Falzone Carrelages start met ‘operatie verleiding’ in Luik


“Als je je niet laat zien, ga je ook niks verkopen”, krijgen we als antwoord op de vraag waarom Falzone Carrelages na Verviers recent in het niet eens zo verre Luik een twee keer zo grote showroom opende. En of hij opgemerkt zal worden, de 2.400m2 toonzaal waar beleving en inspiratie centraal staan! “Met deze investering hopen wij ook een ander deel van de markt te bereiken”, zeggen de broers Sandro en Damien Falzonze in koor.

Historiek

Op 29 april, na een negen maanden durende renovatie van een voormalige lichtwinkel aan de rand van de stad, kon de nieuwe showroom van Falzone Carrelages in Luik eindelijk opengaan. “Naast de vele inspiratiekamers vind je er duizenden vierkanter meter vloervlakken, allemaal betegeld door onze eigen mensen. Er zijn momenten geweest dat hier tien vloerders tegelijk aan het werken waren”, klinkt het niet zonder enige trots.
Drie weken na de inhuldiging hebben we er afgesproken met Sandro Falzone (39) en zijn zeven jaar jongere broer Damien , beiden zaakvoerder en samen het gezicht van de tweede generatie. Kinderen van een Italiaanse vader en Belgische moeder. Twee jaar geleden ging hun vader, een uitgeweken Siciliaan die in 1976 op Belgische bodem de firma Falzone Carrelages oprichtte, met pensioen. “In de beginperiode was het enkel plaatsing maar na verloop van tijd kwam daar ook garageverkoop van tegels bij”, vertelt zoon Sandro Falzone. De echte schaalvergroting volgde in 2006, vanaf het moment dat de verkoopactiviteiten verhuisden naar de site in Verviers waar Falzone Carrelages op dit moment nog steeds over een toonzaal van 1.000m2 beschikt. Vandaag, tien jaar later, zet het bedrijf dus ook voet aan de grond in Luik waar het een nog veel spectaculairdere showroom opende: bijna tweeënhalf keer zo groot is als deze in Verviers. Waarover later meer.

????????????????????????????????????

DSC_0092

Grote werven

Naast verkoop van tegels is plaatsing een tweede grote pijler voor het familiebedrijf uit Verviers. Falzone Carrelages beschikt over een 15-tal eigen tegelzetters die ervoor zorgen dat de kwaliteitstegels steeds volgens de regels van de kunst worden geplaatst. “Dat heeft als grote voordeel dat de klant geen maanden hoeft te wachten alvorens we de tegelwerken bij hem thuis kunnen opstarten”, merkt Sandro Falzone op. “Bovendien kopen we rechtstreeks aan bij onze leveranciers, zonder tussenpersonen, waardoor we opnieuw snel kunnen schakelen. Sowieso is het aanbod in keramische tegels vandaag de dag veel te uitgebreid om zomaar alles op stock te nemen. Maar naast een eigen stock op onze twee sites, in Verviers en Luik, is er de zekerheid dat we vanuit Italië binnen de anderhalve week beleverd kunnen worden.”
Ongeveer 30% van de omzet haalt de Waalse tegelfirma uit verkoop aan particulieren, de overige 70% wordt gerealiseerd via professionele klanten. “Ofschoon we een eigen plaatsingsfirma hebben, krijgen we toch ook veel tegelzetters over de vloer. Falzone Carrelages is heel actief in grote bouwprojecten, wat maakt dat we niet te veel in elkaars vaarwater zitten. We oefenen dan wel hetzelfde beroep uit, het is toch op een andere manier.”

Geen gevelbekleding

Gevraagd naar mooie referenties denken de zaakvoerders spontaan aan het nieuwe RTBF-gebouw Média Rives in Luik, het zwembad in Saint-Vith en in Andenne die beiden in samenwerking met Mapei werden betegeld, het hotel en clubhuis van de nieuwe golf in Wanze alsook het Cora winkelcentrum in Rocourt, vlakbij Luik, waar Falzone Carrelages in totaal 1.500m2 vloer mocht plaatsen. Meer realisaties zijn te vinden op de bedrijfswebsite.
“We plaatsen zowel keramische tegels als natuursteen op vloeren wanden, zowel binnen als buiten. Door de toenemende concurrentie in ons segment zijn we ons onder meer gaan specialiseren in dunne grootformaaattegels. Vraag naar gevelbekleding in keramisch materiaal is er in feite nog nooit geweest, dat is toch een specialisatie maar eigenlijk zie je dat in Wallonië bijna nergens. Misschien dat het ooit verandert, wanneer fabrikanten en architecten die toepassing meer gaan promoten.”

DSC_0071

Uniek in Luik

Terug naar de nieuwe showroom. De keuze voor Luik als tweede locatie is opmerkelijk, in die zin dat thuisbasis Verviers (waar Falzone Carrelages dus al een toonzaal had) amper 25 minuten rijden is. “We hopen met deze showroom een deel van de markt te bereiken dat we voordien weinig of niet bedienden”, legt Damien Falzone uit. “Dan denk ik vooral aan particulieren uit het Luikse.”
Volgens zijn broer Sandro was het Waalse tegelbedrijf voordien al actief in deze regio, maar dan enkel voor grote publieke werven. “Bij het brede publiek in en rond Luik, waar de meesten nog nooit van Falzone hoorden, hebben we nog alles te bewijzen. Maar het is duidelijk dat hier voor ons nog veel potentieel zit. In Charleroi, Brussel, Gent en Antwerpen vind je ook tegelshowrooms van die grootorde maar zeker voor de regio Luik is ons concept toch vrij uniek.”

Dure verlichting

Dit artikel verscheen in Polycaro 54

Lees alle artikels van deze editie online

of

PDF downloaden

“Ik meen te mogen zeggen dat we met deze stevige investering een mooie voorsprong nemen op onze concullega’s die het vaak moeten stellen met een verouderde toonzaal die ook nog eens is volgestouwd met presentatiemeubels”, stelt Damien Falzone. “Hier in Luik is bewust gekozen om zo weinig mogelijk tegelkasten te installeren. Er worden zeker niet meer referenties getoond dan in een andere showroom, alleen laten wd de producten veel beter zien zodat de klant met eigen ogen de rijkdom aan nuances kan ontdekken. Die kleuren en adering werden de laatste jaren alsmaar verfijnder dankzij de digitale printtechnologie die zijn weg heeft gevonden naar de keramische tegelindustrie. Op een paneel van 80x120cm gaat een klant daar echter niet veel van merken. Daarom dat de kleinste vloervlakken in deze toonzaal minstens vijf vierkante meter groot zijn. Een particulier zal daardoor ook beter begrijpen waarom een bepaalde tegel net dat tikkeltje meer kost.”

DSC_0055

DSC_0076
Iedere toonzaaleigenaar zal het beamen: bij het tonen van keramische tegels is een juiste belichting essentieel. “In ons geval nam de verlichting -maatwerk uit Oostenrijk- de grootste hap uit het budget”, zegt Sandro Falzone. “Het kost handenvol geld maar je vermijdt dat de klant achteraf het gevoel krijgt dat hij in de toonzaal een andere tegel koos. En voor de zones tussen de vloervlakken opteerden wij in plaats van parket of tapijt voor een contrasterende witte kleur. Om nogmaals de shoonheid en unieke eigenschappen van het materiaal te accentueren.”

Betere service

“Veel van onze professionele klanten waarmee me al jaren samenwerken maar eigenlijk nooit in in Verviers zagen, duiken nu ineens wel samen met hun klanten op in onze showroom in Luik”, vertelt Damien Falzone. “Voor ons is dat beste bewijs dat we die stap moesten zetten. We hebben dit in de eerste plaats voor onze klanten gedaan, om hen een nog betere service te kunnen bieden.”
Ondanks de korte afstand tussen beide steden, blijken er verrassend genoeg toch kleine smaakverschillen te bestaan tussen Luikenaars en inwoners van Verviers. Damien Falzone illustreert dit aan de hand van een voorbeeld: “Een semi-glanzende tegel in lappato-afwerking slaat aan in Verviers, maar krijg je in het Luikse nauwelijks verkocht.”
In de toonzaal zitten enkele speelse elementen die verwijzen naar de passies van vader Falzone (fervent wielerliefhebber) en zoon Damien die zelf golf speelt. En de foto van een lift die bovenaan het fictieve tijdsverschil in Luik en Verviers laat zien, is een ludieke vondst.

DSC_0067

Uitstekende reputatie

Om het fenomeen dat showrooming heet tegen te gaan, staan op de prijsetiketten geen tegelmerken of series vermeld. “We willen het de consument nu ook niet te makkelijk maken”, knipoogt Damien Falzone. “Het voordeel is wel dat de meeste particulieren geen tegelmerken kennen, die hebben het dus niet eens door dat wij een andere benaming gebruiken. Maar zo voorkom je wel dat men in onze toonzaal inspiratie komt opdoen zonder nadien iets te kopen.”

“Vanaf de eerste dag dat ik in het bedrijf stapte, heeft men mij altijd gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen van de crisis maar 11 jaar later is Falzone Carrelages nog steeds ‘alive & kicking’. En nog steeds blijven sommigen tot vervelens toe herhalen dat het vroeger beter was. Voor een groot stuk zal dat wel kloppen, maar de vraag is hoe je daar mee omgaat. Blijf je moedeloos bij de pakken zitten of durf je opnieuw investeren in jouw business? Concurrentie is van alle tijden, zeker in die grote projecten waar bepaalde collega’s steeds weer zwaar onder de gemiddelde prijs duiken. Hoe wij er dan toch in slagen om dat soort opdrachten binnen te halen? Door scherpe prijzen vooral te combineren met een uitstekende service! Maar bovenal genieten we het vertrouwen van de klant aangezien we in dat segment al een zekere reputatie konden opbouwen. En die goede naam willen we uiteraard niet zomaar te grabbel gooien, door mee te gaan in die prijzenoorlog of mindere kwaliteit te bieden.”

Enkel Europese merken

Bij Falzone Carrelages heeft de klant alleszins keuze genoeg, op vlak van smaak maar ook naar budget toe. “Geen tegels uit het Verre Oosten, enkel van Europese fabrieken”, beklemtoont Damien Falzone. “Ongeveer 80% van ons assortiment draagt het ‘made in Italy’ label, de overige 20% zijn afkomstig uit landen als Spanje en Duitsland.”

DSC_0033
“Het aanbod natuursteen, voornamelijk voor buitentoepassingen, houden we beperkt tot het strikt noodzakelijke. Omdat de klant er soms naar vraagt. Maar tegenwoordig heb je zo’n mooie keramische imitaties, ook voor buitentoepassingen. Die laten we zien in een aparte ruimte waar we een buitengevoel creëerden, inclusief zwembad met afboording in keramische natuursteenimitatie. Ideaal om er de 2cm dikke tegels voor terrassen en tuinpaden te presenteren. Daarnaast verkopen we sinds twee jaar sanitair zoals kraanwerk, badkamermeubels, baden en douchecabines.”

Derde toonzaal?

Over de rolverdeling tussen de twee broers is geen twijfel mogelijk, die lijkt netjes afgelijnd: Sandro Falzone heeft de dagelijkse leiding over de plaatsingsactiviteiten, terwijl Damien invulling geeft aan het commerciële luik en de verkoopafdeling. Beide broers hebben ooit zelf nog gevloerd: Sandro deed het twaalf jaar lang, en ook zijn jonger broer oefende de stiel drie jaar uit. “Doordat we de knepen van het vak kennen, weten we wat een tegelzetter precies nodig heeft om goed werk te kunnen leveren”, aldus Damien Falzone. “In onze toonzaal hebben we een shop geïmplementeerd waar de vloerder al zijn benodigdheden vindt, gaande van lijm, snijmachines, onderhoudsproducten, vloermatten, profielen, enzovoort.”
Of er ooit nog een derde showroom komt, is op dit moment moeilijk te voorspellen. “Daar kunnen we pas binnen twee à drie jaar op antwoorden, wanneer deze showroom op volle kracht zal draaien. Door geleidelijk aan te groeien heeft dit bedrijf in de voorbije decennia een mooie weg afgelegd, het is belangrijk ook in de toekomst geen stappen over te slaan.”