Tweede generatie tegelgroothandelaars investeert in Cedexsa 2.0


Daags nadat in het voor de gelegenheid (40-jarig jubileumfeest) deels omgebouwde magazijn sambamuziek door de boxen schalde, is de rust op de hoofdzetel van Cedexsa weer helemaal  teruggekeerd. Ik heb er afgesproken met zaakvoerders Guy en Paul Royaux, samen met zus Fabienne het gezicht van de tweede generatie, die de tegelgroothandel stelselmatig aanpasten aan de nieuwe marktomstandigheden. Een hele resem investeringen waar het Brugse familiebedrijf -én ook zijn klanten- nu de eerste vruchten van begint te plukken

_DSC4534

100% groothandel

Het gesprek dat zich in de directiekamer ontspint, gaat bijna uitsluitend over heden en toekomst. Het toont aan dat de zaakvoerders in de eerste plaats willen vooruitkijken en niet te veel willen teren op het indrukwekkende parcours dat Cedexsa tijdens de voorbije vier decennia aflegde. “Niettegenstaande de tegelmarkt in de laatste vijf jaar sterk is veranderd en sommige concullega’s zich daardoor anders zijn gaan profileren, mogen wij ons tot op heden nog steeds 100% groothandel noemen”, zegt Guy Royaux, de oudste van de drie. “Voor diegene die de groothandelsrol niet langer vervullen, lijkt het mij verdomd moeilijk om nog grote omzetten te draaien.”

Om groei te kunnen realiseren, moet je voldoende merken aanbieden en op alle fronten blijven vernieuwen. Want de markt, die is er zeker niet groter op geworden.Guy Royaux, medezaakvoerder Cedexsa

“Integendeel, in België kende de tegelconsumptie per hoofd van de bevolking de laatste jaren een flinke daling. De tijd dat er in ons land jaarlijks 20 miljoen vierkante meter werd verkocht, ligt ver achter ons…”

Dit artikel verscheen in Polycaro 58

Lees alle artikels van deze editie online

of

PDF downloaden

Dat de markt veeleisender wordt en de lat daardoor steeds hoger komt te liggen, is een fenomeen dat zich ook in andere sectoren voordoet. “Een bedrijf moet voldoende schaalgrootte en slagkracht hebben om die evoluties te kunnen bijbenen. In onze branche is de race nog niet afgelopen, ik vrees dat nog wel meer spelers de handdoek zullen werpen. Sommigen zijn zich gaan heroriënteren, zich goed bewust zijnde van het probleem dat ook de fabrieken alsmaar groter worden en de druk op de groothandel toeneemt. Voor de buitenwereld ziet het er allemaal heel simpel uit maar -geloof me- het is nog zoveel complexer geworden dan vroeger! Het maakt dat wij in de tegelbranche geen tussenschakel zijn die je er zo maar even tussenuit kan halen.”

Logistieke optimalisatie

De huidige bedrijfsleiders van Cedexsa levert naar eigen zeggen continu inspanningen om het logistieke platform  van het familiebedrijf stelselmatig te verbeteren. Dat dit echter een heel geleidelijk proces is dat ontzettend veel tijd vraagt, hoef je Paul Royaux niet te vertellen.

Een goede logistieke tool setting is cruciaal om een bedrijf rendabel te houden, daar zijn we ons heel goed van bewust.Paul Royaux

“Cedexsa  heeft altijd al een sterke logistieke poot gehad: niet enkel qua transport, met 10 eigen vrachtwagens, maar ook op vlak van stockbeheer. Vier jaar geleden is hier geïnvesteerd in een Warehouse Management System. De implementatie errvan zorgt ervoor dat iedereen als het ware verplicht wordt bepaalde procedures te volgen, wat automatisch leidt tot meer efficiëntie en verdere professionalisering in alle geledingen van het bedrijf. Met als resultaat dat de foutenlast drastisch vermindert en er bijgevolg minder brandjes moeten geblust worden, zowel intern als extern.”

2010 Magazijn (10)

“Momenteel zijn we bezig met het verder finetunen van onze logistieke planning -zeg maar het inkomend en uitgaand transport- door dat ook helemaal softwarematig te gaan opvangen. Met dezelfde positieve effecten: in plaats van puur op urgentie te werken, kan je nu veel makkelijker vooruit plannen wat uiteraard enkel voordelen biedt. Via onze vertegenwoordigers krijgen we de laatste tijd opvallend vaak te horen dat de klanten dat net zo ervaren.”

Lopende projecten

“Naast de traditionele zaken die mensen van een groothandel verwachten, hebben we momenteel nog een tiental projecten lopen die veel verder gaan dan louter het logistieke”, laat Guy Royaux weten. “De inspiratie daarvoor halen we uit andere sectoren, of bij sommige fabrikanten. Ik denk aan de professionalisering van onze stalendienst, een rittenplanner, stockage van XXL platen, een efficiënte inrichting van de back office, transparante orderverwerking, een nieuw CRM-systeem dat we stap voor stap aan het implementeren zijn,…  In de nabije toekomst zal het tevens mogelijk zijn op onze portaalsites elektronische offertes aan te vragen, de beschikbaarheid van een product te checken en online bestellingen te plaatsen.”

 

Het beheer van onze inkoopportefeuille gebeurt veel genuanceerder dan vroeger. Dat maakt dat we lang op voorhand orders kunnen plaatsen bij leveranciers met als gevolg onze stock altijd aangevuld is.Paul Royaux

“Wij hebben circa 80% van ons uitgebreide programma op voorraad staan. Het gros van die resterende 20% kan de klant binnen zeven à acht werkdagen geleverd krijgen. Uitzondering op de regel zijn de XXL platen waarbij de levertijd soms kan oplopen tot twee à drie weken, aangezien het aanbod qua series, afwerkingen, formaten en kleuren zo gigantisch groot is.”

Vilvordit DeF 51207

Guy Royaux wil daarover nog het volgende kwijt: “Van zodra ik bij de leverancier een nieuwe tegel heb gekozen, gaan we eerst een hele waslijst -een twintigtal punten in totaal- afwerken alvorens we dat product effectief in de markt zetten. In schril contrast met vroeger, waar we vaak achteraf nog moesten bijsturen, willen we dat nu eerst helemaal op punt hebben. Om u een idee te geven: momenteel hebben we een slordige 2.000 voorgemaakte presentatiepanelen op stock staan. Al die zaken zorgen ervoor dat er veel efficiënter kan gewerkt worden.”

Nachtkluis

Samen met een aantal klanten voert Cedexsa momenteel testen uit met een nachtkluis. “Bedoeling is dat zij buiten de kantooruren hun bestelling hier kunnen komen ophalen. Wij zetten de paletten met tegels buiten aan het magazijn klaar en met een eenvoudige sms kan de klant het toegangshek tot ons terrein vanop afstand laten opengaan. Nog zo’n ideetje dat we hebben opgepikt uit andere sectoren”, aldus Paul Royaux.

Verdere plannen voor de toekomst zijn onder meer een volledige automatisatie van het magazijn, waarbij de inkomende en uitgaande goederen zullen worden gescand. “Om daarmee te kunnen starten, moest eerst onze logistieke planner helemaal in orde zijn. Voor een doeltreffende order picking staan alle goederen uiteraard op locatie. En deels is het nu al mogelijk om via tablet een aantal stockbewegingen te volgen maar nog niet voor het ganse magazijn dat zo’n 12.000m2 groot is.”

_DSC4455

Superlarge succes

Wanneer de Superlage Showroom voor keramische XXL platen in Zellik ter sprake komt, beginnen alle ogen aan tafel te fonkelen. Dit  innovatieve concept -dat het levenslicht zag in Zellik en nog steeds uniek is in de hele Benelux- ging gepaard met een gigantische investering maar daar hebben de broers Royaux nog geen seconde spijt van. “Het succes van Superlarge overstijgt alle verwachtingen”, klinkt het haast in koor. “Ook de opleidingen lopen zéér goed: dit jaar schreven zich al meer dan 500 professionelen in, vooral plaatsers maar ook toonzaalverkopers.”

Processed with Snapseed.

Grote veranderingen waren er eveneens in het ‘traditionele’ assortiment van Cedexsa, met een aantal merken die plaats moesten ruimen voor minstens evenveel nieuwkomers. Tekst en uitleg krijgen van we van Guy Royaux. “Om te kunnen verkopen, moet je eerst en vooral mooie producten en de juiste merken in het gamma hebben. Dat is iets waar we de laatste jaren hard aan hebben gewerkt. De traditionele retailmarkt staat zwaar onder druk, en je merkt dat het gemiddeld aantal bezoekers in de toonzalen daalt. Daarom doen onze klanten er goed aan zich enkel nog te profileren met sterke merken -zowel in het gewone gamma als in de XXL formaten. Een eigen plaatsingsdienst is daarbij zeker een extra troef, iets wat hen nog meer onderscheiden vermogen geeft. Wel vind ik dat tegelhandelaars meer moeite zouden moeten doen om architecten te betrekken in hun verhaal, want daar laten de meesten mooie kansen liggen.”

Focus op A-merken

Zelf besliste Cedexsa de samenwerking met een viertal fabrieken (onder meer uit China, Turkije, en Polen; nvdr) stop te zetten en haalde het alle B-merken uit z’n assortiment. “Dat maakt dat we enerzijds alleen nog sterke A-merken hebben en anderzijds bstone, ons huismerk dat het zéér goed doet. Niettemin groeide onze merkenportefeuille van 12 naar 16 leveranciers. Ik denk dat we met onze Italiaanse en Spaanse fabrieken alleen opnieuw ongeveer 90% van de omzet draaien!”

_DSC3513

De West-Vlaamse tegelgroothandel moet het in de eerste plaats hebben van projecten voor de residentiële sector, en veel minder van de openbare markt. “De productinnovatie, niet alleen technisch maar ook op esthetisch vlak, in de keramische industrie maakt dat we nu producent hebben waar we iedereen -zelfs de meest kritische architecten- mee kunnen overtuigen. Een keramische tegel tien jaar geleden en vandaag, dat is een compleet ander product geworden.”

Een markt waar Guy Royaux nog veel groeipotentieel in ziet, zijn sleutel-op-de-deurwoningen. “Zeker naar volume toe valt daar volgens mij nog behoorlijk veel te rapen. Want zeg eens eerlijk, hoeveel Belgen hebben vandaag nog de financiële middelen om zelf een huis te bouwen?”

Bstone

Eindigen doen we met bstone, het private label van Cedexsa. “Dat verhaal is zéér complementair, in die zin dat we er onze A-merken geen concurrentie mee aandoen”, meent Guy Royaux. “We mikken daarmee op een bepaald segment in de markt dat al jaren overspoeld wordt met kwalitatief minderwaardige producten die enkel opvallen door hun prijskaartje maar voor de rest geen enkele toegevoegde waarde bieden. Bstone doet dat wel, met mooie vloer- en wandtegels die zich kenmerken door hun uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding! Elk jaar lanceert bstone een aantal trendy collecties, voor zowel binnen- als buitentoepassingen, waarmee we mooi inspelen op de nieuwste interieurtrends.”

We kunnen terecht fier zijn dat wij ons private label bstone zelf hebben ontwikkeld. De productie gebeurt voor 80% in Spanje, de rest is Italië en Frankrijk.Guy Royaux

NEW bstone

Op het einde van het gesprek vragen we Guy Royaux even in zijn glazen bol te kijken. Geen makkelijke oefening maar de Bruggeling waagt zich toch aan enkele voorspellingen. “Naast alsmaar grotere formaten denk ik dat we ook zullen evolueren naar nog dunnere tegels: diktes van 6 à 7 mm zijn tegenwoordig algemeen aanvaard. Ook zal de gemiddelde prijs nog moeten zakken want die ligt naar mijn gevoel veel te hoog, zeker in Italië is dat het geval. En het zal geen twee jaar meer duren voor de Spaanse productie in aantal vierkante meters Italië voorbijsteekt, daar twijfel ik geen seconde aan!”