Stoneasy werpt nieuwe blik op keramische buitentegels


2009, het was het jaar waarin het innovatieve Stoneasy een lans brak voor de digitale revolutie binnen de bouwsector. Met haar B2B webshop vereenvoudigt Stoneasy.com als leverancier reeds 10 jaar het aankoopproces van kwaliteitsvolle tuin- en sierbestratingsmaterialen aan competitieve marktprijzen. Naast haar gamma van meer dan 4.000 natuursteenproducten introduceerde het Harelbeekse bedrijf in 2017 een eigen reeks keramische buitentegels onder de naam OCS. And the story continues met het gloednieuwe topmerk van Italiaanse bodem, Manifattura Italiana. De sterke cijfers vertellen ons met een knallend schot in de roos dat deze verzadigde markt toch nog ruimte biedt voor de eigenzinnige distributiemanier van het geesteskind van Bram Callewier.

2018: goed voor 100.000 m² aan keramische buitentegels

“In 2018 draaide Stoneasy een omzet van net geen 9 mio euro. Dat is een stijging van 25% vergeleken met het jaar voordien. De reden? Het toevoegen van OCS, onze inhouse ontwikkelde keramische tegelreeks voor buiten. Met de verkoop van OCS zetten we in 2018 een vierde van onze omzet neer, goed voor meer dan 100.000 m². Waar we ons in 2017 nog schoorvoetend waagden aan de introductie van keramiek, zijn we vandaag meer dan blij dat we die stap toen hebben gezet. De evolutie in de markt is er, en ik zie hem morgen nog niet veranderen. Toen buitentegels in natuursteen jaren geleden een kwaliteitsvolle, esthetische en bovendien betaalbare opvolger bleken te vormen voor minder aantrekkelijke producten zoals bijvoorbeeld betondallen, zien wij die markt vandaag – althans voor bepaalde producten – keren. De prijs voor Chinese graniet bijvoorbeeld, een materiaal dat sinds jaar en dag hét epicentrum vormt voor buitenverharding, is er door de veranderingen in de Chinese markt niet goedkoper op geworden. Zet naast die prijsverandering ook nog eens de gigantische evolutie die de keramische industrie de laatste decennia heeft ondergaan op vlak van productie- en printtechnologieën, en je begrijpt waarom keramiek een zeer waardig en populair alternatief is geworden.

“Met de verkoop van onze keramische buitentegels OCS zetten we in 2018 een vierde van onze omzet neer, goed voor meer dan 100.000 m².”

Ook al is de wieg waarin ik ben geboren gehouwen uit natuursteen, ik wil niet Roomser zijn dan de paus. Als ondernemer moet je de evolutie in de markt volgen, zoniet snijd je in je eigen vel”, zegt Bram Callewier, oprichter van Stoneasy.com.

Natuurstenen bakermat breekt met keramische traditie

Dat die natuurstenen stenen wieg wel eens aan de bron zou kunnen liggen van het succes dat Stoneasy neerzet met haar keramische buitentegels, is verrassend. “Binnen de wereld van keramiek is Stoneasy een outsider. We zijn van oorsprong vertrouwd met de natuursteenmarkt en ik heb het gevoel dat wij de keramische sector hierdoor anders bekijken. Mijn inziens breekt Stoneasy met de traditionele manier waarop keramiek wordt gemaakt en verspreid.” Twee factoren die om uitleg vragen.

1) Waaier aan formaten

“De natuursteensector biedt steeds een waaier aan producten en formaten aan binnen een bepaalde soort natuursteen. Keramiek leert mij dat je daarin vaak wordt beperkt. Een fabriek maakt een tegelreeks in een specifieke kleur met één of twee bijhorende formaten, en een andere reeks in een andere kleur en formaat. Als klant kies je dan uit het beschikbare aanbod.

Met ons eigen merk keramische buitentegels, OCS, trekken wij sinds 2019 die mogelijkheden open door onze reeksen aan te bieden in een waaier aan formaten. Onze best verkopende producten hebben wij dit jaar uitgebreid op vlak van afmetingen, alsook sommige in een aantal kleuren. Waar we initieel zijn gestart met 60×60 en een aantal tegels in 120×60, breiden we dit gamma vandaag uit met 80×80 en 90×60. Een topper zoals Basaltino, een basaltimitatie, hebben we in alle formaten op stock genomen. Maar ook de Bluestone’s, Cemento’s, Ardosia Black, Travertino, Biscuit’s en Cappuccino’s zijn vanaf nu standaard in 80×80 te verkrijgen.

Naar kleuren toe werden de Bluestone’s aangevuld met twee meer gesofisticeerde prints, alsook enkele prachtige betonimitaties vervoegen het gamma. Daarnaast heb je nog de getrommelde kasseidalletjes in 20×20 die beschikbaar zijn in basalt- en twee blauwsteenimitaties.”

2) Geografische verspreiding

“Fabrieken die keramische buitentegels produceren werken sinds jaar en dag met agenten of met exclusiviteiten op basis van een land. Stoneasy.com is echter een online webshop waardoor het keramische gamma dat wij aanbieden beschikbaar is voor professionelen in om het even welk land. Wij bedienen klanten van Noord-Ierland tot Zuid-Frankrijk of Duitsland. Werken met agenturen of exclusiviteiten is ons volstrekt vreemd.

Bovendien is het vaak de agent die beslist welk product zal aanslaan in een land en dus voor een deel het marktaanbod in een land bepaalt. Verrassend genoeg merken wij op dat dit niet altijd klopt. Ook al vervaardigen wij onze tegels met voorbedachten rade in functie van de markt die we voor een bepaald product voor ogen hebben – vierkant en grijs in België versus rechthoekig in tinten van geelbeige voor Frankrijk of Engeland bijvoorbeeld – toch leren wij dat bijvoorbeeld een Biscuit Grey in alle landen aanslaat.

De klant kan ons volledige keramische gamma aankopen uit stock vanuit één van onze vier stocklocaties in Europa, of rechtstreeks uit de fabriek.Bram Callewier

Dat maakt dat wij al onze reeksen in alle formaten op stock hebben staan in onze vier stocklocaties, zijnde Ierland, Engeland, Frankrijk en België. De klant kan om het even welke hoeveelheid aankopen uit stock en onmiddellijk beleverd worden, of rechtstreeks aankopen vanuit onze partnerfabriek in India aan nog scherpere prijzen en dat reeds vanaf één volle container.”
“Aankopen aan competitieve prijzen direct uit stock, dat is iets wat niet alle agenturen kunnen aanbieden.

Zij werken immers meestal op bestelling in Italië of Spanje en het product is niet altijd onmiddellijk voorradig. Met Stoneasy.com nemen wij die (online) groothandelsfunctie op ons. Ideaal voor onze klanten die veelal actief zijn in tuin- en sierbestrating en op zoek zijn naar betaalbare producten van goede kwaliteit die snel kunnen geleverd worden in grote volumes. Doordat ons gamma veel kleiner is dan dat van een standaard grossier in België, mikken wij minder op de retail tegelhandel hoewel onze producten ook voor deze doelgroep interessant kunnen zijn.”

Manifattura Italiana: Italiaans topdesign aan betaalbare prijs

Het heeft Stoneasy geen windeieren gelegd om naast natuursteen ook de keramische kaart te trekken. Callewier reisde er de wereld voor rond om de beste fabriek te vinden voor de productie van zijn eigen keramische tegelmerk OCS. Hij vond die partner in India en is vandaag nog steeds volmondig overtuigd van zijn keuze. “Ik heb sinds onze beslissing om met een Indische partner in zee te gaan vele andere fabrieken bezocht om mij ervan te vergewissen dat we echt wel met een topfabriek samenwerken. En zonder stoefen moet ik bekennen dat andere niet-Europese fabrieken soms mijlenver achterop hinken op vlak van design of kwaliteit. We zijn met OCS zo goed als klachtenvrij. Het grote volume dat we neerzetten, bewijst dat.”

Doordat we het veelzijdige gezicht van natuursteen door en door kennen, lag onze lat zeer hoog. Maar als er één ding is waarin de Italianen uitblinken, dan is het wel in design.Bram Callewier

Toch klopten sommige Engelse en Ierse klanten bij Stoneasy aan met de vraag om ook Italiaanse producten in hun gamma op te nemen. Het leek Stoneasy echter geen goed idee om bestaande Italiaanse merken te gaan verdelen. Hun kracht lag immers in de distributie van een eigen merk, zo leerde OCS hen.

Daarom pakte Callewier zijn reiskoffer opnieuw in en trok ditmaal naar de Zuiderse wieg van de keramische tegel: Italië. Hij zocht en vond: Manifattura Italiana was geboren.
“Doordat we het veelzijdige gezicht van natuursteen door en door kennen, lag onze lat op vlak van design zeer hoog. Maar als er één ding is waarin de Italianen uitblinken, dan is het wel in design. We besloten om in zee te gaan met een Italiaanse fabrikant waarvan we vonden dat hun kopijen van natuurlijke materialen heel erg sterk waren, en zelfs nog beter dan het gamma dat we zelf maken in India. We hebben ervoor gekozen om bij deze Italiaanse topfabrikant dagproducties op te kopen, en die onder eigen label in de markt te zetten: Manifattura Italiana.

Professionele klanten die onze OCS-reeks mooi vinden maar toch op zoek zijn naar nog iets specialer, met een fijnere afwerking en in meer speciale formaten zoals 90×60 of 120×30 (houtimitatie), vinden dit vanaf nu in Manifattura Italiana. Het merk staat garant staat voor Italiaans topdesign aan scherpe prijzen. Net zoals bij OCS kan men kiezen om de keramische buitentegels Manifattura Italiana uit stock te bestellen uit één van onze vier stocklocaties in Europa, of rechtstreeks per pallet uit de fabriek in Italië.”

Keramisch parket voor buiten

Het grootste verschil tussen OCS en Manifattura Italiana zit hem volgens Callewier in het aantal unieke prints. “In één pallet ga je niet één tegel terugvinden die er hetzelfde uitziet. Met ons Italiaans merk gaan we tot 50 unieke prints. Bij OCS ligt dat aantal lager.”

Met Manifattura Italiana krijgt de klant Italiaans topdesign aan scherpe prijzen.Bram Callewier

Toppers zijn volgens Callewier de kwartsietimitatie, maar ook de travertins, zandsteenimitaties en nieuw in het rijtje: de houtimitaties. Hoewel keramisch parket voor buiten relatief nieuw is in de Belgische markt kan het – net zoals alle andere producten van Manifattura Italiana en OCS – dankzij haar afwerking in R11 een slipvrij antwoord bieden op een natgeregend – en spiegelglad – terras in bijvoorbeeld bankirai. Omdat geen enkele houtsoort levenslang haar originele levendige kleur behoudt, biedt Manifattura Italiana naast een warm houtbruin ook twee series aan in een verweerde en grijsachtige tint.

Benieuwd naar het complete plaatje? Je vindt het volledige overzicht van alle OCS- en Manifattura Italiana reeksen met hun beschikbare kleuren en formaten in de nieuwe keramiekbrochure van Stoneasy. Je kan de brochure aanvragen via sales@stoneasy.com.

TIP: lees ook het artikel: Stoneasy: het ondernemersbloed van Bram Callewier.


Nieuw: Maniffatura Italiana

Manifattura Italiana staat voor betaalbaar, Italiaans topdesign. Vier collecties worden gekenmerkt door hun rechthoekige vorm: Pietra Sabbiosa, Reverso & Cardoso Grigio in 90×60 en gloednieuw voor 2019 is de Legno collectie in 120×30 cm. Legno combineert de warme en natuurlijke uitstraling van hout met de vele voordelen van keramische buitentegels. Beschikbaar in 3 kleuren, van bruin over licht- en donkergrijs.

Was het nu 60, 80 of 90?

Wie zoekt naar dat tikkeltje meer voor buiten aan een betaalbare prijs, vindt dit in de nieuwe Back to the 80’s-collectie die Stoneasy lanceert. Deze gerectificeerde 80×80 tegel is beschikbaar in prijzen onder de €30/m², afgehaald.

Deze tegels in 80×80 bekleden het volledige OCS gamma met toppers zoals Basaltino (ook in 90×60), Ardosia Black en de Bluestones. Ook de nieuwe CEMENTO collectie is naast de 60×60 standaard verkrijgbaar in dit grote formaat, namelijk in een lichte en donkere versie: Cemento Light & Cemento Dark.