Johan Vergauwen (VETA): “Zo’n waterjet, dat geeft een kick!”


Zeven jaar geleden twijfelde Johan Vergauwen nog: een luxewagen kopen of een waterjet van CMS Brembana. De zaakvoerder van keukenbouwer VETA koos voor optie twee en heeft daar nog geen seconde spijt van gehad. Intussen zit hij zelfs al aan zijn tweede waterjet. We gingen een kijkje nemen in de nieuwe toonzaal van Bad en Douche by VETA waar je sinds kort ook terecht kan voor een nieuwe badkamer.

Joeri Decatelle van Granite & Marble Technologie (GMT), de verdeler van CMS Brembana in België, vergezelt ons bij ons bezoek. Hij leverde zeven jaar geleden de eerste waterjet aan VETA, drie jaar geleden kwam er al een opvolger. “Johan is eigenlijk geen typische klant van ons, omdat hij een keukenbouwer is”, vertelt Joeri bij de kennismaking. “Ons cliënteel zit voornamelijk in de steenkapperij. In de bouw of in de interieurwereld. We hebben quasi geen klanten die eindafwerking doen. Maar hij wou zijn keukenbladen zelf maken, en dan vooral in keramiek. Daar zag hij toekomst in en dat bleek een juiste zet.”

Johan Vergauwen knikt instemmend. “Toen ik voor het eerst de grote keramische platen zag, dacht ik meteen: dit materiaal heeft alle voordelen en quasi geen nadelen ten opzichte van graniet en composieten. Gewicht was daarbij een belangrijke factor. Onze keukenbladen werden tot dan toe gemaakt door een drietal externe bedrijven. Maar toen ik hen de vraag stelde om keramiek te verzagen, lag dat moeilijk. En bij wie al een waterjet had, was de machine volzet.”

Voor het maken van een badkamer biedt een waterjet nog meer voordelen, want daar zijn veel uitsparingenJohan Vergauwen

Waarom wilde je zo graag zelf die keukenbladen maken?

Johan: “Tijd. Als keukenbouwer zetten wij kasten. Dan moesten we wachten op een extern bedrijf dat het keukenblad kwam opmeten en nog wat later installeren. En dan pas konden wij terug voor de eindafwerking. Als we nu starten aan een keuken, werken we ze ook meteen af. Dat is veel efficiënter, zo moeten we ook maar één keer uitpakken en opruimen. Intussen zitten we aan 90 procent keukenbladen in keramiek. Het is niet de bedoeling om de andere materialen niet meer aan te bieden, alleen composiet doen we niet meer.”

Heeft die waterjet je beslissing beïnvloed om ook met badkamers te beginnen?

Johan: “Ja, daar is het voordeel van die waterjet nog groter, want in een badkamer zijn er heel veel uitsparingen. Daar moet je nog meer op maat werken. De buitenhoeken zetten wij ook allemaal in verstek, dat is niet met een latje aluminium voor.”

Joeri: “In een badkamer biedt keramiek een nog groter voordeel. De douchewanden die meegaan met de vloer, kalk,… een badkamer is qua onderhoud toch intenser dan een keuken.”

En het moet gezegd: de badkamers die Johan allemaal zelf installeerde in zijn nieuwe toonzaal zijn pareltjes waar details echt voor dat tikkeltje meer klasse zorgen. Hij leidt ons dan ook met plezier rond. Alle wanden zijn hier bekleed met grote keramische platen die wel lijken uitgewerkt door heel fijngevoelige schilders. “En voor die platen moet je uitgerust zijn”, legt Johan uit.

Het is nu ons doel om nog meer interieurarchitecten te bereiken, want die zijn tuk op al die speciale dingen die wij kunnen bieden, maar ze vinden geen verwerkersJohan Vergauwen

“Tegelzetters die grote platen snijden met een slijpschijf, dat loopt op een sisser af. Daarom werken ze niet graag met grote platen. De kans op breuk is te groot en dat is een grote kost. Terwijl die waterjet dat allemaal kan. Dat geeft een kick. Zo’n waterjet, dat is waanzin. Het is nu ons doel om nog meer interieurarchitecten te bereiken, want die zijn tuk op al die speciale dingen die wij kunnen bieden, maar ze vinden geen verwerkers. Ons voordeel is ook dat wij alles doen met eigen mensen. Hoeveel man heb je anders nodig? Iemand die de chappe legt, een vloerder, een elektricien, iemand voor het sanitair. Krijg dat maar allemaal op elkaar afgestemd. Mensen vinden is wel het grootste probleem. Wij leiden ze zelf intern op vanop nul. Tom, die onze waterjet bedient, stapte hier op een dag binnen. Hij is vertaler-tolk, maar vroeg of ik werk had voor hem. Intussen is hij bijna getrouwd met zijn machine. Want het gaat niet enkel over het bedienen op zich. Je moet ook programmeren. En het gaat ook over snelheid, druk,… Dus ik had iemand nodig met voldoende brains, twee rechterhanden en gedrevenheid. En Tom wil daar echt in excelleren.”

Wat maakt de waterjet van CMS Brembana zo goed?

Joeri: “Zij zijn een pionier op het vlak van waterjets, net zoals Johan een pionier is in het werken met grote keramische platen in de keukenbranche. CMS Brembana beheerst de vijfassige technologie als geen ander. En ze maken hun eigen machines, maar ook hun eigen software, hun eigen pompen. Johan heeft de machine zien staan op een beurs in Italië, waar hij rechtstreeks met de mensen van CMS Brembana heeft gesproken. We zijn ook samen gaan kijken bij een andere klant om de werking te bekijken. Wat hij toen in zijn hoofd had, deed CMS al met de machines. Het is ook een beetje trial and error. Je mag nog zo’n goede machine kopen, het resultaat is maar zo goed als de operator die ze bedient. Dat was ook een sterk punt van Johan. De eerste twee jaar stond hij zelf aan die machine.”

Johan: “Iedere zaterdag en zondag.”

Joeri: “Hij heeft alles uitgeprobeerd, geperfectioneerd en dan doorgegeven aan nieuwe mensen in de firma. Want het is geen koffiezet hé. Er komt wel wat bij kijken.”

Intussen heb je je eerste waterjet al vervangen door een nieuw exemplaar.

Johan: “Ja, ook al gaat die eigenlijk veel langer mee. Maar na vier jaar is de machine afgeschreven en heeft die nog een grote waarde. Dus heb ik hem verkocht. De vraag naar die machines is groot. Een iets kleinere steenhouwer kan zo ook een waterjet kopen en hun ding mee doen. En wij hebben nu een nieuwe waterjet die nog performanter is. Als mensen voor een keuken of een badkamer komen kijken, lopen we ook altijd eens langs de waterjet, omdat het zo spectaculair is. Dat heeft iets. Klanten zien dat alles hier echt gemaakt wordt en dat geeft vertrouwen.”

Joeri: “Daarom investeert Johan natuurlijk, want tussen de technologie van zeven jaar terug en die van twee jaar terug zijn er al verschillen. Het gaat niet over het mechanische, maar over de communicatie en het brein van de machine. Dat zijn de details… Daarom praat je over de Ferrari onder de machines. Ik merk echt dat klanten die een waterjet kopen, binnen de twee, drie maand waterjetjunkies worden. Ze kunnen niet meer zonder. Het geeft echt zo’n grote impact in een productie. Het is quasi onmisbare technologie. De productie wordt ook gericht naar de waterjet. Men zoekt efficiëntie, rendabiliteit en precisie.”

Hoe zien jullie de toekomst? Voor welke uitdagingen staan jullie? Of welke evoluties zien jullie?

Johan: “Ik denk dat de toepassingen van keramiek nog verruimd zullen worden. Ik heb net een plaat verkocht om een gang mee te bekleden. Die mevrouw vond dat handig met haar kleinkinderen die met hun handen en schoenen overal tegen zaten. Ik zie nog meer toepassingen. Omdat er ook hele andere prints komen.”

Joeri: “De markt heeft het goed gedaan. Iedereen heeft goed gedraaid. Wat mensen konden besteden aan persoonlijk vertier hebben ze gespendeerd aan persoonlijk comfort en renovaties. Die trend zal zich nog wat doorzetten. Er is een andere mindset. Eerst thuis in orde en dan zien ze wel.”


Tekst: Hilde Van Malderen – Foto’s: VETA (Bad en Douche) en GMT