Boudolftegels.be: traditie en vernieuwing met keramische XXL-tegels


Prioriteiten; daar komt het allemaal op neer. Boudolf tegels in Gistel en Torhout bewijst deze stelling met verve. Met een geschiedenis die teruggaat tot de oprichting door Gustaaf Boudolf in 1919, mogen we hier meer dan terecht spreken over een door de wol geverfde onderneming. In 1982 nam kleinzoon Marc G. Boudolf het familiebedrijf over. Zijn zoon, Marc A. Boudolf, zette in 1991 de vernieuwing verder door. Gerijpt in het verleden dus, maar volop gericht op een toekomst als leverancier én plaatser van exclusieve, esthetische tegelpartijen.

Groeien is snoeien

Boudolf tegels is een naam die ook ver buiten Torhout en Gistel belletjes doet rinkelen. Doorheen deze 101 jaren heeft het bedrijf al verschillende watertjes doorzwommen, inclusief een eigen cementtegel-productie en betonwerkerij… zo bouw je wel één en ander op. Een bedrijf zo lang in de familie houden, is op zich al een kunst. Al blijft Marc Boudolf bescheiden: “Om een onderneming zo lang binnen dezelfde naam te houden, heb je natuurlijk een portie geluk nodig. Broers en zussen komen erin of stappen eruit, iemand zet de zaak voort, dan komt weer een zoon… Het moet allemaal wat meezitten.

De meeste voldoening vinden we in het combineren van onze expertise én empathie voor de klantMarc Boudolf

Toen ik jong was, kwam ik quasi nooit in de zaak. Ik was aanvankelijk boekhouder: bezig met ‘gewone dingen’ in een nine to five ritme. Ondernemersbloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan, dus stapte ik in de zaak. Toen ik hier begon, wist ik eigenlijk nog niet veel, maar de microbe kreeg mij snel te pakken. Ik heb de groothandel dan afgebouwd om meer richting de particuliere markt te trekken. Daar zag ik de, voor ons, belangrijke meerwaarde van kwaliteit, vrijheid en het echt tijd nemen voor de mensen. We plaatsen ook zelf tegels. De meeste voldoening vinden we dan ook in het combineren van onze expertise én empathie voor de klant. Onlangs verwoordde iemand het treffend: ‘Wat jullie doen, is oplossingen zoeken”, het is de nagel op de kop.

Vele klanten zijn niet echt thuis in deze wereld. Hen bij de hand nemen en samen tot mooie dingen komen die passen bij hun persoonlijkheid; dát is onze core business.

Het zorgt ook voor een boeiende diversiteit. Waar we vroeger vooral met projectontwikkelaars en bouwpromotoren werkten, hebben we dit nu bewust afgebouwd. De prioriteit is van kwantiteit geëvolueerd naar kwaliteit en klanttevredenheid. Mede door te kiezen voor een select gezelschap van gepassioneerde stielmannen en plaatsers, maken we dit waar.”

Keramiek: een topproduct met eindeloze mogelijkheden

Marc Boudolf: “We verkopen en plaatsen vooral keramiek, al is de vraag naar natuursteen de laatste jaren zeker toegenomen. Onze ingesteldheid is: kies wat voor jou het gemakkelijkste is. Natuursteen vraagt nu eenmaal veel verzorging en alertheid. Klanten die hun woning kraaknet en secuur willen houden, kiezen daarom doorgaans nog steeds voor keramiek. Het is een voorspelbaar, flexibel materiaal dat weinig eisen stelt. De mogelijkheden op esthetisch vlak zijn eindeloos en je hebt 100% controle over het materiaal. We richten ons tegenwoordig ook sterk op XXL platen, vroeger 3,5mm, nu 6mm dik.

Eigenlijk hebben we gekozen voor plezier als eerste drijfkrachtMarc Boudolf

Kleinere, meer veeleisende projecten zijn altijd ons doel geweest; ook dat heeft wellicht te maken met het grotere aandeel van keramiek. De nieuwe visie die ik in het bedrijf heb doorgedrukt, mikt op die kleinschaligere projecten en vooral: tevreden klanten. Wanneer het hele plaatje klopt, loopt elk project naadloos over in een ander. Tevreden klanten geven je onbetaalbare publiciteit én voldoening. Het gebeurt nu vaak dat klanten erop staan om de individuele plaatsers persoonlijk te bedanken voor het mooie werk. Eigenlijk hebben we gekozen voor plezier als eerste drijfkracht. Onze intense begeleiding en inspanningen zijn dit absoluut waard.”

Plaatsing en XXL

“De plaatsing van XXL vraagt behoorlijk wat technische expertise. Het is dankzij de wil van onze stielmensen om nieuwe uitdagingen aan te gaan, dat we deze exclusieve tegels kunnen plaatsen. Hierbij is een nauwe samenwerking tussen de architect, werfleider, toonzaalverantwoordelijke en onze plaatsers van cruciaal belang. Een goede voorbereiding, verhandeling en afwerking van elk project is waar wij voor staan.

In het XXL assortiment zijn het vooral de witte keramische platen van Techlam® type Basic Neu en Basic Ice in 3,5 mm die een blijvend succes hebben. Werken met XXL-formaten vraagt wel een aangepast gereedschap. De juiste snij- en werktafel, een aangepast draagsysteem, een breektang en tegeltriller,… het is een absolute must!

We hebben al heel wat mooie projecten mogen realiseren, zoals het plaatsen van een spatwand in één stuk van 140×295 cm op 6 mm dikte. Of vloertegels van 120×240 cm op 6mm. Hiervoor werken we steeds met een ontkoppelingsmat en in combinatie met S2-tegellijm. We merken ook een stijgende vraag naar keramische keukentabletten in 6 of 12 mm. Het is opvallend hoe ruim de keuze hierin wordt.

Uiteraard is er meer dan XXL-tegels wanneer het over bijzondere projecten gaat. Zo mochten we een speciaal vormgegeven ontvangstbalie van een tandartsenpraktijk bezetten met reliëftegels in 5×20 cm en opvoegen met bijhorend voegsel in siliconetubes. Het resultaat was best bijzonder. Ik denk ook nog aan een volledige wand in een hal die we betegelden met de natuursteen Ceppo di Gré in 20/20 extreme waterjet. Ook de deur in de wand werd betegeld waardoor deze quasi onzichtbaar werd. Maar ook het fijnere werk is leuk om doen, zoals stopcontacten uitwerken in steen of granito…”

Het esthetische neusje van de zalm

Er zijn wel enkele producenten bij wie ik gehoord word wanneer ik suggesties doe, dat is natuurlijk erg leukMarc Boudolf

“Internationale beurzen afschuimen is één van mijn favoriete bezigheden. Alles wat hier in de toonzaal staat, hebben we zelf, volledig onafhankelijk, gekozen. We stammen voort uit een groothandel, dus ook die rechtstreekse link met de bron wordt gekoesterd. Toch stel ik telkens weer vast dat producenten die het goed doen en groeien, op termijn wat afvlakken en op hun lauweren blijven rusten. Ze worden té zelfzeker en voelen de nood voor vernieuwing minder aan. Ze hebben dat vaak ook niet meer nodig. Voor mij verliezen ze zo wel wat van hun status. Er zijn wel enkele producenten bij wie ik echt gehoord word wanneer ik deze of gene innovatie suggereer, dat is natuurlijk erg leuk. De spectaculair evoluerende techniek van digital printing is op zich geen ingewikkeld systeem: je drukt volgens een fotoraster in de klei. Dit betekent dat ook kleinere, jonge fabriekjes erg mooie dingen kunnen maken. Zo blijft een dynamiek van onderlinge concurrentie het evenwicht bewaken, ook in prijs. Het is de kunst om in alle vrijheid de pareltjes eruit te kiezen.”

Exclusiviteit is verleden tijd

“De tijd van exclusief merken verdelen is voorbij. Grote fabrikanten kiezen gewoon voor een bepaald netwerk in elk land en klaar. Er zijn wel merken die erg mooie dingen doen, maar niet persé zo bekend zijn. Techlam, bijvoorbeeld, is zo’n merk dat hier weinig aandacht krijgt, maar dat erg fraaie zaken maakt en waarmee ik fijn samenwerk. Zulke merken, waarvan de verkoop in België niet zo groot is, bieden mij een zekere vrijheid. We zien vaak dat kleinere fabrikanten dingen realiseren die groothandels niet kunnen aanbieden. Die laatsten evolueren noodgedwongen naar een soort ‘eenheidsworst’. Pieken en blijven pieken is maar weinigen gegeven. Daarom ga ik steeds op zoek naar nieuwe fabrikanten die nog wel de noodzaak voelen om zich te bewijzen.

Ik ga steeds op zoek naar nieuwe fabrikanten die nog de noodzaak voelen om zich te bewijzenMarc Boudolf

Mijn belangrijkste criterium blijft esthetiek. De intrinsieke kwaliteit van keramiek is, mede door de hoge normgeving, sowieso erg groot. Het is een quasi perfect materiaal. Dus moet je je onderscheiden op vlak van verfijning, met name in de digitale prints.

Het blijft natuurlijk een uitdaging voor kleinere spelers die willen inzetten op exclusiviteit en originaliteit, dat grote fabrikanten gewoon hun eigen verdelers kiezen. De opkomst van steeds meer nieuwe fabrieken en ontwerpers creëert gelukkig een zeer boeiend klimaat. Zo is er bijvoorbeeld 41zero42, een merknaam afgeleid uit een Italiaanse postcode; zij doen louter ontwerp en laten dit dan maken door een aantal producenten. Dat soort kleinere fabrikanten wordt door ons opgepikt. Wat natuurlijk ook veel energie door de sector blaast, is de permanente technologische ontwikkeling. Eén van de mooiste sprongen vind ik de diepere prints en doorkleuring, waarbij aders in de diepte doorlopen bij platen van wel 12, 20 of 30mm dik.”

Belgen: architecturale fijnproevers

“Wij in België gaan daar trouwens ver in. De lat voor esthetiek en vernieuwing ligt hier veel hoger dan bijvoorbeeld in Frankrijk. Dat hoor ik ook bij Italiaanse fabrikanten: België is een testmarkt voor nieuwe collecties. Alles gaat hier snel, van toonzaal tot plaatsing, waardoor producenten ook snel tot betrouwbare conclusies en voorspellingen kunnen komen. We zijn bijvoorbeeld al jaren voorlopers wat betreft de grote formaat tegels. Dat is hier gestart. Ik weet nog goed hoe we zelf in 2006, als eersten in Europa, tegels van 1 meter op 1 meter met 3mm dikte plaatsten. Dat was ongezien, maar in samenspraak met de fabrikant concludeerden we dat dit technisch mogelijk was: we hadden gelijk.”

Globale verschuivingen

Klanten worden nu eenmaal steeds veeleisender; de sector moet daarop inspelenMarc Boudolf

“Italië zal wellicht de bakermat blijven, zeker voor esthetische vernieuwing en exclusieve producten. Ik zie wel dat fabrieken die vroeger gewoon grondstoffen leverden, bijvoorbeeld in Oekraïne, nu zelf het heft in handen nemen en ook gaan produceren. Ze hebben daar alle mogelijkheden voor: de grondstoffen én de machines. Toch blijken ze voorlopig vooral in te zetten op massaproductie. Voor wat wij zoeken, zal Italië, met dat typerende streven naar schoonheid, nog wel een poosje de meest relevante bron blijven. Die vraag naar exclusiviteit en diversiteit zal wellicht ook blijven toenemen. Klanten worden nu eenmaal steeds veeleisender en dat mógen ze ook zijn. Daarop zal de hele sector moeten inspelen.”

Een wereld die open gaat

Marc Boudolf: “We willen onze klanten een tintelende ervaring aanbieden. Vaak bezoeken ze diverse toonzalen in hun zoektocht naar tegels die echt bij hun nest en persoonlijkheid passen. Het doet enorm deugd om dan te merken dat hun wereld hier opengaat. Hier zien ze wat er echt allemaal mogelijk is en hoe dit voor hun woning kan werken. Ons advies wordt dan ook sterk gewaardeerd. Alles hangt samen: binnen, buiten, vormen, structuren, kleuren… Het moet een harmonieus geheel vormen. Vaak beseffen mensen dat niet voor ze binnenkomen. De meerwaarde van onze begeleiding ligt ook in het toelichten van wat er allemaal is en wat er kan. En er kan natuurlijk veel. Wanneer klanten hier dan op een wolk buitenwandelen, weten we dat onze koers de juiste is: niet groeien om te groeien, maar steeds je tijd nemen voor ieder project.”


Wie is Marc Boudolf?

  • Geboren: 15 september 1964
  • Studies: Boekhouding en marketing
  • Hobby’s: Avontuurlijke verre reizen, mountainbiken in verre landen met bergen en veel off road, organiseren van activiteiten in Gistel
  • Favoriete muziekgenre: Ik hou van alle genres, maar heb een bijzondere liefde voor de Belgische muziekgroepen.
  • Eet/drinkt het liefst: Een blauwe Chimay na het mountainbiken, en gaan proeven bij sterrenchefs.
  • Houdt van: Mijn kinderen en familie
  • Heeft een hekel aan: Afspraken niet nakomen
  • Motto: Don’t worry, be happy

Meer info via www.boudolftegels.be

Tekst: Sijmen Goossens – Foto’s: Boudolf tegels