Buchtal-tegel wint pleit in nieuwe showroom Garage Raes in Brugge

Autogarages zijn grootgebruikers van keramische tegels

Project fiche

Garagebouw: het is een kleine wereld met vaak strikte codes. En autogarages zijn grootgebruikers van keramische materialen. Cedexsa-Vilvordit beleverde naast andere automerken ook hier de succesvolle Buchtal-tegel.

Nieuwe VW-garage

In december 2014 opende garage Raes, bekend van zijn showrooms in Oostkamp en aan de Oostendsesteenweg in Brugge, een derde vestiging. Het ging om een nieuwe showroom voor 22 Volkswagen-modellen aan de Kleine Pathoekeweg in de Brugse industriezone Blauwe Toren. Bedoeling, aldus zaakvoerder Nico Raes, is om een betere service te bieden voor de streek van het noorden van Brugge tot aan de kust, en met name ook voor de vele bedrijven in het havengebied en Blankenberge. Op het terrein van 1,5 ha werd de bebouwde oppervlakte uitgebreid tot 2.400 vierkante meter. De bestaande gebouwen werden behouden en geïntegreerd in het nieuwe concept. De plannen kwamen uit de pen van Cubyc architecten uit Sint-Andries Brugge en werden gerealiseerd door aannemer Vanden Bussche Industriebouw uit Veurne.

Tot het uiterste

Het was niet de eerste keer dat deze partijen elkaar troffen. “In de garagewereld zijn er maar een paar goeie spelers, aldus architect Peter Ysenbrandt, vennoot bij Cubyc. “We hebben al meer dan veertig garages gebouwd, en komen dezelfde mensen steeds weer opnieuw tegen. Er is een poule van aannemers die daarmee vertrouwd zijn.” Al is Cubyc, ondanks de ruime ervaring, niet per se een specialist-garages. Het architectenbureau met 3 vennoten en in totaal 8 mensen heeft twee afdelingen.

“Villabouw en de beter afgewerkte industriebouw, waar garages zeker hun aandeel hebben. En de filosofie is in beide gevallen dezelfde: less is more; hoe minder, hoe moeilijker. We maken het onszelf graag moeilijk. Omdat we altijd tot het uiterste willen gaan, om het mooiste te verwezenlijken dat we met een bepaald budget kunnen bereiken. Presteren!”

Spelen met de grens

In het geval van garagebouw voor Volkswagen betekent zijn best doen: het creatief interpreteren van de strenge architecturale richtlijnen opgelegd door de auto-constructeur. “Het was de derde keer dat we voor deze cliënt bouwen”, vervolgt Ysenbrandt, “En we proberen daarbij altijd aan zijn kant te staan versus de corporate identity van Volkswagen. Bij VW zijn de architectuurregels heel erg strikt: een heel boek dat je dient te volgen! Nu, we volgen dat niet slaafs en willen er iets meer van maken. Tenslotte moeten de regels in de lokale context worden toegepast, en dat biedt speelruimte. We proberen de opportuniteiten van de grond en de ligging uit te spelen.”

Een voorbeeld? “Bij Volkswagen spreken ze nooit van de combinatie met bestelwagens en een luifel eraan; we hebben dat mooi geïntegreerd, zodat het één geheel is. Dit in een showroom die afwijkt van de standaard-showroom. Ze kunnen niets anders dan ons toelating geven, maar ik voel dat het niet altijd met evenveel plezier is. En de klant kan dat blijkbaar appreciëren. Want we zijn nu opnieuw voor hem bezig, met zijn Skoda-garage.”

Duitsland vs Italië

Inzake de keuze van de tegel voor de showroom-vloer waren de regels, opgelegd door het hoofdkwartier in Wolfsburg, wel érg strikt. Het draaiboek liet de keuze tussen niet meer dan twee tegels: een Italiaan en een Duitser.

Guy Royaux, zaakvoerder van Cedexsa-Vilvordit (overigens met hoofdzetel pal aan de overkant van de straat…) verdedigde zijn eigen kandidaat, de Duitse Buchtal-tegel, met overgave, en succes. “Buchtal is om te beginnen een oerdegelijk merk dat in België levert aan vele garages (Audi, Volkswagen…), naast scholen en ziekenhuizen. Ook alle Aldi-winkels zijn met Buchtal betegeld, net als het recente Olympia zwembad in Brugge. Deze Buchtal tegel heeft een behoorlijke massa (25% meer dan de concurrent hier), heeft een hoog niveau van zijkant-afwerking en dus grotere maatvastheid (dus vlottere en mooiere plaatsing). En het belangrijkste is misschien wel: de afwerking op de tegel. De Buchtal tegel is hoogwaardig afgewerkt met protecta en garandeert een perfect onderhoud. Dit procedé zorgt er ook voor dat de tegel geen vuil of oliën absorbeert. Dit alleen al kan qua onderhoud op een oppervlak van zo’n 1.000m2 duizenden euro’s kosten sparen.”

Garages zijn ook voor Cedexsa-Vilvordit een belangrijke markt: “Ik denk dat we vorig jaar een recordaantal garages van diverse merken beleverd hebben. Buchtal levert deze steevast via hun groothandelsnetwerk.”

Voorzorgen bij vloerverwarming

“De tegels zijn netjes en gemakkelijk te onderhouden”, zegt Peter Ysenbrandt. “Ze liggen in halfsteens verband, wat een beetje sterker is. Goed tegen het loskomen, want ze zijn op de vloerverwarming geplaatst. Daarbij moet je dus ook serieus rekening houden met de uitzettingsvoegen, temeer daar het een staalconstructie is.” Voor de vloerwerken stond vloerder Arne Lekens in, die grotendeels in onderaanneming werkt voor Declerq in Zomergem maar in dit dossier voor hoofdaannemer Vandenbussche. “De tegels zijn met flex tegellijm dubbel verlijmd”, zegt hij, “omdat het op vloerverwarming is. En om de zoveel uitzettingsvoegen een elastische voeg.” Lekens werkte hoofdzakelijk alleen. “Gedurende een week had ik wel een helper. Maar de grote toonzaal, van 725m2, was volledig gedaan in 12 werkdagen, opgevoegd en al. De toonzaal moest af zijn voor het groot bouwverlof van 2014, zodat de schilder- en gyprocwerken konden starten.” Vervolgens bevloerde Lekens ook nog het garagegedeelte met kleinere 30×30 cm tegels en ook de sanitaire gedeelten met zo’n 150 m2 wandtegels. “Die zijn op dezelfde manier bevestigd. Eerst zijn de wandmuren ingeprimerd met een primer die het vocht opslorpt, en in de douches is een Kerdi-mat ingebracht tegen het vocht.”

Prettig werken

De werken begonnen op 1 maart, de autogarage opende in december. Een strak tempo dus. Arne Lekens werkte bijvoorbeeld ook gedurende het bouwverlof, wat zo zijn voordelen heeft: “Ik heb van niemand last gehad en kon gewoon voortdoen, in het garagegedeelte. Dat in combinatie met een goed gerectificeerde tegel die vlot verwerkte, maakte het best prettig werken!”

“De vloerder heeft dat mijns inziens netjes gedaan”, merkt Ysenbrandt op. En hij voegt daaraan toe dat het snelle verloop van de werf ook mogelijk is gemaakt door het feit dat de spelers in de beperkte markt van garagebouw elkaar kennen en op elkaar zijn ingespeeld, nog voor de werken beginnen. “Dat loopt meestal redelijk gesmeerd”, aldus Ysenbrandt. “Iedereen weet wat van hem wordt verwacht, tegen wanneer moet aangeleverd worden. Je wordt niet, zoals soms gebeurt, bij aanvang overladen met info waarna je je plan kan trekken. In de particuliere markt, waar we ook in actief zijn, zijn natuurlijk veel meer spelers. Het zijn telkens nieuwe partners en er is altijd een aanpassingsperiode nodig. Hier niet. We bouwen dat samen op. Wanneer het moet, beschikken onze partners over de informatie die ze moeten hebben. Je kan wel alles op voorhand uittekenen en beschrijven, maar als er dan een afwijking op zit -20 cm dieper, breder of langer- dan vallen veel details in het water, en moet er toch ter plaatse op ingespeeld worden. Dan krijg je die informatie van ons. Je hebt een vertrouwensband. We houden alles ook bij van week tot week. We weten waar we drie dagen vertraging hebben en waar we een paar dagen kunnen inlopen.”

Uitstel is dan ook geen optie in dit soort gevallen. “De datum van verhuis is bekend gemaakt, de publiciteit wordt opgebouwd, de nieuwsgierigheid van het publiek wordt opgeschroefd naar die dag van opening. Dan kunnen wij, net zo min als de andere partners, de hele boel vertraging laten oplopen want dan slaan we maar een modderfiguur.” Wat hier het geval niet was. “Chapeau voor alle mensen die er gewerkt hebben. Echt waar!”