Namur Carrelages: een hecht team van ervaren mensen


Succes is geen kwestie van geluk, maar van duidelijke keuzes. Namur Carrelages kiest ervoor om meerwaarde te bieden aan een duidelijke doelgroep (de professionele tegelzetter), voor een stevige logistiek via een partnership met Carimar en voor het permanent ontwikkelen van de showroom. Maar, zegt zaakvoerder Etienne Warnier, één zaak gaat boven alles. “Wij zijn geen dictatuur, maar een hecht team van ervaren mensen die vertrouwen krijgen en verantwoordelijkheid nemen.”

Succes is teamwork

Op het moment van de overname door Carimar in 2003 had Namur Carrelages 15% professionele klanten; vandaag is dat aandeel 70%. Dit heeft zijn effect op positionering. De tegelhandel heeft zelf geen plaatsingsdienst, maar besteedt dit uit — kwestie van zijn primaire doelgroep geen concurrentie aan te doen maar integendeel méér aan zich te binden. Een grote meerwaarde voor tegelzetters is vooral “de brico”, zoals Etienne Warnier het noemt; eigenlijk een op zichzelf draaiende winkel met een ruim aanbod aan professionele tools. ”De bedoeling is om hier alles te bieden wat de professionele tegelzetter nodig heeft,” zo legt stock-verantwoordelijke Jean-François uit, “alles behalve werkkledij.” Een service waar sommige particulieren overigens evengoed gebruik van maken. “Soms kopen die zelfs machines die professionals niet eens hebben,” aldus Etienne Warnier.

Iemand die u het plezier doet en de eer bewijst uw toonzaal te bezoeken en niet goed ontvangen wordt... er is niets erger!Etienne Warnier

Nog een meerwaarde voor de tegelzetter zijn de vele opleidingen. “Die gaan de laatste tijd vooral over grootformaat. Alles wat grootformaat is, roept nog altijd vele vragen op, en wekt angst. Hoe manipuleer je die giganten zonder al te veel breuken? Want als zo één plaat breekt, dan daalt je winstmarge alweer een stuk. Hoe transporteer je ze?” Dit alles in een ontspannen sfeer. “Als de opleiding een uur duurt, dan is er nog een uur voor een drink en een sandwich, waarbij we praten over méér dan tegels alleen. Zo onderhouden we onze band met bevoorrechte klanten, maar we trekken zo ook nieuwe klanten aan, met name jonge tegelzetters, die nog niet zo goed op de hoogte zijn van de precieze technische aspecten van alles wat we hier verkopen. En in samenwerking met Ifapme (Waalse dienst voor dual onderwijs, nvdr;) ontvangen we ook wel eens een hele schoolklas voor een vorming.”

Partnership met Carimar

Van het grootste belang voor Namur Carrelages is de samenwerking met Carimar. Een partnership dat voor Etienne Warnier verder teruggaat dan de overname en heropening in november 2003, want op dat moment was hij al meer dan tien jaar in dienst van de firma van Paul Ribant, als vertegenwoordiger voor heel Wallonië. De collectie die Namur Carrelages deelt met de Carimar-showroom in Braine l’Alleud is goed voor 80% van het zakencijfer, en bestaat uit Cotto d’Este, Gigacer, Inalco, WoW, Keratile,…

Logistiek is van het grootste belang. “We presenteren de collectie van producten in stock we op dezelfde manier als bij Carimar, in dezelfde boxen, en we kunnen deze ook snel leveren. Vandaag is dat zeer belangrijk. Vier weken wachten is niet langer acceptabel voor klanten; ze willen die tegels binnen de tien dagen!” Naast die gedeelde basiscollectie is er ook plaats voor de persoonlijke voorkeuren van het Namur Carrelages-team, de “coups de coeur”. “Een voorbeeld is Marazzi, een fabriek die ons na aan het hart ligt en met wie we al samenwerkten vóór de overname. Onze persoonlijke voorkeuren kunnen we dan op een meer opvallende manier presenteren.” Nog een duidelijke keuze: het aanbod natuursteen wordt bewust zeer beperkt gehouden: “Wij bieden alleen die collecties die 80% van de vraag dekken. Voor de rest sturen we graag door naar onze vrienden-specialisten.” Net zoals Namur Carrelages dat doen voor het versnijden van plinten: “Er is in ons magazijn al genoeg bedrijvigheid! Ook dit besteden we graag uit.”

Iedereen moet zich kunnen ontplooien

Komen we tot de kern van de zaak: het team. Drie personen in sales, showroom en buitendienst, twee personen voor het magazijn en technisch advies, en Etienne Warnier zelf. Een hecht team met enorm veel ervaring. “Grosso modo hebben we dezelfde medewerkers sinds 2003. Er is één iemand bijgekomen, maar ook die heeft 25 jaar ervaring bij grote huizen.”

De menselijke factor is voor hem het belangrijkst, geeft Etienne Warnier aan. Maar hoe leid je dat concreet in goede banen? “Dat is een kwestie van zichzelf bescheiden opstellen, erop toezien dat iedereen zich kan uitdrukken. We zijn geen dictatuur, al moet je natuurlijk wel de zaken kunnen kanaliseren. Iedereen moet zich kunnen ontplooien. Concreet – voor de tegels kan iedereen voorstellen doen en bekijken we uiteindelijk alles samen. En wat betreft de professionele tools: daar geef ik de mensen volledig carte blanche. Ik ken dat in algemene lijnen, zij kennen dat in detail. Natuurlijk, ik heb alle gegevens op mijn computer, dus zie ik rode lichtjes knipperen, dan zal ik dat aankaarten. Maar dat gaat allemaal heel goed.”

De showroom is geen foto, het is een video!Etienne Warnier

Ook in de afdeling tools is de ervaring groot. “Onze tweede magazijnier is eigenlijk van huis uit tegelzetter; zijn vader was tegelplaatser en hij heeft nog gewerkt in het familiebedrijf. Maar hij heeft liever meer contact met mensen dan dagenlang op werven te zitten, dus heeft hij hiervoor gekozen.”

Filosofie van de showroom

“Niets is erger dan iemand die je het plezier doet en de eer bewijst om je showroom binnen te stappen, en die persoon dan niet goed te ontvangen”, zegt Etienne Warnier terwijl hij ons rondleidt. “De toonzaal is dan ook nooit voltooid maar in voortdurende staat van transformatie. Het is geen foto, zeg ik altijd, maar een video.” En dat is niet alleen een kwestie van wisselende collecties, maar van het voortdurend bijschaven van het concept. “Twee dagen per week krijgen we daarvoor de hulp van een interieur-architecte — een welkome vrouwelijke toets in de ploeg,” lacht hij. “Ze adviseert ook klanten, inspireert ze met ideeën.”

“Twee maal per week helpt een interieurarchitecte mee in de showroom. Een welkome vrouwelijke toets in deze wereld van bruten!”

Er komt veel kijken bij een goed showroombeheer. Maar wat zeker belangrijk is: geen “publiciteitsbeleid” voeren voor nieuwigheden. “We zitten met onze agentschappen natuurlijk dicht bij de bron. Producten zijn nauwelijks getoond op de beurs in Bologna of ze worden al bij ons uitgeladen. En wij houden van mooie dingen dus we willen die ook tonen. Maar we moeten oppassen dat we niet alleen de avant-gardistische zaken tonen, ten nadele van al de rest.” De toonzaal is niet per se de plek om een doorbraak te forceren voor de laatste nieuwe modecreaties uit Sassuolo: “daarvoor doen we wel beurzen, en de tour van de voorschrijvers, de architectenbureaus.” In de toonzaal begint het vaak in de discount-hoek. “Hier kost alles tot maximum 30€ per vierkante meter, omdat dit vaak de prijs is die opgenomen wordt in lastenboeken voor de afwerking van appartementen. Maar als de klant geprikkeld raakt kunnen we hem vervolgens de meer kwaliteitsvolle producten tonen.”

De showroom, geopend in 2003, werd in 2012 uitgebreid en wordt binnenkort nogmaals vergroot. “Hierboven is een onderbenutte vergaderruimte die we volop gaan integreren in de showroom. We zullen er een tachtigtal grootformaat platen presenteren.” Want de toonzaal mag dan wel voor elk wat wils bieden, het blijft wel de bedoeling om een vitrine te bieden aan de nieuwste creaties, en wel optimaal gepresenteerd. “Ik heb ze zelf privé ook gebruikt,” besluit Etienne Warnier, “en ik geloof echt in de grote formaten.”

TIP: lees ook het artikel: “Uw toonzaal inrichten? Hier ontdekt u de beste tips & tricks“.


Showroom tips

  • Betrek het hele team erbij. “Alex, van sales, heeft veel ervaring bij een aantal grote huizen, en hij brengt die expertise ook naar de showroom. En het feit dat Antoine van het magazijn eigenlijk vakkundig tegelaar is, komt ook erg goed uit…”
  • Denk aan de verlichting. “We zijn toe aan ons derde netwerk van verlichting sinds 2003. We hebben nu een systeem op rails waarbij we de spot telkens op het product zelf kunnen richten. Hierdoor kunnen de klanten alles zien in natuurlijk licht. Klanten willen het altijd zien in daglicht, maar daglicht is subjectief. Dat kan afhankelijk van de dag meer blauw of meer grijs zijn. Met deze LED-spots kan de klant alles op de meest exacte manier beoordelen.”
  • Werk met thema-zones. “Met niches werken heeft het voordeel dat als er veel volk in de toonzaal is, je ze meteen naar de juiste zone kan sturen.”