Hoe Ardex 70 jaar bescheidenheid viert

Bouwchemiebedrijf Ardex groeide over de jaren heen uit van een regionale speler in Duitsland tot een internationale firma. “Maar Ardex blijft na 70 jaar nog steeds een familiebedrijf. Twee families die in 1949 aan de start stonden van Ardex zijn nog steeds de eigenaren van het bedrijf. Ze bemoeien zich alleen met de hoofdlijnen van het bedrijf en vertrouwen volledig op het management. Daarnaast barsten ze van de ambities”, vertelt Benelux-verkoopleider Jan Elbert de Jong, die zich al twintig jaar met hart en ziel voor het bedrijf inzet.

Internationaal aanspreekpunt

Over de jaren heen is er veel veranderd bij Ardex én in de sector. Vroeger richtte Ardex zich vooral op de Duitse markt maar dat is gekenterd. 80% van de omzet wordt nu gerealiseerd buiten Duitsland, en dus geëxporteerd. “We vormen nog altijd een sterke speler op de Duitse markt, maar door onze blik te verruimen en risico’s te spreiden zorgt dat voor een minder kwetsbare positie”, legt de Jong uit.

“Ons gamma is ook gigantisch gegroeid. Vroeger kon je met één tegellijm 80% van alle werken uitvoeren, maar dat lukt nu niet meer. Je hebt mozaïektegels, grootformaattegels, binnen- en buitentoepassingen: er zijn veel uitdagingen en daaruit groeide ook een groter productenaanbod.”

“We bieden nu eigenlijk alle bouwchemische producten aan voor tegelzetters, schilders en aannemers. Een viertal jaar geleden namen we Gutjahr over. Dat familiebedrijf zonder opvolgers specialiseerde zich in de ontkoppeling en vloerverwarming voor tegelwerken binnen, en in drainerende en ontkoppelende tegelsystemen voor buiten.”

“We merken dat de klanten van tegelzetters én tegelzetters zelf nood hebben aan één aanspreekpunt waarbij ze voor alles terechtkunnen. Klanten hebben graag één iemand die de zorgen uit handen neemt: iemand die de vloerverwarming legt, zorgt voor de dekvloer en de tegels legt. En dus is het ook handig als je voor al die nodige materialen bij één partij kan aankloppen.”

70 jaar maar allesbehalve bejaard

Ardex blaast galant 70 verjaardagskaarsjes uit en surft volop mee op de digitale golf. “Binnenkort komt de nieuwe Ardex app 2.0 -die al gelanceerd werd in Duitsland- ook uit in de Benelux. We merken dat het digitale verhaal belangrijk is, zeker bij jonge tegelzetters. De app assisteert onze klanten bij hun werk. Je vindt er gemakkelijk de technische productfiches en veiligheidsbladen op terug”, legt de verkoopsleider uit. Met de app -in het Nederlands, Frans en Duits- kan je ook hoeveelheden van materialen zoals tegellijm uitrekenen. “Het geeft een heel goede indicatie, maar het blijft natuurlijk een schatting want de app weet niet exact hoe de werkelijke situatie eruitziet”, vertelt de Jong. “Daarvoor hebben we dan een 15-tal mensen in de buitendienst, die technisch zeer goed geschoold zijn.”

Bij Ardex zitten ze niet stil. “De markt verandert steeds en ons studielab met een 80-tal medewerkers volgt die veranderingen nauwkeurig op. Elk jaar focussen we op een aantal nieuwe ontwikkelingen en we hebben nog verschillende producten in de pijplijn steken.”

Ondanks alles blijft het bedrijf bescheiden: “Onze 70ste verjaardag vieren we niet groots met toeters en bellen, maar gewoon met een taart. 70 jaar is lang, maar klein bier in vergelijking met sommige andere bedrijven.”

Producten die tegelzetters helpen

“Hoe we ons onderscheiden van andere marktspelers? We dragen kwaliteit heel hoog in het vaandel. Het product zelf, maar ook de verwerking ervan moet helemaal goed zitten”, legt de Jong uit. “Tijdens de productontwikkeling stellen we allerlei vragen om de gebruiksvriendelijkheid te testen. Is het prettig om mee te werken? Is het niet te zwaar om te dragen? Duurt de uitharding van de lijm niet te lang? Alles groeit vanuit de klantbeleving. Vandaar dat je op onze technische dienst vooral mensen vindt die zelf uit de praktijk komen en de uitdagingen kennen. Bovendien testen we producten langdurig. Als het uiteindelijk op de markt belandt, weten we dat het helemaal goed zit.”

“Daarom willen we ook niet de grootste speler zijn, maar vooral de beste. De speler met de beste service, producten, medewerkers en trainingen. Zo ga je automatisch op een heel andere en vooral zeer eerlijke manier met elkaar om dan wanneer je puur wil verkopen. Als iets niet lukt, dan zeggen we dat ook”, legt de Jong uit.

Scholingen

Veel geld en energie besteden ze ook aan scholingen en trainingen voor klanten en medewerkers. “Kennis is belangrijk. Onze opleidingscentra liggen in Duitsland, en daar komen enorm veel mensen naartoe. Als er geen tijd is voor een opleiding in Duitsland, gaan we zelf naar de tegelzetters toe”, zegt de Jong. “We belichten niet enkel de theorie, maar geven advies over hoe je producten het beste aanbrengt op de werf zelf. Zodat de bouwprofessional het met eigen ogen ziet. En ja, we zeggen ook wat je best niet doet, want we willen tevreden klanten en tevreden eindgebruikers. Die laatste groep is voor de tegelzetter belangrijk en dus ook voor ons.”


Foto’s: Ardex