Hoe biedt je jouw toonzaalbezoekers de ideale klantenervaring?

En hoe ondersteun je je showroomverkopers optimaal? Hoe benader je je klanten doelgericht met marketing die hun hart sneller doet slaan? Bart Dermul broedt al een aantal jaren op een klantvriendelijk systeem dat het verkoopproces zowel voor, tijdens als na, een duw in de rug geeft. Het digitale presentatiesysteem voor in de toonzaal BeeConnect omvat het allemaal en is een onmisbare tool voor groot- en detailhandels die de meerwaarde van digitalisering hebben begrepen.

Optimalisatie leidt tot innovatie

Dit artikel verscheen in Polycaro 60

Lees alle artikels van deze editie online

of

PDF downloaden

Bart Dermul vertelt: “Als inrichter en fabrikant van toonzalen en displays kom ik in heel wat showrooms terecht. Daar zie ik tot op heden twee dingen. Enerzijds heb je de verkopers of interieurarchitecten die via een mooi teken- of ontwerpprogramma de badkamer of woonkamer van de klant uittekenen en die dan inkleden met het materiaal van hun keuze. Anderzijds dienen de showroomverkopers folders en brochures bij de hand te nemen, websites van fabrikanten open te klikken, of komen de klanten met ideeën aandraven die ze spotten op sociale media zoals Pinterest, enz.”

“Ik was ervan overtuigd dat dit proces voor zowel de klant als voor de verkoper sneller, beter en eenvoudiger kon. Gebaseerd op een systeem dat ik ooit zag binnen de fashion sector, hebben we een systeem ontwikkeld toegespitst op de retail en interieurbranche. Hierbij krijgt het product in de fysieke showroom een bijkomende dimensie door het koppelen van extra informatie en sfeerbeelden. Na een grondige evaluatie en testperiode van de hard –en software, zijn we aan het tekenen gegaan om enkele aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke units te ontwerpen. “Het BeeConnect systeem was geboren.”

Hoe het werkt

Met BeeConnect scant de verkoper of de klant de producten van zijn voorkeur via één van de drie beschikbare modules: een verticale wandunit met touchscreen, een desktop scanmodule met computerscherm, of een mobiele scanner (ideaal voor grootformaat tegels) die de gescande items doorstuurt naar de computer van de vaste scanner. Wanneer de klant of de showroomverkoper een favoriete tegel scant, verschijnt op het scherm alle mogelijke info die met het gekozen product overeenstemt: gedetailleerde productgegevens, de beschikbare formaten, afwerkingen, kleuren, technische details, maar ook foto’s van toepassingen en realisaties, gelijkaardige producten, enz.

beeconnect digitaal presentatie systeem

De klantenbeleving wordt hierdoor optimaal versterkt. De klant wordt immers geïnspireerd met nieuwe ideeën, ziet sfeerbeelden en toepassingen, én kan terzelfdertijd het materiaal bekijken, voelen en vergelijken. Ook voor de showroomverkoper biedt BeeConnect tal van voordelen. Er is vaak een beperking in het aantal verkopers en de technische info wordt steeds complexer.

Alle afmetingen uit het hoofd kennen wordt een titanenwerk. BeeConnect bundelt alle gegevens waardoor de verkoper niet langer in foldertjes en brochures dient te bladeren voor het vinden van technische normeringen enz. Bijkomend voordeel is dat men de producten en de bijhorende tag die erop kleeft kan voorzien van een andere benaming dan de eigenlijke merknaam van de tegel. Zo vermijdt men dat klanten thuis op zoek gaan naar hetzelfde product, prijzen gaan vergelijken en het vervolgens elders bestellen.

Krachtige marketingtool

BeeConnect gaat echter nog een stap verder. Bart Dermul verduidelijkt: “Doordat de klant zich vooraf kan registreren, worden alle favoriete, gescande producten verzameld en gebundeld in een gepersonaliseerde fiche die men vervolgens als gepersonaliseerde mail naar de klant kan toesturen. Bovendien verschaft het systeem globale statistieken en grafieken van alle gescande producten per dag, per week, per maand, per kwartaal, of per jaar. Je kan de top 10, 20 of 50 van meest gescande producten opvragen, de evolutie per product nagaan, hoeveel keer een bepaald product gescand werd, enz.”

“Dit is tevens interessant voor grotere groeperingen of bedrijven met meerdere vestigingen verspreid over diverse regio’s. De voorkeuren en trends zullen variëren per regio, waardoor het bedrijf veel korter op de bal kan spelen in het opvolgen van de trends en het productenassortiment dat het aanbiedt. BeeConnect verschaft m.a.w. uiterst interessante en gepersonaliseerde gegevens want het geeft niet alleen een duidelijk beeld weer van de gangbare trends, maar het legt ook eventuele pijnpunten bloot.”

Waar loopt het bv. mis wanneer een product vaak wordt gescand maar nooit wordt verkocht? Ligt het aan de prijszetting of speelt er een andere factor?

“BeeConnect verschaft een bedrijf cijfers en dus meetbare gegevens van de stap die net vooraf gaat aan een verkoop. Het kennen van de verkooptriggers word alsmaar belangrijker teneinde je bedrijf te finetunen en succesvol te zijn.”

Klaar voor de markt

Het digitale presentatiesysteem BeeConnect is een all-in-one pakket dat bestaat uit de soft- en hardware en uiteraard het meubel. Het is een betaalbare investering voor zowel groothandels als detailhandels die willen inzetten op klantvriendelijkheid, verkoop- en marketingondersteuning met als finaal resultaat: een betere en snellere verkoop. “Het is een eigen ontwikkeling die we volledig zelf hebben ontworpen en in de markt zullen zetten. De website www.beeconnect.be zal eind 2017 online staan, we zijn bezig met het ontwikkelen van een video, de folders zijn gedrukt en de eerste beurzen in het buitenland waar we het systeem afgetoetst hebben aan het grote publiek, waren een succes.

Het is leuk om naast onze dagactiviteiten ook eens iets anders te doen. Het profileert ons als vooruitstrevend bedrijf dat steeds meedenkt om haar klanten zo sterk mogelijk te ondersteunen in hun verkoopproces. Dat digitalisering een belangrijke factor wordt voor bedrijven, staat als een paal boven water. Ik zie dan ook ontzettend veel toekomstmogelijkheden voor BeeConnect”, besluit een vooruitziende Bart Dermul.


Foto’s: Dermul