Arte: “Altijd al de beste willen zijn op gebied van keukenwerkbladen”


In Nederland geldt Arte als één van de leidinggevende productiebedrijven in keukenbladen. Met dank aan de visionaire ondernemersgeest van zaakvoerder Hugo van Osch die de voorbije twee decennia altijd de hoogste kwaliteit heeft nagestreefd, gekoppeld aan een hoge servicegraad. En het ook aandurfde om verregaand te automatiseren. Zelfs de crisis kon hem daarin niet van de wijs brengen. Zo goed standhouden in een sterk concurrentiële markt zonder naar het prijswapen te grijpen, is op zich al een prestatie. Maar dat het bedrijf daarnaast ook nog oog heeft voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen verdient het grootste respect.

Interne opleiding

Veel bedrijfsleiders hebben de mond vol van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) maar slechts weinigen die dit in een daadkrachtig beleid omzetten. Bij Arte in de Nederlandse stad Helmond worden geen loze beloftes gemaakt. Als eerste in de branche werd de onderneming gecertificeerd op de MVO Prestatieladder niveau 4 op gebied van People, Planet en Profit. “Investeren in de toekomst betekent ook investeren in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen”, zegt Lilian van Tongerlo, Hoofd Marketing & Communicatie. Ze neemt als voorbeeld de productiemedewerkers die bij Arte allemaal de kans krijgen om een interne opleiding te volgen en een MBO 3-diploma van ‘allround natuursteenbewerker’ te halen. “Met wat gezond boerenverstand en de wil om ervoor te gaan, kan je in dit bedrijf echt heel ver geraken! Het is een opleiding die wij zelf ontwikkeld hebben.”

ARTE NL MOW Kirchlengern2016 18_Arte logo

Stenen verleggen

Kosten noch moeite worden gespaard opdat de mensen van de productie in de beste arbeidsomstandigheden kunnen werken. “We voorzien persoonlijke beschermingsmiddelen, overal zijn tiltafels en hefkranen zodat de fysieke belasting tot een minimum beperkt blijft en er is geïnvesteerd in een zeer adequaat stofafzuigsysteem.” Daarnaast stopte Arte behoorlijk veel geld in energiebesparing en beschikt nu over een eigen waterzuiveringsinstallatie, aan regenwaterrecuperatie doet en het zelf zijn afval scheidt. “Het lijken allemaal kleine ingrepen maar deze maken wel deel uit van een groter geheel. Verantwoord bezig zijn met het milieu en met mensen is niet iets wat we er zomaar  eventjes bijnemen, de hele organisatie is hiervan doordrongen. We verleggen stenen in de rivier om haar loop te kunnen veranderen. Iedere medewerker is ervan overtuigd dat onze bijdrage, hoe klein ook, het verschil kunnen maken. En uiteindelijk wordt ons product er alleen maar rijker van.”

arte-HR-7738

“Duurzaam ondernemen zit in ons DNA. Daarom zijn we ook aangesloten bij TFT, een organisatie die in het kader van haar Responsible Stone Program de milieu- en arbeidsaspecten in de groeves waar graniet gewonnen wordt alsook in de verwerkende fabrieken streng controleert. Als daaruit blijkt dat er sprake zou zijn van kinderarbeid, zullen wij met die leverancier geen zaken doen”, stelt Lilian van Tongerlo onomwonden.

Op het vlak van sociaal engagement geeft Arte eveneens het goede voorbeeld, door tal van goede doelen te steunen. De firma kreeg daarbij navolging van haar medewerkers die jaarlijks op eigen initiatief een vrijwilligersdag organiseren.

Arte di Granito

Hoe de zaakvoerder erin slaagde zijn gedachtengoed rond duurzaam ondernemen in alle geledingen van het bedrijf te laten doorsijpelen, is knap. Voor zijn verhaal moeten we meer dan twee decennia terug in de tijd. Op zoek naar een geschikte werkblad voor zijn nieuwe keuken had Hugo van Osch al vrij snel door dat het in die markt anders en vooral veel beter kon. Het bracht hem (een rasechte ondernemer) en een aantal mannen met verstand van natuursteen (die intussen wel niet meer in de zaak zitten) op het idee om samen een bedrijf op te starten voor de productie van granieten keukenbladen, enkel van de hoogste kwaliteit. Ze doopten het Arte di Granito. Er volgde een periode van ongekende groei waardoor de firma, toen nog ondergebracht in een kleine fabriekshal in Deurne, in mum van tijd uit haar voegen barstte. Voor Hugo van Osch hét signaal om een beslissing te nemen die bepalend is geweest voor de verdere toekomst van de onderneming. Samen met Niels van den Beucken, toen nog stagiair en nu financieel directeur, schreef hij een ambitieus plan dat meer structuur in de organisatie moest brengen en waarbij ambacht (grotendeels) plaats zou ruimen voor industrialisering.

ArteDirectie9

Van ambacht naar industrie

Op het industriepark van Helmond verrees een nieuwe fabriek. De verhuizing in 2001 ging gepaard met een gigantische investeringsgolf die leidde tot verregaande mechanisering en automatisering. De zaakvoerder werd door vriend en vijand gek verklaard maar de drastische omschakeling van ambacht naar industrie zorgde er wel voor dat het bedrijf zijn voorsprong op de concurrentie nog kon vergroten. “De efficiëntie in de fabriek nam toe, de productkwaliteit verbeterde en ook de capaciteit verhoogde, niettegenstaande hier beduidend minder mensen werken dan bij onze concurrenten. Het zegt veel over de verregaande graad van automatisering in dit bedrijf”, benadrukt Sico Mol, verkoop binnendienst bij Arte.

arte-HR-7419

Zelfs toen in 2008 de eerste tekenen van de crisis merkbaar werden, zeker in Nederland waar de woningmarkt als een kaartenhuisje in elkaar zakte, bleef Arte investeren en verder bouwen aan de toekomst. Terwijl anderen gingen vechten om de prijs, hield Hugo Van Osch vast aan zijn authentieke (toegevoegde) waarde: kwaliteit en service. Een consistente aanpak die hem geen windeieren legde.

De bedrijfsnaam was intussen ingekort tot Arte, aangezien het natuursteenbedrijf na verloop van tijd ook andere materialen begon te verwerken, zoals composiet en glas. Later kwam daar Dekton by Cosentino bij en sinds een tweetal jaar rollen er eveneens keramische keukenbladen van de productieband. Dat Arte voor zijn keramisch plaatmateriaal resoluut kiest voor Neolith by TheSize heeft zo zijn reden. “Een keuze die sterk ingegeven is door het feit dat ook zij ook veel aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen doen”, legt Lilian van Tongerlo uit.

Storytelling

Of het nu een echte natuursteen, composiet of keramische imitatie is, de materialen gaan steeds meer op elkaar lijken. “Dat in Nederland de marmerlook nog niets aan populariteit heeft ingeboet, is ook de composiet- en keramiekfabrikanten niet ontgaan’, weet Lilian van Tongerlo. “Zij spelen daar slim op in met hele mooie imitaties. Het maakt de keuze voor de consument er niet makkelijker op. Als steenexpert hechten wij er belang aan dat mensen goed worden geïnformeerd en alle voor- en nadelen van elk materiaal kennen. Voorlichting begint bij de keukenspeciaalzaken. Daarom dat wij gratis trainingen organiseren voor onze klanten -op ons hoofdkantoor of in hun toonzaal. Een consument die in een showroom een nieuwe keuken gaat kiezen, krijgt er vaak eerst alle informatie over de keukentoestellen. Het materiaal voor het werkblad komt meestal pas op het einde van het gesprek aan bod. Terwijl het net andersom zou moeten zijn, omdat het toch een eyecatcher is die in grote mate de uitstraling van je keuken bepaalt. Het is iets waar wij bij onze klanten blijven op hameren. Via een eigen blog en onze sterke aanwezigheid op de sociale media proberen we zoveel mogelijk relevante content en juiste informatie in de markt te verspreiden. Het is een stukje storytelling dat we doen, omdat we meer willen zijn dan louter leverancier van steen en afgeleiden daarvan.”

Geen particuliere verkoop

Niettegenstaande Arte nooit rechtstreeks aan particulieren verkoopt, komt het via zijn serviceafdeling al eens in contact met consumenten. “Veel gestelde vragen of servicemeldingen die regelmatig terugkomen, leveren ons nuttige informatie op die wordt gebruikt om de producten nog zoveel beter te maken”, aldus Sico Mol.

Eindgebruikers mogen hun plaat zelf in de fabriek uitzoeken. “Dat laten we toe ter ondersteuning van keukenbedrijven, en omdat je een materiaal maar beter kan kiezen op basis van de volledige plaat dan aan de hand van een los staal. Om de materiaalkeuze te vergemakkelijken hebben wij op onze website een configurator voorzien. Daaruit blijkt dat de meeste mensen in eerste instantie op basis van kleur kiezen.”

“Daar Arte zich positioneert als de steenexpert, vinden we het belangrijk voor elk budget een assortiment keukenbladen te kunnen aanbieden. Met daarnaast een uitgebreide keuze aan spoelbakken, van nostalgische tegelspoelbakken tot RVS-spoelbakken. Arte is trouwens ook officiële partner van PITT Cooking, een bedrijf dat volledig in het keukenblad integreerbare branders ontwerpt en produceert. Maar dat laatste is meer een nicheproduct voor een select publiek. Wist je trouwens dat we ook klanten in België hebben, een markt waar we wel nog sterk kunnen groeien.”

arte-HR-7629

Geen verliezers

De Nederlandse markt van keukenbladen wordt al jaren gedomineerd door vier à vijf bedrijven, Arte is er één van. “Wekelijks gaan hier gemiddeld tussen de 250 en 300 complete keukenbladen de deur uit”, weet Sico Mol van de Verkoop Binnendienst te vertellen. “Dat kan een werkblad van 2,2 meter zijn maar net zo goed een U-vormig blad uit drie delen. Voor een project kan het wel eens gebeuren dat we tien tot twaalf stuks in dezelfde afmetingen leveren, maar voor de rest is elke order maatwerk en produceren wij niet in serie.”

Op dit ogenblik wordt er het vaakst gekozen voor composietbladen, al merk je dat die vraag lichtjes terugloopt. Het is duidelijk dat met name keramiek en Dekton in die keukenmarkt sterk opkomende materialen met nog heel groeipotentieel zijn!Sico Mol, Verkoop Binnendienst

Is natuursteen dan de grote verliezer in dit verhaal? “Toch niet. Natuursteen behoudt zijn positie. Hoe dat te verklaren valt? Je merkt dat de woningmarkt in Nederland weer aantrekt en mensen weer meer beginnen investeren in renovatie of nieuwbouw. Het vertrouwen is stilaan terug. Alleen is het zo dat wij met onze keukenbladen achteraan in de keten zitten.”

Arte beschikt over eigen montageteams die het inschakelt voor keukenspeciaalzaken die zelf geen installateurs in dienst hebben. “En met onze bestelbussen kunnen we ook op particuliere adressen leveren. Dat doen we in gans Nederland.”

Voorbeeldfoto3

Chaotisch magazijn

We worden enthousiast rondgeleid door Sico Mol, verkoop binnendienst. De eerste stop is bij het chaotisch magazijn. Hier kan je direct de verregaande automatisering zien. In het magazijn worden de basis plaatmaterialen opgeslagen met behulp van een chaotisch magazijn, als enige Nederlands bedrijf in de branche. “Het is een intelligent systeem dat ervoor zorgt dat diverse plaatsoorten en -afmetingen kriskras door en op elkaar gestapeld kunnen worden. Het is de computer die bepaalt wat de meest logische plaats is om een plaat te stockeren. Elke plaat wordt eerst gescand zodat wij kleur, dikte en afmeting kennen.  Elke avond wordt het magazijn, op basis van de planning die er op dat moment is, volledig opnieuw ingedeeld. Als er vandaag bijvoorbeeld een order vier weken achteruit wordt geschoven, zal de computer de plaat automatisch naar de uithoeken van het magazijn verplaatsen, ver verwijderd van de in- en uitslagpunten. De order hoeft niet meer gezocht te worden door een magazijnier, de gewenste plaat komt gewoon naar je toe.”

Constante kwaliteitscontrole

Dankzij het Six Sigma kwaliteitscontrole systeem, dat komt overgewaaid uit de auto-industrie, kan Arte de oorzaak van een defect of fout snel achterhalen omdat de barcode van elk order netjes wordt bijgehouden. “Zo weet je precies welke medewerker waar heeft aan gewerkt en wat er precies is misgegaan. Eén van de veranderingen die wij bijvoorbeeld hebben doorgevoerd, is het vergroten van de ingangscontrole voor het plaatmateriaal. Elke plaat wordt individueel gescand onder strijklicht, waarbij alle oneffenheden worden gemarkeerd. Vervolgens gaan we de plaat versneld wassen en drogen, en wordt vervolgens een foto van de boven- en onderkant genomen. Waarom doen we dat? Omdat water altijd naar het diepste punt zakt, ontdek je op het beeld soms nog een hele haarscheur die bij de voorafgaande controle niet waar te nemen is. Zo’n plaat kan je alsnog uit het productiesysteem halen. Op verschillende punten in het productietraject hebben we  kwaliteitscontroles ingebouwd. Je kan niet anders, wil je dit hoge niveau jaar na jaar aanhouden.”

Palletwisselsysteem

Er wordt opnieuw halt gehouden, dit keer bij het palletwisselsysteem. We zeiden het al: het voordeel van automatisering is dat je met steeds minder mankracht meer arbeid kunt verzetten. Daar weten ze bij Arte alles van. Sico Mol: “Eén van de grootste investering die we hebben gedaan, is de aankoop van twee CNC-machines waarvan wordt beweerd dat hun capaciteit het equivalent is van tien klassieke brugzagen. Op een week tijd kunnen we iemand aanleren hoe hij die moet bedienen. Het aantal mensen dat je daarmee uitspaart, is gigantisch. En dan heb je nog het voordeel dat die machines dag en nacht kunnen blijven draaien waardoor onze productiecapaciteit gevoelig is toegenomen.”

arte-HR-7527

Waterjets

Tijdens de rondleiding lopen we langs een tweetal waterjets die worden ingeschakeld om zéér harde materialen als keramiek en Dekton mee te verzagen. “We hadden er al één staan sinds we met Dekton zijn gestart, een tweede waterjet werd afgelopen zomer gekocht en is er eventueel plaats voor een derde”, verklapt Sico Mol. “Met zo’n waterjet kan je in het keukenblad het spoel- en kookgedeelte in één stuk realiseren. Dat doe je door in hoek van 22,5 graden te waterstraalsnijden en het  strookje dat eruit komt te laten zakken. De dikte van de zaagsnede valt naar beneden waardoor je de perfecte houder hebt om jouw onderbouw spoelbak of kookplaat in te zetten.”

Polijsten blijkt bij Arte één van de meest arbeidsintensieve activiteiten te zijn. “De kleine delen die niet in de machine passen, zoals tegelplinten en waterkeringslijsten, worden allemaal handmatig gepolijst.”

arte-HR-7680

Alvorens de keukenbladen in één van de lijmstraten terechtkomen, worden deze machinaal omgedraaid, gewassen en opnieuw gedroogd. “Na het verlijmen wordt elk blad gescand en naar het CNC-platform gebracht. Daar staan drie CNC-machines opgesteld die een perfecte uitsparing voor de spoelbak, kookplaten en kraangaten garanderen, alsook de bladen gaan kalibreren. Dat laatste doen we omdat de afsluitlijst hoger is dan de onderlijming, wat uiteraard niet fijn is voor de monteur. Ook hier geldt dat je de machines op het einde van de werkdag kan laten draaien.”

arte-HR-7722

Arte in Projecten

Het bedrijf is eveneens actief in de projectmarkt, onder de naam ‘Arte in Projecten’. In samenwerking met tal van opdrachtgevers realiseert diverse projecten, zoals uitgiftebalies en koffiecorners in kantoren, wanden, vloeren en wastafels voor hotelketens, tafelbladen voor restaurants of keukenbladen voor in grootkeukens van horecagelegenheden. “De opdrachtgevers kunnen architecten zijn, maar net zo goed projectontwikkelaars of interieurbouwers. Een mooi project dat we recent uitvoerden, is het nieuwe stadskantoor van de gemeente Venlo waarvoor we de composiet werkbladen mochten leveren. En voor Thermen Bussloo is één van de grootste wellnessresorts van Nederland, maakten we diverse interieurstukken, eveneens in composietmateriaal.”

In die projectmarkt behoort Arte momenteel tot de middenmoot. Maar de groei is er zodanig sterk dat onze positie er wel eens snel zou kunnen verbeteren.Sico Mol

“We merken dat we nu pas de vruchten plukken van projectdossiers die al anderhalf jaar geleden door ons zijn opgestart. In de keukenmarkt is dat traject doorgaans veel korter, waardoor je daar sneller concrete resultaten kan boeken.”