Nivolo: ambitieuze nieuwkomer focust op chappen 4.0

Innovatie in service en producten: misschien niet meteen je eerste associatie met de sector van de chape? Zeer ten onrechte, zo bewijst Nivolo uit Zulte, een ambitieuze nieuwkomer in de top van de Belgische chape en vloerisolatie.

Een aantal zaken die al een tijdje de regel zijn in de bouwsector in het algemeen, waren pakweg vier jaar geleden nog de uitzondering specifiek in de sector van de chape en vloerisolatie, zegt mede-zaakvoerder Jonas Vanthuyne.

“Dan hebben we het over digitalisering, steeds snellere oplevertermijnen, flexibele planning (Lean planning, Bim-model…) waardoor aannemers elkaar korter opvolgen. Er wordt van de sector vandaag echt verwacht dat hij innovatief uit de hoek komt. Bijvoorbeeld: vroeger bepaalde de architect de opbouw, nu moet rekening gehouden worden met zovele zaken. De EPB-verslaggever, het akoestisch bureau, het inschatten van risico’s (bijvoorbeeld brandveiligheid met de branddoorgiftefactor)…”

Planning

Hoe reageert Nivolo op die steeds strenger wordende eisen? “De drie pijlers waar wij voortdurend op hameren,” vervolgt Benjamin Talpe, de andere helft van het duo aan de top van Nivolo, “zijn planning, opvolging en kwaliteit.” Laten we overlopen. Ten eerste planning. Een goede voorbereiding is immers het halve werk.

“We bezoeken elke werf op voorhand,” zegt Jonas Vanthuyne. “Of het nu gaat om een megaproject of een veranda van 20m2, dat maakt geen verschil. We hebben continu vier projectleiders op de baan, om overal bezoeken af te leggen. Waar is er parkeerplaats, is er (stromend) water, zijn er speciale zaken om op te letten? Aan alles wordt gedacht, en zo komen onze chappers quasi geen onverwachte hindernissen tegen. Ze moeten niet nog eens de architect bellen: wat kan, wat kan niet? Zodra de ploeg komt is het eigenlijk gewoon de slang uitrollen en pompen maar. Zo kan de ploeg zich concentreren op de kwaliteit, op het werk zelf zonder te worden afgeleid. Alles is immers voorzien.”

Nivolo

Opvolging

Ten tweede: opvolging. “Als je belt komt je terecht bij onze commerciële binnendienst en helpen we je snel verder. Een offerte kan je indien mogelijk de dag zelf of alleszins binnen de drie dagen verwachten. Daaraan koppelen we afspraken en werfbezoeken aan vast en die kunnen binnen de vijf werkdagen, of afhankelijk van het stadium waarin de werf zich bevindt, een week voor uitvoering van de werken. Een klacht? Ook hier krijg je snel een reactie op met daarin onze volgende stappen. En we streven ernaar er binnen de 72 uur met een oplossing te zijn. Werven moeten vooruitgaan!”

Vloerders

In het hele proces is de vloerder een cruciale schakel, zegt Benjamin Talpe.

“Of hij nu onze klant is of niet, hij moet er wel op voort werken. We overleggen alles op voorhand ofwel met hemzelf ofwel met de bouwheer of architect in functie van de vloerder. Om welk type vloer gaat het? Waar komen de voegen? Want als wij de voeg hier plannen, en hij elders, dan moet hij gaan dichten en opnieuw slijpen. Daar wordt hij ook niet gelukkig van, want het belet hem de kwaliteit af te leveren die de klant van hem verwacht. Al dat soort van zaken vermijden is voor ons een groot aandachtspunt. De vloerder kan altijd op ons rekenen, vooraf én achteraf. En ook: voor een vloerder kan een chape nooit vlak genoeg zijn; welnu, wij streven alvast naar het aller-vlakste in de markt!”

Innovatie & kwaliteit

Ook inzake materiaal kent de sector heel wat vernieuwing: “Met name op vlak van thermische en akoestische isolatie, waar wij met Nivolo mee op zoek gaan naar de beste oplossingen. Daarom hebben we ook veel keuze in het aanbod,” aldus Benjamin Talpe.

“Traditionele chape, vele toeslagstoffen en additieven, een breed assortiment vloerisolatie zoals gespoten PUR, PUR-platen en EPS-platen, EPS-isolatiemortel en schuimbeton als uitvullaag of als hellingsbeton voor platte daken.” De firma beperkt zich dus lang niet tot chape, maar ook dat is een hoogwaardig product, benadrukt Vanthuyne. “En noem chape vooral niet stabilisé want dat is een hemelsbreed verschil! Wij kiezen voor topcement. Die is natuurlijk duurder, maar onze druksterkte zit in de buurt van cementen met additieven – en dit zonder additieven”.

Nivolo

Ook zandkwaliteit is belangrijk. “We werken daarom met Rijnzand met een minimale korrelverdeling van 0/5 tot 0/7, dit afhankelijk van de locatie van de leverancier en de werf,” zegt Benjamin Talpe. “Op zand en cement kan je altijd besparen. Maar dat is kortetermijndenken, dat leidt tot verzanding en barsten, kortom een mindere kwaliteit”

Geen prijsbreker, een rendabiliteitsspeler

Met deze allround-aanpak zorgden de twee zaakvoerders voor constante groei sinds Talpe in 2015 het bedrijf overnam, toen het nog Bracke Bouw heette. Vanthuyne stapte er een jaar later in, en de naamsverandering naar Nivolo kwam er begin 2020. Het ging in die jaren van vijf vrachtwagens naar een twintigtal, van vier mensen op kantoor naar 16 en een navenante groei in de ploegen.

“70% van onze opdrachten komt van terugkerende klanten,” aldus Vanthuyne. “Dan hebben we het over grote projecten, sociale woningen die aan strenge eisen moeten voldoen, sleutel op de deur, of particulieren die, op aangeven van hun architect, voor ons kiezen.”

Hoe gaat dat? “Stel er zijn drie offertes, en wij zijn niet altijd de goedkoopste. Maar de architecten die met ons samenwerken weten dat niet enkel de prijs van belang is. Ze zijn onze manier van werken gewend en weten dat met ons werken de rendabelste keuze is. Wij stellen ons op als partner voor de architect of de projectleider, wij trekken met hem aan dezelfde kar en adviseren hem op alle mogelijke vlakken. Zo ontstaat er een professionele vertrouwensrelatie. Met andere woorden: we zijn een rendabiliteitsspeler, geen prijsbreker.”


Digitale tracering van alle gebruik

Een concreet voorbeeld van hoe Nivolo het chappen binnenbrengt in het tijdvak van de 4.0 economie, is de tracing-app. “Onze planning kan heel erg ver gaan,” zegt Vanthuyne terwijl hij zijn smartphone bovenhaalt. “Kijk: per vrachtwagen en per mengeling op de werf weten we exact hoeveel zand en cement erin zit. Zo zien we dat deze chapper is beginnen pompen die dag om 6u33, de pot eerste mengeling is 0,139 kuub en de zand-cement verhouding is correct. Met de GPS-locatie erbij. Zo is er nooit discussie over verbruik. We delen de verpompte kub door de vierkante meter en je hebt de gemiddelde dikte. Is de offerte hoger gemaakt, bv. voor acht centimeter en het is maar zeven: je betaalt maar zeven.”

Nivolo


Consolidatie in de sector

De chape-sector beleeft momenteel een schaalvergroting, zegt Talpe. “Mensen denken nog steeds dat de chapper een lokale aannemer is maar wij werken in heel Vlaanderen, van Antwerpen tot De Panne. Er zijn slechts enkele chape-bedrijven in Vlaanderen zoals wij, met een grotere capaciteit dan wat lokaal nodig is.” Zeggen hoeveel van de markt deze grote chapebedrijven in handen hebben, is moeilijk. “Als je rekent in vierkante meter, dan denk ik dat deze bedrijven zo’n 75% ervan voor hun rekening nemen. Lokale chappers ondervinden vandaag dezelfde problemen als in de andere sectoren waar er vertrouwd wordt op stielmannen om fijn werk af te leveren. Dat wil zeggen: geen opvolging binnen de familie, en ook geen jonge kandidaat-overnemers. Velen zetten dan ook hun activiteit voortijdig stop. Dit is nu eenmaal de realiteit en één van de factoren van de schaalvergroting in onze sector.”


Tekst: Kristof Dams – Foto’s: NIVOLO