“De huidige tegelmarkt vraagt om presentaties in een grote setting”


Serge Op de Beeck, zaakvoerder van Tegeldesign in Bonheiden, beschouwt de 1.000m2 grote toonzaal die hij vorig jaar liet bouwen niet als overbodige luxe. Dat het om een flinke investering gaat die getuigt van gezonde dosis lef en ambitie, valt echter moeilijk te ontkennen. De buitenkant van de showroom oogt imposant, maar binnenin is ze dat nog veel meer. “Het past in een tijdsgeest waarin je de XXL formaten in de juiste context moet laten zien. De actuele trends in de tegelmarkt vragen nu eenmaal om presentaties in een grote setting.”

Geen grootheidswaanzin

We overdrijven niet door te zeggen dat de fonkelnieuwe toonzaal in Bonheiden waar Tegeldesign in augustus 2016 haar intrek nam een pareltje is zoals er op de Belgische markt maar bitter weinig te vinden zijn. Een toonbeeld van goede smaak en huiselijke warmte -mede gecreëerd door de open haard die voor extra gezelligheid zorgt- en een interieur met opvallend veel oog voor detail. De hoge plafonds en grote glaspartijen aan de straatkant maken het geheel imposant. “Als ik met ambitieuze mensen wil werken, moet ik dat zelf ook zijn”,  zegt een fiere Serge Op de Beeck. Grootheidswaanzin is het allerminst, beklemtoont de 50-jarige zaakvoerder.

Tegeldesign is altijd een gezond bedrijf geweest, anders kan je zo’n grote stappen niet zetten.Zaakvoerder Serge Op de Beeck

Eén ding is zeker: met deze nieuwe toonzaal laat de Mechelse ondernemer zien dat hij nog veel honger heeft naar succes. “We moesten het bedrijf wapenen voor de toekomst en ik meen te mogen zeggen met deze nieuwe toonzaal in dat opzet te zijn geslaagd.”

DSC_0061

Tegeldesign bestaat ondertussen 26 jaar. Serge Op de Beeck vertelt hoe het destijds is gelopen. Zijn verhaal start in het jaar 1990. “In een periode dat mijn broer nog voetballer was met een semi-profcontract gebruikte hij zijn vrije tijd om wat bij te verdienen als vertegenwoordiger van Rosco. In die hoedanigheid bezocht hij veel tegelhandels, wat hem na verloop van tijd op het idee bracht om zelf een dergelijke zaak op te starten.”

“Zelf werkte ik op dat moment in de autoverkoop maar mijn broer wou dit samen met mij doen. Het leek ons het proberen waard, na vijf jaar zouden we dan wel weer zien. Was dit avontuur op een sisser uitgedraaid, dan waren we wel al onze spaarcentjes kwijt. Gelukkig is het enigszins anders gelopen”, zegt de man die boekhouder van opleiding is en daarom eerst een zestal maanden bij Rosco ging werken om de producten én de markt beter te leren kennen.

Logistieke uitdaging

In de begindagen van Tegeldesign lag de focus uitsluitend op particuliere verkoop. “Heel kleinschalig, vanuit een bescheiden winkeltje in Mechelen met een oppervlakte van circa 400m2”, rakelt Serge Op de Beeck herinneringen op. “Om de verkoop wat aan te wakkeren, lanceerden we regelmatig promotionele acties: zoveel meter tegels kopen en je krijgt er een gratis fiets of kleurentelevisie bij. We hadden toen nog weinig kosten, dus konden we ons dat financieel veroorloven.”

“Toen we via een leverancier vernamen dat ze bij Van De Ven in Olen iemand zochten die in het inmiddels failliete wooncentrum een tegelzaak wou openen, leek mij dat wel iets. Vooral op zondag was het er elk weekend een volkstoeloop van jewelste. In vergelijking met Van de Ven waar het vooral om cash-and-carry draaide, had onze toonzaal in Mechelen toen veel minder slagkracht.”

Omdat de broers van plan waren om een deel van het assortiment rechtstreeks aan te kopen, volgde Serge Op de Beeck twee jaar lang avondschool Italiaans. Naarmate het bedrijf groeide, werd ook de logistieke uitdaging steeds groter. “Aanvankelijk was er zelfs geen vorklift, laat staan een vrachtwagen, om de tegels bij de klant te krijgen. Bijgevolg moesten wij zelf alles manueel inladen en ’s avonds laat -vaak in het pikkedonker- op de werf afzetten. Er moest hoe dan ook iets ondernomen worden, wilden we Tegeldesign verder laten groeien.” Vandaar dat we zeventien jaar geleden de grond hiernaast kochten en er een nieuwe toonzaal van zo’n 500m2 neerpootten.”

Twee opties

Enige tijd na de verhuis van Mechelen naar Bonheiden stapte Serges broer als medevennoot uit de zaak maar bleef hij wel de plaatsing verzorgen. “Dat hij dit vandaag samen met zijn vloerdersteam nog steeds doet, maakt dat Tegeldesign zijn klanten die plaatsingsservice kan blijven aanbieden en de kwaliteit te allen tijde gegarandeerd is, zonder dat ik zelf van de ene naar de andere werf hoef te hollen. Van een win-win situatie gesproken!”

fotoreportage tegeldesign bonheiden project aannemingen verelst-foto joren de weerdt

“De tegelformaten worden alsmaar groter en vragen om een presentatie in een grotere setting”, vervolgt Serge Op de Beeck zijn verhaal. “Met als resultaat dat ook de vorige toonzaal te klein werd en er twee opties restten: een tweede vestiging openen of investeren in een nieuwe, veel grotere showroom.”

Dat het optie twee zou worden, is op zich niks speciaal maar dat de nieuwbouw er zou komen op de aanpalende grond die hij twee jaar geleden op de kop kon tikken kwam als een geschenk uit de hemel. “Vanuit onze oude toonzaal konden we de werkzaamheden nauwlettend opvolgen en ook na de verhuis bleven we op nagenoeg hetzelfde adres. Het vorige pand werd verkocht en ingeruild voor een 1.000m2 grote showroom, met achteraan een voorraadmagazijn en bovenop twee appartementen. In augustus 2016 opende het nieuwste visitekaartje van Tegeldesign zijn deuren.

fotoreportage tegeldesign bonheiden project aannemingen verelst-foto joren de weerdt

Juiste setting

Serge Op de Beeck is van oordeel dat een tegelhandelaar die innovatief wil blijven geen andere keuze heeft dan de keramische dunplaten in zijn assortiment op te nemen. “Je kan ervoor of tegen zijn, maar die markt is sterk groeiende. Op voorwaarde dat je die XXL tegels ook in de juiste context laat zien, anders komen ze nooit tot hun recht. Het gaat er met andere worden niet alleen om welke producten je laat zien maar ook hoe je deze laat zien.”

We mogen dan wel verdubbeld zijn in oppervlakte, maar dat betekent zeker niet dat we nu ook twee keer zoveel referenties laten zien.Serge Op de Beeck

“De tegelboxen zijn zelfs een stuk kleiner geworden nadat we de rentabiliteit ervan onder de loep namen. Dermul leverde de toonzaalmeubels maar de totale inrichting namen wij zelf voor onze rekening.”

fotoreportage tegeldesign bonheiden project aannemingen verelst-foto joren de weerdt

“We wilden vooral veel ruimtegevoel creëren. Andere belangrijke aandachtspunten bij het ontwerp van de nieuwe toonzaal waren: een huiselijke warmte, voldoende daglicht, netheid, overzichtelijkheid, en veel sfeer. Ook voor mezelf en mijn medewerkers is dit een heel aangename werkplek. Een verkoper die zich goed in zijn vel voelt, straalt dit onbewust af op zijn klanten. Vooral op zaterdag kan het hier behoorlijk druk zijn, op de piekmomenten staan we met drie tot vier mensen in de toonzaal.”

“Je moet soms eens een sportieve verliezer kunnen zijn. Daarmee bedoel ik dat je altijd eerlijk moet zijn tegen de klant, zelfs als de boodschap hem zou kunnen afschrikken. Ook met onze leveranciers spelen we altijd open kaart. Het feit dat we een partnership aangaan, betekent dat je elkaar quasi blindelings moet kunnen vertrouwen. Als ik morgen eenzelfde merk elders goedkoper kan aankopen, ga ik niet zomaar een leverancier opzij schuiven. Maar ik zal hem wel vriendelijk vragen zijn prijzen eens grondig te herbekijken (lacht).”

Persoonlijk heb ik totaal geen problemen met discounters die een markt creëren die er voorheen niet was omdat dat zij mede door hun sterke marketingcampagnes mensen zin doen krijgen om tegels te kopen en daardoor ook jongere (ver)bouwers met minder budget aanspreken.Serge Op de Beeck

Middensegment

Tegeldesign kiest in de toonzaal voor een systeem van begeleiding, klinkt het. “Een klant die hier binnenkomt, laten we eerst even rondkijken en spreken we vervolgens aan om hem op een heel persoonlijke manier te begeleiden in zijn keuzeproces. Je hebt tegelhandelaars die op iedere tegel fluot stickertjes met de korting kleven en zo de prijs voor zich laten spreken, maar onze aanpak is totaal verschillend. Sowieso willen en zullen we nooit een discounter worden. Wat zeker niet betekent dat er enkel dure producten in het gamma zitten, voor elk budget hebben wij er voldoende aanbod.”

“Laat ons zeggen dat Tegeldesign zich richt op de bovenkant van het middensegment. Het topsegment, dat 10 tot 15% van de markt uitmaakt, is niet commercieel genoeg om enkel daarin business te doen. We hebben ooit meegemaakt dat we met één bepaalde klant zo sterk in omzet groeiden, dat het op een gegeven ogenblik te gevaarlijk werd in die zin dat je er heel afhankelijk van wordt. Daarom is het beter niet al je eieren in hetzelfde mandje te leggen”, waarschuwt Serge Op de Beeck.

“We hebben onze eigen identiteit, willen geen copy paste zijn van iemand anders. Dat is dan ook de enige verklaring waarom we een deel van het assortiment rechtstreeks aankopen. Door in het gamma bepaalde accenten te leggen-zeg maar een eigen stijl te ontwikkelen- onderscheid je je van de concullega’s.”

fotoreportage tegeldesign bonheiden project aannemingen verelst-foto joren de weerdt

Woelige wateren

De recente schaalvergroting heeft het bedrijf in ieder geval geen windeieren gelegd. “We konden voordien al rekenen op een aantal architecten waarmee we lang en goed samenwerken maar je voelt toch dat deze toonzaal nieuwe deuren opent. Zo zijn er nu gesprekken met een groot architectenbureau waar we anders misschien nooit waren binnen geraakt. Voorschrijvers die hun klanten naar hier sturen om de materialen te kiezen, dat is de groep waar we vooral op mikken.”

Ook bouwpromotoren weten de nieuwe showroom van Tegeldesign steeds makkelijker te vinden. “We verkochten de laatste tijd al heel veel projecten voor appartementen. Het is logisch dat ook zij hun klanten liever sturen naar een mooie, overzichtelijke toonzaal waar ze bovendien een heel goede service krijgen en er keuze is uit een zeer gevarieerd aanbod aan keramische tegels, aangevuld natuursteen en parket.”

Het stukje natuursteen nemen we er graag bij om ons aanbod zo compleet mogelijk te maken voor de bouwpromotor die naast vloer- en/of wandbekleding ook venstertabletten of een natuurstenen trap nodig heeft.Serge Op de Beeck

fotoreportage tegeldesign bonheiden project aannemingen verelst-foto joren de weerdt

“Omzetmatig hebben we de laatste tijd grote stappen gezet en dat laat zich heel goed voelen omdat we ons nu in woeliger wateren bevinden waar ook de grote jongens zitten waarvan sommigen zelfs leverancier van ons zijn. Het kan uiteraard niet de bedoeling zijn dat we in elkaars vaarwater gaan zitten.”

“We zien ook steeds meer groei in onze verkoop aan professionele tegelzetters die bij ons de materialen kopen. Inmiddels is beslist dat we een aantal technische producten op stock gaan nemen. Denk aan voegmortels en andere items die we vroeger minder of zelfs niet verkochten en waarin we jarenlang een mooie omzet lieten liggen. Op elk prijsetiket gaan we nu ook steeds het bijpassende voegsel vermelden.”

Rechtstreekse aankoop

In de nieuwe toonzaal vonden ook al workshops en opleidingen plaats, waar dan tegelzetters of architecten worden op uitgenodigd. “We proberen die netwerkevents altijd leuk aan te kleden, door er bijvoorbeeld een Italiaanse avond van te maken met aangepaste drankjes en hapjes. En aangezien Tegeldesign sponsor is van voetbalclub KV Mechelen, nodigen we voor elke thuismatch een aantal klanten uit in onze businessseats. Altijd leuk om je klanten ook eens op een informele manier en in een andere omkadering te ontmoeten.”

fotoreportage tegeldesign bonheiden project aannemingen verelst-foto joren de weerdt

Bij Tegeldesign wordt goed nagedacht over welke tegel op we welke plaats in de toonzaal komt te liggen, krijgen we te horen. “Leg een klomp goud in de onderste schuif van je ladekast en niemand zal ze vinden. We brengen permanent in kaart welke producten heel vlot verkopen en zoeken naar mogelijke verklaringen voor materialen die het minder goed doen. Dankzij ons systeem van presentatieboxen kunnen we snel switchen. We proberen onze showroom elke dag beter te maken. Het mag sowieso geen statisch gegeven worden, je moet voortdurend andere dingen laten zien.”

Het is echt de bedoeling dat onze professionele klanten, die toch zo’n 70% van het cliënteel uitmaken, deze ruimte als hun eigen werkplek zien. We hebben niet liever dan dat ze zich hier thuis voelen.Serge Op de Beeck

“Onze professionele klanten moeten maar nemen wat ze nodig hebben. Vandaar dat we bijvoorbeeld ook investeerden in een goede koffiemachine.” We zeiden het al: aan alles in de nieuwe toonzaal van Tegeldesign kan je afleiden dat geen enkel detail uit het oog werd verloren!

(Foto’s: Verelst)

fotoreportage tegeldesign bonheiden project aannemingen verelst-foto joren de weerdt