DDS Rocersa: geen imitatie maar creatie van natuursteen

Het werk van miljoenen jaren in luttele minuten. Dry Digital System maakt het mogelijk om een tegel te maken in diverse laagjes, met variaties op het motief doorheen de hele tegel, dus in 3D. Een gamechanger voor de keramische industrie, meent de firma. In elk geval is het een inspiratie voor al wie hoopt dat de toekomst meer zal brengen dan eindeloos prijsvechten met nauwelijks van elkaar te onderscheiden producten.

Eerder dit jaar, in februari, ontving Rocersa uit Villareal in het hartland van de Spaanse keramiek Castellón, een Alfa de Oro — een prijs jaarlijks uitgereikt op de Cevisama beurs in Valencia voor “een innovatie die de hele waardeketen ten goede komt”.

De firma kreeg die prijs voor een nieuwe technologie die het zelf ontwikkelde: Dry Digital System ofte DDS.

Keramiek 4.0

Ontwikkeld vanaf 2016, berust DDS op het combineren van twee technieken: digitale dry printing wordt gesynchroniseerd met digitale wet printing. De grafische mogelijkheden van beide machines versterken elkaar daarbij en dat geeft de producten veel meer naturel en diepte. Het eindresultaat is immers opgebouwd uit diverse lagen die elk hun eigen design krijgen, dat lichtjes afwijkt van het beginpatroon.

Je krijgt dus (en dat is meteen het belangrijkste verschil met de klassieke dubbellaagse technologie) een 3D-bedrukte tegel waar het motief aan de binnenkant niet eenvoudig het motief aan de buitenkant mechanisch herhaalt: zoals bij natuursteen ontwikkelt de tekening zich doorheen de hele tegel.

Pionier

“Hiermee vervaardigen we een 100 procent driedimensionaal product met digitaal ontwerp tot in het hart van de tegel”, zo verklaarde marketingdirecteur Juan José Bolaños Campos.

“Dit systeem zal een revolutie teweegbrengen in de manier waarop porseleinen tegels worden gefabriceerd. Het opent de mogelijkheid om nieuwe toepassingen in onze sector te creëren. De dagen dat we alleen maar de buitenkant decoreerden liggen hiermee definitief achter ons!”

Rocersa is een pionier in deze verbeterde vorm van 3D-printen. Met DDS is de firma de enige in Spanje die dit voor mekaar krijgt, en ook wereldwijd plaatst de firma zich in een superselect kransje.

Weg uit de race to the bottom

Het werd ook wel weer eens tijd om het verschil te maken, meende de Spaanse firma – een veertigplusser die wat betreft innovatie een indrukwekkend palmares kan voorleggen (zie kader) en die dan ook al toe is aan zijn zesde (!) Alfa d’Oro. De markt begon immers wat deprimerend aan te voelen “met weinig gedifferentieerde bedrijven en producten; een markt verzadigd met producten van een laag technisch en esthetisch niveau; een low cost oorlog in de context van globalisering.”

Instappen in een race to the bottom: het zit gewoonweg niet in het DNA van Rocersa. ”Dus zochten we producten met hoge toegevoegde waarde, die ook meer duurzaam zouden zijn en die de technologische capaciteit, al aanwezig in onze fabriek, maximaal zouden benutten.”

Einde van een “eeuwig” dilemma

Na twee jaar zoeken, testen en bijstellen was het zover: de DDS-technologie stond op punt. Deze biedt vooral een doorbraak in de projectmarkt. Wat een eeuwig dilemma leek, is dat niet meer.

“Tot nu toe hadden we in keramiek twee opties. Of je koos een product omwille van het design, en dan ontbrak het aan niveau qua mechanische prestaties. Of je koos een hoogwaardig technisch product, maar dan moest je het stellen met een standaarddesign. Als het ging om vloeren voor intens gebruik kon je met een gerust hart alleen maar tegels leggen in ongeglazuurd porselein, en die kwamen in slechts een handvol kleuren, allemaal een beetje peper en zout. Met de komst van DDS ben je niet langer verscheurd door die keuze: of een aansprekend design, of sterke prestaties. Voor het eerst in de wereld van de keramiek combineren we op het hoogste niveau esthetiek en techniek, zonder ook maar iets prijs te geven.”

Duurzame productie

Nog een sterk punt van de DDS-technologie: het gaat om “droge” productie, zonder glazuur en met gebruik van slechts de noodzakelijke hoeveelheid aarde, wat leidt tot een reductie van de productiekosten.

Bovendien, zo geeft Bolaños Campos aan, maakt deze optimalisatie van de middelen van DDS ook een duurzame productiemethode: “Alleen de materialen die ook daadwerkelijk de tegel zullen vormen, worden ingezet bij het productieproces. Er komt dus geen sediment vrij dat vervolgens naar een speciale afvalverwerkingseenheid moet. Dit is een aspect waaraan Rocersa al sinds vele jaren alle mogelijke aandacht besteedt.”

Nieuwe synergieën

DDS is een gamechanger voor de hele industrie, aldus nog de marketingdirecteur. Er is een voor en een na.

“Het Dry Digital System vraagt om synergiën met bedrijven uit andere sectoren zoals bijvoorbeeld fabrikanten die nieuwe machines zullen moeten ontwikkelen. Of neem nu onze samenwerking met Digit-S, ook uit Castellón, die een nieuwe software ontwikkelden die de machines toestond om met elkaar te communiceren.”

Deze software, genaamd Patrón Digital Cerámico, maakt het mogelijk om een eenduidige referentie van het product en de belangrijkste kenmerken te handhaven. De ontwerpgegevens die digitaal worden opgeslagen in een speciaal voor dit doel ontwikkelde Pattern Management-software worden telkens vergeleken met deze referentie, wat het mogelijk maakt om eventuele afwijkingen in de productie op te sporen en te corrigeren.

Revolutie of evolutie?

DDS is zeker een revolutie maar tegelijkertijd toch ook een terugkeer naar vroeger, naar de “pure chemie” van oudere keramische technieken. Het gaat niet langer om het printen van de buitenkant. En het kan ook een nieuw tijdperk van creativiteit inaugureren.

“Tot besluit kunnen we zeggen dat tot DDS de keramische industrie heel erg hard zijn best heeft gedaan om andere materialen te imiteren: hout, steen, marmer, cement… Vandaag, met Dry Digital System technologie, kunnen we een totaal nieuw natuurlijk product creëren, dat een stap verder gaat, en 100 procent hun eigen identiteit hebben.”

Ook dat is op zich weer een ecologische kwestie: “Wij willen maximaal materialen reproduceren die vandaag de dag te lijden hebben onder overexploitatie. Daarom net willen we ook dat het eindresultaat identiek is aan wat er uit de groeven komt. Met DDS is dit mogelijk. We kunnen nu keramische producten produceren met natuurlijke afwerkingen. Zo simuleren we het werk van miljoenen jaren in enkele minuten!”


Rocersa: 42 jaar van innovaties

Vandaag, en dat sinds 42 jaar, plaatst Rocersa zich in de spits van de keramische sector. Met zijn export naar meer dan honderd landen is de firma een leider, niet alleen op het Iberisch schiereiland, maar wereldwijd.

  • 1977: Rocersa begint eraan in Vila-Real (Castellón). Meteen is het bedrijf innovatief, met de productie van grootformaat keramische tegels.
  • 1989: Rocersa is het eerste bedrijf dat werkt met warmtekrachtkoppeling en warmteterugwinning, zaken die later een prominente plaats zullen opeisen in de hele sector.
  • 1998: Rocersa verwerft een productie-eenheid in Alcora, en beslist om daar het nieuwe zenuwcentrum van het bedrijf te vestigen, dit tot heden
  • 2014: Rocersa begint met de productie van Porcelánico van 20 mm. Het is het eerste bedrijf wereldwijd om in zetten op dit type product.
  • 2016-2019: Rocersa ontwikkelt DDS.

Foto’s: Rocersa