Natuursteen troef bij facelift voor station Brussel-Noord

1 plaatser voor meer dan 10.000 vierkante meter natuursteen

Project fiche

Als één van de drukst gebruikte treinstations van het land een grondige facelift krijgt, mogen we spreken van een prestigeproject. Het masterplan voor het station Brussel-Noord –geraamd op 37 miljoen euro- verloopt in drie fases en moet tegen eind 2019 (met twee jaar vertraging) helemaal klaar zijn. Zo ook de 10.000 vierkante meter natuursteen.

De natuursteen voor het station Brussel Noord werd geleverd én geplaatst door familiebedrijf Vanderlinden-Holemans uit het Waals-Brabantse Bièrges. Polycaro sprak met zaakvoerder Henri Vanderlinden, tevens voorzitter van de Confederatie Bouw Natuursteen, over hun bijdrage aan deze spectaculaire renovatie.

Masterplan in 3 fases

Brussel-Noord is met bijna 50.000 reizigers per dag het 4e belangrijkste treinstation van ons land. “Omdat het aantal reizigers in de toekomst nog zal stijgen en omdat het station niet meer beantwoordt aan de huidige verwachtingen van de reizigers, drong zich een complete make-over op”, liet NMBS destijds weten via een officiële persmededeling. Meer specifiek gaat het om de renovatie van het volledige oude stationsgedeelte, met inbegrip van alle gangen en trappen die naar de verschillende perrons leiden.

station brussel noord natuursteen

Dit masterplan, goed voor een investering van om en bij de 37 miljoen euro, verloopt in drie fases die elk ongeveer een jaar duren. Bedoeling was dat alles tegen eind dit jaar klaar zou zijn, maar het draaide net iets anders uit. Het startschot voor de eerste fase -de renovatie aan de zuidelijke doorgang- werd in september 2014 gegeven maar de werken liepen serieuze vertraging op. Zo bleek het geen evidentie om een werf te organiseren in een operationeel station waar dagelijks duizenden mensen passeren. Bovendien was de bodem zwaar vervuild, waardoor men de grond moest afvoeren. En tot overmaat van ramp diende ook het rioleringssysteem volledig te worden vervangen.

Fase twee en drie

Dit artikel verscheen in Polycaro 58

Lees alle artikels van deze editie online

of

PDF downloaden

Intussen is die eerste fase -althans wat het binnengedeelte betreft- zo goed als afgerond en werd de beter verlichte, beveiligde en gemoderniseerde stationsdoorgang begin februari opnieuw opengesteld voor het publiek. Meteen daarna begonnen de renovatiewerken aan de Noordgang. Die moeten af zijn in het voorjaar van 2018, waarna -als derde en laatste fase- de centrale gang onder handen wordt genomen. Normaal gezien zou het volledig vernieuwde station tegen 2019 helemaal af moeten zijn, maar wie durft dat vandaag -gezien de vorige vertragingen- nog met 100% zekerheid garanderen?!

1 plaatser voor > 10.000m2 natuursteen

Alle natuursteen -zo’n 10.000m2 in totaal- voor zowel binnen als buiten wordt geleverd en geplaatst door Vanderlinden-Holemans, een familiaal natuursteenbedrijf uit Bièrges dat vorig jaar ook de vloer-, trap- en muurbekleding van het station Brussel-Schuman voor zijn rekening nam.

 

De rest van dit fantastische project ontdekken? Wordt gratis lid!

 
 

De rest van het artikel is enkel beschikbaar voor leden.