Alta Ceramica opent B2B-only showroom in september

Een collectie XXL-tegels tonen door rond te rijden met handpaneeltjes en hoogstens een 60/60 exemplaar: het is niet meer van deze tijd, vindt Fabrizio Fascianella van agentuur Alta Ceramica. In september opent hij daarom in Groot-Bijgaarden een showroom, exclusief voor professionele klanten. Daar zal de agentuur de nieuwe collecties in zijn portefeuille presenteren zoals ze dat verdienen; men denke aan de stands op Cersaie of Cevisama.

Frustratie

Alta Ceramica verdeelt toptegels van vijf merken; twee Italiaanse en drie Spaanse (zie kader). En dat is de laatste tijd soms een wat frustrerende bezigheid, erkent Fabrizio Fascianella.

“Je maakt soms dingen mee… Het is bijvoorbeeld mooi weer en de klant zegt: niet nodig om de tegels binnen te dragen, leg ze maar open op de parking. Nu, onze tegels zijn van hoog niveau en die moet je dan ook op een degelijke manier presenteren. Vandaag lukt dat niet.” Want ook zonder oneerbare voorstellen op parkings zijn de omstandigheden verre van ideaal. Zeker in vergelijking met de steeds beter verzorgde stands op Cersaie of Cevisama.

alta ceramica showroom 3

Al die grote formaten van vandaag zien we daar mooi geëxposeerd. Maar zeker niet iedereen van elk sales team gaat er ieder jaar naartoe. Soms gaat alleen de eigenaar zelf. Of de anderen gaan wel eens, maar dan eerder om de twee, drie jaar. En dan heb je ook wel fabrikanten die events houden in kastelen en dergelijke, maar als je net die paar dagen even niet kan, dan is je kans verkeken. En dan moeten wij vervolgens op pad met een handpaneeltje, of een 60/60, dat lukt nog net. Terwijl ze dan op de beurs stonden met 90-90 of 120-120. Zeker vandaag de dag is dat een probleem, omdat vele fabrieken in dezelfde richting aan het werken zijn. Met de digitale technologie wordt het moeilijker om er nog echt uit te springen. Het verschil zit hem vaak in de details, en die komen pas echt goed tot hun recht bij een vlekkeloze presentatie. En je moet ook  al de verschillende kleuren en formaten kunnen tonen waaruit een collectie bestaat.”

De tegel als kunstwerk

Hoe lossen we dat op? We gaan zelf een Cersaie of een Cevisama houden. Maar dan in het klein, en het hele jaar door. “In Groot-Bijgaarden, centraal gelegen en dus vlot bereikbaar voor het hele land, zullen we klanten ontvangen, ofwel individueel op afspraak, ofwel op events. Dat is in de wereld van de agentuur denk ik nog niet echt gezien, maar ik geloof er enorm in.” De inspiratie voor de inrichting komt van één van de merken in de Alta Ceramica-portefeuille, Sant’ Agostino. “De manier waarop ze hun producten presenteren op beurzen, inspireerde me enorm. Elke tegel wordt als het ware benaderd als een schilderij. Je zal in onze showroom dan ook geen uitgewerkte badkamers, keukens en zo meer zien. Dat helpt zeker voor particulieren, maar professionele klanten hebben dat niet nodig. Die zijn gewoon van beurzen te bezoeken, en zien in een oogopslag hoe een bepaalde tegel past in dit of dat concept.”

alta ceramica showroom 1

Carrotheek & vergaderzaal

Het presenteren van nieuwe collecties zal de belangrijkste functie worden van de nieuwe showroom. Maar de toonzaal zal nog meer mogelijkheden bieden. “Ook klanten die nog wat zoeken in oudere collecties, zullen er steeds terecht kunnen. Er zal een carrotheek zijn. Voor dat soort van zaken hoeft Alta Ceramica overigens niet altijd zelf aanwezig te zijn; we kunnen bijvoorbeeld werken met codes om binnen te geraken.” En er zal ook een rustige vergaderzaal zijn: “De ruimte waar we de showroom momenteel aan het bouwen zijn, heeft een hoogte van zes meter. We werken dus met twee verdiepingen en op de tweede verdieping komt er onder meer een vergaderzaal, voor het rustig bespreken van deals. Zonder voortdurende onderbrekingen zoals je dat met name hebt in toonzalen waar ook particulieren komen.”

Ruimte voor kleur

Een nieuwe collectie de laatste jaren, was vaak een kwestie van “vijftig tinten grijs” (in de letterlijke zin). Maar als we Fabrizio Fascianella bezig horen, zal de showroom in Groot-Bijgaarden veel meer een oord van  kleur en leven zijn. “We hebben de laatste jaren die tendens gehad van alles grijs en zwart, alles minimalistisch. En dat loopt nog, maar toch zie je nu weer een beweging naar meer kleur en leven, meer decoratie, zeker in combinatie met dat sobere. En vooral in badkamers is creativiteit weer volop toegestaan.” Met meer kleuren, vormen en patronen wordt het ook moeilijk te voorspellen welke reeksen zullen lopen. Als ze grijs willen, dan geven we ze grijs, maar wat als ze graag verrast willen worden?

alta ceramica showroom

Fabrizio Fasciannela heeft echter al bewezen hiervoor een neus te hebben, met name ook via zijn eigen merk Revoir Paris (dat hij runt samen met Ben Vanpee en Katrien Neys). De keramische patroontegels met Belle Epoque gevoel lopen namelijk als een trein. “Dat bleek een gat in de markt. Een aantal fabrieken zagen het niet zitten, dus hebben we het zelf maar gedaan.” Niet zonder enige weifeling: “Ik had altijd gezegd dat ik niet graag in de plaats van de producent zou willen staan. Immers, kritiek geven is vrij makkelijk: beetje donkerder, beetje bleker. Maar het zélf zoeken en creatief zijn, en zeggen: dit is het product dat het zal maken, dat is toch wat moeilijker. Maar het loopt geweldig. En Revoir Paris krijgt natuurlijk ook zijn plekje in Groot-Bijgaarden vanaf september.”

De werken in Groot-Bijgaarden zijn volop aan de gang, en de opening is voorzien voor de week van 10 september. “Net voor Cersaie dus,” zo besluit Fabrizo Fascianella. “En zeer waarschijnlijk zullen we dan ook al collecties van de beurs kunnen tonen!”

Het DNA van de 5 Alta Ceramica fabrieken

Sant’ Agostino (Italië)

“Een familiebedrijf, altijd strevend naar een hoger niveau, en altijd op zoek naar nieuwe tendensen en concepten. Geen volger: een trendsetter. Ook niet-klanten komen elk jaar in Bologna wel eens naar de stand kijken. Dat zegt genoeg!”

Trend (Italië)

“Onze mozaïek-specialist. Nu, de laatste twee jaren heeft mozaïek het wat moeilijker. Maar het heeft altijd bestaan en het zal ook altijd bestaan. En ik voel dat er weer meer vraag komt. Er is met name vraag naar kleur en creativiteit, niet gewoon grijs of zwart-wit. En daarin excelleert Trend!”

Ape Grupo (Spanje)

“Een commerciale met een enorme groot en divers aanbod. Ik begrijp niet altijd goed hoe ze het volhouden. Als een ander met vier-vijf nieuwigheden komt, komen zij er met tien of vijftien. In zo’n ruim aanbod, vinden we altijd wel onze gade!”

Vives (Spanje)

“Een fabriek die enorm aan het evolueren is. Een hele goeie kwaliteit, een enorme voorraad en een schitterende service. Van een catalogus van 500 bladzijden is 99% op voorraad. Misschien wel soms wat aan de voorzichtige kant…”

Geotiles (Spanje)

Een onderdeel van Pamesa Cerámica die in Spanje een belangrijke groep aan het worden is. Iets agressiever op de markt, voor klanten die tijdloze klasse willen, aan interessante voorwaarden.”

Spanje of Italië?

Fabrizio Fascianella: een Italiaan die net zo graag zaken doet met Spanje. Geen last van chauvinisme? Helemaal niet zelfs:

“Het is heel raar, maar ik voel me heel goed met de Spaanse markt. Ik heb soms zelfs een beetje méér gevoel met Spanje dan met Italië. Omdat ik vind dat Spaanse fabrieken meer luisteren naar de noden die we soms hebben. Ze staan meer open voor het ontwikkelen van de producten die de markt vraagt. Italië is meer een trendsetter, natuurlijk. Een land erkend voor zijn design. En wat het ook is: bij fabrieksbezoeken in Spanje heb je toch een andere sfeer. Ok, het is werk en geen vakantie, maar het feit dat de zee en de bergen vlakbij zijn, het kan toch maar helpen. (De Spaanse keramische industrie zit nagenoeg volledig geconcentreerd in de provincie Castellòn, deel van de regio Valencia, nvdr.) Maar vooral zijn de Spaanse fabrieken nog kleiner; nog meer familiaal, al voel je wel dat dit verandert. In Italië is dat al verder gevorderd: de fabrieken zijn vaker onderdeel van groepen; je weet niet altijd met welke directeur van welke afdeling je nu precies aan het spreken bent. En wie ben je als agent nog voor die mensen? Nu, de Italiaanse fabrieken die ik zelf verdeel, die zijn nog erg familiaal; als ik daar langs ga, is het nog de eigenaar zelf die me ontvangt. Dus wat dat betreft is er geen verschil.”


Foto’s: Alta Ceramica