Toptegels scoren in Ghelamco Arena

Ultramodern en toch tegen de trend in

Project fiche

Amper anderhalf jaar duurde het bouwen van de Ghelamco Arena, de nieuwe thuishaven van KAA Gent. Het resultaat is verbluffend: een ultramoderne en multifunctionele voetbaltempel met in de ontvangsthal, tegen de trend op de projectmarkt in, technisch hoogwaardige keramische tegels.

Hart van het stadion

Het hart van de nieuwe, Gentse voetbaltempel (een ontwerp van Bontinck Architecture & Engineering) is de dubbele ontvangsthal. De Poolse firma Massive Design, geleid door binnenhuisarchitect Przemyslaw “Mac” Stopa, tekende voor het design. Begin 2014 kreeg het ontwerp een prestigieuze award van het New Yorkse Contract Design Magazine. “Massive Design zijn mensen met wie Ghelamco in Polen vaak samenwerkt”, aldus projectarchitect Ruth Pollet van Bontinck Architecture and Engineering.

“Het ontwerp, zo hebben ze mij verteld, is geïnspireerd op een ontlede voetbal, met daarboven witte verlichting en op de panelen blauwe RGT-verlichting. Een afwerking waarbij niets aan het plafond zelf moest worden bevestigd, zodat de bezoeker ook niet de indruk krijgt dat het om een lagere ruimte gaat.”

Twee kleuren

De vloeren in de ontvangstruimte boven en beneden zijn bekleed met grote witte tegels. “De keuze van die tegels is eigenlijk op het laatste moment gebeurd”, aldus Jim Van Landuyt, project manager Ghelamco. “Er werd gezocht naar een product van zeer hoogwaardige kwaliteit, dat vooral ook hoogglanzend moest zijn, en een chique uitstraling moest hebben. We werkten met twee kleuren: zwart en wit, omdat zo de roltrap die naar de VIP-ruimte boven gaat geaccentueerd wordt met twee lijnen. Wat echt uitnodigend is om naar boven te gaan. De tegels passen in het ontwerp van Stopa, maar de keuze voor het eigenlijke materiaal is gemaakt door Ghelamco-zaakvoerder Paul Gheyssens, samen met zijn zonen Michaël en Simon.”

Technische toptegel

Diens voorkeur ging uit naar de Micron 2.0, van Imola Ceramica, een in 2012 verschenen update van de volkeramische klassieker van de bekende Italiaanse firma. Sales & marketing manager Kristof Tsjoen van leverancier Cerabos (de keramische afdeling van het Harelbeekse Bomarbre-Marbralys) licht toe: “Op gebied van tegels is dit een belangrijke ontwikkeling. Het is een volkeramische tegel die gemaakt wordt op een continualijn op 120x120cm en die na persing wordt versneden naar gemoduleerde formaten. Op technisch vlak spreken we hier over één van de tegels met de hoogste slijtvastheid en resistentie. Je hebt niet dat typisch gevlamde dat je soms ziet bij ‘full body’ of ‘double loading’ tegels, maar de tegels zijn te verkrijgen in een zacht hedendaags kleurenpallet. Door zijn vele formaten en afwerkingsmogelijkheden is dit heel erg architecturaal materiaal, en ideaal voor de projectmarkt.”

Pingelen op de projectmarkt

Al wil die projectmarkt daar niet altijd van weten. Een keuze voor een dergelijke hoogwaardige tegel is vandaag de dag niet evident, zo onderstreept Tsjoen. “Vanuit alle zijden en hoeken werd voor dit project materiaal aangeboden dat totaal ongeschikt was voor een dergelijke toepassing. Op de projectmarkt zie je overigens steeds vaker dat geen enkele rekening meer wordt gehouden met de technische aspecten van het materiaal. Alleen de prijs telt.” Kristof Tsjoen is dan ook zeer tevreden dat Ghelamco-zaakvoerder Paul Gheyssen hoogstpersoonlijk (en tegen de trend in!) de juiste beslissing heeft genomen: “We zouden ook geen ongeschikte materialen geleverd hebben. Het gaat hier tenslotte om een prestigieus referentieproject, je kan daar geen materialen instoppen die er niet in thuishoren.” Het typeert de wijze waarop Cerabos zich plaatst in de markt: niet als leverancier van materialen alleen, maar als “Project Solutions in Ceramics”. En dat betekent ook technische ondersteuning, en meedenken met de klant, tot op het punt dat een leverancier een partner wordt.

Logistieke monsteroperatie

Wat eerder de norm dan de uitzondering was op de Ghelamco Arena-werf, zegt Jim Van Landuyt. “Godzijdank hebben alle leveranciers hun steentje bijgedragen. Zeker als je ziet hoe laat sommige beslissingen werden genomen. Dat was onder meer het geval bij de keuze van de tegels, waar Cerabos tussen het plaatsen van de bestelling en de toelevering van de materialen onder extreem hoge druk heeft gepresteerd. Ze hebben bijna wonderen verricht. Want als je op zo’n werf zit, en je werkt daar 7 dagen op 7 met 1.000 man door (qua logistiek en transport alleen al was dit voor de projectleider een voltijdse job; nvdr) dan hoef ik je niet te vertellen dat materialen beschadigd geraken of spoorloos verdwijnen. Dat hebben we allemaal meegemaakt. Ook met de tegels: die werden ook doorgetrokken tot de trap helemaal boven. Een heel nauwkeurige berekening. Als je dan hoort dat een op maat gemaakt palet volledig stuk is, dan is dat wel even slikken. Dan dien je zeer snel terug te koppelen met de leverancier voor een spoedbestelling.”

Meedenken op de werf

“Inderdaad, die laatste paar maanden waren vrij hectisch,” lacht Kristof Tsjoen. “Wat een monsterproject ook: als je alleen maar kijkt naar de hoogwaardige materialen die ze wilden, de afwerking, en dat op die termijn…” In die omstandigheden kan het de rol van de leverancier zijn om voor extra mogelijkheden te zorgen, benadrukt Tsjoen, zeker als je beweert oplossingen aan te reiken. “Op zo’n moment moet je gewoon meedenken, kijken wat je zelf kan oplossen: een stuk van de druk van die mensen wegnemen. We konden alles altijd snel aanleveren; we zaten ook niet zo ver af. We hadden eveneens een buffer aangelegd, omdat we wisten wat er nodig was. We hebben een aantal referenties veilig ingeschat, om zeker te kunnen leveren. We zijn ook direct begonnen met het maken van mock-ups, en hebben bijtijds de nodige druk gezet zowel bij de fabrikant als bij de onderaannemers.”

Korte contactlijnen

Cerabos kan alle maatwerk in huis doen, benadrukt Kristof Tsjoen. “Op trappen worden de tegels normaal gezien recht verwerkt, maar hier was het onder een specifieke hoek, dus dat hebben we ook begeleid met mock-ups. We hebben onze eigen ateliers, gaan opmeten, beschikken over een eigen plaatsingsdienst voor maatwerk zoals de composiet wastafeltabletten in het sanitair. We hanteren daarbij vooral ook korte contactlijnen.” Cerabos heeft intussen wel ervaring in projectwerk en is gewend om moeilijke dossiers aan te pakken. “Maar hier moesten we dus echt alles uit de kast halen om zowel logistiek als productie-technisch alles rond te krijgen. We hebben een goed deel van het werk van de projectleiders overgenomen, zoals het berekenen van hoeveelheden, het in verstek werken van de trap,…” Het eigenlijke plaatsen van 2.500 m2 tegels zelf was voorbij voordat het goed begonnen was: “De tegelzetters hebben die er ingestoken, beide verdiepingen, op 2 à 3 dagen tijd”, zegt Jim Van Landuyt. “Terwijl de tegels van de vrachtwagen werden gehaald, waren anderen al bezig ze te plaatsen,” voegt Kristof Tsjoen toe. “Dankzij de Ghelamco Arena krijgen we veel aanvragen voor de Imola Micron 2.0, die we nu ook zien opduiken in andere projecten. De fabrikant, Imola Ceramica, heeft het project ook gezien en was zeer in zijn nopjes. Ook in Italië wordt hier veel aandacht aan besteed. Deze realisatie gaat de wereld rond.”

Fiche

Type project: Nieuwbouw voetbalstadion
Locatie: Gent
Opening: juli 2013
Projectontwikkelaar: Ghelamco
Design: binnenhuisarchitect Przemyslaw “Mac” Stopa van Massive Design (Polen)
Vloerbekleding ontvangstruimtes: Imola Ceramica – serie Micron 2.0 (2.500 m2 tegels)