut dat mensen ook vandaag nog hun tegels en natuursteen in de winkel willen blijven kopen, en dat ze dat zullen blijven doen. Het gaat om hun huis tenslotte, dus willen ze alle materialen in het echt zien en voelen. Kleuren kan je niet perfect inschatten op foto. En de aanraking, de feel, die kan je al helemaal niet online oproepen. Wij verkopen meer dan producten alleen, wij verkopen emotie! En daarbij is ook het persoonlijke contact met de klant zeer belangrijk. Mensen willen een vast aanspreekpunt en gaan een vertrouwensrelatie aan met hun verkoper.”

Kwaliteit aan de bron halen

De persoonlijke selectie van de meest kwalitatieve producten is een andere belangrijke factor in de strategie van VM-tegels. En dit zowel in keramisch als in natuursteen, want VM-tegels doet het allebei. Zo reist het voltallige salesteam wel eens naar Modena, “het mekka van tegeldesign”, kwestie van in contact te blijven met de nieuwste producten en trends. En VM-tegels importeert ook rechtstreeks natuursteen uit het Verre Oosten. “Ik ben vaak in China, India of Vietnam opdat ik met lokale producenten in een geest van openheid en vertrouwen zou kunnen samenwerken. Dat is een win-win voor iedereen. En voor ons zit het voordeel er natuurlijk in dat we zeker zijn van absolute topkwaliteit.”

Geloof in de toekomst

VM-tegels heeft in de kwarteeuw dat het bestaat al een heel divers parcours afgelegd, met een paar haarspeldbochten. Zo werd de eerste vestiging in het Oost-Vlaamse Destelbergen in 1996 al na drie jaar opgegeven, om zich volledig te kunnen concentreren op Oostkamp, waar in 1995 een tweede vestiging werd geopend. 2008 was een ander belangrijk moment: toen besliste VM-tegels om méér te doen met het stockmagazijn van 2.500 m² dat in 2000 was gebouwd. De firma begon er met de organisatie van stockverkoop en een succesformule was geboren, wat in 2015 zou leiden tot de opening van een stockverkoop-filiaal in Deinze.

Dit nieuwe gebouw is de bekroning van 25 jaar service en innovatie waarbij de klant centraal staat. Want die blijft de belangrijkste persoon binnen ons bedrijfMartin Vanhollebeke

In mei 2017 volgde de eerste symbolische spadesteek van het nieuwe totaalproject. “Dit nieuwe gebouw is de bekroning van 25 jaar service en innovatie waarbij de klant centraal staat. Want die blijft de belangrijkste persoon binnen ons bedrijf”, aldus nog Martin Vanhollebeke. Die ook graag aangeeft dat 25 jaar elke dag in de weer ter meerdere eer en glorie van tegels en natuursteen, hem alleen maar méér energie heeft gegeven: “De goesting en grinta waarmee we er een kwarteeuw geleden invlogen, zijn nog even fris als toen. En we kijken zeker niet achteruit, maar vooruit. Dit gebouw bewijst het: wie bouwt voor de komende generaties, bouwt met liefde en kiest voor de beste materialen. Wij geloven dat dit project dé sleutel is tot de toekomst.”


Verwarming door BEO-veld

De gasvlam gedoofd

De toekomstgerichtheid van het hele project blijkt ook uit zijn ecologische karakter. Ook hier werden radicale keuzes gemaakt. We spreken over méér dan een dak met zonnepanelen. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar VM-tegels zag de zaken grootser: “Wij gebruiken de meest moderne, de meest duurzame technieken. Zo legden we via 18 boringen een BEO-veld aan (Boorgat Energie Opslag) van telkens 150 m diep. Deze zijn gekoppeld aan een warmtepomp voor een zo optimaal mogelijk rendement, wat meteen ook milieuvriendelijk is.

‘s Winters is het water uit de boringen warmer dan de omgeving. Op die diepte is de temperatuur immers constant zo’n 8 à 10 graden. Deze warmte wordt gebruikt om via de vloerverwarming het gebouw te verwarmen en de ventilatoren aan te sturen. Na de warmteafgifte wordt het koude water teruggestuurd naar de bodem om daar weer op te warmen via de bodemenergie.”

En in de zomer?

“Dan vindt het tegenovergestelde proces plaats. Dan is het water in de boringen kouder dan de omgeving en wordt de koude gebruikt om via de vloerverwarming de toonzalen te koelen. Verwarmen en koelen gebeurt dus enkel op basis van de boringen en de warmtepomp. Er komt geen gas aan te pas, het vlammetje is er als het ware uitgehaald. Om een goede ventilatie van de grote toonzalen en de centrale burelen te garanderen wordt dan weer gebruik gemaakt van een centrale luchtgroep in combinatie met aparte ventilatoren, die ook beide op de warmtepomp zijn aangesloten voor het koelen en verwarmen van de lucht.”


ADESITAL: Preferred partner van VM tegels

“Adesital is sinds jaren een vaste speler op de internationale tegellijm-markt,” aldus hun Belgische business-agent Georges Vermeulen. “Adesital is geboren en getogen in Sassuolo, het hart van de Italiaanse tegelindustrie. En dat is precies de plek waar we moeten zijn om de nieuwste ontwikkelingen in het snel evoluerende tegellandschap van nabij op de huid te zitten. Elke dag werkt ons state-of-the-artlaboratorium aan verbetering en vernieuwing.”

Een aantal Adesital-producten zijn vaste waarden in ons land. “Zeer gekend op de Belgische markt zijn de houtimitatie voegsels. Bij de lijmen wordt de Flexo frequent gebruikt op grote werven, terwijl onze Extra 30 Power wordt aanzien als één van de sterkste ‘flexmortels’ op de markt.”

Sedert twee jaar werkt VM-tegels samen met Adesital. “Een moderne, vooraanstaande en snel evoluerende firma als VM-tegels kon natuurlijk niet achterblijven,” aldus nog Georges Vermeulen. “In hun prachtige nieuwe toonzaal werden trouwens heel wat panelen verlijmd met onze Adesint!”

info@investiva.be| +32 (0)4 75/53.14.69 | www.adesital.it