Q Ceram tegels: kwalitatief maar betaalbaar


ACVK is een tegelgroothandel pur sang. Hun strategie focust op kwaliteit en een lange termijn verhaal met zowel klanten als leveranciers. Impex Build EDS beantwoordt daar met hun tijdloze Q Ceram tegels perfect aan. Polycaro sprak zowel met de producent als de verdeler van dit toegankelijke en toch innovatieve tegelmerk van Zottegemse bodem.

Q Ceram werd in 2010 op de markt gezet door Impex Build EDS. Omwille van marktverschuivingen en de steeds groter wordende prijzendruk ontstond de nood aan een beknopt gamma kwalitatieve maar betaalbare tegels die op een gemakkelijke wijze ter beschikking konden gesteld worden van de klant.

Zaakvoerders Eddy en Inge De Smet ontwierpen daarop een compleet assortiment van zes reeksen, helemaal afgestemd op de marktvraag en brachten dit onder één merk op de markt. Q Ceram startte aanvankelijk op Belgische bodem, maar breidde al snel haar grenzen uit naar Europa en zelfs ver daarbuiten. België is vandaag nog steeds het grootste afzetgebied van Q Ceram, maar tal van nieuwe buitenlandse markten zitten in volle ontwikkeling. Voor de verdeling van Q ceram koos Impex er van bij de start voor om samen te werken met de groothandel die het sterkst verankerd is in het betrokken land. Dit gaf hen de garantie om blijvend tegels te ontwikkelen die in lijn zouden liggen met de vraag binnen dat land. Die sterke groothandel vonden ze voor België sinds 2016 bij ACVK uit Kortrijk. Een grossier zoals je ze volgens Eddy De Smet nog maar weinig vindt.

Q Ceram tegels als antwoord op veranderende markt

“Toen wij 10 jaar geleden met Q Ceram van start gingen, kozen wij niet alleen voor de meest gangbare formaten 60×60 en 30×60 en bijhorende plint, maar versterkten wij ons gamma van bij het begin met een passende mozaïek. We ontwikkelden zes designs waarvan we vooraf wisten dat ze succesvol zouden zijn in de markt: een blauwsteenimitatie, een tegel met een wolkig marmereffect, een cementtegel, een tegel met een lineair patroon, een neutraal patroon, en een metaalreeks. Bovendien goten we alles in één prijsklasse. Q Ceram werd hierdoor vanaf de start goed geaccepteerd en sterk geapprecieerd bij de klant en diens eindklant, en bleek een hapklaar antwoord te bieden op de wijzigende markttendensen”, vertelt Eddy De Smet.

Uitstekende volgeling

Q Ceram pretendeert geen trendsetter te zijn, maar eerder een uitstekende volgeling. Wat leeft in de markt, daar bieden zij een pasklaar antwoord op. En veranderen de trends, dan passen zij hun reeksen daar naar aan. Een nauwe samenwerking tussen de fabriek enerzijds en de verdeler-groothandel anderzijds, is hierbij cruciaal. “Hoewel je een product de tijd moet geven om zich ten volle te installeren in de markt, moet je als ontwikkelaar ook flexibel zijn. Wij willen met Q Ceram immers een tijdloze tegel brengen die toch vernieuwend en hedendaags is. Een uitdagende oefening waarin we goed blijken te slagen. Het bewijs vinden we bij sommige van onze reeksen die reeds 10 jaar oud zijn en die wij vandaag nog steeds verkopen.”

Q Ceram pretendeert geen trendsetter te zijn, maar eerder een uitstekende volgeling. Wat leeft in de markt, daar bieden zij een pasklaar antwoord op.Eddy De Smet

Maar ondanks de blijvende reeksen, heeft Q Ceram ook heel wat nieuwigheden geïntroduceerd die nóg dichter aanleunen bij de huidige trends. Twee derden van het huidige assortiment werd ontwikkeld in de laatste twee jaar, waardoor het gamma perfect is afgestemd op de huidige markt.

Nauwe samenwerking

Impex Build EDS kiest voor de verdeling van Q Ceram resoluut voor het werken met één exclusieve en sterke partner. Samen met ACVK herbekijken en vernieuwen ze hun producten. Een ideale situatie want vanuit ACVK heeft Impex Build EDS een heel sterke voeling met wat leeft in de Belgische markt.
Liesbeth Matton, commercieel directeur bij ACVK: “Wanneer we vanuit Q Ceram nieuwe tegelontwerpen te zien krijgen, betrekken wij onze 4 vertegenwoordigers mee in het selectieproces. Ze kennen perfect hun deel van de markt waardoor wij met grote zekerheid kunnen zeggen welk ontwerp voor heel België zal werken. De gloednieuwe grootformaattegel die we tegen deze zomer gaan introduceren, belooft bijvoorbeeld een topper te worden.”

ACVK is een witte raaf binnen de Belgische handel.Eddy De Smet

Die nauwe samenwerking met de leveranciers is voor ACVK van heel groot belang. Ze willen immers hun klanten voorzien van kwalitatieve producten en een uitstekende service. Jaarlijks zitten ze met het voltallige commerciële team samen om elke fabriek of leverancier te evalueren tot in het kleinste detail. “Ik bekijk de samenwerking vooral vanuit statistisch oogpunt”, zegt Liesbeth, “en onze commerciële medewerkers vanuit hun marktervaring. Onze aankoopdienst legt dan weer de manier van samenwerken bloot: welke fabriek is bereid inspanningen te leveren voor ons, en bij welke ligt dat moeilijker? Al die visies worden samengelegd en op basis daarvan beslissen we met welke fabrikant of leverancier we meer, minder of misschien ook niet meer willen samenwerken.

Vertrouwen, open communicatie en een lange termijn relatie, dat is waar wij met ACVK naar streven. Onze samenwerking met Eddy en Inge en met hun recent toegetreden commerciële kracht Sanne Rosier, verloopt in die lijn zeer vlot. Moet er ergens worden bijgestuurd, dan gebeurt dat. Vinden wij dat de markt nood heeft aan vernieuwing, dan wordt hierop ingespeeld. Zo zijn de Beton, de Living en de Homestone zeer hedendaagse tegels die er pas zijn bijgekomen na 2016. Ook de introductie van een eerste grootformaattegel die we na de zomer zullen lanceren, of de Beton in 60×60 die we in 2018 ook in antislip (R11) hebben uitgebracht, is het resultaat van deze nauwe communicatie. Hierdoor wordt Q Ceram nu ook een aantrekkelijk product om in projecten toe te passen waar een combinatie van gewone tegels met antisliptegels vereist is zoals bijvoorbeeld in rusthuizen of ziekenhuizen.”

50.000 m² Q Ceram tegels in stock

“ACVK is een witte raaf binnen de Belgische handel”, zegt Eddy De Smet. “Zij blinken uit op velerlei vlakken: structuur, opzet, bemanning, automatisatie, … Een retailer die verstandig is, maakt dat hij één of twee groothandels in zijn pakket heeft opgenomen.” Wanneer we Liesbeth Matton of Jeremie Lannoo, gedelegeerd bestuurder van ACVK, vragen naar uitleg, antwoorden ze bescheiden. “Het is niet onze bedoeling om de grootste te zijn, wel om gekend te zijn voor onze uitstekende service en onze hechte samenwerking met zowel leveranciers als klanten. Wij zijn geen trading company, geen producent en geen rechtstreekse verkoper. We zijn een pure groothandel. Dat is waar wij sterk in zijn. Kleinere retailers die rechtstreeks in een fabriek aankopen, halen zich toch vaak moeilijkheden op de hals. Bestellen ze een paar palletten, dan draaien ze op voor de volledige transportkosten. Ze moeten zelf de panelen maken om hun tegels te presenteren, hun overschotten zien kwijt te raken, klachten behandelen, enz. Als groothandel kunnen wij onze klanten in al die zaken ontzorgen en dat zal hen op het eind van de rit niet duurder uitkomen. Maar ook voor onze grotere klanten zijn wij vaak van toegevoegde waarde omwille van onze grote stock. Wist u dat wij enkel en alleen al voor Q Ceram een permanente stock hebben staan van 50.000 m²? Een bijzonder snelle levertermijn is hier het resultaat van.”

Investeren in tijden van crisis

50.000 m² stock aan Q Ceram-tegels, dat is niet niks. Ze liggen samen met tal van andere producten gestockeerd in het klassieke én het 23 meter hoge volautomatische palletten magazijn dat Marc Lannoo (vader van Jeremie Lannoo) in 2007 liet bouwen. Een gedurfde investering die geloond heeft. Jeremie Lannoo legt uit: “Voor ACVK ontstond, hadden wij onze eigen tegelproductie in Marke, genaamd Céramiques de la Lys, verwijzend naar de vlakbij gelegen rivier de Leie. Wanneer produceren in België enkele jaren later niet meer rendabel bleek, besloot mijn grootvader Carl Lannoo in 1960 over te schakelen op een groothandelsactiviteit en werd deze site van nul opgebouwd. Vanaf 1974 nam mijn vader het roer in handen, enkele jaren later vergezeld door mijn moeder die instond voor de aankoop. Van niets naar iets met waarde: het is allemaal dankzij mijn vader. Hij is nu met pensioen maar gelukkig hebben zowel Liesbeth als ikzelf nog een aantal jaren met hem samengewerkt alvorens de generatiewissel in 2014 plaatsvond.

“Een zware investering, mede omwille van het ergonomisch voordeel? Dat zegt veel over de filosofie van een bedrijf en hoe zij omgaan met hun medewerkers.”

Ondanks de crisis, die begon net na de ingebruikname van het automatisch magazijn, werd volmondig besloten alle magazijniers in dienst te houden. Zo diende het nieuwe magazijn enkel ter verbetering van de service en ter ondersteuning van het personeel, dat hierdoor de werkdruk zag verminderen.”

Volautomatisch magazijn

Volgens Jeremie is er in de Belgische tegelwereld niemand anders die een dergelijk magazijn heeft dat zo’n grote gewichten aankan. “Verschillende redenen lagen aan de grondslag om te investeren in dit automatische magazijn. Plaatsgebrek is een gekend fenomeen en horizontaal hadden we de ruimte niet om nog verder uit te breiden, dus zijn we de ruimte gaan zoeken in de hoogte. Een tweede voordeel ten opzichte van een klassiek magazijn is dat we sindsdien een veel efficiënter beheer hebben van elke nuance. Alle informatie is nog slechts een muisklik verwijderd, wat het verkoopproces alleen maar ten goede komt en waardoor we de service naar onze klanten toe naar een hoger niveau konden tillen. En last but not least het ergonomische voordeel: door het gebruik van negen beweegbare heftafels in de picking zone vallen de verticale hefbewegingen, samen met de rugklachten van onze vier magazijniers, volledig weg.
Op dit moment staan er 5.720 palletten opgeslagen in de hoogbouw en dit op een grondoppervlakte van slechts 1.500m2, maar het aantal palletten kan nog uitgebreid worden. Naast de twee gangen die met een automatisch systeem worden geladen en gelost, is er reeds plaats voorzien voor het installeren van een derde gang.”

q ceram

Het automatisch magazijn heeft ook enkele beperkingen. Zo is het niet voorzien op zeer grote of lange formaten. In 2008 was er immers nog geen sprake van hele grote formaten of lange keramische parkettegels. Deze worden samen met de poederlijmen en de hoog roterende producten – waartoe Q Ceram behoort – opgeslagen in het klassieke magazijn. “In ons klassiek magazijn zijn er gemiddeld ongeveer 10.000 palletten stock aanwezig.”

Trouwe medewerkers

Een zware investering, mede omwille van het ergonomisch voordeel? Dat zegt veel over de filosofie van een bedrijf en hoe zij omgaan met hun medewerkers. “Wij hebben een ontzettend goed team van ongeveer 25 personen en trachten veel aandacht te besteden aan de fysieke en mentale gezondheid van onze mensen. Zonder hen zou ACVK immers niet zijn wat het vandaag is. De rotatie onder het personeel is bijzonder laag en sommige families zijn vertegenwoordigd door verschillende generaties. Jammer genoeg moeten wij dit jaar afscheid nemen van onze langst werkende commerciële medewerker Brikke. Onze vertegenwoordiger voor Antwerpen/Limburg gaat immers na 27 jaar trouwe dienst verdiend met pensioen. Wij hopen dat zijn werk kan worden verder gezet door een even toegewijde en enthousiaste opvolger!”


Nieuw binnen Q Ceram: Beton-reeks: nu ook in antislip R11

Sinds 2018 is de topper uit de Q Ceram-reeks, Beton, ook te verkrijgen in antislip (R11) in 60×60 cm. Hiermee brengt de Beton serie een compleet verhaal van vloertegels in 60×60 en 30×60, plinten van 7×60, mozaïek en nu ook de bijhorende antisliptegels.

Bijzonder hieraan is de nanotechnologie die achter het productieproces steekt. Die maakt dat de tegel bijna even glad aanvoelt als een standaard tegel wanneer hij droog is, maar pas echt stug wordt wanneer zijn antislipcapaciteit vereist wordt, namelijk wanneer de tegel nat wordt. De tegel behoudt hierdoor een grote esthetische waarde en kan homogeen aansluiten bij de standaard tegelvloer in R10.

Dankzij deze nieuwe antisliptegel opent Q Ceram de deuren naar nieuwe markten zoals projecten (ziekenhuizen, rusthuizen,…) waar een totaalpakket vereist wordt.

Recent werd het gloednieuwe politiekantoor van Kortrijk bekleed met vloertegels van Q Ceram. Hét bewijs dat niet enkel de residentiële markt, maar ook projecten met druk belopen zones hun weg vinden naar de onberispelijke maar betaalbare kwaliteit en service van Q Ceram.


Verwacht tegen zomer 2019: grootformaat

Dat Q Ceram de wijzigingen in de markt op de voet volgt, bewijst het merk niet enkel door haar nieuwe reeksen, maar ook door haar innovatieve karakter op vlak van formaat. De zomer van 2019 belooft immers heet te worden met een nieuwkomer van (groot)formaat!

Hou Q Ceram in de gaten! Meer nieuws hierover leest u in één van de komende edities.