Cotto d’Este brengt met dunne Kerlite-tegels licht in de tunnel

De ultradunne Kerlite-platen in gres ceram van de bekende Italiaanse tegelfabrikant Cotto d’Este, deinden als bekledingsmateriaal voor de gebogen wanden in de ruim 8,7 kilometer lange tunnel van de Variante di Valico, één van de meest indrukwekkende infrastructuurprojecten in Europa.

De Variante di Valico, gelegen op de autosnelweg A1 tussen Bologna en Firenze, is een 8,7meter lange dubbelbuizige tunnel die het Apennijnen gebergte doorkruist. De keuze voor Kerlite als bekledingsmateriaal voor de betonnen muren langs weerszijden van beide tunnels (één in elke rijrichting), valt makkelijk te verklaren door de intrinsieke eigenschappen van dit revolutionaire product dat in 2004 voor het eerst op de markt kwam.
9066_newsgalleria22

Extreme buigzaamheid

Zo is er de extreme buigzaamheid van de keramische platen (een krommingsstraal van 5 meter) waardoor deze perfect de gewelfde wanden van een spoorlijn- en snelwegtunnels kunnen volgen. Ook de lagere kostprijs van keramiek, in vergelijking met de vaak duurdere alternatieven op de markt is een belangrijke troef. Net als de onderhoudsvriendelijkheid van het materiaal. Het feit dat keramische tegels vuurbestendig(klasse 1) en uitermate duurzaam zijn, garandeert een maximale veiligheid en kwaliteit.

cottod'este

175.000 vierkante meter Kerlite

In totaal mocht Cotto d’Este voor dit prestigieuze project zomaar eventjes 175.000 m2 Kerlite tegels leveren: amper 3,5mm dik, in formaten 100×300 cm en 100 cm. Deze platen hebben een speciale anti-reflecterende witte kleur en werden geplaatst met tegellijm van Mapei, tot op 4 meter hoogte van het trottoir naast de baan. Eind 2015 reden de eerste wagens opnieuw door de opgesmukte tunnel.