Grillo Natuursteen: interieurmaatwerk voor het hogere segment


Het kan misschien raar klinken, maar een crisis heeft ook positieve kanten. Neem nu 2008, het jaar waarin de wereldwijde economie in zwaar weer kwam en zware turbulentie in de Nederlandse keukenbranche heel wat bedrijven in de problemen bracht. Het noopte Grillo Natuursteen tot een herpositionering in de markt: gedaan met serieproductie van werkbladen, vanaf dan lag de focus op interieur maatwerk voor het hogere segment. Of hoe een gedwongen afscheid van het middensegment de natuursteenspecialist uit Gelderland naar een hoger niveau tilde.

Kantelmoment

Zaakvoerder Rémy Grillo wil de zaken niet mooier voorstellen dan ze zijn. “We hebben de laatste tijd ontzettend veel werk en onze omzet ligt beduidend hoger dan in dezelfde periode vorig jaar maar dat betekent niet dat het allemaal vanzelf gaat. Waar in 2007 de orders via mail of fax binnenstroomden, moeten we nu de hele dag offertes maken. Het is echt veel harder werken dan vroeger, waardoor we vaak lange dagen maken!”

Grillo2

Het kantelmoment kwam in de zomer van 2008. “Ik weet nog dat we het jaar voordien tot 130 aanrechtbladen per week produceerden. Eén van Nederlands grootste keukenleveranciers was toen klant. Alleen al aan dat bedrijf leverden wij tot 70 keukenbladen per week. Met het uitbreken van de crisis in de zomer van 2008 ging het ineens snel bergaf. Net in een periode dat we nog 30 man in dienst hadden! Het gevolg laat zich raden: tijdelijke contracten werden niet verlengd en ook de inleners moesten we laten gaan. Gelukkig zijn we zo slim geweest om het over een andere boeg te gooien, waardoor we het tij vrij snel konden keren. Vandaag zijn de meeste jongens terug in dienst.”

Exclusieve keukens

Nadat Grillo Natuursteen van koers veranderde, kwam het bedrijf nooit meer in woelige wateren terecht. “Waar het vroeger vooral seriewerk was, gingen we ons sinds de crisis in 2008 steeds meer toeleggen op specialere realisaties -vooral keukenwerkbladen- voor interieurs aan de bovenkant van de markt.” Rémy Grillo weet waar het schoentje knelt in de keukenmarkt. “In feite kan je er enkel in het lager of hoger segment goede zaken doen. Alles wat daar tussenin zit -keukens tussen de 8.000 en 15.000 euro- is helemaal weggevaagd. Nu zit onze grootste  omzet bij interieurbedrijven die exclusieve keukens, met duurdere materialen en een prijskaartje tussen 30.000 en 100.000 euro, verkopen. In aantal zitten we uiteraard niet meer op het niveau van 2008, maar de productie van keukenbladen vertegenwoordigt toch nog steeds 70% van onze omzet. Met dat verschil dat het nu bijna uitsluitend complexere, niet-alledaagse opdrachten zijn.”

????????????????????????????????????

Het gros van hun cliënteel -voornamelijk keuken- en interieurbouwers- is dus actief in het hogere segment. Eén van die klanten, Culimaat High End Kitchen, won in 2015 de Dutch Kitchen design Award voor een keukenwerkblad dat door Grillo Natuursteen werd uitgevoerd in Oak Grey marmer. Daarnaast produceert het familiebedrijf uit Huissen (in de provincie Gelderland) veel bars voor restaurants,  uitgifte balies voor ziekenhuizen en  opdrachten voor grootkeuken bedrijven.

Ook België en Duitsland

“Ons cliënteel zit verspreid over gans Nederland, al is het zo dat we de meeste omzet genereren in het westen van het land. Toeval is dat niet, als je weet dat daar het meeste geld wordt uitgegeven”, vertelt Rémy Grillo. Ook buiten de landsgrenzen, met name in België en Duitsland, wordt het vakmanschap van Grillo Natuursteen blijkbaar naar waarde geschat. “Als Nederlands bedrijf is het nohtans niet makkelijk om toe te treden tot de Belgische markt, maar wij mochten er al heel wat projecten uitvoeren. Zo werken we voor een aantal lokale schrijnwerkers en hebben we ook een klant in Oostende, wat toch niet bij de deur is. Via onze transporteur leveren we op de werf, het maakt deel uit van de service. We zitten op nauwelijks 20 kilometer van de grens met Duitsland, een markt waar voor ons nog veel groeimogelijkheden liggen. Anderzijds, met de huidige bezetting kunnen we wel op pad gaan om veel nieuwe klanten binnen te halen maar je moet ook nog in staat zijn om het allemaal te behappen.”

Momenteel loopt iedereen op de tippen van zijn tenen, we kunnen dus best wat extra mankracht gebruiken.Zaakvoerder Rémy Grillo

????????????????????????????????????

Op dit moment heeft Grillo Natuursteen een 25-tal man in dienst, waarvan er 17 dagelijks op de productievloer staan. Ook de plaatsing gebeurt door eigen mensen, of wordt uitbesteed aan zzp’ers (zelfstandigen zonder personeel; nvdr). “Het is werk dat we steeds meer door onderaannemers laten uitvoeren, omdat we de eigen stellers nodig hebben in onze productie afdeling.”

Dure toonzaal

“Als er particulieren in onze showroom verschijnen, zijn die bijna altijd gestuurd door hun architect, interieurvormgever, aannemer of keukenzaak. We nemen hen vaak mee naar onze platenhal, in die zin is onze voorraad net zo goed een stukje toonzaal. Intussen kunnen ze een blik werpen op het  uitgebreide machinepark, wat vertrouwen geeft. Ook bij nieuwe prospects wordt men door de vertegenwoordiger uitgenodigd om eens een kijkje te komen nemen. Op papier kan je heel veel beloven, maar uiteindelijk moet je het hier wel waarmaken! Wie dit bedrijf van binnenuit heeft gezien, geraakt overtuigd.”

DSC_0084

Een toonzaal open houden kost handen vol geld, in die mate dat je je moet afvragen of het sop de kool wel waard is.Rémy Grillo

“Anderzijds, in crisistijd waren we blij dat we er één hadden. Omwille van het aanzuigeffect op particulieren, het soort klant waarvoor we snel een vensterbank of dorpel maakten. Dat waren welgekomen bestellingen omdat die meteen geld in het laatje brengen.”

Veel voorraad

“Het gebouw waarin we ons bevinden, heeft een totale oppervlakte van ongeveer 6.000m2. Aan de overkant van de straat huren we nog een pand van circa 1.500 m2 dat dient als extra opslagplaats voor plaatmateriaal en tegels.”

De zeer grote voorraad -ook veel exclusieve materialen- is volgens de zaakvoerder één van de sterke punten van het bedrijf. “Ik denk dat we meer platen hebben staan dan menig groothandel, althans in Nederland want in België heb je natuurlijk een paar heel grote natuursteenleveranciers. Wij kopen redelijk veel rechtstreeks van de bron, in steengroeves in Italië, Turkije, Portugal en India. Dat we de materialen vaak op basis van een foto kiezen, heeft alles met tijdsgebrek te maken. Want uiteraard wil je liever ter plaatse gaan kijken. Maar je bouwt een vertrouwensband op met een aantal vaste leveranciers, dus ga je er ook vanuit dat ze enkel eerste kwaliteit leveren. Steeds aan scherpe condities, aangezien we redelijk grote aankoopvolumes afnemen.”

DSC_0089

Keramisch plaatmateriaal

Grillo verwerkt niet enkel natuursteen, in de platenhal staan eveneens platen in composiet en keramisch materiaal gestockeerd. “Je kan de vraag naar die producten niet tegenhouden, dat wordt ons opgelegd door de markt”, lijkt Rémy Grillo zich bijna te verontschuldigen. “Sowieso gaan we geen enkele opdracht uit de weg, flexibiliteit is altijd één van onze stokpaardjes geweest. Maar uiteraard blijven we in de eerste plaats een natuursteenbedrijf, daar ligt nog steeds onze grootste passie.”

Net als in België lopen ook onze noorderburen warm voor het dunne keramische plaatmateriaal. “Alleen heb je in Nederland een heleboel aanbieders die zo’n keramisch werkblad voor een appel en ei maken. Daar kunnen en willen wij prijstechnisch gezien niet tegen op. Want als er één ding is wat wij zeker niet doen, dan is het stunten met prijzen. Het is de reden waarom wij relatief weinig keramische aanrechtbladen produceren, en al zeker niet in de standaardkleuren. Dumpingprijzen zorgen ervoor dat een nieuw product niet eens de tijd krijgt om zich te positioneren in de markt doordat het al meteen kapot gemaakt wordt.”

100 jaar vakmanschap

Zijn grootvader, afkomstig uit Friuli, een streek in noordoosten van Italië, was een gastarbeider die in 1927 naar Nederland kwam om er als terrazzowerker zijn boterham te verdienen. In 1953 werd Steenhouwerij De Vries, opgericht in het jaar 1903, overgenomen door diezelfde opa van Rémy Grillo, de huidige directeur en dus derde generatie van de tweede eigenaarsfamilie. Ruim twintig jaar later, meer bepaald in 1976, verhuisde het bedrijf, dat na de overname was omgedoopt tot Grillo Natuursteen, zijn activiteiten naar een industrieterrein in Huissen, een stad in de provincie Gelderland. “Het is intussen alweer 40 jaar dat we hier zitten’, lijkt Rémy Grillo er zelf van te schrikken.

Officieel maakte laatstgenoemde zijn debuut in 1997, al liep hij er als kind ook al vaak rond. In 2007 werd hij medeaandeelhouder, om in 2015 alle aandelen te verwerven. Dat laatste gebeurde op het moment dat z’n vader in augustus vorig jaar 65 werd. Maar ook nu Giuseppe Grillo de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, vind je hem nog iedere dag op het bedrijf. De lokroep is blijkbaar te groot. Al houdt hij zich de laatste tijd vooral bezig met financiële zaken en niet met de dagelijkse leiding want die heeft zijn zoon nu dus in handen.

????????????????????????????????????

Misschien was het wenselijker geweest -en dat was eigenlijk ook de bedoeling- om eerst elders ervaring op te doen en dus niet meteen in de firma van m’n vader te stappen, vertrouwt de zaakvoerder van Grillo Natuursteen ons terloops toe. “Ik heb ooit wel eens stage gelopen bij Buddingh Natuursteen in Veenendaal, maar daar is het dan ook bij gebleven. Door de situatie op dat moment draaide het ietsje anders uit en kwam ik hier eerder terecht dan gepland. En eenmaal je meedraait in zo’n familiebedrijf, stap je er niet zo makkelijk meer uit.”

Gezocht: extra arbeidskrachten

In de natuursteenbranche heeft Grillo Natuursteen de naam graag en veel te investeren in moderne machinetechnologie. “Zowel mijn vader als ikzelf willen alles graag up-to-date hebben”, zegt Rémy Grillo. “Die nieuwste machines vind ik zo ontzettend mooi en interessant. Laat me een hele dag de mogelijkheden van zo’n CNC opzoeken en ik ben de gelukkigste mens ter wereld. Mijn zesjarig zoontje heeft de smaak ook al te pakken. Maar eigenlijk steek je er te weinig uren in om echt te kunnen spreken van experimenteren. Tijdgebrek, weet je wel.”

????????????????????????????????????

“Omdat er de laatste jaren zoveel werk binnenkomt, willen we dus extra arbeiders in dienst nemen. Onder andere een CNC machine operator. Best een moeilijke zoektocht, zo weet ik uit ervaring. Iedereen kan wel op een knop drukken maar je moet ook passie tonen en serieus bezig zijn met je vak. Waarom is een plaat niet goed gepolijst? Kan ik de tools beter afstellen? Dat soort zaken moet je oprecht interesseren.”

Nieuwe boven polijster

Een rondleiding in het bedrijf leidt ons via de assemblage-afdeling naar de productievloer waar twee computergestuurde brugzagen, twee normale brugzagen, diverse kanten polijstmachines, een waterjet, twee CNC-bewerkingscenters voor onder andere sparingen alsook een boven polijster van het Portugese merk Cei by Zipor (zie kader) staan. Die laatste bestelde Rémy Grillo in de zomer van 2015 bij Projectburo PB en werd in oktober vorig jaar geleverd, ter vervanging van een oudere machine. De nieuwkomer in het machinepark biedt volgens de Nederlandse bedrijfsleider enkel voordelen. “Je kan er meer bewerkingen mee doen en bovendien werkt onze nieuwe boven polijster nog zoveel sneller en efficiënter dan zijn voorganger. Ook hoeven we er geen mannetje bij te plaatsen om de schijven één voor één handmatig te wisselen, wat vroeger wel het geval was. Deze is uitgerust met een toolmagazijn voor het automatisch wisselen van 10 plateaus. Bovendien kunnen we recepten in het geheugen bewaren. Nu zetten we de machine aan en een uur later is de plaat klaar. Fantastisch toch!”

Custom made

We krijgen te horen dat Grillo Natuursteen ook veel opdrachten uitvoert voor winkels allerhande. “Voor een bekende Nederlandse modeketen leveren we alle marmeren sokkels voor de etalagepoppen. En samen met Quartzforms, onze grootste leverancier in composietmaterialen, ontwikkelden we voor een koffiebar in de luchthaven van Eindhoven een nieuwe serie met betonlook: Portland Grey. De architect wou aanvankelijk echte beton maar koos omwille van de vlekgevoeligheid en krasbestendigheid finaal toch voor de mooie imitatie in composiet. Om maar te zeggen dat we bepaalde materialen ‘custom made’ maken.”

DSC_0005

Dat is één van de redenen waarom Grillo Natuursteen vorig jaar de nieuwe automatische platenschuurmachine van Cei kocht. “Om nog flexibeler te zijn in de afwerking”, legt Grillo uit. “Een plaat is gepolijst maar de klant wil hem gezoet of geborsteld, dat kunnen wij allemaal in eigen huis uitvoeren.”

Dat is iets wat ik heb geleerd van mijn vader: probeer zo min mogelijk van anderen afhankelijk te zijn. Vandaar onze grote voorraad. Wij kopen enkel gezaagde platen aan, de afwerking doen we helemaal zelf.Rémy Grillo

Vanwaar de keuze voor het Portugees merk Cei? “Omdat de prijs-kwaliteitverhouding goed zat, en we met Projectburo PB verzekerd zijn van een uitstekende lokale service. Wanneer zich een probleem voordoet, mag je er van op aan dat we binnen de twee dagen gedepanneerd worden. Dat zijn allemaal zaken die meespelen bij de keuze voor een machinemerk.”

Grillo1

Automatische cnc platenschuurmachine CEI by Zipor

  • Toolmagazijn voor automatisch wisselen van 10 plateaus met elk 5 frankfurter-segmenten
  • Camerasysteem om snel de contouren en positie van de plaat in te lezen
  • Bibliotheek met recepten om programma af te lopen, met toerental, druk, piste, herhaling, overlapping, enzovoort
  • Automatische aftasting van de plaatdikte
  • Hydraulische zware kiptafel om makkelijk te kunnen laden
  • Werkbereik 3600 x 2200 mm
  • Optioneel kan de machine ook kalibreren, vlammen, boucharderen,…
  • Variant met een doorloopbandsysteem ook reeds geleverd in de Benelux