Opinie: Cersaie 2021 geeft je vleugels

Leipzig – Club: 1-2. Red bull geeft je vleugels. Lang moest ik niet nadenken over een titel voor dit artikel. Een beetje de teneur van de voorbije week. Wat was het aangenaam om onze vele (inter)nationale contacten na 2 jaar van lockdown terug te zien op dé keramische tegelbeurs van het jaar. Weg met die Zoom- en Teams-meetings. Ook al kunnen ze handig zijn, het was een verademing om terug tegen elkaar te kunnen spreken, discussiëren en onderhandelen. Face to face. Zowel positief als negatief. Je weet waar je aan toe bent. Toch een essentieel onderdeel bij ondernemen. Dit kan je met Zoom of Teams nooit evenaren.

Het ontbreken van een beurs in 2020 gaf ook tal van -vooral Italiaanse- fabrikanten duidelijk vleugels. Aangenaam verrast waren we allemaal van de prachtige stone, terrazo en oxide looks die er volgend jaar zitten aan te komen. Toch wel vernieuwend, anders, binnen en buiten combinaties, veelal aanvullend. De fabrikanten van keramische tegels hebben hun huiswerk gedaan (niet allemaal maar toch het gros). Ook de verplichting om grote open standen te plaatsen was een enorme meerwaarde. Veel overzichtelijker en luchtiger. Dit mag zo blijven als je het mij vraagt.

Cersaie Europe + Cersaie World?

De noviteiten die we zagen na 2 jaar afwezigheid opent opnieuw de discussie voor een Cersaie elk 2 jaar, in plaats van jaarlijks. Dit zou volgens mij een verademing zijn voor de hele keten. Fabrikanten zijn nu veel beter voorbereid, we zien iets nieuws én de collecties zijn beschikbaar vóór eind dit jaar. Allemaal belangrijke factoren die pleiten voor een 2-jaarlijkse beurs. Wie heeft er nu wat aan een nieuwe collectie die in maart of april op de markt komt? Dergelijke reeksen zijn keer op keer een miskleun. Natuurlijk is beursorganisator Edi.Cer. niet gebaat met een Cersaie om de 2 jaar. Al zeker niet door de grote investeringen in de nieuwe, overigens zeer goede geklimatiseerde beurshallen.

Het TYLES-team ging aan het nadenken. Waarom eigenlijk geen ‘Cersaie Europe’ en ‘Cersaie World’ organiseren als 2 aparte events? Het ene jaar focus op de Europese markten, het andere jaar op de niet-Europese markten. Fabrieken kunnen zich in dergelijke opstelling veel meer focussen op de specifieke reeksen voor bepaalde werelddelen. De druk om jaarlijks absoluut voor elke markt iets in de strot te duwen van de markt vervalt daarmee ook. Tegenwoordig hebben producten meer en meer tijd nodig om te integreren op de markt. Hoe komt dat denk je? We spreken niet meer van 45×45 of 60×60 tegels, wel van 80×80-90×90-120×120 en alle dunne grootformaattegels. Die leg je niet op een maand in de toonzalen wereldwijd. Dit is een heuse logistieke opdracht voor iedereen. De time-to-market wordt daarmee verlengd. Ook de producten zelf worden specifieker en hebben doorgaans meer tijd nodig dan vroeger om ingeburgerd te geraken. Vroeger maakten de groothandels de tendensen, vandaag ook nog maar onderschat de impact van de online platformen niet of de marketing van de fabrikanten zelf. We verkopen vandaag veel meer diverse producten dan pakweg 5 jaar geleden.

(lees verder onder de foto)

20210928_105205127_iOS

Logische prijsstijgingen onafwendbaar

Tussen al dit positiefs heerste er wel een serieuze schrik bij alle producerende fabrikanten. Waar we lang van gespaard bleven in onze sector, zal nu wel dubbel doorgerekend worden. De eerste prijsaanpassingen waren voor 1 oktober, de tweede komen eraan tegen januari.

We zijn met al onze leveranciers ter plaatse in een open communicatie gestapt, op zoek naar een logische verklaring. Lang hoefden we daar niet op te wachten: na het zien van enkele confronterende studies over de meerkost voor de productie van keramische tegels is dit gemakkelijker te aanvaarden. Stijgende prijzen voor gas en elektriciteit, glazuur, klei, verpakkingen, hout, … dan wordt het eindproduct logischerwijs ook duurder.

Sinds 2008 kenden we quasi enkel dalende prijzen, nu zijn we terug in een situatie aanbeland voor een paar jaar van stijgende prijzen. De uitdaging voor alle fabrikanten zal wel zijn om steeds competitief te blijven, want je bent snel uit de markt geprijsd.De fabrieken zijn zelf slachtoffer geworden van hun vele detailbestellingen. Bij nacalculaties zouden die tot 20% duurder moeten worden. En keramiek moet ook andere vloerbekledingsmaterialen de baas kunnen blijven. Geen eenvoudige opdracht. Het zal voor ons allen belangrijk zijn om ons product te gaan verkopen met een meerwaarde, niet als een doordeweekse tegel uit de Brico. Vandaag verkopen we meer dan een tegel an sich.

(lees verder onder de foto)

keramische tegel betonlook

Keramische tegels met een epoxy of gietvloer look zoals beton zouden wel eens voor een grote doorbraak kunnen staan

Aankomende evoluties en trends

Als laatste zijn we gaan speuren naar de evoluties die we komende jaren gaan meemaken in onze keramische business. Deze 3 evoluties mogen we verwachten:

1. De eerste komt er stilaan door en dat zijn de ‘full body platen waarbij de nerven door de plaat heen zichtbaar zijn. Dit is vooral voor de keuken business een zeer belangrijke evolutie. Maar ook in het normaal vloerprogramma zie je de eerste full body tegels gestaag terugkomen. Kwalitatief een meerwaarde, maar daarvoor betaal je wel de prijs.

2. Een tweede is het blijven evolueren van zeer satijnzachte afwerkingen met bepaalde antislipwaardes (r10-r11) zoals de silktech of all-in-one formules. Dit lost voor fabrikant en verkopers zeer veel op qua problematieken waar water aan te pas komt. Alsook 1 tegel voor alle ruimtes.

3. Een derde zou wel eens de epoxy of gietvloer look kunnen worden. Beton looks overspoelen al geruime tijd de markt, maar een look met dezelfde afwerking als die van een epoxy of gietvloer in grotere formaten zit er op volgende Cersaie (Europe?) misschien wel aan te komen. We zijn benieuwd.

Hoe dan ook houden we een bijzonder positief gevoel over aan ons bezoek aan Cersaie!

Guy Royaux,
Zaakvoerder TYLES


Heb je zelf een interessante mening die je graag deelt met de sector? Mail jouw opinie naar info@polycaro.be of hilde@polycaro.be