Beau comme Bertrand; 1000 sferen onder één dak


De showroom van Bertrand in Gosselies (Charleroi), zonder meer één van de best gesoigneerde van het hele land, is een belangrijke strategische tool voor de firma. Een gesprek met communicatieverantwoordelijke Virginie Jacquet over de toonzaal-filosofie van deze gevestigde waarde in het Land van Charleroi en ver daarbuiten.

A kind of magic

Bij Bertrand hebben we van tegels bepaald geen lage dunk. Virginie Jacquet: “Op het laatste moment op een werf verschijnen de tegels ten tonele om een kamer kracht, allure en karakter te geven. De keuze voor materialen doe je dan ook niet lichtzinnig. En dat weten architecten, cuisinisten en interieurontwerpers maar al te best. Onze taak is dan ook hen te helpen in hun projecten, en telkens weer het exact juiste materiaal te vinden: de kleur en de finishing die hen het meest bevalt, die het beste past.”

Showroom

Een visie op het vak die hoog inzet. En de showroom van 2.000 m², in Gosselies aan de N5, is daarmee perfect in overeenstemming. De stemmige showroom presenteert keramiek en natuursteen, en zelf verzaagde toepassingen daarvan, in inspiratie-corners met sfeerverlichting.

Virginie Jacquet: “In onze mises-en-scènes gebruiken en mixen we tal van materialen om de meest courante omgevingen van het dagelijkse leven te creëren. De showroom wordt ook zeer geregeld geüpdatet door een intern team interieurarchitecten. We streven ernaar om de showroom te laten evolueren, door rekening te houden met de trends en met opmerkingen van klanten. Je zou wel kunnen zeggen dat onze showroom ons ideeënlabo is. En we zijn ook zeer gevoelig voor de opmerkingen komend van onze professionele klanten en architecten. Er staat ook steeds een équipe klaar van professionals om particulieren vakkundig te begeleiden.”

Geef me de ruimte

In de afgelopen tien jaar klom de toonzaal van 1.000 m², naar 1.500 en zo door naar de huidige 2.000 m². Die ruimte heb je vandaag gewoon nodig, meent Virginie Jacquet; kwestie van de vele materialen die thans op de markt zijn de ruimte te geven die ze verdienen. “Dit maakt het voor ons mogelijk om mensen hun potentiële bestellingen te tonen in reële grootte, en niet alleen maar als een klein monster.”

Het gamma producten van Bertrand is zeer ruim. “Er zijn natuurlijk de tegels en natuursteen in al hun hoedanigheden, in alle mogelijke kleuren, toepassingen (binnen of buiten) of vormen van plaatsing (opus, halfsteens,..).” En dan zijn er ook de producten die de platgetreden paden verlaten. “Dat is bijvoorbeeld het geval bij de marmeren slabs in open boek. De symmetrie van de nerven is spectaculair. En voorts natuurlijk de XXL-formaten en de hout- en betonimitaties. De gelijkenis is beangstigend!”

Productie-atelier

“In de loop der jaren hebben we een netwerk opgebouwd met alleen maar de beste leveranciers,” aldus Virginie Jacquet. En voor onze machines geldt hetzelfde. “Op dezelfde locatie heeft Granit Inter immers ook een marbrerie voor de bewerking van diverse materialen. Onze ateliers omvatten meerdere honderden vierkante meters, en alle onze machines zijn state-of-the art. Daarin hebben we de laatste tijd sterk geïnvesteerd. In 2010 had de firma enkel een 3-assige CNC-zaagmachine van Breton. Vandaag gebruikt ze de meest recente waterjet-toestellen, met vier of vijf assen, en twee Breton-CNC’s.”

Ook al in bedrijf sinds een paar jaar: een Combicut Breton die een combinatie is van een rotatieschijf en een waterjettechniek. Elk met zijn eigen toepassing: voor alles wat rechte lijnen betreft, wordt de schijf gebruikt; als het gaat om hoeken en kanten, dan is het voor de waterjet. Daarmee wint de firma aan productiviteit, omdat het niet langer nodig is om voor sommige bewerkingen de plaat te verplaatsen. De Combicut kan alles. Zo kan Granit Inter de levertermijnen erg kort houden.

Geen wonder dat Granit Inter In de ruimere streek een absolute referentie is bij particulieren, maar ook bij professionelen. De firma staat ook sterk in de projectmarkt, en leverde materialen voor de luchthaven van Charleroi-Brussels-South (vlak om de hoek), of nog het ziekenhuis van Charleroi.

“Wat betreft het verzagen op maat: hier kunnen onze klanten in de toonzaal zélf het materiaal komen kiezen. We regelen alles: meting ter plaatse, fabricatie en plaatsing op de werf. Onze eigen plaatsers verzekeren tenslotte een onberispelijke plaatsing, en leggen aan de klant ook uit hoe hij zijn keukenplaten en dergelijke moet onderhouden”, zo besluit Virginie Jacquet.

Kaderstuk. Bertrand by Granit Inter: een verankerd geslacht

  • 1945: Patriarch André Bertrand begint een tegelzettersbedrijf, dat al snel prestigieuze projecten binnenhaalt, zoals de Passage de la Bourse en het treinstation in Charleroi of de Koninklijke Bibliotheek (de “Albertina”) aan de Brusselse Kunstberg
  • 1966: André Bertrand stopt met het zetten van tegels en legt zich helemaal toe op de verkoop ervan. Klanten zijn met name het commerciële centrum van Maasmechelen of City2 in Brussel.
  • 1993: Zonen Jean-Pierre en Bernard Bertrand, die eerder al in het bedrijf van hun vader waren gestapt, starten Granit Inter. De firma bewerkt en verkoopt aanvankelijk voornamelijk natuursteen, natuurlijk de blauwsteen van de streek, maar meer nog marmers en granieten uit Afrika, Zuid-Amerika en Azië.
  • 2004: verandering van de naam in Bertrand by Granit Inter (en afkorting tot “Bertrand” voor commercieel gebruik)
  • 2010: begin van digitalisering