De totale makeover van wereldspeler Brachot

11 Family Members, 20 groeves, 8 productiesites, 16 distributie-units en meer dan een eeuw ervaring en kennis verspreid over drie continenten. Dat is Brachot anno 2020. Het is het resultaat van een voortdurend groeitraject. Een verhaal dat ze voortaan naar buiten brengen als één grote familie met een frisse, nieuwe look. Rond de tafel: een enorme expertise van groeve tot klant en een uitgebreid assortiment in natuursteen en samengestelde materialen (blended materials). De blik van Brachot is meer dan ooit op een duurzame toekomst gericht met een krachtige baseline: Crafting Value for Future Generations.

Blik op de toekomst

Bij Brachot zijn ze overtuigd van de meerwaarde die hun producten dagelijks creëren. Ze zijn een bron van vreugde en tillen elke woon- of werkruimte meteen naar een hoger niveau. Meer dan dat: ze doorstaan de tand des tijds. Hun materialen zijn het resultaat van een diepgewortelde langetermijnvisie voor het bedrijf. Een uiterst duurzame kijk ondersteund door de drang om steeds betere bekledings- en landschapsmaterialen (landscape en surface materials) aan te bieden. En dat trekken ze door in een allesomvattende dienstverlening: van ontginning over productie – verzagen en bewerken – tot distributie van blokken, platen, tegels en projecten in natuursteen en samengestelde materialen (blended materials).

Het nieuwe Brachot corporate logo en de logo’s van de verschillende Family Members zijn op elkaar afgestemd met een duidelijke, herkenbare identiteit die de hele familie met elkaar verbindt

Dankzij hun duurzame karakter, een doordacht groeiproces en permanente ontwikkeling investeert Brachot in overnames, een betere exploitatie en optimalisatie van groeves en productie-units. Door de uitbreiding van het aankoop- en distributienetwerk verruimen ze hun verkoopvolumes en garanderen ze een gestage groei. Het laat hen toe om steeds in te spelen op de trends en om zelf nieuwigheden te lanceren. En dit al 120 jaar lang. Brachot draagt de langdurige, toegevoegde waarde van haar producten uit en blijft streven naar uitbreiding en innovatie.

brachot deinze

Duurzame partner

Brachot staat als wereldwijde speler in natuursteen en samengestelde materialen (blended materials) nu al aan de top in elke fase van de keten. Maar ze willen verder gaan: door het verbeteren en innoveren van hun assortiment met duurzame oplossingen. Van steengroeve over productie – verzagen en bewerken – tot klant voor kwalitatieve natuursteen. Maar ook hun samengestelde materialen zoals keramiek, terrazzo, kwarts- en marmercomposiet voldoen aan de hoogste normen. Allemaal met het oog op die meerwaarde voor nu en voor de toekomst.

Brachot staat als wereldwijde speler in natuursteen en samengestelde materialen (blended materials) aan de top in elke fase van de keten

Vandaag vormt Brachot een hechte familie die met beide voeten verankerd is in de sector. En net als in echte families zijn waarden en tradities belangrijk. Een familiebedrijf gebouwd op een duurzaam karakter is er één dat eerlijkheid hoog in het vaandel draagt en dat vervolgens over de hele lijn doortrekt. Dat merk je aan hun bedrijfsfilosofie, aan de transparantie in de oorsprong van hun producten, aan hun manier van zaken doen en aan de sfeer op de werkvloer. Eerlijkheid en vertrouwen gaan hand in hand. Brachot investeert in kwalitatieve oplossingen en in duurzame relaties met haar medewerkers, leveranciers en klanten. Als een partner die luistert en oplossingen aanbiedt. Kortom: ze zeggen wat ze doen en ze doen wat ze zeggen.

brachot deinze

Samen sterk, wereldwijd

Binnen Brachot trekken hun Family Members allen aan hetzelfde zeel van eerlijkheid en betrouwbaarheid, nu en in de toekomst. Ze hebben elk hun specifieke expertise en uniek DNA. Individueel zijn ze sterke spelers, verenigd onmisbare bondgenoten in de sector. Brachot heeft zo wereldwijd de keten van ontginning, productie in verzagen en bewerken, en distributie in handen.


We nemen je even mee op een reis rond de wereld. Ontdek hun 20 eigen groeves, 8 productiesites en 16 distributiecentra verspreid over Europa, Afrika en Azië.

Brachot Surfaces

brachot deinzeBrachot Surfaces springt meteen in het oog. Als Europese producent van hoogwaardig plaatmateriaal in natuursteen en samengestelde materialen is Brachot Surfaces een totaalaanbieder van kwalitatieve interieur- en exterieurafwerkingen. Hun gigantische aanbod aan platen in natuursteen wordt aangevuld met de collecties Unistone (kwartscomposiet), Unimarble (marmercomposiet), Terrazzo en Uniceramica (keramiek). Brachot Surfaces zet sterk in op technische innovatie, expertise en ervaring. Ook bij de selectie van natuursteen. Daarnaast zijn ze een belangrijke partner voor de verkoop van blokken natuursteen.

Beltrami

beltramiBeltrami staat gekend als innovator in natuursteentegels voor binnen en buiten. Ze zetten sterk in op creatieve vernieuwing en kwaliteit. Naast de distributie van standaardtegels in natuursteen, spelen maattegels verzaagd uit platen een steeds belangrijkere rol in het aanbod.

 

 

Stoneasy.com

stoneasy.comStoneasy.com is het online kanaal van Brachot, specialist in landschaps- en bekledingsmaterialen in zowel natuursteen als samengestelde materialen.

 

 

Larvik Granite

larvik graniteOnze rondreis brengt ons ook in Noorwegen waar Larvik Granite eigenaar is van zes groeves en er onder meer de wereldberoemde graniet Labradoriet ontgint. Deze hoogtechnologische site focust op duurzaamheid, efficiëntie en kwaliteit van haar Labrador Blue Pearl, Labrador Vert, Labrador Blue Antique, Silver Pearl en Nordlys. Mede door doorgedreven optimalisatie in hun ontginningstechnieken en een state-of-the-art machinepark.

Cameleon

cameleonMet Cameleon trekken we naar de Zuid-Afrikaanse natuursteengroeve en moderne productiesite voor natuursteenplaten en tegels van Brachot. Cameleon ontgint, verwerkt en distribueert platen, blokken en tegels van hun eigen graniet Nari Black. Ze staan ook in voor de productie en distributie van andere Zuid-Afrikaanse natuursteen en samengestelde materialen.

Indigra

indigraIn India ligt de focus op duurzame investeringen in het hypermoderne machinepark van Indigra voor het verzagen en bewerken van graniet uit Indische groeves. Door een sterke kwaliteitscontrole en het volledig Europese management zijn ze een betrouwbare partner voor Indische granieten.

 

 

Granitarn en SAG

granitarnGranitarn vinden we dichter bij huis, in Zuid-Frankijk. Naast de vijf eigen groeves die het volledige aanbod van de graniet Tarn ontginnen, staat de site ook in voor de productie van andere Franse natuursteen. Deze wordt voornamelijk gebruikt in buiten- en bestratingstoepassingen. Granitarn is een van hun jongste overnames en een duidelijk signaal dat Brachot volop inzet op Europese natuursteen. Niet alleen door de optimalisatie van het machinepark, maar ook door commercialisatie en promotie van de materialen. Ook de vier Franse groeves van SAG dragen daartoe bij. Ze ontginnen Rose de la Clarté, een graniet uitermate geschikt voor buitentoepassingen.

Kilkenny Limestone

kilkenny limestoneWe steken vervolgens het Kanaal over. Naar Ierland, waar Brachot in haar drie groeves de Ierse Blauwe Hardsteen ontgint. Kilkenny Limestone is de naam van de groeve die tegelijk instaat voor de productie en distributie van blokken, platen, tegels en afwerkingsproducten. Ook de veelzijdige, authentieke, kwalitatieve en duurzame natuursteen die zijn toepassing in allerlei stijlen vindt, draagt die naam. Naast het ontginnen vind je er een moderne productiesite met het oog op duurzaam ondernemen.

SGS

sgsMet SGS zijn we tenslotte gearriveerd in Portugal waar de graniet Blanc Perlé ontgonnen wordt. Met zijn uniforme kleur en goede prijs-kwaliteitverhouding leent die zich uitstekend voor allerlei binnen- en buitentoepassingen.

Brachot vind je dus wereldwijd waardoor je als klant rekent op een immens en divers assortiment aan producten. Via haar 16 distributiecentra verspreid over Europa, Indië en Afrika vinden die hun weg naar de meest boeiende projecten. De nieuwste vestiging ligt in Italië, de bakermat van natuursteen en tegelijk een wereldwijd trefpunt voor de aan- en verkoop ervan. Ook voor Brachot. Vanuit deze site in Verona verdeelt deze wereldspeler haar eigen natuursteen en samengestelde materialen, én die van Italiaanse en andere makelij wereldwijd.

brachot deinze


Herkenbare look

Dit familieverhaal brengt Brachot nu voor het eerst naar buiten. In een gloednieuw jasje en met een look-and-feel die symbool staat voor haar passie voor innovatie en de creatie van eerlijke, duurzame materialen. Dat nieuwe uiterlijk was een fikse denkoefening, maar weerspiegelt perfect het robuuste karakter van Brachot en de dynamische aard van haar Family Members. Het resulteerde in een nieuw logo, lettertype, kleurgebruik, fotografie, enzovoort.

Want deze familieband halen ze voortaan ook visueel aan. Onder meer door het nieuwe Brachot corporate logo en de logo’s van de verschillende Family Members. Die zijn op elkaar afgestemd met een duidelijke, herkenbare identiteit die de hele familie met elkaar verbindt. Het rode merkteken bovenaan het Brachot corporate logo vormt de basis voor de logo’s van de Family Members, in diezelfde rode kleur. Het merkteken bestaat onderaan uit een driehoek. Het symbool voor de groeves, de basis van het bedrijf. Daarboven staan twee tegels die op de groeve rusten. Eén tegel staat voor de producten in natuursteen, twee tegels voor de samengestelde materialen. De samensmelting van deze drie elementen weerspiegelen de innige familieband. Onder ieder sublogo komt nog de vermelding Brachot Family Member. Een extra verwijzing naar het moedermerk, het familiale karakter en de gelijkheid tussen de verschillende leden.

De gloednieuwe logo’s zullen opvallen, onder meer door het kleurgebruik en de typografie van hun nieuwe look. Het speciaal ontwikkelde Brachot Red is een opvallend kleur in de sector. Het staat fel in contrast met de vaak donkere of net bleke kleur van de materialen zodat het extra opvalt. Tegelijk verwijst het rood ook naar het natuurlijke karakter van haar activiteiten. Het is een energieke kleur die een en al passie uitstraalt. En dat bezitten ze bij Brachot met overschot. Ze trekken dit aardse gevoel door in een lettertype dat speciaal voor hen ontwikkeld werd: Beirut. Het is gebaseerd op oude Romeinse schriften waar de letters in stenen gekerfd werden. Een ambachtelijk proces, net als het ontginnen en produceren van hun ruim aanbod aan producten. Dat aanbod heeft een scherpe focus en die is meteen duidelijk in de krachtige nominator: Landscape & Surface Materials. Landschaps- en bekledingsmaterialen. Natuursteen aan de ene kant, de samengestelde materialen zoals keramiek, terrazzo, kwarts- en marmercomposiet aan de andere. In blokken, platen, tegels en projecten.

Crafting value for future generations

Een hele brok info, daar zijn ze zich bij Brachot van bewust. Ze vatten alles samen in hun nieuwe tagline die duidelijk de gedeelde visie van Brachot en haar Family Members symboliseert: “Crafting value for future generations.” Het toont hun voortdurende streven naar waardevolle, duurzame materialen die meerwaarde creëren, en de wil om steeds betere bekledings- en landschapsmaterialen aan te bieden. Niet alleen in het assortiment, maar ook in hun diensten gaande van ontginning en productie tot levering en dienst-na-verkoop.

De tagline is een knipoog naar een langetermijnvisie waarin ze hun blik richten op nieuwigheden. Waarin ze actief deelnemen aan de huidige trends en ze mee bepalen. Waarin ze groeien, optimaliseren, ontwikkelen, automatiseren en digitaliseren. Steeds met de focus op eerlijkheid, duurzaamheid en de toekomst.

Brachot is al 120 jaar lang een ijzersterk familiebedrijf met de juiste expertise en beschikt over een gezonde dosis passie om dat nog vele generaties lang te blijven.

Ontdek dit alles tijdens de Brachot Experience Days, van 7 tot 18 september in Stone Gallery Deinze >