Flagstones zijn helemaal terug!

Flagstones, natuurstenen met onregelmatige en grillige vormen met brutere oppervlakken, maken deel uit van het DNA van natuursteengroothandel STONE nv uit Olsene. Volgens hen zijn ze de ontbrekende puzzelstukken in in- of outdoor zones. Bij STONE vindt je ze in alle mogelijke soorten en kleuren. Eigentijds, landelijk of cottage, stedelijk, van binnen naar buiten. In kwartsiet, leisteen, zandsteen of kalksteen. En liever felgekleurd of in zachte aardetinten? Alles is mogelijk.

“Al sinds de beginjaren waren we overtuigd van het unieke karakter van flagstones en hadden we dit altijd in het aanbod zitten voor binnen- en buitenbevloering. Zelfs enkele wand- en gevelbekledingen werden er doorheen de jaren mee uitgevoerd’, zegt CEO Rinaldo Castelli.

Als pionier in Scandinavische, Braziliaanse en Indische natuurstenen, ontsloot STONE deze materialen voor haar klantennetwerk in de Benelux en ver daarbuiten. Dankzij de diepgewortelde relaties met de groeves en exclusieve deals, wil STONE meer dan ooit de referentie zijn voor flagstones.

Ontginning

Sinds enige tijd is STONE aangesloten bij het Internationaal MVO Initiatief TruStone en engageert het zich voor een duurzame en verantwoorde ontginning en handel van haar natuursteen. Door de keten tot op groeveniveau nog beter in kaart te brengen en transparanter te maken, wil STONE meewerken aan de verdere groei van de natuursteenhandel waarbij de natuurlijke rijkdommen, die de basis vormen van haar activiteiten, op een maatschappelijk verantwoorde manier hun weg vinden tot bij de eindklant. “Het samenwerken met NGO’s, vakbonden en stakeholdersgroepen wereldwijd, leert ons dat we vandaag een verantwoordelijkheid hebben als ondernemers die veel verder reikt dan dat we op het eerste zicht zouden denken”, aldus Kristof T’Sjoen, Product en Marketing Manager.

Als groothandel houdt STONE steevast ook de vinger aan de pols om het reilen en zeilen te kennen in en rond de groeves waarmee het werkt. De COVID pandemie maakte de bezoeken misschien iets moeilijker, maar intussen zijn TEAMS en ZOOM ook goed ingeburgerd. Al moet je soms wel rekening houden met de uurverschillen tussen bijvoorbeeld Indië of Brazilië en België.

Binnen- en buitenbeleving

Binnen- en buitenruimtes met elkaar verbinden lijkt al even geen tendens meer, maar eerder een evidentie. Vandaag wordt interieurontwerp en buitenaanleg in één adem genoemd. Logisch toch? Zo trek je je buitenbeleving een stukje naar binnen of vergroot je je leefruimte door een uitbreiding naar buiten te voorzien. Dit principe geldt zowel voor de residentiële sector (private woningen en appartementen) als voor de projectmarkt (kantoren, HoReCa,…).

Mogelijk is dat een logisch gevolg van de kleinere bewoonbare oppervlaktes bij huizen en appartementen en de toegenomen interesse voor outdoor beleving. Dat zagen we bovendien heel duidelijk het afgelopen jaar in de verkoopsresultaten.  Woningen en appartementen met een tuin of terras deden het merkelijk beter dan wanneer er geen buitenruimte was.

Buitensalons, -keukens, -bars, -klasjes,.. je vindt ze allemaal. Het lijkt daarom een evidentie dat ook de bevloering dit gepersonaliseerd stukje me-space invult. Een hele uitdaging dus om creatief aan de slag te gaan met materialen en uitvoeringsoplossingen te vinden.

Flagstones hebben het grote voordeel dat ze zowel binnen als buiten kunnen gebruikt worden, omdat er alternatieve diktes tot zelfs gekalibreerde versies te verkrijgen zijn. Het is gewoon kwestie van de materialen juist te positioneren en ze mee in de hedendaagse (landschaps)architectuur te integreren. “Gelukkig hebben we een breed netwerk aan enthousiaste tuin- en (interieur)architecten die het materiaal goed aanvoelen en weten te gebruiken. YUST Antwerpen en Luik, Securex Gent, Ter Hills Maasmechelen, Dommelslag Overpelt zijn maar een paar mooie referenties’, zegt Kristof T’Sjoen.

Uitvoering

Flagstones zijn door hun grillige vorm en variabele diktes een uitdaging voor de plaatser. Niet alleen het in elkaar puzzelen van de stukken en het bijsnijden waar nodig, maar ook de opbouw vraagt de nodige aandacht om een mooi eindresultaat te garanderen. Echt een materiaal waar het ware vakmanschap tot zijn recht kan komen en uitvoerders hun toegevoegde waarde kunnen bewijzen. Om hen daarbij te assisteren, stelde STONE plaatsingsadviezen ter beschikking die ze samen met ARDEX ontwikkelden. Dit lag voor de hand aangezien ze met ARDEX al regelmatig samenwerkten op projectbasis. Zo kan STONE professionele ondersteuning bieden, ook voor complexere opbouwen in combinatie met vloerverwarming.

Wereldwijd fenomeen

STONE is ook buiten de BeNeLux actief en verdeelt haar materialen wereldwijd. De exportdivisie fungeert daarbij als de spilfiguur tussen de groeves en de eindklanten.  Export Manager Jurgen Nauwelaers kan daarbij door-to-door of voorraadoplossingen aanbieden aan de klanten uit Japan, Australië, USA, Italië, Duitsland,…. Vandaag is vooral beschikbaarheid, snelheid van respons en betrouwbaarheid ‘key’ in het whatsapp-online-one-click-away tijdperk.