Cosentino en de bourgondische Belg: een perfecte match


De innovatieve architecturale oplossingen van Cosentino zijn toonaangevend in de wereldwijde markt van oppervlakken. Hun ontwerpen creëren met vernuftig design een betekenisvolle meerwaarde én inspiratie voor al wie ze gebruikt. Cosentino is ondertussen ook 10 jaar actief in België: reden genoeg dus om te vieren… en voor een interview met General Manager Joris Mertens.

Cosentino en de bourgondische Belg: een perfecte match

Als fabrikant van kwaliteitsvolle, duurzame designoppervlakken richt Cosentino zich bij uitstek op de keukenmarkt. Keukens worden wereldwijd, maar zeker in het bourgondische België, steeds prominenter in het ontwerp van de woning.

Mertens: “De keukenmarkt in België is uitdagend, prikkelend en veeleisend. Hoe belangrijker de keuken wordt, hoe hoger ook de eisen van de klant rond esthetiek en gebruiksgemak. Het spreekt voor zich dat dit het ideale actieterrein is voor een bedrijf als Cosentino, waar kwaliteit en esthetische superioriteit gelden als basiswaarden. Ook de omvang van de keukens groeit, wat de markt alleen maar interessanter maakt. De voorbije tien jaar heeft Cosentino Belgium zich steeds dieper gespecialiseerd in het optimaliseren van de materialen om helemaal te voldoen aan alle mogelijke eisen die rond keukenbouw gesteld kunnen worden. Deze focus en bewuste aanpak lonen: we zijn in die tien jaren ook sterk gegroeid. Ik ben ervan overtuigd dat wie zich niet sterk in Keukens specialiseert, gegarandeerd uit de boot valt op de Belgische markt; het verwachtingspatroon van de klant is daarvoor te hoog, terecht overigens.”

Optimalisatie, gestoeld op lef en innovatie

“Bij Cosentino zijn we constant op zoek naar manieren om ons productieproces en eindresultaat te optimaliseren. Dit uit zich in een spectaculaire veelzijdigheid, zowel op vlak van materiaalkeuze als van esthetiek. Denk hierbij aan onze talloze nieuwe tekeningen, de variatie aan tactiele accenten en uitstralingen zoals suède of mat, de veelheid aan formaten: recentelijk zijn ook de Jumbo maten erg in trek… Met o.a. Silestone of Dekton bereiken we ieder gewenst resultaat, zowel naar aanvoelen als naar optisch effect. We baseren ons hiervoor natuurlijk op de meest recente trends. Het Designteam in Spanje houdt de vinger aan de pols rond iedere mogelijke trend m.b.t. kleuren, elementen, materialen… deze mensen volgen ook wat er beweegt op andere designfronten, zo behouden we steeds een globaal perspectief op alle universele interieurtrends. Hierbij houden we ook rekening met lokale aspecten. Zo worden bijvoorbeeld de mogelijkheden van blauwe hardsteen en de alternatieven ervoor, in België en Nederland extra benut. Het komt er in deze markt op aan om dynamisch en innovatief te zijn: niet toevallig twee belangrijke voorwaarden en zelfs de sleutel voor het succes van Cosentino.”

We verwachten dat de kwaliteit van de tekeningen, die nu al erg hoog ligt, met de groeiende digitalisering in de toekomst zal blijven stijgen. Hier neemt Cosentino resoluut het voortouw.Joris Mertens

Dekton, het vlaggenschip van de Spaanse Cosentino vloot

“We moeten doordacht omspringen met natuurlijke grondstoffen; ze zijn namelijk niet onuitputtelijk. De globale beschikbaarheid van marmer en graniet slinkt en de groeves raken leeg. Daarom zet Cosentino meer en meer in op kwarts en andere duurzame materialen. Naast onze Silestone producten is er nu een nieuw vlaggenschip: Dekton. In een gecontroleerd en versneld natuurlijk proces, slaagde Cosentino erin een product te verkrijgen waarvoor de natuur miljoenen jaren nodig heeft. De grondstoffen: kwarts, glas en porselein, worden statisch geperst, wat een uiterst stabiel effect sorteert, en langzaam gebakken in grote ovens, zodat de bestanddelen aan elkaar sinteren of smelten. Doordat er geen hars meer aan te pas komt, zijn deze oppervlakken volledig hittebestendig.”

“De mogelijkheden qua uitstraling zijn quasi onbeperkt: het verschil tussen onze Dekton oplossingen en hun natuurlijke voorbeelden is met het blote oog niet waar te nemen. Dekton biedt een spectaculaire 0 procent porositeit in een waaier aan diktes. Het is dus een ideaal product voor keukenbladen. Zeker in België, waar de lat erg hoog ligt, spelen de openheid voor innovatie en het belang van de keukens in ons voordeel. Uiteraard blijft er altijd een afzetmarkt voor kwarts, zoals o.a. onze op natuursteen geïnspireerde ‘eternal’ reeks illustreert, maar deze markt raakt verzadigd; het is dus tijd voor een volgende stap.”

10 jaar solide groei op Belgische bodem

Cosentino België wordt 10 jaar. Dat viert het bedrijf met tal van nieuwigheden en initiatieven. Mertens: “ Ter gelegenheid van dit jubileum, krijgt o.a. onze showroom een nieuw jasje, uiteraard in Dekton en Silestone. Ook ons magazijn wordt verder uitgebreid. Cosentino Belgium werd met veel passie en toewijding, steen voor steen opgebouwd en vormgegeven. 10 jaar later zijn we uitgegroeid tot een 18-koppige ploeg die een omzet genereert van 12 miljoen euro. Tegelijk zijn we een uithangbord voor Cosentino als wereldwijde referentie. De Belgische markt was 10 jaar geleden duidelijk klaar voor een nieuwe speler op de interieurmarkt. Door de jaren heen zijn materialen als Dekton en Silestone hier eerste keuze geworden. 95% van onze afzet gaat naar Belgische steenkappers, die voor ons kiezen omwille van de grote beschikbaarheid en natuurlijk de kwaliteitsgarantie die onze naam impliceert.”

Wat brengt de toekomst?

“De trends voor de nabije toekomst voorspellen een herwaardering van meer intense, ‘drukke’ accenten in interieurdesign. Op Batibouw stelt Cosentino de nieuwe Stonika lijn voor; Dekton oppervlakten die geïnspireerd zijn op marmer en kwartsieten. Dit product is een ode aan de wilde en dynamische identiteit van de grondstof waarop het gebaseerd werd. Algemeen verwachten we ook dat de kwaliteit van de tekeningen, die nu al erg hoog ligt, met de groeiende digitalisering in de toekomst zal blijven stijgen. Ook hier neemt Cosentino resoluut het voortouw.”


Foto’s: Cosentino