Enige natuursteen & tegelbeurs in België is gevestigde waarde

Mogen wij de derde editie van de enige beurs in België over natuursteen, keramiek & composiet alweer geslaagd noemen? Wij dachten het wel, wanneer je rekening houdt met de aanmerkingen van een aantal key-players uit de markt. Sommigen voor een derde opeenvolgende keer aanwezig, anderen met hun debuut.

Stone & Tile houdt als tegelbeurs prima stand, telkens weer, en blijft een 2-jaarlijks b2b-event in het teken van natuursteen & keramiek en bij uitbreiding gereedschappen, machines en de toebehoren. Hiermee behoudt de beurs zijn unieke status in de Benelux.

Einde januari kwamen precies 1.429 professionelen naar Flanders Expo Gent afgereisd om er met de standhouders van gedachten te wisselen. Een evenaring met 2 jaar geleden, dus goed zondermeer.

Gemiste kansen voor de afwezigen

Dat (opnieuw) een paar namen als exposant ontbraken, is al lang niet nieuw meer. En daar kan de organisator weinig aan doen. Het minste wat je kunt stellen is dat ook naar aanleiding van déze editie de afwezigen groot ongelijk hadden. Méér dan één gemiste kans?

Een bezoeker uit het “verre” Limburg stond ons te woord en zei onomwonden:

”Ik ontving de uitnodiging voor Stone & Tile en redeneerde: hier moet ik naar toe en keek niet eens naar de deelnemerslijst. Ik was dan ook heel erg ontgoocheld toen ik op de beursvloer in Gent vaststelde dat één van mijn belangrijkste leveranciers van natuursteenbewerkingsmachines er niet aanwezig was. Dit heeft nu mijn aankoopbeslissing voor een nieuwe machine sterk beïnvloed”.

Een trouwe exposant verwoordt het als volgt:

“Indien wij morgen Erwin Ooghe als initiatiefnemer van Stone & Tile niet meer ondersteunen, dan heeft de vloerder, tegelzetter, natuursteenbewerker, keukenbouwer of handelaar geen platform meer waar hij op een persoonlijke manier kan communiceren op Belgische bodem. Althans niet op een prima georganiseerd en gespecialiseerd b2b-event als dit dat om de 2 jaar plaats vindt. Alleen al uit respect voor je klant zou je er als exposant aanwezig moeten zijn, want zij getroosten zich de moeite om deze vakbeurs te bezoeken. Vanuit Verviers, Bilzen, Poperinge of Brecht”. Dixit Viek Seynhaeve – Viek-Machines.

De belangrijkste cijfers op een rijtje

Aantal bezoekers: totaal 1.429
donderdag 595
vrijdag 834

Terugkerende bezoekers: 41%

Nieuwe bezoekers: 59%

Doelgroepen:

  • Steenbewerker: 25,41%
  • Vloerder/Tegelplaatser: 23,69%
  • Aannemer: 20,24%
  • Tegel-/bouwhandel: 20,08%
  • Architect/Studiebureau: 10,36%
  • Keuken/Badkamerinrichter: 5,18%
  • Projectontwikkelaar/Bouwheer: 3,14%

65,29% wil via e-mail op de hoogte gehouden worden van nieuws uit de sector.

!!! Gemiddelde duur van een bezoek = 138 minuten !!!

Drukst bezochte lezing: “Tegels in de douche plaatsen. Denk 2 keer na!” (organisatie Bouwunie) met 130 registraties.

Opvallende uitspraken

Van exposanten

“Mijn deelname wil ik in drie korte zinnen toelichten: 1. Ik zat geen 5 minuten stil en was constant in gesprek 2. Dit wil zeggen dat ik zaken heb gedaan 3. Dus dat ik mijn deelname niet beklaag. Binnen twee jaar zie je mij hier terug”.

Eddy Indesteege – Pieterman Steentechniek

“Ik ben na de eerste dag van Stone & Tile erg tevreden over de gesprekken die ik heb gehad en over de nieuwe contacten die ik heb gelegd. Mij valt ook op dat ik met veel interieurarchitecten heb gepraat. Dit heeft mij aangenaam verrast”.

Ben Clerix – Tuytelaers

“De bezoekers die langs kwamen waren ECHT geïnteresseerd en leverden heel goeie contacten op”.

Isabel Gruwez – Febenat

“Het type klanten was zeer goed. Boeiende gesprekken gehad. Ik denk dat jullie op de goede weg zijn. Ik vond het een geslaagde beurs. De marketing was goed, communicatie was goed. Stands zagen er prima uit. Wellicht zou er nog iets meer met social media gedaan kunnen worden”.

Michel van den Goorbergh – Michel Oprey & Beisterveld

“Meer potentiële klanten ontmoet dan vooraf verwacht”.

Coen van den Brand – Prodim International

“Het meest geslaagd aan deze editie was de vrijdagdrukte. Aantal bezoekers was op donderdag te gering, maar de vrijdag heeft veel goed gemaakt.”

Patrick Deprez – Schlüter Systems

“Mijn eerste dag kan al niet meer stuk. En eigenlijk na mijn allereerste contact had ik mijn deelname aan Stone & Tile al dik terugverdiend”.

Paul Ostyn – Vietbluestone

“Over het algemeen ben ik zeker tevreden, ik heb me geen seconde verveeld op de beurs. De getoonde interesse van de b2b-bezoeker was bijzonder groot en hij heeft het juiste profiel. Het aantal bezoekers mag nog wel de hoogte in, maar het is een beurs waar je de tijd kunt nemen om op vragen, suggesties en wensen van de klanten te antwoorden”.

Carlo De Schutter – Ri.Pa.

Opvallende uitspraken

Van bezoekers

“Ik zag de advertentie van Dallmer in Polycaro, en kende dit systeem niet. Daarop besloot ik om zeker een bezoek te brengen aan Stone & Tile”.

Andy C uit Lokeren

“Ik ben maar een kleine vloerder, samen met mijn zoon, maar ik neem uwen Polycaro overal mee: ik lees die in mijn bad, op de wc, in mijn veranda. Iedere keer weer verlang ik er naar om Polycaro in mijn bus te ontvangen”.

J. Storms – Vloer- & tegelwerken uit Putte (Beerse)