Stoneasy: het ondernemersbloed van Bram Callewier


Een e-commerce platform opzetten binnen de logge bouwstoffensector: you need guts and brains om daar een succesverhaal van te maken. Bram Callewier heeft ze gelukkig allebei. En zoals het een rasechte ondernemer betaamt, werpt hij 10 jaar na de opstart van Stoneasy.com de blik in eigen boezem. Een breder aanbod, een aangescherpte service en de mogelijkheid om vanaf heden ook uit stock en per pallet aan te kopen, is hiervan het resultaat. Benieuwd naar wat Stoneasy u nog meer kan bieden? U leest het in dit boeiende interview.

10 jaar later, een beknopt overzicht

Op 10 jaar tijd evolueerde Stoneasy, het Belgische online bestelplatform voor natuursteen in grote volumes, van pakweg ‘niks’ naar een grove 1.000 containers import en 130 klanten verspreid in Europa. De reden waarom Stoneasy van bij de start focuste op een online aankoopproces, was niet om de interactie met mensen weg te nemen, maar om de aankoper zo veel mogelijk extra handelingen die gepaard gaan met een bestelproces, te ontnemen.

Dit artikel verscheen in Polycaro 61

Lees alle artikels van deze editie online

of

PDF downloaden

Deze ‘ontzorging’ kon volgens Bram Callewier enkel gerealiseerd worden door het inzetten van IT: “Een bestelling plaatsen kan iedereen. Echter er komt ongelooflijk veel papierwerk en tijd kijken bij de opvolging ervan. De container die aankomt in de haven, de douaneformaliteiten, het transport, etc. Stoneasy heeft steeds als doel gehad om handelaars en aankopers te ontzorgen in dit proces door het volledige traject van a tot z van hen over te nemen. De enige manier om dit kostenefficiënt te kunnen realiseren was door het inzetten van IT. Vandaag heeft iedereen wel al eens een online aankoop verricht op een e-commercesite, maar 10 jaar geleden was dat nog geen evidentie, laat staan in de bouwstoffensector. Online aankopen was echt nog iets voor de very few.”

Gaandeweg echter is door het e-commerceverhaal ook het aankoopgedrag van mensen veranderd. Door the internet of things en de eindeloze gratis informatie die in een muisklik van ons is verwijderd, zoeken toekomstige kopers vooraf alles uit, vergelijken we informatie en hekelen we opdringere verkopers die ons in een bepaalde richting wensen te duwen. “Bij de opstart zagen we dat nog helemaal niet op die manier”, vertelt Bram.

“De initiële website was heel basic. Er was keuze uit een 9-tal producten die je per container kon bestellen en dat was het zo ongeveer. Nu 10 jaar later is Stoneasy ontzettend geëvolueerd en nam zowel ons aanbod als ons servicepakket een quantumsprong voorwaarts en gaan we onze klanten veel meer gaan informeren over wat er allemaal mogelijk is met natuursteen. Vandaag bestelt de handelaar online, en vanaf daar gaat Stoneasy de volledige flow die gepaard gaat met de bestelling, coveren. Het servicepakket dat we hierbij hebben opgebouwd, is uniek. De klant kan de bestelling te allen tijde opvolgen, hij wordt bericht wanneer zijn bestelling verscheept is, hij kan perfect zien wanneer het product zal aankomen, enz. Een dergelijk uitgebreide en professionele service bestond vroeger nog niet. Dit is een unieke service die Stoneasy kan bieden dankzij het integreren van IT in ons businessmodel. Je kan immers niet voor elk order een fysieke persoon laten bellen naar de klant om elke historiek van het bestelde product door te geven. Dat is ten eerste onbetaalbaar, en ten tweede maken mensen fouten. Computers, mits juist geprogrammeerd, maken die niet. De menselijke interactie heeft Stoneasy dan ook bewaard voor de processen die écht tellen, namelijk onze customer service. Bij problemen of vragen komt de klant bij onze medewerkers terecht. Dat maakt ook dat wij een klein en hecht team hebben dat bijzonder snel kan schakelen. Flexibiliteit is dan ook één van onze sterktes.”

Van bestellen per container naar bestellen uit stock

Tot zover het algemene Stoneasy verhaal zoals iedereen het ongeveer had begrepen. Maar hoewel de online groothandel in 2018 nog steeds de kaart van de grote volumes trekt, zullen deze vanaf heden ook per pallet kunnen aangekocht worden en niet langer per container. Een welkome wending voor zij die geen tijd hebben om 8 tot 12 weken te wachten op het arriveren van hun bestelde container, of die eenvoudigweg geen nood hebben aan dergelijke grote volumes.

Callewier verduidelijkt: “We zien dat er zich de laatste jaren een trend heeft ingezet waarbij de vraag naar bulkgoederen blijft, maar waar men steeds minder materiaal per container gaat stockeren. De golden ages waarbij gigantische volumes natuursteen werden aangekocht, die zijn voorbij. De opkomst van andere materialen ligt hiervan aan de basis. We werden verplicht gehoor te geven aan de echo’s in de markt en ons businessmodel bij te schaven. Vandaag focussen we nog steeds op afname van grote volumes, maar we bieden de klant vanaf heden twee opties aan: ofwel kiest hij ervoor om 12 weken te wachten en bestelt hij per container en aan een correcte prijs; ofwel koopt de klant per pallet, morgen afgehaald of geleverd uit stock. Het materiaal heeft dezelfde kwaliteit, en komt uit dezelfde groeve of fabriek. Wie dus heel snel pieken wil kunnen opvangen, bestelt ’s avonds zijn 5 of 20 palletten via de website en kan ze de dag nadien komen afhalen.”

Stoneasy mikt haar pijlen in hoofdzaak op België, Frankrijk, Engeland en Ierland. Om snel uit stock te kunnen leveren, worden stockagecentra nu in sneltempo opgebouwd. De recente overname van Beltrami door Brachot-Hermant legt ook Stoneasy geen windeieren. De natuursteengigant stimuleert het jonge e-commercebedrijf en opent de deuren van haar internationaal verspreide depots. Vandaag bouwt Stoneasy haar stockageplaatsen uit in Dublin, Bretagne, Engeland en ook de drie depots van Brachot in Polen worden onder de loep gehouden.

Keuze uit meer dan 4.000 producten

Investeren in een doorwinterde IT en een uitgekiend servicepakket is één ding. Het gamma verbreden van een schuchtere 9 producten naar meer dan 4.000 is een ander iets. En waar men zich vandaag online dient te registreren om de catalogus te kunnen doorbladeren, zal deze binnenkort opengesteld worden voor één ieder die naar de website surft. Dat dit drempelverlagend werkt, hoeft geen betoog. Een slimme zet voor de huidige generatie aankopers die nog niet helemaal mee is met de aanstormende garde ‘Generation D’(igital). Verwacht wordt immers dat het online aankoopgedrag alleen maar zal toenemen.

“Het hele idee achter e-commerce vond oorspronkelijk plaats in een privé setting. Vandaag wordt ditzelfde model ook doorgetrokken naar het professionele verhaal. De jeugd van vandaag neemt dit online aankoopgedrag immers mee naar het werk. Zo bouwde Amazon nu ook Amazon Business uit dat zich specifiek focust op het online verkopen van kantoorbenodigdheden voor bedrijven. Met onze huidige portfolio van meer dan 4.000 producten onder de arm, zijn wij met Stoneasy qua concept en branding opgeschoven naar wat wij een ‘online groothandel in tuin- en sierbestrating’ noemen. Echter als je beweert een online groothandel te zijn, moet je ook in je aanbod breder kunnen gaan dan enkel natuursteen. Vanuit onze achtergrond (Beltrami, nvdr) hebben we lange tijd de realiteit van de keramische sector naast ons neergelegd. Het gevolg hiervan was dat we aan een bepaalde vraag in de markt niet konden voldoen. Een rigide bedrijfsmentaliteit aanhouden kan echter gevaren inhouden. Stoneasy is jong en flexibel, een nieuwe koers varen was dus geen optie maar een must.”

Designed in Europe, made in India, tested in Spain: Stoneasy gaat keramisch

Voor zij die net uit een decennialange winterslaap ontwaken: keramiek zit gigantisch in de lift. Dit multifunctionele en onderhoudsvriendelijke binnenmateriaal zag ook haar mogelijkheden in buitentoepassingen toenemen. Om op de vraag naar kwalitatieve, betaalbare en esthetisch mooi ogende keramische terrastegels te kunnen beantwoorden, trok Stoneasy naar het kleurrijke India. Het bedrijf heeft er dankzij haar natuursteenorigine goede banden opgebouwd en wist er de juiste fabrikant te strikken. Samen met haar hoogtechnologische Indische partner ontwikkelde Stoneasy in 2017 een beperkt eigen gamma aan keramische buitentegels. Aangezien bouwstoffenhandelaars graag een eigen naam geven aan hun tegels, werd de nieuwgeborene de eenvoudige naam ‘OCS’ of Outdoor Ceramics by Stoneasy gedoopt. Zo eenvoudig de naam, zo verfijnd het ontwerp: jazeker, het resultaat mag er wezen.

Een bescheiden maar fiere Bram Callewier aan het woord:

“Net zoals in Italië is ook India opgebouwd uit hoogtechnologische clustersteden waar een ecosysteem is ontstaan van bedrijven die elkaars toeleverancier zijn. Onze keramische fabrikant in India bevindt zich vlak aan de haven en is omringd door kleileveranciers, machinebouwers, designers, inktleveranciers, technici, etc. Ze fabriceren al jaren voor klanten wereldwijd en hadden een zeer grote expertise opgebouwd in 10 mm tegels. Om aan onze vraag naar 20 mm tegels te kunnen voldoen, werd veel geïnvesteerd en werden heel wat test runs uitgevoerd. Om 100% zeker te zijn dat onze producten conform de Europese markt zijn, heb ik ze na een uiterst strenge kwaliteitscontrole ook nog eens onderworpen aan de vereiste testen in Spanje.

Hoewel ik in het begin bescheiden was over onze designs, heb ik na het bezoeken van een aantal fabrieken in Italië mijn twijfel volledig van me afgeschud. Ik kan nu met fierheid bevestigen dat we niet alleen heel kwalitatief materiaal op de markt hebben gebracht, maar daarenboven uitblinken in onze ontwerpen en afwerking. De reden hiervoor is dat we met onze ontwerpen vertrekken vanuit onze ervaring in de natuursteenwereld en al de hardrunners in natuursteen voor buiten, hebben meegenomen in de keramiek. Ik merk dat onze aanpak fors verschilt van de keramische fabrikanten. Zij zijn de 20 mm tegels enkele jaren terug beginnen ontwikkelen waarbij ze de lijnen die succesvol waren in binnentoepassingen, kopieerden voor buiten. Ik ben echter niet overtuigd dat dit de juiste denkpiste is. Met Stoneasy focussen wij op de buitenmarkt. En de grootste knowhow ligt te rapen in de jarenlange natuursteentraditie die in ‘outdoor landscaping’ werd gebruikt. De designs die we hebben ontworpen zijn zeer straffe natuursteenimitaties en de verkoop van onze collecties in het najaar van 2017 heeft bewezen dat we een succesvolle lijn op de markt neerzetten. Er werd toen 125.000m² verkocht en het doel voor 2018 is om dit te verdubbelen. We zitten nu reeds aan de helft dus we zijn goed begonnen.”

Het gamma werd ondertussen uitgebreid met nieuwe designs en formaten, en telt vandaag een 20-tal referenties met een kleurenpalet gaande van lichtbeige tot donkergrijs en dit in formaten 120/60/2, 90/60/2, 60/60/2 en 20/20/2 waarbij de laatste getrommeld werden, net zoals de veel verkochte getrommelde 20/20 in natuursteen. De Tea-time collection is bijzonder uniek waarbij de Biscuit Grey een absoluut voltreffer belooft te worden.

Opmerkelijk is ook dat men de keramische tegels in detail kan verkrijgen en dus niet verplicht is tot een aankoop per volle pallet, in tegenstelling tot natuursteentegels.

“In natuursteen gaat men loten nogal eens gaan mengen en dat stoort niet. In de keramische sector is dat not done. Klanten zouden restjes moeten verrekenen in de prijs en dat gaat eenvoudigweg niet. Vandaar dat we binnen het keramische gamma een uitzondering maken, mits het betalen van een toeslag van 25 euro voor het openen van de pallet, en de picking en handling kosten”, aldus Callewier.

Het gras is altijd groener… bij Stoneasy

Als jong, flexibel en dynamisch bedrijf, tracht Stoneasy haar aanbod uit te breiden in functie van de vraag van de klant. De intrede van keramische buitentoepassingen was hier een gevolg van, maar ook andere materialen zoals betonproducten, kleiklinkers, bakstenen voor muurtjes etc. worden onder de loep gehouden. Eén winnaar werd alvast weerhouden en prijkt vanaf heden in de vernieuwde catalogus: kunstgras. Het is immers naast tegels een product dat meer en meer handelaren in grote volumes stockeren. Om het eenvoudig te houden biedt Stoneasy drie types kunstgras aan waarbij de kleur en de hoogte van het gras verschilt.

België mag dan nog in haar kinderschoenen staan als het aankomt op kunstgras, in Frankrijk en Engeland is het dé trend van de toekomst waarbij men ook volop experimenteert op verticale wanden. Tuinarchitecten, u weze bij deze gewaarschuwd.

De voordelen voor u op een rijtje gezet

“Sommige handelaars kopen liever rechtstreeks aan omdat ze daarmee de illusie hebben dat ze rechtstreeks bij de bron aankopen en aan de beste prijs. Maar niks is minder waar. Want je hebt maar zelden met iemand ‘rechtstreeks’ van de groeve zelf te maken. Jouw zogenaamde ‘directe’ contactpersoon zal bijna altijd een tussenpersoon zijn die zich zo voordoet. Als je er dan toch in slaagt om 3 à 5 % uit te sparen qua prijs ten opzichte van onze prijzen, heeft de klant nog niet nagedacht over de tijd die ze spenderen aan onderhandelen, kwaliteitscontroles, e-mails, over en weer vliegen, enz. Daarenboven bestaat het risico om een container geleverd te krijgen met materiaal van slechte kwaliteit. Wat doe je dan?

Het voordeel dat ze denken te halen uit het rechtstreeks aankopen, vervalt bij de ontzorging die Stoneasy hen biedt op alle vlak. Tijdswinst, de juiste kostprijs en een gegarandeerde kwaliteit: dat zijn de voordelen van Stoneasy in een notendop. Wij zijn geen discounter, maar doordat Stoneasy de voorbije jaren hard heeft ingezet op efficiëntie en automatisering van de processen, kunnen we werken met heel nauwe marges waardoor we verkopen aan een zeer correcte kostprijs. Daarenboven weet de klant tot op de eurocent nauwkeurig wat zijn bestelling zal kosten. De prijs die je bij Stoneasy op de website te zien krijgt, is de prijs die je finaal zal betalen. Dit in tegenstelling tot het opvragen van offertes bij groothandels waar het dikwijls appels met peren vergelijken is”, vat Bram Callewier samen.

Stoneasy ondersteunt de professionele klant op een heel eenvoudige en rechtlijnige manier in het aankopen van grote volumes tuin- en sierbestratingsmateriaal. Wij doen dat online omdat wij ervan overtuigd zijn dat dat de enige manier is om dat kostenefficient en ‘easy’ te doen. Een bepaalde generatie aankopers vindt dat nog steeds niet evident, maar uiteindelijk zal ook dat verschuiven.”


Stoneasy.com

Stoneasy.com is een online groothandel gespecialiseerd in tuin- en sierbestrating. Het biedt professionelen actief in de bouw de mogelijkheid om zonder veel papierwerk natuursteen, keramische buitentegels en kunstgras in groot volume aan te kopen.

Tip: hou de website www.stoneasy.be in de gaten! Deze wordt medio 2018 vernieuwd waarbij meer dan 4.000 producten zullen te zien zijn in de online catalogus.


Foto’s: Stoneasy