Studenten gaan aan de slag met Seal for Life onderhoudsproducten

Uit de tests bleek het duidelijk: de reinigings- en onderhoudsproducten voor natuursteen van Dry-Treat en Hanafinn (verdeeld door Seal for Life) zijn superieur aan de concurrentie.

Maar mensen ook overtuigen om hun vertrouwde onderhoudsproducten in te ruilen voor wat beters, dat is de uitdaging binnen Rena Pro, een tijdelijk bedrijf van vijf studenten Bouw aan de PXL Hogeschool Hasselt.

Small Business Project

Wie kiest voor een opleiding Bachelor in de Bouw aan de PXL-Hogeschool Hasselt, die gaat voor een sterk praktijkgerichte opleiding. Met werfbezoeken, stages in bouwbedrijven en bovenal: het zelf, gedurende een jaar, ontwikkelen en uitvoeren van een ‘small business project’.

Dit artikel verscheen in Polycaro 58

Lees alle artikels van deze editie online

of

PDF downloaden

Begeleidende lector Frank Joosten geeft tekst en uitleg:

“Een small business project is eigenlijk een mini-onderneming zoals we die kennen in de middelbare school, maar dan op hogeschoolniveau. Studenten ontwikkelen vanaf nul een eigen product of dienst, in groepen van vier of vijf. In het eerste semester schrijven ze een businessplan uit en in het tweede semester gaan ze dat ook daadwerkelijk op de rails zetten. Ze mogen wettelijk gezien handel voeren: het kader daarvoor wordt gecreëerd door de overheids-vzw Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen, nvdr.). Een small business project valt daaronder, waardoor studenten ook juridisch geldige facturen kunnen uitschrijven zonder eigen btw-nummer. Ondernemerschap is erg belangrijk, zeker ook voor bouwstudenten. Zelfs als ze later geen eigen zaak starten, blijf je ondernemersvaardigheden nodig hebben binnen een bedrijf.”

Waarom Seal for Life?

Gedelegeerd bestuurder Emma Vandermissen waarom ze precies kozen voor Seal for Life.

“Ik ken Miranda (Maréchal, zaakvoerster van Seal for Life; nvdr) persoonlijk en wist dat ze deze producten levert aan professionals. We dachten dat er misschien bij particulieren vraag zou kunnen zijn naar een dienstverlening met onderhoud door deze producten.” Eerste stap was natuurlijk zelf de producten testen. Te beginnen met de reiniging van een bakstenen brievenbus. Die test was zeer bevredigend. Dan kwam het marketinggedeelte. Commercieel directeur Wouter Hermans: “We werken via flyers in de buurt en in onze vriendengroep. We konden via Vlajo ook deelnemen aan een beurs en hebben een eigen website: www.renapro.be.”

Toch duurde het even voor de zaken echt begonnen te lopen. “Het koude voorjaar was een tegenvaller: het heeft lang stilgelegen, want het moet buiten 12 graden zijn om de beschermingsproducten te kunnen gebruiken. Maar nu staan er werken gepland en begint alles mooi te lopen.”

Leerervaring

Een small business project gaat niet om de bedrijfsresultaten alleen: het is en blijft een leerervaring. “Het is wel de bedoeling dat ze targets stellen”, zegt projectbegeleider Frank Joosten. “Maar aan het begin van het jaar krijgen we steevast die vraag: degene met de meeste winst, krijgen die ook het meeste punten? Zo werkt het meestal niet. Het gaat om attitude en vaardigheden, die voor de groep en individueel worden beoordeeld.”

Even een rondvraag bij de studenten zelf. Wat hebben zij ervan geleerd?

  • Jorne Gielen: “Ik heb ASO gedaan, waar we geen economie of zo kregen, dus dit heeft wel heel wat bijgebracht. Mensen overtuigen om iets te kopen was voor mij een nieuwe ervaring”.
  • Emma Vandersmissen: “We hadden uitvoerig getest en waren helemaal overtuigd: dit is hét product op de markt. Maar dit ook effectief aan de man brengen is nog een ander paar mouwen.”
  • Silke Van der Velpen: “Ik was verrast hoeveel erbij komt kijken: commercieel, financieel…”
  • Wouter Hermans. “Qua communicatie heb ik veel geleerd. Bijvoorbeeld: hoe schrijf je zakelijke e-mails?”
  • Steven Simon: “Ik leerde vooral op sociaal vlak. Mails sturen helpt niet zo veel. Je moet echt bellen, anders raak je heel moeilijk in contact met mensen.”

Gewoon voortdoen

De belangrijkste les is wel deze: een superieur product is een mooi begin maar ook niet méér dan dat, aldus Jorne Gielen. “Mensen in het dagelijkse leven overtuigen, blijkt niet altijd even eenvoudig. Je leert ook dat je hen niet zomaar iets kan aansmeren. Ze zijn het gewend met bepaalde producten te werken, en veranderen niet graag. Ook al is het veel beter. Je moet mensen tijd geven om erin te geloven. En een jaar is kort, natuurlijk.”

Frank Joosten beaamt: “Wat ook speelt, is dat de bouw erg conservatief is. Dat zien we bij andere micro-ondernemingen ook. Tal van leuke ideeën, maar het vertalen naar de praktijk blijkt soms moeilijk.”

Maar uiteindelijk wint de aanhouder, zo weet financieel directeur Steven Simon. “Dat hebben we zeker en vast geleerd. Je moet gewoon voortdoen, en dan lukt het vroeg of laat wel!”


 

De producten: een overzicht

Wat maakt de onderhouds- en beschermingsproducten van Dry-Treat, verdeeld door Seal for Life, technisch superieur? Technisch directeur Jorne Gielen en administratief directeur Silke Van der Velpen leggen uit:

  • “Er is ten eerste het reinigingsproduct Oxy-Klenza. Dit onttrekt alle organische vervuiling uit de poriën en is biologisch afbreekbaar en dus milieuvriendelijk. Met andere merken kan je alles ook wel proper krijgen, maar stel: je hebt een gazon aan de rand van het terras, dan heb je kans op geelbruine strepen, en ook voor huisdieren kan het gevaarlijk zijn! Oxy-Klenza kan je ook binnenshuis gebruiken, voor een maandelijks of halfjaarlijkse goede schoonmaak.”
  • “X-duty Cleaner is een reinigingsproduct voor zware vlekken, zoals graffiti, lijmresten, epoxy, rubber”
  • “Stain-Proof Original is een impregnerende en ademende beschermer. Het is geen oppervlakkige laag, maar je hebt een diepe indringing van ongeveer 10mm. De eerste centimeter trekt in de steen maar houdt ook vlekken tegen. Het product is olie- en waterafstotend en heeft als voordeel dat het blijft ademen; de lucht en de waterdamp kan er nog steeds doorheen. Stel dat je buiten stenen beeldjes hebt: als je die behandelt met Stain-Proof komt er geen water meer in en het water dat er al in zat verdampt. Je beeldje kan dus niet kapotvriezen. Belangrijk om weten is ook dat de moleculen van het product kleiner zijn dan de nanotechnologie, zodat het zelfs werkt met keramische materialen.”

Bedrijfsfiche: Seal For Life

Seal for Life (Herk-de-Stad) is de exclusieve importeur en distributeur van de producten van Dry-Treat en Hanafinn voor de Benelux en Frankrijk. Het Australische Dry-Treat werd opgericht in 1991 en ontwikkelde een moleculaire technologie om innovatieve impregneerders te ontwikkelen voor een brede waaier aan poreuze oppervlakken, zoals natuursteen, straatsteen en tegels. Seal for Life richt zich vooral op de professionele klanten, die na een opleiding het certificaat kunnen bekomen van erkende applicator.


Foto’s: Seal For Life