Olvast Tegels, kampioen van de perfectie in Joodse wijk Antwerpen


In Antwerpen, middenin de Joodse wijk, vond Olvast Tegels afgelopen zomer een nieuw onderkomen. De 500m2 grote toonzaal moet het echter niet hebben van toevallige passanten want deze ligt verscholen in een klein steegje, weliswaar met eigen parking. Gelukkig kunnen de zaakvoerders, de broers Ascher (35) en Pinny (29) Ollech, rekenen op een trouw cliënteel en doet de mond-tot-mondreclame zijn werk. Waarmee nogmaals is bewezen dat wie continu streeft naar perfectie en 100% klanttevredenheid altijd succes oogst.

Twee jaar bouwopleiding

De diamantslijperij van hun vader in Antwerpen stelde ooit een 30-tal mensen tewerk. Dat waren nog de hoogdagen want intussen is die nijverheid zo goed als volledig naar de lageloonlanden verhuisd. Kortom, een business met nog weinig toekomstperspectieven voor z’n twee zonen. De vastgoedsector dan maar, want ook daarin is vader Ollech actief. In de zoektocht naar goede vaklui voor de renovatie van een appartementsgebouw komt de familie tot de verrassende vaststelling dat binnen de eigen gemeenschap geen professionele tegelzetters te vinden zijn.

Het brengt zoon Pinny, pas afgestudeerd en naar verluidt ook al als kind behoorlijk handig, op het idee om zich in te schrijven voor een bouwopleiding. Twee dagen in de week les en drie dagen praktijkervaring opdoen bij een aannemersbedrijf, is vanaf dan zijn gebruikelijke weekschema. “Na twee jaar training had ik de stiel perfect in de vingers en mocht ik voor mijn vader hier en daar wat badkamers renoveren. Aangezien ik toen nog geen wagen had, verplaatste ik me per fiets met een zak cement op de bagagedrager”, herinnert Pinny Ollech zich levendig.

DSC_0302

De beginjaren

De pater familias, die bekendstaat als een verstandig man en gewiekste zakenman, richtte in 2008 de firma Olvast op, een samentrekking van Ollech en Vastgoed. De verkoop van tegels behoorde aanvankelijk niet tot de activiteiten. In de beginjaren was het enkel plaatsing. Met Pinny als eerste werknemer, weliswaar als zelfstandige. Hij ging vloeren met materiaal dat zijn opdrachtgevers bij tegelzaken in het Antwerpse aankochten. Broer Ascher werkte op dat moment nog niet voor Olvast, hij verdiende zijn boterham als adjunct-schooldirecteur.

“Maar na twee jaar liepen er zodanig veel opdrachten binnen dat ik iemand nodig had om de administratieve achterstand weg te werken”, doet Pinny Ollech het verhaal. “Met zijn jarenlange ervaring in administratie leek Ascher ons de geschikte persoon.” Ook vader Ollech volgde een cursus tegelhandelaar bij Syntra West in Brugge. Deze werd gegeven door Peter Goegebeur, een bekend figuur in de sector. “Ruim een jaar nadat Ascher het team was komen versterken, volgde de beslissing om zelf ook tegels te gaan verkopen. In de eerste week van 2013 ging onze eigen toonzaal, toen nog op de Grote Steenweg in Berchem, voor de allereerste keer open.”

DSC_0331

Getalenteerde tegelzetter

Omdat Ascher Ollech als relatieve nieuwkomer in het familiebedrijf de verantwoordelijkheid zou krijgen over de tegelverkoop in de toonzaal en zo in een wereld belandde die hem tot dan volledig onbekend was, ging hij eerst bijna een jaar lang met zijn broer mee op pad. “Op iedere werf stal ik zoveel mogelijk met mijn ogen en oren en kwam ik beetje bij beetje alles te weten over de verschillende facetten van de bouw en meer specifiek over keramische tegels en hoe die te plaatsen op vloeren en wanden.”

De gigantische kennis die ik in dat jaar opdeed, met mijn broer Pinny als perfecte leermeester, komt me in de toonzaal nog elke dag van pas.Ascher Ollech

“Toen Pinny vijf jaar geleden afstudeerde aan de bouwschool van de stad Antwerpen werd hij uitgeroepen tot ‘leerling van het jaar’. Iedereen zegt het, dat mijn broer een ongelofelijk getalenteerde tegelzetter is. En een creatieve geest met oog voor design! Pinny gaat steeds voor een 100% nauwkeurige plaatsing, met een perfectie tot in de kleinste details.” Een staaltje van zijn kunnen is te bewonderen aan de inkom van de nieuwe toonzaal waar de jongste van de Ollech broers vakkundig mozaïekjes tegen de ontvangstbalie plaatste en er de naam van het bedrijf in verwerkte.

????????????????????????????????????

Visitekaartje

“Perfectie is ontegensprekelijk het handelsmerk van Olvast Tegels, daar streven we altijd en overal naar, in verkoop én plaatsing”, benadrukt Pinny Ollech. “Ons team bestaat uit  gekwalificeerde vloerders, aangevuld met iemand voor de afbraakwerken en een stukador. Als we toekomstgericht willen investeren in ons bedrijf, moeten we zelf mensen opleiden maar ik heb zeker niet de ambitie om elke dag 20 vloerders aan het werk te zetten. Binnenkort volgen we met z’n allen een bijscholing voor het plaatsen van superlarge tegels. Ik zie veel toekomst in die XXL formaten, dus moeten we deze stap durven zetten.”

Bij de grote projecten steekt Pinny Ollech nog wel eens een handje toe, maar elke dag vloeren zit er voor hem niet meer in. “Wat ik nu vooral doe, is overal gaan opmeten, iedere werf opstarten en nadien alle tegelwerken opvolgen. Elke nieuwe realisatie zie ik als een extra visitekaartje.”

Of het nu gaat om een kleine of meer prestigieuze werf, we doen het altijd met evenveel passie en gedrevenheid.Pinny Ollech

“Zo zeg ik het ook altijd tegen de klant: uw badkamer is onze etalage! Dan weet de bouwheer meteen dat hij op ons kan rekenen. Die ingesteldheid en het continue streven naar perfectie verklaart voor een groot deel ons succes. Ook het feit dat wij in België wellicht de enige Joodse tegelhandelaars zijn, speelt daarin mee omdat het in onze gemeenschap de gewoonte is om elkaars business te steunen.”

DSC_0325

Projectmarkt

De plaatsingsopdrachten die Olvast binnenhaalt, zijn bijzonder gevarieerd: scholen, restaurants, winkels, kantoorgebouwen, appartementen, banken, synagoges, privé- en openbare zwembaden, hotels, villa’s. Pinny Ollech en zijn team hebben het allemaal al eens gedaan. “We zijn ooit begonnen met de particuliere markt te bedienen, maar voeren vandaag ook veel werk uit voor bouwpromotoren en vastgoedontwikkelaars die zich in het luxe segment positioneren.”

Alleen al met de tegels die we in de projectmarkt verkopen en plaatsen, kunnen we onze business rendabel houden.Ascher Ollech

“Ofschoon een deel van ons cliënteel joods is, stellen wij toch vast dat ons Vlaamse en multiculturele klantenbestand in stijgende lijn zit. Zij weten onze kwalitatieve designtegels aan competitieve prijzen, gekoppeld aan een persoonlijke service en vakkundige plaatsing, net zo goed te waarderen. Bij sommigen voel ik in het begin wat drempelvrees, wat ik voor alle duidelijkheid niemand kwalijk neem, maar dankzij onze professionele toewijding slagen we er telkens weer in het vertrouwen van de mensen te winnen. En niettegenstaande wij een eigen plaatsingsdienst hebben, verkopen wij graag aan bouwpromotoren, architecten, aannemers en particulieren die zelf voor de plaatsing zorgen.”

Elk zijn specialiteit

Olvast Tegels is vooral sterk in keramisch materiaal. Maar biedt daarnaast ook een beperkt aanbod natuursteen, voor klanten die daar uitdrukkelijk om vragen. “We willen onze goede samenwerking met een aantal natuursteenbedrijven niet op het spel zetten door achter hun rug die zaken actief te gaan promoten. Ieder zijn specialiteit, en bij ons is dat keramiek. Voor kleinere oppervlaktes tot maximum 50m2 plaatsen we ook de chape”, laat Pinny Ollech weten. “In plaatsing van mozaïekjes, doorgaans zijn dat opdrachten met een zekere moeilijkheidsgraad, heeft onze firma eveneens een reputatie hoog te houden. Een mens kan zich niet voorstellen hoeveel knoeiwerk ik de voorbije jaren al gezien heb, zelfs door erkende firma’s.”

DSC_0312

Opslagplaats

In hartje Antwerpen is het Joodse familiebedrijf zo goed als zeker de enige tegelzaak. Hoe dat komt? Heel simpel, omdat de parkeer- en opslagmogelijkheden in het centrum van een grootstad zeer beperkt en daarom ook behoorlijk duur zijn.

In de vorige toonzaal van Olvast, amper 100m2 groot, was helaas geen ruimte voor opslag van tegels. Een leegstand huurpand van 150m2 bood een uitweg. “Na anderhalf jaar kwam het nieuws dat we daar weg moesten, waardoor we plots opnieuw zonder opslagplaats zaten”, vertelt Ascher Ollech. “Een nieuwe tijdelijke oplossing bood zich aan op een bouwwerf aan de overkant van de straat waar we een grote garage in gebruik konden nemen. Maar aangezien we ook daar vroeg of laat zouden moeten opkrassen, leek het ons verstandiger om maar meteen op zoek te gaan naar een andere showroom, dit keer mét magazijn. Dat vonden we hier, in dit voormalige strijkatelier, en in vogelvlucht nauwelijks anderhalve kilometer van onze oude locatie.”

“In oppervlakte zijn we verdubbeld, deze toonzaal is ongeveer 250 m2, met een aanpalend magazijn en op de eerste verdieping een bescheiden kantoor- en vergaderruimte.” Er werd ook een outletafdeling ingericht. “We willen dat mensen met minder budget eveneens hun gading bij ons vinden. Nogmaals, iedereen is hier welkom!”

DSC_0345

Smaakverschillen

Aan de uiteindelijke verhuis, in juli 2016, ging een grondige renovatie vooraf. Pinny Ollech, niet alleen een handig iemand maar dus ook een bijzonder creatief persoon, tekende voor het interieur. Er werd enkel de hulp van een kleurconsulent ingeroepen. “Omdat we met een cliënteel zitten dat heel graag die lichtbeige materialen ziet, gaf die ons de raad te kiezen voor een donkere vloer en tegelkasten zodoende het contrast met de tegels maximaal te houden.”

Zijn er eigenlijk noemenswaardige smaakverschillen tussen Joodse en niet-Joodse klanten? Ascher Ollech knikt van ja. “Schoonheid en schoonheidsbeleving zijn nu eenmaal cultuurgebonden. De Joodse smaak is wat Oosters gekleurd en neigt vooral naar de beige, meer natuurlijke tinten. Terwijl Vlamingen meestal voor een grijze tegel of houtimitatie zal kiezen. De invulling van onze toonzaal is afgestemd op een brede waaier aan hedendaagse trends. Wij zien in de moderne designtegels een versteende schoonheid die naast hun onmiskenbare functionaliteit de eindgebruiker vooral ook een behaaglijk gevoel bezorgt. Die gedachte sterkt ons in de overtuiging dat wij een product aanbieden dat het welzijn van de mens bevordert en dit voor vele jaren.”

DSC_0320

Dankbaarheid

Ascher Ollech wil het gesprek graag afsluiten met een anekdote uit de beginperiode. “Toen de beslissing was gevallen om onze eerste toonzaal te openen in het centrum van Antwerpen, werd ik ontmoedigd door een groothandel bij wie ik spontaan was gaan aankloppen. Gelukkig hebben we alsnog doorgezet, want na dat bezoek heerste vooral ontgoocheling en zelfs even twijfel. Omdat er andere leveranciers waren die wel hard in ons geloofden. Nog altijd ben ik die ‘believers van het eerste uur’ daar ontzettend dankbaar voor.

Momenteel lopen de zaken heel goed en nog elke week krijgen we er nieuwe klanten bij, ook al zijn we niet zichtbaar van op straat.Ascher Ollech

“Daarom moeten wij het vooral hebben van de mond-tot-mondreclame van tevreden klanten en dat blijkt zéér goed te lukken. Aangezien het hier bij momenten heel erg druk kan zijn, komt er binnenkort een fulltime toonzaal verkoopster bij. Die versterking in de showroom zal ons toelaten de klant een nog betere service te verlenen!”