Kayden Stone & Ceramics: de natuur als meester-schilder

Het Benelux natuursteenlandschap heeft er een nieuwe speler bij. In november 2019 maakten Andreas Schmelzer en Michel van den Goorbergh hun droom waar; een exclusieve handel in natuursteen en keramiek, die zich onderscheidt door een verfrissend concept. Bij Kayden Stone & Ceramics draait alles om beleving en ontzag voor dit materiaal dat honderden miljoenen jaren kon rijpen vóór het uiteindelijk de toonzaal in Bladel mag sieren. Bij een opzienbarende take-off, hoort uiteraard een bevlogen gesprek.

Beleving, inspiratie, dialoog

Michel van den Goorbergh: “Na een boeiende loopbaan van ruim 25 jaar bij o.a. Brachot Hermant en Michel Oprey & Beisterveld in een sector die mij mateloos blijft fascineren, besloten wij uiteindelijk om de stap te zetten om samen Kayden Stone & Ceramics te beginnen. Na een lange zoektocht kwamen we uit bij dit pand van 1500 m² met de perfecte structuur om ons concept te realiseren. Enkele maanden geleden zijn we dan gestart. Marmeren en granieten platen staan er al en ook de laatste materialen; kwartscomposiet, Illydium en Lumina Stone zullen spoedig arriveren.

Over natuursteen kan ik eindeloos vertellen. Ik schreef er ook mijn scriptie rond. Het is een materiaal vol verhalen. Bovendien heeft het de unieke eigenschap om het gemoed te beïnvloeden. Wanneer ik bij groothandelaren tussen de rijen loop en de steen aanraak, word ik daar vrolijk van. Uiteraard zijn keramiek en composiet ook uiterst interessante materialen met specifieke intrinsieke eigenschappen, maar oerkracht van natuursteen blijft onovertroffen. Ik stel vast dat dit bizar genoeg relatief weinig aandacht krijgt wanneer het over marketing gaat. Daar ligt de basis van ons concept: het Kayden Stone Experience centre.

Het opzet van het Kayden Stone Experience Centre is om bezoekers; architecten, interieurdesigners, steenhouwers en particulieren, natuursteenplaten echt te laten beleven

In de hal worden de platen (geen blokken) zorgvuldig geëtaleerd. Het opzet is om bezoekers; architecten, interieurdesigners, steenhouwers en particulieren dit materiaal echt te laten ervaren en beleven. Boven komt er een ‘bibliotheek’ vol monsters en stalen waar de mensen zich rustig aan tafeltjes kunnen zetten om hun keuze diepgaand te onderzoeken en vergelijken. Er komt ook een Kayden Café waar verdere kruisbestuivingen kunnen plaatsvinden vergezeld door een hapje en drankje.

Het moet gezegd: wie door het voorlopig nog onvoltooide assortiment kuiert, verliest zich al gauw in de pracht van deze stuk voor stuk karaktervolle natuur-kunstwerken. Menig museum zou op deze sfeer jaloers worden. Doordachte selectie wérkt dus. Achter dit uitgestalde aanbod gaat bovendien nog een schat aan stenen schuil die dankzij het wijd vertakte netwerk van onze gastheer in no time naar Bladel worden gehaald. Een perfecte illustratie van het klassieke verhaal over kwantiteit vs kwaliteit.”

Stenen proeven

“We mikken op een aanbod waarbij exclusiviteit primeert op kwantiteit. Ik had kunnen kiezen voor meer budget-achtige ladingen en grote volumes, maar dat gaat wat voorbij aan de passie die ik heb voor dit product. We houden het hier dus relatief kleinschalig, maar daarachter zit natuurlijk een enorm groot én verfijnd assortiment. Natuurlijk vind je hier ook de Belgische blauwsteen en zwarte graniet, maar evengoed staan er zeldzame Turkse stenen, onyxen en marmers. Bij de rijkdom van dit product horen ook de intense kleuren die je hier nu al kan waarnemen. De manier waarop we dit als totaalbeleving aanbieden, is een unicum in de Benelux en daarbuiten.

Door klanten bij hun kennismaking met de stenen ook dranken en gerechten uit de regio van oorsprong te laten proeven, worden de impressie en ervaring nog intenser

Zelf ben ik nogal een Bourgondiër. Daarom zullen we in de toekomst ook steenproeverijen organiseren. Vele van deze stenen komen uit een specifiek gebied met natuurlijk ook een culinaire eigenheid. Door mensen bij hun kennismaking met de stenen ook lokale dranken en gerechten te laten proeven, worden de impressie en ervaring nog intenser. Natuursteen is een cultuurproduct. Het gaat om een ‘wauw’ effect… en om een passend eerherstel voor de natuursteen.

De kwaliteit primeert op de hoeveelheid, maar uiteraard kunnen we heel snel schakelen. In een mum van tijd haal ik op aanvraag een lading uit bijvoorbeeld Italië naar hier. Dat gebeurt erg vlot; gewoon via whatsapp een berichtje en binnen enkele minuten krijg ik een gedetailleerd antwoord. Dat is exact hoe we willen werken. Dit concept is op maat van de Beneluxmarkt uitgewerkt, waar de lat hoog ligt en alles tegelijk snel moet gaan.”

Sterrenrestaurants als uiterst passende referentie

“Zo’n twee, drie jaar geleden kwam ik in contact met Hans van Wolde, destijds chef van een tweesterrenrestaurant in Maastricht. Ik had hem gemaild met de vraag of we onze materialen in zijn zaak mochten plaatsen en hem zo een ambassadeursrol konden aanbieden. Zijn reactie was enthousiast. Hij is Rotterdammer, ik ben Hagenees met een zwak voor Feyenoord; het klikte meteen. We waren er snel uit en hebben onder meer zijn wijnbar opgetrokken met Neolith. Hij heeft dan allerlei zaken gedaan voor ons, zoals spreken op beurzen, klanten van ons ontvangen en aanwezig zijn op opendeurdagen.

Via Hans heb ik trouwens ook Herman Den Blijker, BN’er en chef, leren kennen. Ook bij hem plaatsten we Neolith, natuursteen, kwartsiet en glaskeramiek in zijn zaak.”

Idylium: een binnenkomer van formaat

“Niet lang nadat wij met Kayden Stone & Ceramics zijn begonnen kreeg ik van Hans de mogelijkheid om zijn nieuwe zaak in Reijmerstok met onze materialen mee vorm te geven. Met name Idylium, een hagelnieuwe een uiterst hoogwaardige fabrikant, krijgt een grote rol in dit project.

Idylium is er als eerste in geslaagd om ook voor keramiek dooraderde platen te creëren

Idylium is in november 2019 opgestart met een fabriek in Spanje. Het is voor ons een ideale nieuwe partner. De fabriek ligt dan wel in Spanje, het product is Italiaans. Ze maken onderdeel uit van Best Surface en gebruiken onder meer Siti machines, gelieerd aan Lamborghini (er is zelfs een heuse, uiterst exclusieve Lamborghini lijn in hun assortiment). Ze zijn er als eerste in geslaagd om ook voor keramiek dooraderde platen te creëren: een absolute primeur die we zeer snel ook hier zullen introduceren. Waar de natuur er honderden miljoenen jaren over doet, doen zij nu in 90 minuten.

In het restaurant/hotel Brut 172 van Hans werd er door architect Niels Maier vooral gekozen voor een cementlook. Ook de bar, tafels en kamers werden met onze materialen; Idylium en natuursteen, bekleed. In een dergelijke omgeving speelt de soliditeit natuurlijk een belangrijke rol. Voor zo’n restaurant moet alles bijvoorbeeld tegen brand, stoom, zouten etc. bestand zijn.

De typische kenmerken van deze materialen tonen aan dat ook een cementlook uiterst luxueus kan zijn.”

Jong talent: het basis ingrediënt voor vernieuwing

“Bij de Universiteit van Maastricht, afdeling  kunst, is een wedstrijd/afstudeeropdracht uitgeschreven om studenten toepassingen voor het restaurant te laten ontwerpen. Drie eerste plaatsen wonnen onder meer een reis naar Spanje, waar Idylium gevestigd is. De eerste prijs ging naar de Beerbite. Een studente uit Duitsland met veel voeling met hop creëerde een soort plankje uit Idylium en hout waarop Hans gerechtjes plaatst die zo worden ‘opgehapt’.”

“Prijs twee was voor een concept waarbij je op het einde van de maaltijd een gerechtje aflikt van onder andere een Idylium vormpje. Geïnspireerd door koeien die aan zout likken. Dat vormpje krijg je nadien ook mee naar huis; een nieuwe invulling voor het begrip ‘bestek’.”

“Tenslotte was er een student die een soort konijnenhol bouwde. Wie het restaurant binnenkomt stapt eerst in dit holletje waarin koffiebonen alle smaak en geur neutraliseren. Zo zijn gasten helemaal zuiver ontvankelijk voor de culinaire verwennerij. Het kiezen voor deze tintelende concepten past perfect in de filosofie waar Kayden Stone & Ceramics wil voor staan.”


Foto’s: Kayden Stone & Ceramics