Nieuwe generatie kijkt met vernieuwde blik naar natuursteenmarkt


“Nederland is nog niet uit de crisis denk ik. Vooral in de aannemerij zal het nog een tijdje moeilijk zijn. Sommigen zeggen dat de natuursteenmarkt dood is, maar dat is niet waar. Elke slechte ontwikkeling in de markt biedt immers kansen. Maar dat vraagt focus. Datgene wat je doet, moet immers goed zijn.”

Het zijn de motiverende woorden van Leonard Dominicus, algemeen directeur bij Dominicus. De Nederlandse natuursteenspecialist groeide sedert haar start in 1975 uit tot een bloeiend bedrijf dat dankzij haar 35-koppig team elke dag weer het verschil tracht te maken. Dat doet het door maar liefst vijf productgroepen te omarmen en bovendien op een verrassend vernieuwende manier de markt te benaderen.

Vandaag staat Dominicus bekend om haar haarden, tegels, sanitair, gedenktekens en natuursteen. Een groot aanbod dat van bij de start vrij snel is uitgegroeid tot wat het nu is. Leonard Dominicus legt uit: “Initieel startten mijn vader en zijn broer deze zaak op door het vermarkten van composiet. Maar met de oliecrisis in die tijd werd al snel overgegaan op het vervaardigen van venstertabletten in natuursteen. Niet veel later volgde de vraag naar tegels. En als je de badkamer betegeld had, dan kon je misschien toch ook wel het sanitair aanleveren? Gedenktekens vervoegden het gamma, en als laatste volgden de haarden. Want wie een sierschouw had gekapt, kon er evengoed ook de haard bij voorzien.”

Vandaag is Dominicus met haar vier showrooms verspreid over Westkapelle, Goes, Rotterdam en Dordrecht een begrip geworden in Nederland en zelfs voor een deel in België. Waar de twee vestigingen in Zeeland focussen op het complete productengamma, vinden we in Rotterdam en Dordrecht louter gedenkstenen terug. De Dominicus grafstenen staan gekend om hun hoge en exclusieve graad van afwerking, volledig volgens de wensen van de klant. Maar sedert 2017 gaan ze bij Dominicus nog een stap verder.

Bestel uw grafsteen… online!

“Mijn twee neven, Peter en Niels Dominicus, en ikzelf hebben het bedrijf in 2016 overgekocht. Met ons drieën hebben we elk vanuit onze expertise de koppen bij elkaar gestoken, en nagedacht over hoe wij de markt op een vernieuwende manier konden benaderen. We wilden mee instappen in het online gebeuren en de vraag was met welke productgroep we dat konden realiseren. Het oprichten van een webshop in gedenktekens was hiervan het resultaat: www.grafsteenwinkel.nl was geboren. Hierbij focussen we op een transparant proces waarbij de eindklant op een eenvoudige manier een grafsteen online kan aankopen. Hij heeft keuze uit vier modellen, vier kleuren, een gestandaardiseerde tekst en lay-out. Ofwel koopt men de grafsteen online in slechts enkele muisklikken; ofwel maakt men een afspraak in één van onze winkels; ofwel gaat onze vertegenwoordiger langs bij de klant thuis.

De gedenktekenmarkt zou volgens sommigen aan het inkrimpen zijn, daar waar wij alleen maar groei noteren. Deze nieuwe ontwikkeling blijkt echt een schot in de roos, want sedert de start van grafsteenwinkel.nl hebben we onze prognose reeds verdubbeld.”

Luxejachten in Dekton

Naast gedenktekens staat Dominicus ook gekend voor ‘het betere werk’. Het bedrijf gaat immers graag complexe opdrachten aan, en deinst niet terug voor moeilijke materialen. Zo zijn ze sedert enkele jaren actief in de scheepsbouw waar ze instaan voor de high end binnenbekleding van luxejachten. “Ik denk dat wij de eersten zijn geweest die Dekton in 8 mm hebben toegepast op een boot. Ondertussen is het vierde schip achter de rug, en staan er opnieuw twee in de wachtrij. Zo realiseerden we laatst ook nog een project in Amsterdam waar we vloeren en wanden hebben bekleed met tegels van 280 x 140 cm en in 12 mm dik. Dit zijn prachtige maar complexe projecten waarvoor velen zouden terugdeinzen.

Nieuwe materialen zoals bijvoorbeeld Dekton zijn immers moeilijk verwerkbaar. Door het gewoon ‘te doen’, hebben we onze expertise opgebouwd en onze gehele kwaliteit naar een hoger niveau getild. Vandaag werken we zelfs ondersteunend naar andere plaatsers of steenbedrijven toe, en dat ligt exact in lijn met onze missie: een begrip zijn in de markt. Niet per se omdat we de grootste willen zijn, maar omdat we over de juiste kennis en expertise beschikken.”

Investering in CEI zaagmachine

Het materiaal dat voor deze luxeprojecten wordt gebruikt, werd tot voor kort bewerkt met een verouderd machinepark. Maar aangezien de goede naam van Dominicus steeds meer uitdagende projecten naar zicht toe lokt, drong een investering zich op.

“Hoewel we bij Dominicus ook haarden en sanitair verkopen, willen we weer meer focussen op onze basis, en dat is steen. Verkopen we een bad, dan hoort daar vloer- of wandbekleding bij. Komt iemand voor een kachel, dan willen we daar ook die sierschouw bij leveren. Door deze strategie en door de toename van complexe projecten in harde materialen bewerken we steeds meer natuurstenen, marmers, Dekton, kwartscomposieten, enz. De investering in een moderne zaagmachine was een logisch gevolg. Hiervoor hebben we niet zozeer gezocht naar ‘de zaag’ op zich, maar wel naar de juiste partner. Een belangrijke visie die we bij Dominicus nastreven is: ‘samenwerken en keuzes maken.’ En samenwerken begint bij ons met vertrouwen: zowel in je medewerkers als in je externe partners en leveranciers. Het was voor ons belangrijk dat we een samenwerking konden aangaan die ons ook zou kunnen ondersteunen naar de toekomst toe.

In dat opzicht vonden wij het beste aansluiting bij de machines en de dienstverlening van Projectburo PB. Ze zitten dichtbij en kunnen snel ter plaatse zijn als het moet, en de ondersteuning vanuit CEI zelf is zeer sterk. Daarenboven werken ze met een software waarmee al hun machines communiceren. Dus mocht er in de toekomst een machine bij komen, dan kan deze vanuit eenzelfde centrale software aangestuurd worden.

Met het systeem van CEI heb je ook veel meer inzicht vanuit kantoor want de data die we eruit halen zijn bijzonder interessant: hoeveel procent steen hebben we gebruikt, hoeveel tijd hebben we besteed, enz. Dat sluit nauw aan bij onze filosofie hieromtrent. We hebben immers een soort ‘control room’ waar we alle gegevens over al onze productgroepen, winkels, verkopers, lopende offertes, enz. nauwgezet bijhouden. Hier in Nederland komen we uit een bouwcrisis. Je moet vandaag echt wel weten wat je doet en op welke manier je het best van één euro twee kan maken. Data is hierbij cruciaal. CEI ondersteunt ons hierin perfect.”

Technische info over de geïnstalleerde zaaglijn van CEI

    • Bij Dominicus werd een multifunctionele, full option 5-assige CNC zaagmachine met vacuüm manipulatie, camera- en doorlopend bandsysteem geïnstalleerd. Via de kiptafel en de camera kan de operator de nesting voorbereiden terwijl de productie loopt.
    • De machine heeft 5 volledig gelijktijdig interpolerende assen waarvan de 5e verstek-as volautomatisch werkt in het programma, en een spindelmotor ISO 40 met 30 pk met inverter voor regelbaar toerental.
    • Dominicus koos optioneel ook voor een automatische zaagwissel met een magazijn voor 4 zaagkoppen diameter 400 en 500 mm met diverse diameters en zaagsoorten. Met een tweede toolmagazijn voor frezen, boren, enz. is de machine multifunctioneel inzetbaar en geschikt voor meerdere bewerkingen en afwerkingen.
    • Eén van de grote voordelen van een bandsysteem is dat de machine reeds een logistiek geeft aan de stroom van de goederen door de werkplaats. Werkbereik 4000 x 2200 mm, (kan breder).
    • Naast de machine is een managementsysteem voorzien voor het inscannen van de platen in het magazijn, met een desk INNALOC station voor de magazijnier, gekoppeld aan het kantoor.
    • Deze machine is specifiek voorzien om ook DEKTON en dun keramiek te verwerken.
    • Ter hoogte van het zaagbereik is een wegklapbare aanslag met nulpunt voorzien, indien men kleine stukken wil verwerken of stukken positioneren om te frezen en te boren, al dan niet met de vacuümklemming met 8 cups. Vanuit deze positie kunnen ook mallen ingelezen worden.

Foto’s: Lies Paelinck