Marshalls plaveit weg naar succes dankzij innovatieve mindset


Als grootste producent van bestratingsproducten in Europa en marktleider in Engeland binnen zowel de particuliere als openbare projectmarkt, duwt de beursgenoteerde Marshalls Groep zichzelf steeds verder richting groei. Het is ditzelfde streven naar groei dat ook de kleinste telg uit de groep, Marshalls België, heeft leren opstaan na een moeilijke start. En hun missie mag duidelijk wezen: ook in ons land mikt Marshalls op een eerste plaats.

Duizelingwekkende cijfers

U leest het goed: 100.000 actieve openbare marktprojecten telt Marshalls op dit moment in de UK. Het Britse bedrijf dat in 1880 door Solomon Marshall werd opgericht en zich aanvankelijk toespitste op natuursteenontginning in de regio rond Halifax, kende op nog geen 140 jaar tijd een exponentiële groei. Marshalls telt vandaag 2100 werknemers, heeft in de UK meer dan 30 groeves en 12 betonproductiesites, voert jaarlijks meer dan 6000 containers natuursteen in uit o.a. China, India en Vietnam, en beschikt met 150 eigen en 120 gecontracteerde kraanwagens over de grootste eigen vloot in de UK. Doordat opslag en distributie vanuit 17 locaties wordt gecoördineerd, bevindt 95% van de bevolking in het Verenigd Koninkrijk zich hierdoor op minder dan 2 uur rijtijd van een stocklocatie.

Deze beursgenoteerde marktleider in bestratingsproducten zet duizelingwekkende cijfers neer, en die hebben ze onder meer te danken aan hun scherpe visie: de specifieke noden van elk type project begrijpen, en van daaruit investeren in productinnovatie die de verwachtingen overtreffen.

Marshalls België

Ook in België weet Marshalls van aanpakken. Het kleine broertje zag in 2011 het daglicht in Rumst toen het een bedrijf overnam dat reeds actief was in geperste betonproducten. Jochen Clockaerts, managing director bij Marshalls, had er een fikse kluif aan en bouwde België terug op vanaf nul:

Dit artikel verscheen in Polycaro 61

Lees alle artikels van deze editie online

of

PDF downloaden

“Marshalls is een UK groep die in eigen land 50% van de markt in handen heeft. Dat maakt dat zij daar nog nauwelijks kunnen groeien. Maar als beursgenoteerde groep is er wel een voortdurende druk aanwezig. Toen het vorige bedrijf dat hier in Rumst gevestigd was het faillissement in de ogen keek, werd gezocht naar een oplossing wat uiteindelijk in 2011 in een overdracht richting Marshalls resulteerde. Vandaag richten we ons met Marshalls België hoofdzakelijk op de Belgische en Franse markt met een compleet gamma aan buitenbestratingsmateriaal: natuursteen, betonproducten waaronder sierbestrating uit geperst beton en replicastenen uit gegoten beton, en keramische tegels. Onze omzet kent een mooie verdeling tussen de 3 producttypes, en droeg vorig jaar met een omzet van 22 miljoen euro voor 5% haar steentje bij aan de totale omzet van de groep. Deze klokte af op 430 miljoen GBP. Ook al is Marshalls België vandaag nog een kleine speler, we hebben op amper 7 jaar tijd toch een zitje bemachtigd tussen de groten wanneer het gaat over natuursteen en keramiek voor buitentoepassingen.”

Marshalls

Tweelagige gietbeton

De innovatieve mindset die door de aderen van de Marshalls groep stroomt, heeft nu ook zijn weg gevonden naar België. De productiesite in Rumst maakt immers uitsluitend gietbetonproducten. Waar gietbeton as such een vrij slechte reputatie opbouwde in het verleden omwille van problemen met kleurvastheid en risico op breuk, wist Marshalls België een uniek tweelagig procedé te ontwikkelen, geïnspireerd op het moderne tweelagige procuctieproces van persbeton. Het resultaat? Een duurzaam en kleurvast product, slijtvast en niet beperkt in vorm noch textuur.

Clockaerts verduidelijkt:

“Onze sierbestratingsproducten zijn geperste betonproducten die meestal over een aparte deklaag beschikken. Hierdoor heb je een grovere en sterke ‘basis’, afgewerkt met een fijnere, slijtvaste en esthetisch mooier ogende deklaag. De meeste fabrikanten stappen vandaag over op dit procedé. Het idee om de te werken met een deklaag zoals bij de geperste betonklinker, heeft Marshalls echter ook doorgetrokken naar het gietbetonprocédé. Van een technologie die bijna dood was, zijn wij erin geslaagd een gecombineerd product te ontwikkelen dat technisch veel sterker, en daarenboven slijt- en kleurvaster is dan een standaard klinker. Door het tweelagige gietbetonprocédé in mallen kunnen wij bovendien allerlei vormen gaan ontwikkelen en texturen kopiëren van bv. hout of natuursteen. Dat maakt dat wij een uniek eindproduct afleveren dat niemand ons nadoet.”

Marshalls

Innovatief ontwerp

Clockaerts vervolgt: “Marshalls is heel sterk in productinnovatie, en dat vertrekt steeds vanuit luisteren naar en meedenken met de noden van de klant. Zo hebben we al onze producten op een ‘voetje’ gezet. Hierdoor ontstaat er automatisch een voeg bij het tegen elkaar plaatsen van replicastenen. Daarenboven hebben de zijkanten een licht negatieve hoek waardoor de voeg onderaan breder is dan bovenaan. Resultaat: dankzij de voetjes is het plaatsen van replicastenen bijna kinderspel geworden. De voegen komen niet los dankzij de schuine hoek, en stenen komen niet los te liggen wanneer een harde voeg wordt gebruikt. De voordelen? Tijdswinst door een snellere -én stabielere- plaatsing, prijstechnisch goedkoper, gemakkelijker in onderhoud, en daarenboven kan iedereen onze betonproducten plaatsen daar waar dat bij bv. kasseien niet kan. De twee lagen in gietbeton en het voetje eraan werden beiden gepatenteerd en maakt dat wij een uniek product kunnen neerzetten, en dat zien we ook aan de verkoopresultaten. De reeks ‘Courtstones’ is onze absolute topper binnen het assortiment gietbeton.”

Fairstone®: het label voor ethische natuursteen van Marshalls

Marshalls dankt haar sterkte onder meer aan de brede productportfolio waardoor het voor elk type project en binnen elk budget een oplossing kan bieden. Naast betonproducten en keramische tegels voor buiten, startte Marshalls’ verhaal ooit bij natuursteen. Het is een veelbesproken domein waar het ethische aspect vaak in een grijze schemerzone zweeft. Als beursgenoteerde speler kan Marshalls zich echter geen fouten permitteren. Daarom draagt het bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel en is de groep lid van The Global Compact die strenge normen en eisen oplegt op ecologisch, sociaal en economisch vlak. Deze ziet strikt toe op het naleven van mensenrechten, arbeidsnormen, milieubescherming en anticorruptie. Marshalls werkt uitsluitend samen met leveranciers die aan deze strenge normeringen kunnen beantwoorden, waar geen kinderarbeid aanwezig is, waar medewerkers een degelijk loon krijgen uitbetaald, en waar acceptabele werkomstandigheden heersen met aandacht voor hygiëne, voeding en veiligheid op de werkvloer.

Marshalls

“Bedrijven die ons zeggen dat ze ‘eraan werken’, daar komen wij als beursgenoteerd bedrijf niet mee weg of we worden resoluut afgeslacht. Die anti slavery normeringen zijn zo ontzettend strikt, met boetes en gevangenisstraffen voor directie tot gevolg mocht er ontdekt wordt dat er kinderarbeid aanwezig is in één van de groeves waarmee wij samenwerken. Marshalls spendeert dan ook een fortuin aan onafhankelijke controles en surveys. In Xiamen in China hebben wij zelfs een eigen bureau met 10 medewerkers dat onder meer instaat voor kwaliteitscontrole en het opvolgen van de ethische waarden. Al onze natuursteenproducten staan dus garant voor een ontginningsproces gebaseerd op de basiscode voor ethische handel en het globale pact van de VN. Daarom hebben wij onze natuursteenproducten allemaal gelabeld met het ethische keurmerk van Marshalls: Fairstone®.

Ik vraag mij echter nog steeds af waarom onze overheden die kwaliteitslabels niet eisen, want dat is in alle eerlijkheid toch de echte discussie die gevoerd moet worden, niet? In Duitsland gaat het niet louter om het vinden van de goedkoopste leverancier, maar kan de overheid zelfs een plaatsbezoek eisen aan de groeve van waaruit ontgonnen wordt. Mocht deze aanpak overal worden doorgetrokken, dan was een groot deel van de problematiek van de baan geschoven. Wij zijn niet aangesloten bij Febenat, maar ondersteunen wel het Eerlijke Natuursteenverhaal. En ook al is de overheid mee betrokken in dit project, zijn we er nog lang niet. Ik vrees dat er nog een lange weg te gaan is”, mijmert Clockaerts.

Investeren in opleiding van de klant

Marshalls’ klanten zijn hoofdzakelijk bouwhandelaars. Teneinde deze doelgroep en diens klant, de aannemer, zo goed mogelijk te ondersteunen, zette Marshalls België dit jaar voor het eerst in op het geven van een gedegen opleiding waarbij de klemtoon lag op productkennis en plaatsing. “Wij zijn één van de weinige spelers die zowel natuursteen, betonproducten en keramische tegels aanbieden voor buiten. Het is dus van belang dat onze klanten het voor- en nadeel van elk type product goed kennen opdat zij het juiste product kunnen voorstellen aan de eindklant, in functie van hun smaak, van het type project en van het budget. Hoe beter ze het product kennen, hoe gemakkelijker men het kan verkopen. En hoe beter wij onze klanten opleiden inzake plaatsingstechnieken, hoe minder klachten en problemen nadien op de werf opduiken. Zo gingen we in december 2017 ook op bedrijfsbezoek met Fema Jeugd waar we één van onze fabrikanten van keramische tegels bezochten. Ze begrijpen nu beter wat ze verkopen en waar de verschillen zitten.”

Investeren in opleiding van de klant is een gegeven waarmee Marshalls zich sterk onderscheidt in de markt. In België staat deze aanpak nog in zijn kinderschoenen, maar de eerste zaadjes zijn geplant. In 2018 breidt Marshalls haar opleidingen alvast uit, dit in samenwerking met Groen Groeien, de vereniging voor Vlaamse Tuinaannemers. In het Verenigd Koninkrijk echter vormt deze strategie de fundering van wat Marshalls zo groot heeft gemaakt. Daar werkt het bedrijf immers met een netwerk van ‘registred installers’. Dit zijn plaatsers die na een uitvoerige kwaliteitscontrole het label van ‘erkende Marshalls plaatser’ mogen dragen. Deze werkwijze bindt voorschrijvers aan het bedrijf en omgekeerd is Marshalls zeker dat het kwaliteit biedt naar de klant toe. “Voor België staan we nog niet zover, maar dat is wel waar we naartoe willen. Zoiets kost echter geld en je moet vrij ver vooruit denken in de tijd. Het is kwestie van in de juiste volgorde te werk te gaan waarbij de eerste fundamenten nu zijn gelegd”, vat Jochen samen.

Marshalls doet hetzelfde als elke andere speler, maar dan net anders.Jochen Clockaerts

Wie het grote niet eert…

Jochen windt er geen doekjes om. De ambitie met Marshalls België is om marktleider te worden binnen de 3 sectoren verharding, bestrating en terrastegels. Niet evident om dit te realiseren binnen een groep die in zijn thuisland reeds de sceptor zwaait. Daarenboven ‘denkt’ de groep als een marktleider, daar waar men met Marshalls België moeten denken als een bedrijf dat deze positie ambieert. Dat is een moeilijke oefening die men dagelijks maakt in Rumst. Maar als beursgenoteerd bedrijf heb je verplichtingen en klein blijven is geen optie. “Marshalls doet hetzelfde als elke andere speler, maar dan net anders. Door productinnovatie, opleidingen, een totaalaanbod en een doorwinterde marketing is Marshalls de ultieme one stop shop voor de handel. Dat deze strategie zijn vruchten afwerpt, bewijst onze positie in de UK. Ook Marshalls België legt de lat hoog waarbij we in de juiste volgorde te werk moeten gaan. Met de geoliede ‘machine’ die achter ons staat, zou het onlogisch zijn om niet te mikken op een plaatsje binnen de top 3 ”, besluit een optimistische Clockaerts.


Voor u uitgelicht:

Betontegels 100/100/6

Misschien niet gloednieuw maar wel zeer trendy zijn de terrastegels in beton in formaat 100/100/6 naast de kleinere formaten 15/15, 9/11, 20/20, 30/20, 60/60 en 80/80. Door hun gewicht kunnen de tegels van 100/100 eenvoudig gelegd worden in een bed van gestabiliseerd zand.

Een geliefd product bij tuinarchitecten omwille van het onderhoudsvriendelijke aspect en de lage waterabsorbtiegraad.

Keramische terrastegels 80/80/2

Teneinde een antwoord te bieden op de stijgende vraag naar keramische producten, ontwikkelde Marshalls een uitgebreide serie keramische tegels voor buiten onder eigen label met als nieuwkomer de terrastegel in formaat 80/80/2.

De 3 toppers (parketimitatie -enkel in formaat 120/30-, betonimitatie en natuursteen imitatie) zijn in diverse kleuren, formaten, afwerkingen en prints te verkrijgen. De 80/80 bestaat ook als basaltimitatie en binnenkort lanceert Marshalls ook marmerimitatie.

Natuursteen: van alle werelden thuis

Indische zandsteen en Oosterse hardstenen van topkwaliteit, basalt uit China en Vietnam, granieten met een uitgesproken uitstraling, uniek gefossiliseerde kalksteen of zandsteen met diepe kleuren, … Marshalls biedt een zeer gevarieerd aanbod natuursteen van absolute topkwaliteit aan, in diverse kleuren en formaten.

Nieuw is de Vietnamese graniet en basalt, en ook de bestaande Indische kalksteen is nu verkrijgbaar in diverse nieuwe afwerkingen.

Overige producten

Brievenbussen uit natuursteen, bloembakken uit beton, stapelstenen, schanskorven met stenen, boordstenen en zwembadboorden, … Dankzij het ruime gamma aan randproducten voor buiten krijgt elke tuin, terras of oprit de ultieme finishing touch.

Maatwerk in natuursteen bestelt Marshalls voor u in het land van oorsprong, maar voor ‘project packs’ beschikt Marshalls over een eigen afdeling met zaagmachine om maatwerktegels in natuursteen of keramiek te verzagen.

Ga naar www.marshalls.be en laat u inspireren. Alle producten uit de catalogus kunnen uit stock besteld worden.


Foto’s: Marshalls