Spaanse keramische tegelindustrie krijgt stevige boost

De 34ste editie van Cevisama in Feria Valencia zit er alweer een tijdje op. Tijd voor een korte evaluatie. Zowel in aantal bezoekers als exposanten bleef de Spaanse tegel- en sanitairbeurs min of meer status quo. Intussen werkte het thuisland zich op tot Europa’s grootste tegelproducent en -uitvoerder van keramische tegels.

Ruim 76.000 bezoekers

Welgeteld 76.091 professionele bezoekers (waarvan 62.081 uit thuisland Spanje) namen de moeite om zich begin februari te verplaatsen naar de Feria in Valencia. Daar konden ze op 100.000m2 beursvloer de nieuwste keramische series van in totaal 682 fabrikanten (486 Spaanse en 196 buitenlandse exposanten) ontdekken, wat hen een goed beeld gaf van de actuele trends op de tegelmarkt.
Voor de volgende editie van Cevisama moet u van 20 tot en met 24 februari 2017 in Valencia zijn.

Spaanse tegelindustrie

Noteren we ook de hoopgevende resultaten van de Spaanse keramische tegelindustrie: die zag vorig jaar in de periode januari-november haar verkoopcijfer met 6% toenemen tot een totale waarde van 3,07 miljard euro. De export, goed voor 80% van alle omzet, steeg met 5,2% tot ruim 2,26 miljard euro.
Europa vertegenwoordigt 45% van de totale Spaanse tegelexport en blijft daarmee de grootste afnemer. Kijken we enkel naar de EU-landen (37,2% van de totale omzet), zien we dat de Spaanse tegelindustrie er 12,2% meer verkocht dan het jaar voordien. Buiten Europa is het Midden-Oosten (+10,3%) de belangrijkste regio, met 21,5% van de totale Spaanse tegelexport in 2015.

Italy loves Spanish tiles

Individueel bekeken zijn dit in deze volgorde de belangrijkste afzetlanden voor Spaanse tegels: Frankrijk (+4%), Saoedi-Arabië (+12,5%), het Verenigd Koninkrijk (+21,2%), de Verenigde Staten (+40,3%) en Algerije (-5,2%). Rusland is na een zware terugval (-45,7%) uit de topvijf getuimeld en staat nu op een zevende plaats. Opvallend is dat zelfs in Italië, toch zelf ook een groot productieland, behoorlijk wat Spaanse tegels worden geconsumeerd: voor 75,8 miljoen euro om precies te zijn, wat 24% meer is dan het jaar voordien. Daarmee hijst Italië zich in de toptien van belangrijkste afnemers van Spaanse tegels, hoe raar dat ook mag klinken.
Zelf importeert Spanje uiteraard ook een behoorlijk volume aan keramische tegels: in de periode januari-november 2015 was dat voor een waarde van 63,4 miljoen euro, 10% minder dan in 2014.