Natuursteen als draagvlak voor beeldende kunst

Marianne Turck is beeldend kunstenares en geboeid door hoe we met elkaar omgaan binnen diverse ontmoetingen, en hoe dit wordt vertaald naar lichaamstaal.In haar project ‘Elements of Movement’ capteert ze de belijning onder de vorm van een fragiele menselijke 3D sculptuur die in het werk ‘Solitude’ op een grote, ruwe blok Spaanse marmer wordt geplaatst. Symbool voor de vereenzaamde mens binnen een wereld die wordt overheerst door oorlog, chaos en puin.

Marianne Turck focust zich vooral op de dagdagelijkse realiteit en observeert mensen tijdens hun meest gewone bezigheden. Maar ook experimentele dans vormt een zeer belangrijke inspiratiebron. Ze heeft een zeer grote voorliefde voor werk waarin de perfectie in de beweging én in de belijning wordt geaccentueerd. Daarom is de rode draad doorheen haar oeuvre de elegante belijning en de beweging van een vorm.

Beweging in stilstand

“Als beeldend kunstenaar sta je altijd stil. Misschien dat ik daarom steeds het aspect ‘beweging’ wil weergeven in mijn werk. Ik hou van fysieke en mentale kracht, van het voelen van een lichaam in zijn beweging en in het aanraken. Ik kijk graag naar mensen, ik betast hun lichaam tijdens het creëren van een werk, maar tevens betast ik hun gedachtegang. Het model krijgt aldus een belangrijke plaats in mijn werk en blijft er als een soort mist in hangen. De combinatie van het lijfelijke, het filosofische en het gevoelsmatige probeer ik steeds in mijn werk over te brengen. De beelden zijn niet statisch want ik probeer telkens de beweging als gevolg van diverse gevoelens in het beeld te vangen. Daarom kan ik mateloos genieten van experimentele dans en vind ook geregeld daar mijn inspiratie”, aldus Marianne Turck.

Elements of Movement

Ook voor het project ‘Elements of Movement’ greep Marianne terug naar de hedendaagse experimentele dans. In samenwerking met professionele dansers zocht ze naar de ‘pose’ of de ‘still’ in de beweging, want ook stilstaan is een beweging. Vingertoppen, de belijning van spieren en andere details werden minutieus bekeken, waarop vervolgens een klein 3D model van de pose werd geprint.

Solitude, of de clash tussen de fragiele mens en een brute wereld

“Deze 3D sculpturen zijn bewust heel klein gemaakt en vervaardigd in een witte en weinig transparante materie waardoor ze heel fragiel ogen. Het symboliseert de kwetsbaarheid van de mens. In mijn werk ‘Solitude’ breng ik die fragiliteit nog meer tot uiting door de mens te plaatsen in de hedendaagse realiteit waar oorlog en chaos onze wereld teisteren. Die chaos zie je terug in kapot geschoten gebouwen en afgebrokkelde steden vol steenpuin. Dit intrigeert mij. Puin accentueert de tristesse, de kwetsbaarheid en de eenzaamheid van de mens binnen een chaotische realiteit.

In ‘Solitude’ plaats ik deze kleine, menselijke 3D sculptuur -in elkaar gebogen, alsof ze slaapt- op een grote blok natuursteen zijnde Spaanse marmer crema marfil, van 250 kg. De blok is een zacht beige en werd aan de zijkanten bewerkt om ruwer te lijken. Die clash, dat contrast tussen fragiel en bruut, tussen de kleine mens en dat grote oppervlak van steenpuin, dat werkt.”

Het is echter niet alleen de inhoud die belangrijk is, maar ook het vormelijke. Solitude is mooi om naar te kijken. Mariannes werk is zelden oorverdovend, maar eerder verstild en juist daarom zo sterk aanwezig.

Meer info over Marianne Turck en haar werk via www.marianneturck.be


Foto’s: Marianne Turck