Grubau Next Level: klaar voor de toekomst

België telt heel wat succesvolle familiebedrijven. Grubau, in het West-Vlaamse Wevelgem, is daar één van. Polycaro genoot van een fijn gesprek met de hechte, warme familie Rigole.

Grubau is Belgisch marktleider als aanbieder van alle denkbare oplossingen voor steenbewerking. Terwijl dit oorspronkelijk enkel voor natuursteen betrof, werd het assortiment door de jaren heen enorm uitgebreid met materialen voor de bewerking van keramiek, beton, terrazzo, granito, composiet, Ultra Compact Surfaces en alle andere nieuwe materialen.

Business Model anno 2020

Dit artikel verscheen in Polycaro 69

Lees alle artikels van deze editie online

of

PDF downloaden

In een alsmaar competitievere markt, wilt Grubau zich nog sterker dan voorheen toeleggen op een adviserende rol naar de klant toe. Dat o.a. door het introduceren van nieuwe gereedschappen en hoe nieuwe materialen te bewerken, een snellere productie aan de hoogst mogelijke kwaliteit en de verbetering van de veiligheid, gezondheid en ergonomie van medewerkers om arbeidsongeschiktheid te verminderen.

Recent werd tevens hard gewerkt aan een nieuwe webshop waarbij het volledige gamma op een overzichtelijke manier wordt weergegeven en de klant op een zo eenvoudig mogelijke manier zijn favoriete producten kan terugvinden.

Ter gelegenheid van het 40-jarige bestaan én om de nieuwe webshop gepast te vieren, schenkt Grubau een voucher van €40,00 bij aankoop vanaf €250,00!

Vermits het Grubau-productgamma meer dan 15.000 verschillende artikels omvat en tal van klantbedrijven bijzonder specifieke afspraken hebben, was dit project een hele uitdaging. Ter gelegenheid van het 40-jarige bestaan én om de nieuwe webshop gepast te vieren, schenkt Grubau een voucher van € 40,00 bij aankoop vanaf € 250,00 (zie ook de advertentie elders in dit nummer). Daarnaast legt Grubau de laatste hand aan een volledig nieuw businessmodel om de klant nog beter en gemakkelijker van dienst te zijn. Eén onderdeel daarvan is verhuur.

“Al onze activiteiten zijn momenteel toegespitst op verkoop”, zegt David Rigole. “Maar omdat sommige toestellen vrij prijzig zijn, overwegen we om ook verhuuractiviteiten op te starten, al dan niet met de mogelijkheid tot aankoop.”

Het prille begin

Precies 40 jaar geleden namen Johan Rigole en echtgenote Martine Margodt het éénmansbedrijfje Grubau van de toenmalige zaakvoerder over. Dat omvatte welgeteld één palet producten en een heel beperkt bestand van een 20-tal klanten.

Johan en Martine startten hun bedrijfsactiviteiten vanuit de garage, met de kelder als stockageruimte, in de Roterijstraat 82 in Wevelgem, op 200m van het huidige bedrijfsterrein. In 1988 werd uitgebreid door de aankoop van het aanpalende grondperceel van 1.000 m² waarop een magazijn van 400m² werd gebouwd. Ook die faciliteit bleek al spoedig te beperkend, zodat begin 1998 naar het huidige adres, Hoge Akker 1 in Wevelgem, werd uitgeweken; een bedrijfsterrein van >2.200 m².

Het Grubau-team bestaat vandaag uit een 15-tal medewerkers met 20 of 30 jaar anciënniteit, die samen met ‘jong bloed’ hun schouders mee onder de toekomst zetten. We are in this together. One team!Johan Rigole

“Ook de bedrijfsactiviteiten namen uitbreiding, want sinds een decennium bestrijken die de BeLux en Noord-Frankrijk”, vult Johan aan. “Het Grubau-team bestaat nu uit een 15-tal mensen. Het bedrijf werd opgebouwd door de drive, toewijding en loyaliteit van een team dat elke dag het beste van zichzelf geeft. Medewerkers met 20 of 30 jaar anciënniteit, die samen met ‘jong bloed’ hun schouders mee onder de toekomst zetten. We are in this together. One team!”

Grubau werd in 2017 door Johan Rigole en Martine Margodt aan hun drie kinderen overgedragen maar beiden blijven als bestuurders aanwezig. Dieter en David werkten al een decennium voor het familiebedrijf, toen Frederik hen in 2017 vervoegde.

grubau

Dieter: “Frederik was de compatibele factor die nog ontbrak om de volgende stappen te zetten met Grubau. De overdrachtsperiode van onze ouders is ook welkom. Vroeg of laat steken moeilijkere situaties de kop op en dan is het handig om op papa zijn ervaring en expertise beroep te doen. Mama, bij wie de passie en inzet voor Grubau niet minder is, doet fulltime aan salessupport en beheert de verkoopafdeling. Ook onze ouders zijn compatibel; vader is het IQ en moeder het EQ van de firma. Precies die comptabiliteit en verschillende interesses van de vijf  gezinsleden vormen de voedingsbodem om ideeën en visies met elkaar af te toetsen om tot het beste resultaat te komen. ”

Hoewel de broers graag de handen uit de mouwen steken in eender welk domein, draagt elk ook zijn individuele verantwoordelijkheid. Zo is dat strategie, financiën en technologie voor Frederik, commerciële aspecten en Corporate Social Responsibility (CSR) voor Dieter en neemt David de interne werking en efficiëntie voor zijn rekening.

David: “De voordelen van een familiebedrijf zijn: flexibiliteit, langetermijnvisie, stabiliteit en een langdurige klantenrelatie. Zo tellen we een 40-tal bedrijven die reeds sinds 1980 tot onze trouwste klanten behoren. Grubau wordt daarbij niet als een externe leverancier, maar eerder als een verlengstuk van de eigen firma beschouwd. Die meerwaarde willen we voortzetten en uitbreiden.”

Volledig merkneutraal

“Grubau is succesvol omdat we op een creatieve, ondernemende manier de firma telkens heruitvinden”, weet Dieter. “Niet alleen door de constante vernieuwing van het productgamma, maar ook door de aanpak van het team, de klantbenadering en de algehele uitstraling.

Het productportfolio omvat louter sterke en gereputeerde producten, omdat onze professionele klant niet minder verdient.Johan Rigole

Bijkomend pluspunt is dat Grubau volledig merkneutraal is, niet gebonden aan producenten of  leveranciers. Onpartijdig adviseren wij de steensector over mogelijke oplossingen.

Precies dankzij die neutraliteit wordt Grubau beschouwd als onderdeel van het klantbedrijf; zeg maar ‘vertrouwenspersoon’. Regelmatig vraagt de klant ons immers om advies en dan is het interessant voor hem om weten dat Grubau volledig objectief product A of product B voorstelt. Wij raden de klant precies dat product aan dat zo volledig mogelijk aan zijn criteria voldoet. Wat wij aanraden is een approved quality-product dat uitvoerig door de producent getest werd.”

One-stop-shop

Grubau biedt kwalitatieve en innovatieve tools aan. Zoals oplossingen voor o.a.: zowel het interne als het externe transport van alle materialen (tot XXL-panelen toe), de bewerking van nieuwe materialen (zoals Dekton), het verbeteren van bestaande toepassingen (zoals naadloos verlijmen-op-kleur, een marktintroductie van Grubau),  waterjettechnologie, enz.

Frederik: “In één order leveren wij tools voor o.a: een waterjetmachine, kantenpolijster, CNC-profileringsmachine, afwerking tot zelfs afvalverwerking en transport, volledig inspelend op de noden van het klantbedrijf. Dat hoeft niet langer met verschillende fabrikanten te onderhandelen, uiteenlopende facturen te voldoen, enz. Kortom, het one-stop-shop principe.

grubau

Onze accountmanagers denken mee met de bedrijfsprocessen van de klant omdat zij de betreffende firma ook diepgaand kennen. Dat biedt tijd en ruimte om samen te onderzoeken welke bedrijfsprocessen vatbaar zijn voor versnelling/verbetering.

Het transactionele gedeelte van bestellen en leveren trachten we zo efficiënt en eenvoudig mogelijk te houden voor klant en Grubau, zodat de tijd die de accountmanager bij de klant spendeert zo maximaal mogelijk draait rond: ‘Hoe kan ik u helpen?’

De nieuwe taal is digitaal

Frederik: “Het is vereist om B2B-klanten een online B2C-ervaring te geven die ze gewend zijn door aankopen bij sterke online spelers. De belangrijkste verbeteringen aan onze webshop is dat het voor de bezoeker nu veel eenvoudiger is om enerzijds te zoeken naar bekende oplossingen en om anderzijds na te gaan welke oplossingen er allemaal zijn naast die bekende. Want elk product kent wel varianten die mogelijks een veel betere oplossing betekenen. Verder fungeert de voortdurend up-to-date gehouden webshop als catalogus waar de bezoeker nieuwe, innovatieve zaken kan bekijken.”

Terwijl men zich voordien als Grubau-klant moest registeren om via de webshop aankopen te  verrichten, kan iedereen nu een bestelling plaatsen. Van de kleinste hobbybeeldhouwer tot de grootste onderneming. Ook blogs vonden een plaats op de webshop, net als diverse promotiecampagnes, zodat het de moeite loont om daar regelmatig een kijkje te nemen.


Grubau Club

De zaakvoerders plannen Grubau een merk te laten zijn waarvan de klantbedrijven zich als supporters profileren. En die worden daar vanzelfsprekend ook voor beloond.

“In het kader van Grubau Club plannen we om activiteiten te organiseren, zoals o.m. opleidingen, bedrijfsbezoeken, voorstellingen van nieuwe oplossingen, enz.”, verduidelijkt Frederik. “Met Grubau Club bieden we onze kanten een meerwaarde, waardoor het voor hen fijn aanvoelt om met ons samen te werken en ze niet langer hoeven rond te kijken bij andere aanbieders.”


Aandacht voor goede doelen en duurzaamheid

Grubau neemt gemotiveerd haar verantwoordelijk op in de maatschappij. Zo steunt zij ruimhartig verschillende projecten rond het onderzoek en de preventie van kanker.

Voor elke bedrijfsaankopen wordt overwogen of de oplossing of toepassing al dan niet sustainable is. Wanneer dat niet het geval is, wordt een andere oplossing gezocht.


Dovy Keukens en Grubau – een geslaagd partnership sinds 1989

Sinds 1989 werkt het bedrijf Dovy Keukens als eerste Belgische keukenfabrikant met een interne natuursteenafdeling. Daarvoor werd de firma Grubau meteen als partner gekozen.

We laten Christ Muylle aan het woord over hoe hij, als zaakvoerder van Dovy Keukens, dit partnership evalueert.

grubau

“Niet alleen heeft Grubau een bijzonder gevarieerd productgamma waarvan het grootste deel ook meteen leverbaar is”, stelt Christ Muylle, “maar die belevering gebeurt ook steevast erg snel. En als we telefonisch contact opnemen met Grubau, krijgen we dadelijk deskundig en onderbouwd advies of komt er snel een Grubau-medewerker naar ons bedrijf.

Grubau biedt oplossingen aan voor eventuele calamiteiten of om ons productieproces nog verder te verbeteren. Zo bijvoorbeeld door een nieuwe of andere werkwijze te implementeren waardoor het rendement voor Dovy Keukens verhoogt. Op regelmatige basis evalueren wij samen de Dovy Keukens-bedrijfsprocessen om de kwaliteit van onze producten nog beter te maken en tijdswinst te boeken in het productieproces.”

Door een nauwe samenwerking op het vlak van ‘nieuwe producten’, bijvoorbeeld uit keramisch materiaal, slaagden Dovy Keukens en Grubau er samen in om het productieproces perfect op punt te zetten door gebruikmaking van: de juiste lijmsoort, het aangewezen polijstmateriaal en de correcte zaagbladen.

Daarnaast werd de algehele ergonomie enorm verbeterd door toepassing van vacuüm heffers. “Ook voor die materialen kunnen we rekenen op het periodiek onderhoud en nazicht door Grubau, wat de goede werking en veiligheid alleen maar ten goede komt.”


Foto’s: Grubau