Nieuwe eigenaars La Fabbrica creëren hub rond Italiaanse tegels

Het Italiaanse investeringsfonds Mandarain Capital Partners (MCP), samen met een aantal belangrijke investeerders (waaronder Graziano Verdi) aan het roer van ItalCer, hebben de acquisitie van de gerenommeerde tegelfabrikant La Fabbrica SpA bekendgemaakt.

Nog andere overnameprooien

Volgend op de optie om Tagina over te nemen, zoals eerder dit jaar aangekondigd door Graziano Verdi (foto onder), moet deze acquisitie van La Fabbrica worden gezien als een volgende belangrijke stap in het ambitieuze project van MCP en ItalCer die een soort van hub willen creëren, met als doel het ontwikkelen van markten die het meest gevoelig zijn voor de stijl en kwaliteit van keramische high-end tegels ‘made in Italy’. Er zouden nu al gesprekken gevoerd worden met andere mogelijke overnameprooien. De nieuwe groep zal bestaan uit verschillende Italiaanse tegelmerken uit het hogere segment en moet leiden tot meer efficiëntie op productieniveau, commerciële synergiën en internationale expansie.

High-end producten

Graziano Verdi, de grote bezieler achter dit project, heeft heel wat ervaring in de keramische wereld, onder meer als CEO van Graniti Fiandre maar ook van de Belgische Koramic Group die steeds meer voet aan de grond krijgt op de tegelmarkt.

“La Fabbrica maakt reeds high-end producten in zijn productiefaciliteiten, terwijl de grote keramische platen onder licentie worden geproduceerd door één van de topfabrikanten in dit domein”, aldus nog Graziano Verdi. “Het merk is één van de wereldmarktleiders en liet in de voorbije jaren een bovengemiddelde groei optekenen in een sector die veel sneller groeit dan de Italiaanse en Europese industrie in haar totaliteit.”

300 miljoen euro omzet

maxresdefaultGraziano Verdi liet ook weten dat er binnenkort wordt gestart met de bouw van een 4.0 fabriek in het Amerikaanse Tennessee, die normaal gezien tegen eind 2018 operationeel zou moeten zijn. “Dit project dat we aan het uitrollen zijn in het hoogste segment van de markt moet ons toelaten een sterke groei te realiseren. Ons doel is om binnen vijf jaar een omzet van 300 miljoen euro te halen.”

Al kan dat cijfer volgens Verdi nog veel hoger liggen, afhankelijk van de externe groeiopportuniteiten die zich aanbieden.