Hotel Van der Valk imponeert in Luik met gevel van graniet

8 jaar, 219 kamers en 27 miljoen euro later...

Project fiche

Natuursteengroothandel Bauma Stone draagt met trots het officiële label ‘onderneming uit Oost-België’ en is vanuit zijn magazijn nabij Luik actief in België, Duitsland, Nederland, Frankrijk en Luxemburg. Met als fraai nieuw visitekaartje: de natuursteengevel van het imposante Van der Valk hotel.

De landing in Luik van de Nederlandse hotelgigant Van der Valk (in eigen land de onbetwiste marktleider) is niet met stille trom, maar met de nodige toeters en bellen. De ambitie is dan ook om in één klap markleider te worden. Van der Valk Congrès Liège, open sinds 2018, is het grootste hotel van Wallonië en biedt het mooiste panoramische zicht op de Vurige Stede vanuit de skybar, het zwembad of een jacuzzi. Een totale transformatie van het voormalige Holiday Inn hotel dat compleet uitgeleefd was toen Van der Valk het overnam. De renovatie was aanzienlijk ingrijpender dan een simpele restyling.

Project van lange duur

“Nog nooit heeft de groep zo lang gedaan over de bouw van een hotel”, zo verklaarde directeur-franchisehouder Marco Wohrmann in het eigen Valk Magazine. (Marco Wohrmann is vierde generatie Van der Valk, en dat moet ook: de groep is in 2001 omgevormd tot een franchise-onderneming, evenwel met de toch wel aparte stipulering dat elke franchisehouder een directe nazaat moet zijn van stichter Martien van der Valk, die het eerste hotel met zijn naam opende in 1939.) In totaal nam het project acht jaar in beslag. Het zwembad op de benedenverdieping werd afgebroken en vervangen door een restaurant. De drie benedenverdiepingen werden gereduceerd tot twee, kwestie van hogere plafonds te krijgen in lobby en fitness. Er kwam een nieuw zwembad op de dakverdieping alsook een fitnessclub (300m²). En tenslotte, aldus Wohrman, “hebben we de gevel anderhalve meter verplaatst om ruimere kamers te krijgen en is de gevel bekleed met een luxe natuursteen.”

Bauma-Stone: natuursteenspecialist

Die luxe-natuursteen werd geleverd door de firma Bauma Stone, een Oost-Belgische natuursteenhandel met vestiging in Hermalle-sous-Argenteau. Bauma Stone volgde het project op van A tot Z, zo legt sales representative Emmanuel Godefroid uit. “Er was een zeer precieze timing te respecteren, want stellingen zijn nu eenmaal niet goedkoop. En dat is niet zo eenvoudig wanneer de goederen van bijna 10.000 kilometer ver moeten komen. Het gaat immers om een Chinese graniet, de G654.

En de firma die de plaatsing verzorgde (Gestev) had ook zeer precieze eisen omtrent de afwerking van de boorden. Daarom zijn we naar China getrokken om te tonen hoe onze partner in plaatsing het exact wilde. Zo was alles voor iedereen duidelijk, eenmaal de materialen ter plaatse arriveerden in Luik. Elk stuk was genummerd, te beginnen met de nummer één beneden links en zo verder.”

Binnenafwerking

Bauma leverde ook de binnenmaterialen in keramiek: een Carrara look in de ruime inkomhal, de trappen in dezelfde plaats, de badkamers van alle kamers, de muurplaten in de skybar en de muurtegels van het zwembad.

Ook in deze fase deed Bauma-Stone meer dan gewoon materialen leveren: de firma verzorgt immers ook technisch advies. Daarbij is het vaak het beste om het simpel te houden. “Neem nu de trappen in de inkomhal (trap van een aantal treden om een klein hoogteverschil te overwinnen, nvdr.). Daar hebben we serieus over nagedacht. Hoe zouden we het doen? Misschien moeten we iets doen met een zekere impact: een massieve marmeren trap misschien? Uiteindelijk hebben we gewoon gekozen voor keramische traptegels met een SC Schluter-profiel. Dat ziet er goed uit, en vooral: je brengt een oplossing die doet wat die moet doen. Namelijk de trappen beschermen tegen alle trolleys die mensen eroverheen rollen. Niet iedereen tilt zijn trolley netjes op… Ik ben niet zeker of we een beter resultaat hadden gehad met massieve trappen.”

Filosofie van de keramiek

Het is nog niet zolang dat Bauma Stone ook vol inzet op keramische materialen. Emmanuel Godefroid: “We doen het al lang erbij, maar eerst was het meer een verplichting. We deden eigenlijk keramiek omwille van de keramiek.”

Tot Bauma-Stone besliste dat dit zo niet langer kon, en ze die knop in hun kop omdraaiden

“We zijn gaan samenzitten met de vraag: hoe kunnen we het anders doen? En we beslisten om vol in te zetten op keramiek die assorti is met onze natuursteen. Neem nu de graniet G654 van de gevel hier in Luik, die we bij ons Jersey noemen. We hebben een keramiek laten maken die er perfect bij past. Zo kunnen de klanten de keramische tegels leggen en daarbij alle accessoires (palissades, muurdekstenen) in echte natuursteen. Op die wijze bieden we iets aan dat anderen niet hebben. En zo kunnen we ook het gamma overzichtelijk houden: belangrijk is niet de grootte van het aanbod, wel de kwaliteit van de afwerking. En dat kunnen we realiseren met slechts enkele uitgelezen partners in keramiek, met wie we dan een hechte relatie kunnen uitbouwen. Kortom, niets dan voordelen!”

Particulieren blijven hoofdzaak

Hotel Van der Valk is een mooie referentie. En misschien komen er nog projecten bij met de Nederlandse hotelgroep, die nog Belgische projecten in de pipeline heeft zitten. Maar Bauma Stone richt zich niet in de eerste plaats op de projectmarkt. “Particulieren blijven onze nummer één ‘cheval de bataille’”, zo legt Emmanuel Godefroid uit. “We bedienen hen niet direct maar via een netwerk van doorverkopers. Daarin zijn we erg actief in de tuinsector.” Bauma Stone is gevestigd nabij het drielandenpunt en het commercieel netwerk is erg internationaal. “We zijn een onderneming uit Duitstalig België, en hebben ook het officiële label ‘Ein Unternehmen aus Ostbelgien’, iets waar onze patron, Horst Cohnen, bijzonder trots op is. Het is vooral ook een voordeel al je werkt in de Duitse markt. Duitstalige Belgen en Duitsers verschillen dan wel erg van elkaar, maar er is toch die nabijheid. En het helpt zelfs in de streken waar we zitten in Oost-Frankrijk (Vogezen, Jura, Elzas) waar velen toch nog Duits spreken. En hoewel in onze afdeling in het Luikse vooral Franstaligen werken, zou ik zeggen dat bijna iedereen in het bedrijf een beetje Duits spreekt. Dit zorgt voor onze eenheid en cohesie.”

Met Hotel van der Valk in Luik heeft Bauma-Stone er een prestigieuze referentie erbij, maar vooral alweer een tevreden klant. Marco Wohrman: “Ik ben superblij met het project zoals het er nu staat. Ik ben nog niets tegen gekomen, waarvan ik zeg: dat hadden we toch anders moeten doen. Het was geen makkelijk project, maar ik ben enorm trots.”


Project in cijfers

  • 8 jaar ‘in the making’
  • een investering van 27 miljoen euro
  • gevel: 4000 m² graniet – lobby: 2300 m² keramiek – kamers: nog eens 2300 m² keramiek
  • 219 kamers
  • kleine kamers: 30 m² – suites en appartementen: 70 en 100 m²
  • 2 zalen
  • wellness met 3 massageruimtes
  • fitness 300 m²

GeoCeramica®: zodra de tegels liggen kan je er bijna op gaan zitten

Tijdens de werken in Luik kwam er, zo gaat het vaak, nog iets uit de lucht vallen. Er was dringend nood aan de heraanleg van het terras in het evenzeer imposante Van der Valk Hotel in Verviers. Dat moest erg snel gebeuren. Of Bauma Stone geen oplossing klaar had? Zeker wel, en die oplossing heet GeoCeramica®.

“Het gaat om een keramische tegel van 10 mm met een zeer resistente Stabikorn® ondergrond met geïntegreerde afstandshouders. Het voordeel is dat je hem plaatst op dezelfde wijze als een betonnen klinker.”

Grootste voordeel voor de klant? De snelheid. “Het moest heel snel gaan: ze hadden van de ene dag op de andere beslist om het terras opnieuw aan te leggen, maar het moest wel in gebruik blijven. Wel, we hebben dat terras van zo’n 430 m² op een week geplaatst. En heel die tijd bleef het terras bruikbaar, met stukken en beetjes. Van zodra de tegels er lagen kon je er bijna de tafels opzetten.”


Foto’s: Bauma Stone