Mapei: van familiebedrijf tot vooraanstaande pater familias


De merknaam “Mapei” staat als een huis; het is een heus begrip, een evidentie in de bouwsector. Het is zo’n bedrijf waarvan de logica zegt dat we eigenlijk niet meer info nodig hebben. Maar we vergissen ons: er valt veel te leren uit het boeiende verhaal van de grootste internationale speler op de markt van lijmen en chemische bouwproducten. We spraken met Leo Haeldermans, marketingmanager en Rodolphe Nicolas Salesmanager Wallonië bij Mapei Benelux.

Familiaal karakter als identiteit

Ruim 80 jaar geleden startte Mapei als een Italiaans familiebedrijf. Ook als internationale topspeler heeft het bedrijf nog niks van dit familiale karakter ingeboet.

“Dat heeft zowel te maken met identiteit als met strategie. De bouwsector is een branche die bulkt van uitdagingen op vlak van leefbaarheid, het vormgeven van de beschikbare ruimte en ecologie. We zien het bij Mapei als onze verantwoordelijkheid om bij alles wat we ontwikkelen en produceren steeds ook de komende generaties voor ogen te houden. Dit begint bij een bedrijfscultuur en -structuur die trouw blijft aan deze familiale identiteit.”

P: “Hoe uit dit engagement zich concreet?”

“Mapei wil meer zijn dan de internationale leider op vlak van lijmen en chemische bouwproducten. Daarom investeren we steeds in die aspecten van de samenleving die volgens ons een meerwaarde betekenen voor de levenskwaliteit. Iedereen in België herinnert zich wellicht ons engagement in de wielersport, o.a. bij het vroegere Mapei-Quickstep team. Een ander voorbeeld is het Mapei stadion in Regio Emilia, Italië, waar de eersteklasser, Sassuolo, met Mapei als eigenaar en hoofdsponsor, zijn thuismatchen beslecht in de Serie A.

Sport is een belangrijke pijler voor vooruitgang op menselijk en technologisch vlak. Ook cultuur past in deze filosofie: Mapei heeft door zijn technische kennis, ervaring en zijn diverse gespecialiseerde producten, een enorme bijdrage geleverd aan diverse culturele projecten, zoals het San Carlo Theater in Napels, het Guggenheim Museum in New York, de Peggy Guggenheim Collectie in Venetië en talloze andere projecten in Italië en ver daarbuiten.

Meer lokaal, voor de Belgische markt,  is er onze jaarlijkse ‘family fun day’ in Grâce-Hollogne. Ieder jaar organiseren we een gezellig event waarop we onze medewerkers, partners en iedereen die bij onze activiteiten betrokken is, verwelkomen. De bruisende mix van activiteiten, animatie, sport, fun, eten en drinken… zorgt steeds voor een unieke, gezellige sfeer. Zo’n dag zet onze nadruk op ‘verbinding’ extra in de spotlights.”

Intensief onderzoek als motor

P: “De cultuur bij Mapei is dan wel familiaal, een toonaangevend multinational draait vooral op een blijvende drang naar technologische innovatie en inzicht in de noden van de klant. Welke inspanningen levert het bedrijf om deze leidinggevende positie te handhaven?”

“Een belangrijk voordeel van onze grote schaal, is de mogelijkheid om expertise, kennis en ervaring over heel de wereld te kunnen stimuleren en bundelen. Mapei beschikt over maar liefst 13 onderzoekscentra wereldwijd. De accenten, grondstoffen, regels en culturele kenmerken variëren per regio. Dit biedt ons een enorme rijkdom. Je mag deze onderzoekscentra gerust zien als een netwerk van hoogtechnologische kennisbanken, waarvan de onderlinge kruisbestuiving onbetaalbare inzichten en voordelen oplevert. Deze kennisdeling wordt nog verder geoptimaliseerd aan de hand van regelmatige technische conferenties, opleidingen en seminaries. Het resultaat is een breed gedragen kennis, die ons in staat stelt om steeds de beste oplossingen te kunnen aanbieden voor iedere regio en uiteindelijk: voor iedere klant. Onze permanente investering in onderzoek en ontwikkeling is zonder twijfel de motor die Mapei vlotjes vooraan in de race houdt.

De globale lijn van uitvoerige luisterbereidheid en wetenschappelijke expertise wordt consequent doorgetrokken tot op de landelijke niveaus. Om volledig aan te sluiten bij het expertniveau van studiebureaus en architecten, werden er speciaal twee technisch zeer onderbouwde medewerkers aangesteld. Zij onderhouden nauwe contacten met de mensen die zich buigen over de technologische aspecten van het bouwproces. Uiteraard staan deze twee experts niet alleen: 10 product managers en 15 commercieel afgevaardigden vervolledigen het aanspreekpunt bij Mapei Benelux. Deze intensieve dialoog creëert een win-win situatie: wij leren de noden steeds beter kennen en klanten krijgen efficiënte oplossingen die volledig tegemoetkomen aan hun specifieke vragen.”

Kwalitatieve en groene trendsetter voor de tegelzetter

P: “Bij Polycaro zijn we natuurlijk vooral benieuwd naar wat Mapei kan betekenen voor de professionele tegelzetter. Waarin onderscheidt Mapei zich in het ruime aanbod van chemische bouwproducten? “

“Vooreerst is er de enorm brede waaier aan hoogkwalitatieve producten. Ons assortiment omvat alles wat nodig is om tegels of stenen te bevestigen, te lijmen of te kitten. Van chape over waterdichting tot additieven: de keuze aan kwalitatieve oplossingen is ronduit indrukwekkend; dat is een objectief feit. Hierdoor vinden ontwerpers, aannemers en professionals steeds het gepaste product voor het project waaraan ze werken. Een ander groot voordeel is de garantie dat ieder product voldoet aan alle nationale en internationale normen. Als internationaal bedrijf zijn we verplicht ons te verdiepen in werkelijk alle wetgeving die wordt uitgevaardigd. Dit komt, naast de gemoedsrust van bouwheer én professional, vooral de kwaliteit ten goede. Ook wie oerdegelijke kwaliteit wil verenigen met ecologisch verantwoord bouwen, komt bij ons gegarandeerd aan zijn of haar trekken. Onze groene visie, inherent aan ons eerder toegelichte maatschappelijke engagement, impliceert veel aandacht voor ecologie en duurzaamheid.”

P: “Is dat tegenwoordig niet standaard?”

“Het klopt dat ieder bedrijf hierop moet inzetten, al was het maar omwille van de steeds strengere wettelijke normering. Mapei wil echter ook hier een voortrekker zijn. Daarom zetten we extra in op het gebruik van gerecycleerde, ultralichte grondstoffen, waarbij we het energieverbruik en de uitstoot bij het productieproces minimaliseren. We ontwikkelen producten waarvan de mechanische eigenschappen optimaal zijn en die dus langer meegaan. Dit betekent: minder afval.

We sluiten ons hierom ook aan bij diverse internationale programma’s en organisaties, zoals het LEED-systeem (Leadership in Energy and Environmental Design), dat zich richt op het ontwerp en de ontwikkeling van groene gebouwen.”

Meer over de groene intenties, innovaties, sponsoring, realisaties en doelstellingen van deze aanspreekbare gigant, lees je in hun maandelijkse magazine: Realta Mapei.