Bauma Stone, internationale natuursteen groothandel


Het verhaal van Bauma Stone begint in 1976, het jaar waarin de ouders van Horst Cohnen, Managing Director van de Bauma Group, de PGmbH (bvba) Bauma oprichtten in Meyerode. Door de overname van de zonen Horst, Mario en Rainer Cohnen in 1998, schakelde het bedrijf een versnelling hoger en werd het omgevormd tot een naamloze vennootschap.

In 2002 nam Horst Cohnen de aandelen van zijn beide broers over, en investeerde vanaf het jaar 2003 fors in de overname van diverse bouwmaterialenhandels. Het was pas in 2006 dat Horst Cohnen zijn pijlen meer specifiek op de natuursteenmarkt richtte, en Bauma Stone nv het daglicht zag.

Polycaro had een interview met de man achter dit mooie bedrijf.

Bauma Stone voert vandaag natuursteen in uit zowel het Europese als het Aziatische continent, en bouwde dankzij haar strategische ligging dichtbij de haven Liège Trilogiport een groot netwerk aan partners uit binnen België, Groothertogdom Luxemburg, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Tsjechië, Polen en Hongarije. De natuursteengroothandel verkoopt haar producten via een doordachte exportstrategie bestaande uit een 400-tal zorgvuldig geselecteerde tussenpersonen zoals distributiebedrijven, agenten en vertegenwoordigers.

bauma stone

Met toepassingen voor zowel “indoor” als “outdoor” biedt Bauma Stone een breed assortiment zoals terras-, vloer- en wandtegels, mozaïeken, zwembadboorden, trappen, gevelbekleding en muurstrips in diverse materialen, klinkers voor opritten en bestrating, sierkiezels, steenkorven, enz. Naast accessoires zoals grindstabilisatie Nidagravel® en Bau-Gravel of onderhoudsproducten “Bauma Stone Clean”, heeft Bauma Stone ook een ruim assortiment keramische toepassingen (Bau-Ceram) en verschillende soorten kunstgras “Bau-Grass” in de productenportefeuille.

GeoCeramica®: stabiliteit en Italiaans design verenigd

“Onder onze sterkste producten rekenen we de Belgische Blauwe Hardsteen met haar uitstekende technische capaciteiten; onze muurbekledingen zoals muurblokken en muurstrips in al haar diverse vormen, en ook grootformaattegels kennen al geruime tijd een groot succes. Sinds enkele jaren heeft Bauma Stone, net zoals bijna elke andere natuursteengroothandel, ook de keramische kaart getrokken. Ondanks die groeiende markt noteerden we in 2017 toch een mooie stijging wat de verkoop van natuursteen betreft”, legt Horst Cohnen uit.

Gloednieuw in het assortiment van Bauma Stone zijn de innovatieve “Geoceramica®” terrastegels waaronder ook de exclusieve reeks Bau-Geo valt. GeoCeramica®-tegels hebben een dikte van 4 cm en zijn bestand zijn tegen hitte, vorst en vocht. De keramische tegel, speciaal ontworpen voor je oprit is Geoceramica® 2Drive met een dikte van 6cm.

Horst Cohnen verduidelijkt:

“GeoCeramica® combineert een Italiaanse keramische tegel met een zeer resistente Stabikorn ondergrond met geïntegreerde afstandshouders. Dit maakt dat de plaatsing van deze bestrating eenvoudig, snel en relatief goedkoop is, want het wordt immers direct op een zandbed gelegd. De draagkracht en stabiliteit werd intensief bestudeerd om de dikte van de StabiKorn®-laag te bepalen. De keramische tegel duurzaam doen hechten aan de Stabikorn onderlaag bij zowel vocht, vorst als hitte, bleek een flinke technische uitdaging waaraan drie jaar van testen vooraf zijn gegaan. Dankzij het unieke verbindingselement Aqua Ferm®,  een vrij flexibele pasta die tijdens het productieproces tussen de Stabikorn® en de hoogwaardige keramische tegels wordt aangebracht, ontstaat echter een zeer sterke verbinding. Het materiaal is zeer resistent en wordt niet afgebroken door weersomstandigheden zoals vochtigheid. Integendeel, hoe meer water, hoe sterker de verbinding zal zijn. Zeer nuttig dus in ons Noord-Europese klimaat.”

bauma stone

Voor wie benieuwd is naar een realisatie in deze innovatieve GeoCeramica® kan binnenkort een kijkje gaan nemen op het terras van de Van der Valk-hotels in Luik en Verviers, waar tevens de gevels werden bekleed door op maat verzaagde granieten muurplaten van Bauma Stone.

Service, kwaliteit en CE-normering

Topkwaliteit en een uitmuntende service: het zijn de twee kernwaarden die het Waalse bedrijf hoog in het vaandel draagt. Naast meer dan 150 verschillende tegels en elke denkbare natuursteen, staat een persoonlijke en klantvriendelijke benadering voorop in de bedrijfsfilosofie. Klanten worden met technisch advies ondersteund in de taal van de klant. Een snelle levering wordt gegarandeerd dankzij een gigantische stock van meer dan 40.000 m² in Hermalle-sous-Argenteau, op een boogscheut van de haven verwijderd.

Ook op vlak van marketing weten ze bij Bauma Stone waar de klepel hangt. Jaarlijks werkt het bedrijf een gedetailleerde catalogus uit, verkooppunten worden ondersteund in hun verkoopproces dankzij een mooie stalenpresentatie en om de eindklant beter van dienst te zijn ontwikkelden ze een 3D-tool waardoor ze schetsen, plannen en afmetingen kunnen omzetten tot een 3D-video met gedetailleerde omschrijving van de gebruikte materialen. Ook met de vernieuwde website www.bauma-stone.com willen ze de klant niet enkel een overzicht bieden van de beschikbare materialen, maar ook inspireren en informeren dankzij tal van realisaties, plaatsings- en onderhoudstips.

Daarnaast zoekt Bauma Stone steeds naar vernieuwing zoals nieuwe formaten, afwerkingen of toepassingen.

“We zijn niet alleen op zoek naar steengroeves wereldwijd die kwaliteitsstenen aanbieden, maar op basis van het aanbod van ruwe stenen stellen we ons het eindproduct voor dat we op de markt willen brengen. Het innovatieve en creatieve aspect van ons prospectiewerk vormt zelfs de rode draad doorheen ons verhaal. Zodra het product is ontworpen, ondersteunen we de producenten ter plaatse door te investeren in de aankoop van machines en infrastructuur.”

bauma stone

Als lid van Febenat focust Bauma Stone op eerlijke natuursteen en op het algemene kwaliteitsimago van natuursteen waarbij de prioriteit volgens Horst Cohnen moet gericht zijn op het opleggen van de CE-norm aan alle producten die Europa binnenkomen. Slechts een beperkte selectie van producten die voldoen aan de officiële normen, wordt door Bauma Stone in overweging genomen en op de markt gebracht. Regelmatige inspecties alsook geologische testen door externe laboratoria garanderen een transparante en hoogwaardige productie.

Waals bedrijf met Oost-Belgische roots

Een aantal weken terug verwelkomde Bauma Stone de Minister President van de Duitstalige Gemeenschap, Mr. Oliver Paasch. Sindsdien is Bauma Stone officieel erkend als ‘Ein Unternehmen aus Ostbelgien’ (vertaald “Een onderneming uit Oost-België”). Het merk ‘Ostbelgien’ werd officieel gelanceerd op 15 maart 2017 en telt vandaag al meer dan 200 leden zijnde bedrijven, clubs, organisaties, verenigingen, instellingen en dienstverleners. Al deze actoren uit Oost-België worden omgeven door landsgrenzen en in hun communicatie laten ze het positieve gevolg hiervan duidelijk blijken. Als kosmopolitische gemeenschap halen ze het beste uit alles wat die landsgrenzen te bieden hebben, zoals flexibele oplossingen en mobiliteit over taal- en nationale grenzen heen. De bedrijven uit deze landsregio dragen kernwaarden zoals kwaliteit, betrouwbaarheid, professionaliteit, milieubewustzijn, vriendelijkheid en behulpzaamheid hoog in het vaandel.

Deze waarden moeten volgens Horst Cohnen worden weerspiegeld in alle delen van zijn bedrijf alsook bij de tussenpersonen, teneinde de klant de beste producten en de beste service te kunnen bieden. Daarnaast is het erg belangrijk voor Bauma Stone om een persoonlijke en langdurige klantrelatie op te bouwen en een hoge klanttevredenheid na te streven.

Hoewel ze dankzij deze filosofie een succesverhaal neerzetten in tal van landen, valt het Horst Cohnen op dat het merendeel van de omzet uit eigen land komt.  Tijd voor andere landen en gebieden om nog meer te ontdekken wat ze daar in dat Waalse familiebedrijf met Oost-Belgische roots in hun mars hebben.


Foto’s: Bauma Stone