Tyles investeert: belevingsshowroom en waterjet snijmachine


U hoorde het vast al: Vilvordit is vanaf heden Tyles. Dat deze rebranding kadert in een nieuwe visie op de markt met bijhorende investeringen, wist u misschien nog niet. Tyles voegde de daad bij het woord en bouwde ten dienste van haar dealers een hagelnieuwe belevingsshowroom voor diens consument. Als kers op de taart biedt het bedrijf naast haar plintenzaagmachine vanaf heden ook maatwerk aan dankzij de aankoop van een computergestuurde waterjet snijmachine.

Veranderend consumentengedrag

“Als je kijkt naar de klant vandaag, dan zie je een duidelijke verschuiving in de markt. Men hecht steeds meer belang aan de aankoopbeleving en het pakket dat je meegeeft bovenop het product dat je verkoopt. Bovendien zijn er ook veranderingen in de markt. De prijzen staan onder druk, en de consument ziet vaak het kwaliteitsverschil niet tussen een tegel uit een goedkoper of duurder segment. Onze klanten/dealers merken die veranderingen uiteraard ook op en worden behoorlijk uitgedaagd. Vanuit Tyles vinden wij het onze verantwoordelijkheid om na te denken hoe wij elkaar daarin kunnen versterken.” Het is de openingszin waarmee Fabienne Royaux een antwoord formuleert op de reden die achter hun gloednieuwe belevingsshowroom schuilt.

De hedendaagse klant hecht steeds meer belang aan de aankoopbeleving en het pakket dat je meegeeft bovenop het product dat je verkoopt.Fabienne Royaux

“Sommigen stellen zich de vraag of de showroom in de toekomst zal verdwijnen”, vult Paul Royaux aan. “Ik denk het niet, en al zeker niet in onze branche. Ik ben er wel van overtuigd dat mengvormen de toekomst zijn: de digitale showroom én de fysieke showroom die elkaar zullen versterken. Sommigen zullen eerst hun gewenste product online zoeken en daarop een showroom binnenstappen, anderen net andersom. Hier bestaat zelfs een term voor: webrooming versus showrooming.”

Schot in de Superlarge roos

“Toen we Superlarge in de markt zetten, hebben we lang nagedacht hoe we dat het best konden doen. Die grote formaten dienden immers in een ideale setting te worden gepresenteerd. De Superlarge showroom die hier het resultaat van was, bleek een schot in de roos. De manier waarop we deze ultragrote formaten laten zien door ze enerzijds geïsoleerd te tonen in een grote ruimte, met perfect bestudeerde verlichting, en ze nadien toegepast in sfeerboxen te verwerken, … het bleek zonder het zelf te beseffen een antwoord te bieden op die ‘veranderende consument’ en diens verwachtingen. In onze Superlarge showroom geven we de consument immers een beleving mee waaraan hij zich niet verwacht”, gaat Fabienne verder.
Als gevolg van het succes van de Superlarge showroom, begon het idee te rijpen om ook de showroom van Tyles in een nieuw ‘belevingskleedje’ te steken. “We vinden het onze taak om onze dealers zo optimaal mogelijk te ondersteunen en zijn ervan overtuigd dat we via een wederzijdse wisselwerking elkaar kunnen versterken.”

Onze belevingsshowroom werd opgebouwd vanuit de leefwereld van de consument en vanuit datgene wat hij zoekt: de juiste tegel voor de juiste plaats.Fabienne Royaux

Het resultaat? Een gloednieuwe belevingsshowroom van 2.100 m² oppervlakte waar de consument wordt meegenomen in een flow boordevol inspiratie, kleuren, stijlen en formaten.

“Al onze dealers bevinden zich in een bereikbare straal van niet meer dan een dik uur rijden van Tyles verwijderd. Willen zij hun klanten dus optimaal bedienen en hen werkelijk alle mogelijkheden op vlak van keramische tegels laten zien, dan sturen ze hen richting Tyles. Die doorverwijzing is cruciaal binnen ons concept”, aldus Guy Royaux.

Inspireren en vergelijken

Bij Tyles staat de consument centraal. Om dit te kunnen verwezenlijken nam het familiebedrijf een specialist onder de arm die samen met hen en de binnenhuisarchitect heeft gezocht naar het creëren van de juiste flow opdat de showroom een antwoord zou kunnen bieden aan elk mogelijk type klant en ‘koopgedrag’.

De belevingsshowroom is er uiteindelijk zo op gebouwd dat wanneer de consument binnenstapt in het gelijkvloers, hij wordt meegenomen in die ‘flow’ dewelke hem langs tal van inspiratiekamers (keukens, badkamers, buitenterrassen, …) leidt. Deze sfeerboxen zijn echte aangeklede woonruimtes en geen traditionele boxen. Tyles wil immers dat de consument zich helemaal kan inleven en herkennen in de leefruimte die hij zoekt. De inspiratiekamers komen in diverse stijlen en kleuren en triggeren de consument in functie van zijn persoonlijke voorkeur.

“Die wandel-flow geeft onze specialisten de kans om de klant en diens wensen beter te leren kennen”, zegt Fabienne. “Meestal weet een consument wel voor welke ruimte hij een tegel zoekt, of welke stijl of kleur hij mooi vindt. Zelden of nooit zal een consument een tegel kiezen op basis van een bepaald merk of serie.”

“Onze toonzaal werd bewust opgebouwd vanuit de leefwereld van de consument en vanuit datgene wat hij zoekt: de juiste tegel voor de juiste plaats.”

Heeft de toonzaalspecialist voldoende informatie uitgewisseld met de consument, dan neemt hij hem mee naar de eerste verdieping waar hij gericht tegels zal tonen die in lijn liggen met zijn verwachtingen; binnen zijn budgetvoorkeur, kleur en stijl. “Het is hier dat we combinaties en vergelijkingen gaan maken. Van alle collecties die we volgen, hebben we alle kleuren ter beschikking. We presenteren ze daarom niet allemaal, maar kunnen ze wel allemaal laten zien aan de klant. In totaal hebben we een bibliotheek van een 1.000-tal stalen.”

Doorverwijzing en terugkoppeling: een geslaagd huwelijk

Net zoals in de showroom van de Superlarge-collectie wil Tyles alle mogelijkheden meegeven aan de consument. “Tot op heden hebben we geleerd dat, consumenten die vanuit onze dealer naar de Superlarge-showroom werden doorgestuurd, ontegensprekelijk leidden tot een grotere conversie op vlak van verkoop. De beleving en het wow-effect dat ze met Superlarge opdoen, maakt dat hij de nood niet meer voelt om ook nog elders te gaan kijken. Daarop koppelen wij terug naar de dealer die de consument oorspronkelijk had doorgestuurd, en geven wij de referentielijst mee van de bekeken producten waarin de consument interesse had. De dealer neemt van daar het proces weer over, en dat werkt perfect.

Het systeem van samenwerking tussen Tyles en haar dealers door middel van doorverwijzing, zal beide partijen versterken.

Het is exact ditzelfde systeem van samenwerking aan de hand van doorverwijzing, dat wij met de belevingsshowroom van Tyles beogen te bereiken. We zijn op dit moment on CRM-systeem verder aan het uitbouwen om dat terugkoppelingsproces bovendien nog te versterken.”

Gluren bij de buren

Fabienne: “Op een dag kwam Guy binnen in de toonzaal na een bezoek aan Cevisama. Hij zei ‘We moeten een huis hebben!’.” Guy lacht. “Inderdaad,” zegt hij. “Ik had de stand van Torrecid bezocht op Cevisama. Fenomenaal. De inspiratie die ik daar heb opgedaan… Ik was ervan overtuigd dat we de consument moeten meenemen in een realistische setting die hij herkent. Een ‘huis’ zeg maar, met een badkamer, woonkamer, … Vandaar dat we met diverse -echt aanvoelende- inspiratieboxen zijn gaan werken in diverse stijlen en kleuren.”

tyles

 

Een nieuw idee in de markt zetten, doe je niet in één-twee-drie. De drie Royaux’s bezochten hiervoor tal van showrooms in grootstedelijke gebieden. Ze vonden inspiratie in Italië uiteraard, maar ook in Londen, Praag en zelfs in Tel Aviv. Uiteraard werden hun ideeën versterkt en onderbouwd door de visie van hun interieurarchitect, Filip Van der Gucht. Die wist doorheen de jaren heel wat ervaring op te bouwen inzake het ontwerp van beursstanden en autoshowrooms. Deze sector staat hierin immers een heel pak verder.

Ook voor het lichtplan werd, na een succesvolle samenwerking met Superlarge, opnieuw voor Delta Light gekozen. Fabienne: “Er werd voor Superlarge reeds een grootschalige lichtstudie uitgevoerd waardoor we nu veel sneller tot een goede oplossing zijn gekomen. Licht is immers cruciaal om je product ten volste tot zijn recht te laten komen. Voor Superlarge, die zich eigenlijk in een gesloten doos bevindt, was dat een moeilijke oefening. De nieuwe showroom van Tyles trekt echter doorheen de grote glazen gevel veel natuurlijk daglicht naar binnen.”

Cut to size dankzij waterjet

“Die grote platen, zijnde onze Superlarge collectie, dat is een zeer interessant gegeven. We hebben daar heel veel uit geleerd”, zegt Guy. “We merken nog steeds een groei in dit exclusieve materiaal en bieden daarrond ook heel wat diensten aan. De showroom werd speciaal voor deze XXXXL-platen gebouwd, en met groot succes. We bieden opleidingen gericht naar tegelzetters. Zij willen immers weten hoe je zo een gigantisch formaat het best manipuleert en versnijdt. Echter, niet iedereen durft zich daaraan zelf te wagen of beschikt over het benodigde materiaal. Wat merkten we? Sommige van onze klanten bestellen bij ons de platen, en brengen ze vervolgens weg om ze te laten versnijden op maat, enz.

tyles

In het verlengde hiervan en van onze eerdere investering in een volautomatische plintenmachine, hebben we besloten om te investeren in een multifunctionele snijmachine teneinde het werk van de vloerder te vereenvoudigen. Dankzij de Waterjet kunnen we vanaf heden de platen op maat verzagen alvorens ze geleverd worden bij de klant. Hun voordeel? Tijdwinst doordat je het materiaal niet moet wegbrengen, en tijdwinst in installatie. Onze snijmachine kan ingezet worden voor versnijdingen op maat, verzagen op verstek en het snijden van uitsparingen. Robbie die onze waterjet hanteert, is er helemaal weg van en voert elke opdracht met uiterste precisie uit.”

Van vier merken naar…

Net zoals de showroom is gebouwd vanuit de leefwereld van de consument, werd diezelfde lijn doorgetrokken naar de nieuwe merknaam Tyles. Want wat zoekt de consument? Tegels. Het liefst wil hij een tegel in alle mogelijke soorten te zien krijgen. De baseline ‘Tiles for all kind of styles’ dicht dan ook alle voegen. Paul: “Vroeger hadden we vier merken: Cedexsa, Superlarge, Vilvordit en bstone. Het heeft echter geen zin om teveel namen in de markt te zetten. Dat creëert verwarring en bovendien moet je je communicatie en marketing onderhouden voor vier namen.”

Dus wat bestaat er vandaag? “Vanaf heden communiceren we in hoofdzaak vanuit Tyles. Superlarge als brand gaat eruit, maar we blijven spreken van de ‘Superlarge collectie’. De naam Superlarge is immers goed ingeburgerd en de vlag dekt de lading. Maar het logo, de facebookpagina of de website van Superlarge bestaan niet meer. De hele collectie maakt nu deel uit van Tyles.”

Bstone is een apart verhaal. Het gaat hier immers over een productnaam en niet zozeer over een concept. “bstone is ons huismerk en is neutraal ten opzicht van Tyles. Het zal dus als het merk bstone op zichzelf blijven bestaan, met de nodige marketingondersteuning die een merk nodig heeft zoals een eigen brochure en website.”

Rest nog… Cedexsa. Het wordt even stil. “Als je groeit, moet je af en toe orde op zaken stellen”, zegt Guy. “Wat Cedexsa betreft is het de bedoeling dat dit geleidelijk aan uitfaseert richting Tyles.”

TIP: lees ook het artikel: Tyles, de nieuwe naam voor Vilvordit, opent nieuwe belevingsruimte in Zellik


De nieuwe waterjet snijmachine: tijdwinst voor u, uw vloerder én uw klant

  • Minder manipulaties: u hoeft uw maatwerk niet meer uit te besteden en heeft maar 1 factuur voor uw levering van maatwerk
  • Besparing van een tussenstap en een extra transport
  • Minder administratie en 1 aanspreekpunt voor uw project
  • Snellere plaatsing van de op maat gemaakte stukken

Bstone

White wall tiles

  • het aanbod white wall tiles van bstone werd flink uitgebreid.
  • Nieuw op voorraad zijn de tegels in formaat 10×30 cm, in de afwerkingen wit blinkend en wit mat.
  • Speciaal voor projecten/werven kan bstone maar liefst 54 items voorleggen in 14 verschillende formaten met verscheidene kleuren.

Materiaal

  • Nieuwe outdoorcollectie
  • Perfect afgestemd op de Belgische markt brengt bstone vanaf april een gloednieuwe keramische terrastegel uit in betonlook.
  • De collectie komt in twee kleuren: light grey & dark grey; en 2 formaten: 60×60 en 80×80 cm.

Wenst u meer info over onze white wall tiles of over de nieuwe outdoorcollectie en haar (interessant) tarief? Mail naar info@bstone.be of hou de website vanaf april in de gaten!


Leon d’Oro

De allereerste tegel in Ceppo, de Pietro di Ceppo, heeft er een uit de kluiten gewassen opvolger bij. De Leon d’Oro die net zoals de Pietro di Ceppo ontworpen is door de hand van de Italiaanse top-tegelontwerper Andrea Matteole, is opnieuw natuursteen geïnspireerd en belooft een gewaagde blikvanger te zijn voor zowel residentiële als publieke projecten, horeca, fashion, enz.

De reeks komt in drie kleuren (Tabacco, Fumo en Visone) en 2 ‘afwerkingen’: glanzend gepolijst en mat verzoet. Deze zacht aanvoelende verzoete afwerking voelt zo echt aan dat deze bovendien gepatenteerd werd. Beschikbaar in de (groot)formaten 60×120 en 120×120 cm laat de Leon d’Oro zien waartoe keramiek werkelijk in staat is.

De Leon d’Oro reeks wordt in België exclusief verdeeld door Tyles. www.tyles.be