Carrodrain & Rosco lanceren strategische samenwerking

Om de tegelzetter nog beter te kunnen bedienen, beslisten twee toonaangevende Belgische bedrijven de handen in elkaar te slaan.

Rosco, de technische groothandel in systeemoplossingen, en Carrodrain, fabrikant van de gelijknamige douchegoten, ondertekenden onlangs een strategische samenwerking die zal resulteren in ‘just-in-time’ leveringen van het volledige Carrodrain-gamma.

Snelheid troef bij Rosco

Dankzij de vele tienduizenden ‘Classic’ douchegootjes die sinds 2009 de fabriek in Heist-op-den-Berg verlieten, is Carrodrain een begrip geworden in de tegelbranche. Met de lancering van de ‘Twiggi’ douchegoot en de ‘Kerlox’ waterdichtingsdoeken schakelde de Belgische producent in 2016 nog een paar versnellingen hoger.

“In de loop der jaren wisten zowel Rosco als Carrodrain in onze sector een stevige reputatie op te bouwen”, zegt Peter Steylaerts, bedrijfsleider van Carrodrain. “Rosco biedt een fenomenaal hoog service level. De 20.000 adressen in hun klantenbestand zijn daarvan het overtuigende bewijs. Onze keuze voor hen als technische groothandel mag u dan ook zien als een sterk signaal naar de vloerder. Voortaan krijgt elke tegelzetter immers het volledige Carrodrain assortiment aan de gekende snelheid van het Rosco-netwerk thuisbezorgd.”

Strakke game changer

Het management van Rosco maakt hiermee zelf ook een duidelijke strategische keuze. Algemeen directeur Danny Brabants: “We volgden Carrodrain al sinds hun start in 2009, maar tot een concrete samenwerking kwam het nooit. Door de groei en de sterke upgrade van hun productgamma kon deze klinkende naam echter niet langer ontbreken in onze catalogus. Zoals steeds zullen de ‘just-in-time’ leveringen van Rosco ook in dit partnership onze grootste troef zijn.”

Dit artikel verscheen in Polycaro 58

Lees alle artikels van deze editie online

of

PDF downloaden

Ook technisch directeur Rudy Van Meldert toont zich tevreden met de nieuwkomer in het assortiment. “Het landschap in onze branche is de voorbije jaren sterk veranderd en Rosco is steeds een voortrekker geweest als het om innovatie ging. Vooral de nieuwe Twiggi van Carrodrain beschouwen wij als een belangrijke ‘game changer’. Geen enkele douchegoot op de markt speelt momenteel zo goed in op de trend naar strak en minimalistisch design. De supersmalle vormgeving van 30mm breed en de verlengbaarheid maken van de Twiggi een uniek product. De vloerder hoeft met de Twiggi zijn tegels niet meer diagonaal door te snijden rondom de douchegoot. Daarom is dit de perfecte aanvulling op ons bestaande aanbod.”

56 mm inbouwhoogte

“De Twiggi kende van bij de lancering vorig jaar meteen een enorm succes”, klinkt het fier uit de mond van Peter Steylaerts, “Het elegante ontwerp en het hoge afvoerdebiet van 31 liter spelen daar inderdaad een grote rol maar de lage inbouwhoogte van slechts 56mm, inclusief rooster, blijkt vooral in renovatieprojecten een enorme troef te zijn.”

“In het verleden hebben we ons met Carrodrain altijd gefocust op de vakman, maar we merkten dat de vloerders -in tegenstelling tot de loodgieters- soms moeilijker toegang kreeg tot onze producten”, merkt Gert Wouters, commercieel manager bij Carrodrain, op. “Er is een grote vraag bij vloerders naar Carrodrain producten en onze eigen logistiek is nu eenmaal niet afgestemd op de distributie van detailbestellingen. Met Rosco kiezen we daarom voor een rasechte service speler die beschikt over een goede logistiek en een fijnmazig netwerk in gans België.”

Dé revelatie van 2017?

Kerlox, de gloednieuwe oranje waterdichtingsdoeken van Carrodrain, zouden volgens sommigen wel eens dè revelatie van 2017 in de tegelbranche kunnen worden. Danny Brabants benadrukt dat Rosco het volledige Carrodrain assortiment op voorraad neemt, dus ook de nieuwe Kerlox waterdichtingsdoeken. “Bij Rosco streven we er steeds naar om een logisch en integraal systeem aan te bieden aan onze klanten. De tandem Carrodrain-Kerlox past dan ook perfect in ons verhaal.”

Zijn collega Rudy Van Meldert knikt: “Voor de liefhebbers van oranje waterdichtingsdoeken krijgen wij inderdaad de primeur van Carrodrain. Het goeie nieuws is: de Kerlox doeken zijn maar liefst 30% goedkoper dan de marktleider en ze zijn bovendien 120cm breed. Dat bredere formaat zorgt ervoor dat de plaatsing een pak sneller gaat en dat er ook minder snijwerk aan te pas komt. Kerlox is wellicht de meest flexibele waterdichtingsdoek die ik al gezien heb, en ik heb ze zowat allemaal in mijn handen gehad, denk ik (lacht). Die flexibiliteit van het materiaal maakt de verwerking ook een pak makkelijker. Doordat de doeken veel minder stug zijn, sluiten ze beter aan tegen de ondergrond.”

“We merken dat de Kerlox pakketjes heel goed onthaald worden”, zegt Gert Wouters van Carrodrain. “Naast de klassieke rol van 30m² kozen we voor rolletjes van 6m². Door onze focus op inloopdouches hadden we immers gemerkt dat de bestaande rollen van 5m² altijd nèt een beetje te kort waren… In ons vast aanbod maakten we daarom zelfs een promo-pakketje van 6m² Kerlox + 4 binnenhoekjes. Perfect op maat van de standaard inloopdouche!”

100% Belgisch

De algemeen directeur van Rosco wil nog het volgende kwijt: “Als logistiek verantwoordelijke bij Rosco vind ik het gamma van Carrodrain vooral geniaal in z’n eenvoud. Elk product zit kant en klaar, compleet met alle nodige onderdelen, voorverpakt in één doos. Een topper op het vlak van logistieke vereenvoudiging.”

Maar dé uitsmijter van de dag komt van Gert Wouters, die het als volgt samenvat :“Ik vind dat we ook eens een beetje chauvinistisch mogen zijn. Carrodrain is immers een 100% Belgisch product. Innovatie hoeft niet altijd uit Duitsland te komen, hé…”


Foto’s: Carrodrain