Italiaanse tegelgroep Florim: double digit groei in 2015

In de 8ste editie van het Sustainability and Social Responsibility Report dat Florim jaarlijks publiceert, staat te lezen dat de Italiaanse tegelgroep vorig jaar een geconsolideerde omzet van 374 miljoen euro (+13,6% tov 2014) realiseerde. De EBITDA nam toe met +16,3% tot 19,1 miljoen euro (26,2% van de omzet) en de nettowinst kwam uit op 43,3 miljoen euro (+18,9%).

Zware investeringen

2015 was ook het jaar waarin Florim (onder leiding van Claudio Lucchese en bekend van toonaangevende merken als Floor Gres, Rex, Cerim, Casa dolce casa, Casamood en Slim/4+) behoorlijk wat investeerde: in innovatie, modernisering van de productietechnologie (lagere milieu-impact ondanks verhoogde productiecapaciteit: 25 miljoen vierkante meter tegels), alsook in twee nieuwe flagship stores in Milaan en New York.

Florim USA

Van de 34 miljoen euro die de Italiaanse groep vorig jaar uit de investeringskraan liet vloeien, ging bijna de helft (13,7 miljoen euro) naar de renovatie van de afdeling waar grondstoffen worden voorbereid: meer bepaald in de MaKer fabriek in Mordana, waar eveneens twee nieuwe productielijnen voor het malen van de grondstof en behandeling van traditioneel porselein alsook grote panelen werden geïnstalleerd.

Daarnaast werd 12,5 miljoen euro vrijgemaakt voor de derde fase van de veranderingen in de fabriek van Florim USA in Tennessee, waar het startschot werd gegeven voor de bouw van een nieuw depot voor grondstoffen.

Florimusa